LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] stroom verbruik 50 kwu per dag

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
nelstins
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 feb 2009 19:23

stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door nelstins »

Wie kan ons helpen,ook wij verbruiken momenteel zo;n 50 kwu stroom per dag,heb contact gehad met eneco,maar ik moet het zelf maar uitzoeken,hoe mijn stroom verbruik zo hoog is,heb nu een electro bedrijf ingeschakeld en die komt 24 feb. een ijkingsmeter bij mij thuis plaatsen,om te kijken of mijn meter dol is,ons huishouden bestaat uit 2 personen,wij hebben geen vaatwasser ,zonnehemel,licht boven altijd uit,trouwens het ijken bij dit bedrijf kost 150 euro ex btw.bij Eneco 600 euro!!!
bij voorbaat dank!!

DMG
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 jul 2008 10:09

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door DMG »

Heeft u dit gemeten of heeft u het stroomverbruik op de rekening van Eneco gedeeld door 365 dagen? Als u dit gemeten heeft, dan zou ik u aanraden om eens goed alles door te meten om te kijken of u ergens verborgen stroomvreters heeft staan. Indien u de nota van Eneco door 365 heeft gedeeld; contact opnemen met Eneco om aan te geven dat er iets mis is met de meter of de meterstanden die zij gebruiken voor de nota.

(En iets meer ifnormatie geven de volgende keer; hier kunnen mensen niets mee).

nelstins
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 feb 2009 19:23

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door nelstins »

mijn antwoord is op 13-01-2009'heb ik mijn meterstanden voor het afgelopen jaar doorgegeven,na 2dagen kreeg ik een bericht van eneco,dat er iets niet klopte,moest contact met hun opnemen,wat bleek is dat ik het hele jaar op de nachtmeter had gedraaid,en de dag meter dus defect was,oke een week later is er iemand van eneco langs geweest om de dagmeter te maken(konden toen wel komen),deze monteur zei tegen mij let even op of de meter nu omschakeld naar de dagmeter,en deze schakeld nu ook netjes om naar de dag meter,nu,op 16 februari kreeg ik mijn afrekening,ik had ongeveer voor 60 % meer stroom verbruikt en kreeg een rekening onder mijn neus dat ik 671,92 moest bijbetalen!
Dacht er moet iets niet kloppen,want wij hebben niets meer aan stroom verbruikt dan de afgelopen jaren,en ik ben de stand bij gaan houden,en zo kom ik nu haast elke dag aan een verbruik van ongeveer 50 kwu,alleen al in de nacht verbruik ik al zo'n 10 kwu,ik hoop dat ik zo mijn verhaal een beetje duidelijke heb uitgelegen!
met vriendelijke groet,mevr Stins.

eatme
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jul 2006 22:56

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door eatme »

Als ik u was zou ik inderdaad snel een meting laten doen.

Als we uit gaan van 8 uur (23.00 - 07.00) betekent dit dat je bij een verbruik van 10 KwH een gemiddeld vermogen opsoupeert van 10/8 = 1250 W. Dit is het verbruik van 25 60W gloeilampen en lijkt me wel veel. Tenzij je elektrische (vloer)verwarming of iets dergelijks dag en nacht aan hebt staan. Met een meting is snel te zien of de meter rot is of dat er iets in huis is wat erg veel verbruikt wat je niet weet.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Ik vraag me af wat je aan een ijking hebt indien deze niet door een erkend meterbedrijf c.q. jouw netbeheerder is uitgevoerd. Dadelijk heb je € 150,00 voor niets uitgegeven, bovendien is de ijking door het energie(net)bedrijf op basis van ongelijk. (Diegene die ongelijk heeft betaald de kosten).

Natuurlijk kan er verschil bestaan in het verbruik bij kleine en grote gezinssamenstellingen, maar het hoeft niet. Er is apparatuur dat hier los van staat. Bijvoorbeeld elektrische vloerverwarming (misschien continu aan) in de badkamer. Een droogautomaat die bijvoorbeeld ook wordt gebruik om kleding te drogen dat door de regen nat is geworden. Verder is bijvoorbeeld een warmwaterbed een energieslurper. Is dit misschien aanwezig? Ook verwarmingselementen in aquariums worden achteloos vergeten evenals pompen in vijvers.

Wat mijn voorganger ook al aangeeft is bij 50 kWh een gemiddelde continue belasting van 50/24 = 2 kW. Zelf geef je al aan dat er in de nachtperiode (laagtarief), overigens afhankelijk waar je woont, kan variëren van 21:00 uur tot s ’morgens 07:00 uur, een verbruik van 10 kWh is wat overeenkomt met een gemiddelde belasting van 10/10 = 1 kW en overdag is dit dan een gemiddelde continue belasting van 40/14 = ± 3 kW. Waar komt het verschil van 2 kW vandaan?
Of doe je puur elektrisch verwarmen? Uitgaande van het voorgaande kun je ook nog stellen dat indien er overdag bijvoorbeeld 2 uur een belasting van 1 kW is er andere 2 uur 5 kW belasting moet zijn. Welke aansluiting heb je?

Het registreren van èèn telwerk kan niet de oorzaak zijn van 60% meer energieverbruik. Met welke standen is er gerekend en zijn er standen geschat?
Indien je een 1 fase elektriciteitsmeter hebt kun je “simpel” zelf d.m.v. een soortgelijke meter in serie te schakelen (aanschaf kosten ± 20,00) uit proberen of je meter goed is, kun je nog eens € 130,00 besparen en daarna besluiten om te laten ijken door het energiebedrijf.
Mogelijk heb je hier wat aan. :wink:

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door D1RK »

Als je alle apparaten uit zet moet het verbruik 0 zijn.

Als je verbruik ziet word er door buren (wiet plantage?) afgetapt en moet je de Politie inschakelen...

Als de meter wel stil staat per stuk weer inschakelen en kijken wat deze doet. soms is er lekstroom, iemand had ooit een strijkijzer vergeten op zolder.. en gebruikte deze maar 1x per maand.....

Als de meter gecontroleerd word doen ze niet de rest dus test deze eerst.

Als de meter fout was krijg je meestal het eerdere verbruik op huidige prijzen dus geld terug.

succes.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Optische controle elektriciteitsmeter is ook mogelijk met volgende methode: :idea:
Zoek op de meter de meterconstante, bijvoorbeeld n=600 (600 r/kWh) Dit betekent dat er bij 600 omwentelingen 1 kWh geregistreerd wordt.
Ga na wat er zoal ingeschakeld is of schakel alles uit en doe vervolgens iets inschakelen wat je weet en welk vermogen dat heeft.
Ga voor de meter staan en kijk of de schijf van de meter draait. (Je ziet van tijd tot tijd een zwart vlakje langs komen).
Kijk vervolgens op het horloge en tel het aantal omwentelingen van de schijf per tijdseenheid. M.a.w. neemt het aantal omwentelingen van de schijf op over 1 minuut genomen of kijk hoeveel tijd er vestreken is bij bijvoorbeeld 3 omwentelingen.
Vermenigvuldig dit met 60 (minuten = 1 uur) of herleid dit naar 1 uur.
Deel deze uitkomst door 600 (meterconstante) en je hebt het op dat moment ingeschakelde vermogen.
Komt dit overeen met datgene wat jij ingeschakeld hebt dan is er niet mis met de meter.
Herhaal dit een aantal malen, zodat je geen moment opname hebt.

Stel er zijn 2 lampen van 60 Watt ingeschakeld, samen 120 Watt. In 1 uur is dit een verbruik van 120 Wh of 0,12 kWh.

De meter zal hiervoor 600/(1kW/0,12kWh) = 72 omwentelingen maken in 1 uur. In 1 minuut is dit 72/60 = 1,2 omwentelingen.
Je kunt natuurlijk niet een deel van de omwentelingen waarnemen, daarom kun je beter tellen hoe vaak het zwarte vlakje dat zich op de schijf bevindt langs komt en kijken welke tijd hiermee gemoeid is.

In dit voorbeeld zal bij 50 seconde de schijf zijn rondgedraaid. (Immers 1 minuut / 1,2 omw. X 60 sec = 50 sec.)
Laatst gewijzigd door h@rm@n op 20 feb 2009 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

nelstins
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 feb 2009 19:23

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door nelstins »

oke h@rm@n wat jij mij aanraad zal ik morgen eens uitproberen,maar ik ga eerst nog even je verhaal goed door lezen dan om geen fouten te maken,bedankt voor de tip!
trouwens op mijn meter staat 375r/kwh,verder het verschil van 2kwu op de dag tegen over de nacht is dat in de nacht alles meestal uit is !
dus morgen 2 lampen van 25 watt=50wh of 0,50kwh
1kw/0,50kwux375=187,50 omwentelingen in een uur.
187,50/60=3,125 omwentelingen in een min.
60sec./3,1=19,35 sec een omwenteling(zwarte punt) correct?
Laatst gewijzigd door nelstins op 19 feb 2009 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Koos Timmer
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2009 22:50

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door Koos Timmer »

Ik zou alle stekkers er maar eens uit doen en kijken of de meter iets aangeeft.

Als je geen aardlek schakelaar hebt kan het ook zijn dat er spanning weglekt naar aarde zonder dat je het door hebt.
Een aardlek schakelaar meet de stroom die door de bruine binnen komt en via de blauwe (de nul) weer terug gaat, komt er minder terug als dat er binnen komt lekt er stroom weg en schakelt de aardlek uit..

Tip:

Je hebt van die handige metertjes die je tussen een stekker en stopcontact kunt plaatsen, hier kun je dan aflezen de spanning in volt, het vermogen die er door gaat in Watt, de Ampère`s,
Er zit een dag teller op etc.

Ik ben zelf al eens door het huis gegaan met die meter en ben me rot geschrokken.

Voorbeeld senseo gebruikt zonder dat deze aan staat 9 watt, LCD scherm staat uit gebruik 20 watt, computer, vergeet niet die kleine adapters die gebruikt worden door telefoons modems etc

je hebt 2 verschillende adapters voor gelijk stroom.
1e De ene is met een laag frequent (50Hz) trafo deze verbruikt al zonder dat je iets hebt aangesloten, dit kan soms wel 10 watt zijn.
2e De geschakelde adapter is wel iets duurder maar verbruikt minder dan 1 Watt als je niets aansluit. Deze adapter gaat pas echt stroom leveren als je het nodig bent.

In het totaal kwam ik op 400 watt verbruik zonder dat er iets aan staat.

Ik gebruik nu van die handige tussen schakelaars, deze plaats je tussen een toestel en stopcontact. Hierdoor schakel ik de stroom uit. Verbruik 0 Watt.

alle toestellen waar een softtoets op zit of via Ab moet uitschakelen gebruikt stroom.
Dit is technisch niet anders mogelijk omdat er namelijk stroom nodig is voor dit soort schakelingen.

Ja, het zou verboden moeten worden. Al deze verborgen stroomvreters.

Met vriendelijke groet.

Koos Timmer.

nelstins
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 feb 2009 19:23

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door nelstins »

koos timmer wat jij aangeeft kan ik proberen na wat ik hierboven hebt geprobeerd,bedankt :D
en Dirk wat jij schrijf is dan ook gelijk morgen uitgesloten,ook bedankt :wink:

nelstins
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 feb 2009 19:23

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door nelstins »

Eatme,
bedankt voor je reactie,nee wij hebben geen vloerverwarming,wij koken wel elektrisch een half uurtje per dag en kost dan aan verbruik(t.o.v. de dagen dat wij niet koken) 9kw in dat half uurtje,ik weet niet wat het normale verbruik hiervoor is!
Verder heb ik zo'n 7 spaarlampen in mijn huiskamer,ook geen elektrische vloerverwarming,geen aqarium,wassen en drogen ongeveer eenmaal per week in het weekend op 40 of 30 graden,wij zijn namelijk met z'n tweeen,verder een lcd tv, 2 ijskasten een vriezer(schoon van ijs),en verder nog enkele lampjes hier en daar,b.v. 3 halogeen lampjes in de kast,en een radio dvd speler video,kortom heel normaal 2 persoons huishouden :roll: ,maar ik ga maar eerst uiproberen wat h@rm@n geschreven heeft en gewoon maar dinsdag laten ijken door die persoon!!
Bedankt

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door h@rm@n »

dus morgen 2 lampen van 25 watt=50wh of 0,50kwh

2 x 25 = 50 Watt, x 1 uur = 50 Wh = 0,050 kWh
Ook geen waterbed? (Hoe zwaar is je cv circulatiepomp?)
1/2 uur koken, alle "platen" aan? Ruwwe schating, rekening houdende met terugschakelen tijdens koken, thermostaat die regelt, ± 2 kWh.
Gezien jou apparatuur en huishouden zou ik zeggen dat je op ± 3000 kWh op jaarbasis uit moet komen. Dit is gemiddeld ± 60 kWh per week en ± 9 kWh per dag/etmaal. :)

nelstins
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 feb 2009 19:23

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door nelstins »

goedemorgen h@rm@n,
Nee wij hebben geen waterbed,ook geen elektrische deken,ben net bij mijn pomp geweest van de cv ketel maar kon de waarde niet vinden van het verbruik.
Ik zie dat ijk een foutje had bij mijn berekening alles schuift nu dus een komma op ,dus op het eind kom ik uit:
60sec/0,31=193,... sec. een omwenteling?
ongeveer 3 minuten.
groeten Nel

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

2 ijskasten een vriezer(schoon van ijs)
Defecte IJskast - nauwelijks of geen koelmiddel - waarbij de compressor constant loopt kan ook nog.

nelstins
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 feb 2009 19:23

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door nelstins »

Oke h@rm@n,
wat wij afgesproken hebben heb ik zonet gedaan,volgens mijn berekening met 2 lampen a 25 watt=50 watt,moet mijn schijf dus eenmaal rond in 193 sec,wat blijkt de schijf ging eenmaal rond in 43 sec. dit heb ik 10 maal gecheckt :shock: !!!!!
Ik heb overal al mijn stekkers uitgetrokken NIETS stond meer aan enkel die 2 lampen!!!
Graag jou reactie??
Groetjes Nel
( is dus 4,5 maal te snel,kan je nagaan als alles aanstaat!!!!)
Laatst gewijzigd door nelstins op 20 feb 2009 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.

nelstins
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 feb 2009 19:23

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door nelstins »

nee ali is dus ook uitgesloten nu want alles stond uit,
bedankt voor je reactie :D
Nel

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door kweenie »

Die 4,5 keer komt wel overeen met het buitensporig hoge verbruik van het koken. Jij had 9 gemeten, iemand had 'uit de losse pols' een schatting van 2 gemaakt, komt dus netjes uit.

eatme
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jul 2006 22:56

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door eatme »

Als je zeker weet dat de meter stil stond als de 2 lampen niet aan stonden en in 43 seconden rond ging met 100W belasting met een meterconstante van 375 omw / KwH, dan zou ik heel snel het energiebedrijf bellen met dit verhaal.

Je zou nog eens kunnen controleren met een apparaat wat meer vermogen trekt (El. kachel) waar je het opgenomen vermogen van weet. Zet alles uit (check of meter niet draait), en zet het apparaat van 1000W een uur aan en kijk of je meter 1 of meer KwH omhoog is gelopen. Op zich is de omwentelingen-test goed, maar hiermee heb je echt een check op tel-werk. Het is ook makkelijker uit te leggen aan de energie-maatshappij-callcenter-medewerker en je komt niet in discussie of je de meter-constante geen ander getal is.

Succes en hou ons op de hoogte

nelstins
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 feb 2009 19:23

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door nelstins »

Wij willen iedereen bedanken die met ons mee gedacht hebben,aanstaande dinsdag komt dus een erkend installateur,een ijkingsmeter,bij ons plaatsen,zodat ik dus een klinkend bewijs heb tegen de Eneco,deze ijkingsmeter blijft er een week opzitten,dan weten wij dus precies,hoe of wat!
Wij houden jullie op de hoogte van de verdere ontwikkelingen!
Groetjes Nelstins.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: stroom verbruik 50 kwu per dag

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Die 4,5 keer komt wel overeen met het buitensporig hoge verbruik van het koken. Jij had 9 gemeten, iemand had 'uit de losse pols' een schatting van 2 gemaakt, komt dus netjes uit.
Staat er helemaal los van.
aanstaande dinsdag komt dus een erkend installateur,een ijkingsmeter,bij ons plaatsen
Nelstins, ik twijfel eraan of je hiermee een klinkend bewijs hebt. Ook al is het een erkend installateur, waarom geen waarborg installateur, is het naar mijn mening voor het Netwerkbedrijf geen partij die ze als meterbedrijf moeten erkennen. Blijf wel benieuwd naar de ontwikkelingen.

Gesloten