Vattenfall kan verstuurde jaarrekening niet verantwoorden en houdt zich niet aan de prijzen in een vast contract
Vattenfall kan verstuurde jaarrekening niet verantwoorden en houdt zich niet aan de prijzen in een vast contract
Vattenfall stuurt ons recent de jaarrekening 2023/2024. In deze 12 maanden hebben we 4 maanden een flexibel contract gehad waarna we overgegaan zijn naar een jaarcontract met vaste prijzen. Fijn want dan weet je waar je aan toe bent. Weet iedereen het nog nadat we allen eind 2022 geconfronteerd werden met hoge gastarieven? Nadat we subsidie kregen en een prijsplafond werd er erg op aangestuurd (met name door de energiebedrijven) om een vast contract te nemen. Geen verassingen meer........ totdat je de jaarrekening krijgt. Deze viel een stuk hoger uit dan voorspeld. Toch maar even narekenen alvorens betaling. En met de beste wil kom je dan niet aan het bedrag dat Vattenfall in rekening brengt.
Contact gezocht met de 'klantenservice' want zo noemen ze het nog bij Vattenfall. Nergens een emailadres te vinden op hun website zodat je vast kan leggen welke informatie er heen en weer gaat en zodat je een excel sheet kan toevoegen waarop je laat zien met gebruik van meterstanden op je jaarrekening, en met gebruik van de tarievenbladen van Vattenfall dat je niet uitkomt op het bedrag dat ze in rekening brengen.
Uiteindelijk een emailadres gevonden van de klantenservice ([email protected] mocht iemand het nodig hebben) en de simpele vraag gesteld of men mij kon vertellen waar mijn berekening in excel onjuist zou zijn.
En dan begint de verbazing. Antwoorden die totaal niet gaan over de vraag die je stelt, en na een aantal pogingen kom je er achter dat er niemand bij Vattenfall in staat is om een jaarnota van een klant voor te rekenen. "Nee dat kan niet, want we gebruiken gemiddelde tarieven". O, volgens mij hadden we dat niet afgesproken. We hebben vaste bedragen afgesproken toch?
Op de vraag hoe een klant zijn rekening kan controleren komt letterlijk het antwoord: "Dat kan niet".
Nog een poging gewaagd. Uiteindelijk bij iemand terecht gekomen die wel zich wil inzetten voor een klant. En ondertussen komt de eerste dreigmail binnen 'dat er niet betaald is'.
Uiteindelijk kan de medewerker van Vattenfall het verschil niet verklaren. Er zitten geen fouten in mijn berekening wordt bevestigd. Waar het verschil van 85 euro wel in zit weten we niet.
Een klein verschil weet ik vervolgens zelf nog te achterhalen. Ondanks dat op mijn vaste contract staat dat er een vaste prijs voor Liander gerekend wordt, kom ik er achter dat Vattenfall per 1-1-24 die prijs verhoogd heeft. Ze houden zich dus niet aan hun eigen afspraken. Wat ook blijkt is dat per 1-1-24 de energiebelasting omhoog gegaan is. Kan Vattenfall niets aan doen, maar bij iedere prijsverandering sturen ze hierover bericht, maar als per 1-1-24 de gasprijs ongeveer 12 cent per kuub hoger wordt, hoor je daar niets van als klant.
Verder komen bij de klantenservice doe je niet. De dreigmails blijven binnen komen. Daarom vraag je dan aan diezelfde klantenzervice of je van hen de gegevens mag van de afdeling die verantwoordelijk is voor de dreigmails of de jaarrekening, zodat je met de juiste mensen in contact kan komen. En wederom de meest onzinnige antwoorden "U heeft meer verbruikt dan geschat, vandaar de hogere kosten" is serieus het antwoord op de vraag of je contactgegevens mag. Inmiddels ben ik bij poging 3 om contactgegevens van de verantwoordelijke te krijgen en inmiddels is van Vattenfall ook de 3e dreigmail met incassokosten binnengekomen. Al met al zijn we zo'n 6 weken verder (en het eind is nog niet in zicht) voor een geschil dat je met een echte klantenservice in 2 dagen opgelost hebt.
Wat een kansloos bedrijf! Niet mee te praten en schandalig dat ze zich niet willen verantwoorden voor de kosten die ze (onterecht) in rekening brengen.
Zoals het er naar uit ziet heb je rechtsbijstand nodig om door te dringen tot de juiste mensen bij Vattenfall.
Contact gezocht met de 'klantenservice' want zo noemen ze het nog bij Vattenfall. Nergens een emailadres te vinden op hun website zodat je vast kan leggen welke informatie er heen en weer gaat en zodat je een excel sheet kan toevoegen waarop je laat zien met gebruik van meterstanden op je jaarrekening, en met gebruik van de tarievenbladen van Vattenfall dat je niet uitkomt op het bedrag dat ze in rekening brengen.
Uiteindelijk een emailadres gevonden van de klantenservice ([email protected] mocht iemand het nodig hebben) en de simpele vraag gesteld of men mij kon vertellen waar mijn berekening in excel onjuist zou zijn.
En dan begint de verbazing. Antwoorden die totaal niet gaan over de vraag die je stelt, en na een aantal pogingen kom je er achter dat er niemand bij Vattenfall in staat is om een jaarnota van een klant voor te rekenen. "Nee dat kan niet, want we gebruiken gemiddelde tarieven". O, volgens mij hadden we dat niet afgesproken. We hebben vaste bedragen afgesproken toch?
Op de vraag hoe een klant zijn rekening kan controleren komt letterlijk het antwoord: "Dat kan niet".
Nog een poging gewaagd. Uiteindelijk bij iemand terecht gekomen die wel zich wil inzetten voor een klant. En ondertussen komt de eerste dreigmail binnen 'dat er niet betaald is'.
Uiteindelijk kan de medewerker van Vattenfall het verschil niet verklaren. Er zitten geen fouten in mijn berekening wordt bevestigd. Waar het verschil van 85 euro wel in zit weten we niet.
Een klein verschil weet ik vervolgens zelf nog te achterhalen. Ondanks dat op mijn vaste contract staat dat er een vaste prijs voor Liander gerekend wordt, kom ik er achter dat Vattenfall per 1-1-24 die prijs verhoogd heeft. Ze houden zich dus niet aan hun eigen afspraken. Wat ook blijkt is dat per 1-1-24 de energiebelasting omhoog gegaan is. Kan Vattenfall niets aan doen, maar bij iedere prijsverandering sturen ze hierover bericht, maar als per 1-1-24 de gasprijs ongeveer 12 cent per kuub hoger wordt, hoor je daar niets van als klant.
Verder komen bij de klantenservice doe je niet. De dreigmails blijven binnen komen. Daarom vraag je dan aan diezelfde klantenzervice of je van hen de gegevens mag van de afdeling die verantwoordelijk is voor de dreigmails of de jaarrekening, zodat je met de juiste mensen in contact kan komen. En wederom de meest onzinnige antwoorden "U heeft meer verbruikt dan geschat, vandaar de hogere kosten" is serieus het antwoord op de vraag of je contactgegevens mag. Inmiddels ben ik bij poging 3 om contactgegevens van de verantwoordelijke te krijgen en inmiddels is van Vattenfall ook de 3e dreigmail met incassokosten binnengekomen. Al met al zijn we zo'n 6 weken verder (en het eind is nog niet in zicht) voor een geschil dat je met een echte klantenservice in 2 dagen opgelost hebt.
Wat een kansloos bedrijf! Niet mee te praten en schandalig dat ze zich niet willen verantwoorden voor de kosten die ze (onterecht) in rekening brengen.
Zoals het er naar uit ziet heb je rechtsbijstand nodig om door te dringen tot de juiste mensen bij Vattenfall.
Re: Vattenfall kan verstuurde jaarrekening niet verantwoorden en houdt zich niet aan de prijzen in een vast contract
U heeft de voorwaarden blijkbaar niet goed gelezen want de netbeheer kosten alsook die van overheid opgelegde heffingen maken geen deel uit van een vaste prijs energiecontract en mogen aan de contractant door berekend worden.
Uit uw eigen tweede berekening blijkt ook dat die extra kosten te verklaren zijn als u de prijsstijging die per 1 januari 2024 in de tweede berekening meeneemt.
Dat maakt dat uw Excel bestand niet aan de prijzen vanaf 1 januari 2024 aangepast was en daar valt u nu over omdat Vattenfall u niet geïnformeerd heeft want als dat wel gedaan was dan was dit meningsverschil niet ontstaan.
Uit uw eigen tweede berekening blijkt ook dat die extra kosten te verklaren zijn als u de prijsstijging die per 1 januari 2024 in de tweede berekening meeneemt.
Dat maakt dat uw Excel bestand niet aan de prijzen vanaf 1 januari 2024 aangepast was en daar valt u nu over omdat Vattenfall u niet geïnformeerd heeft want als dat wel gedaan was dan was dit meningsverschil niet ontstaan.
Re: Vattenfall kan verstuurde jaarrekening niet verantwoorden en houdt zich niet aan de prijzen in een vast contract
Als je niet eens bent met de rekening, kun je onder protest betalen. Dan kun je verder soebatten zonder dreigende incasso berichten.
jannelesen
vindt dit leuk
-
- Berichten: 32319
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Vattenfall kan verstuurde jaarrekening niet verantwoorden en houdt zich niet aan de prijzen in een vast contract
Volgens mij zit de fout hier in. Je hebt met twee verschillende contracten te maken. Toen je overging naar een ander contract had je een afrekening moeten krijgen voor het flexibele contract. Het vaste jaarcontract is ook een jaarcontract: dat loopt vanaf dag 1 dat het in gaat tot dag laatst van dat contract. Een tussentijdse jaarafrekening kan natuurlijk niet.
Heb je dit al met de klantenservice besproken, en zo ja, heb je dan iemand gevonden die het wél snapt?
Re: Vattenfall kan verstuurde jaarrekening niet verantwoorden en houdt zich niet aan de prijzen in een vast contract
Vattenfall heeft niets te maken met de stijging van de netbeheerkosten van Liander. En netbeheerkosten vallen ook niet onder je contractprijzen voor gas en elektra. De netbeheerkosten van Liander zijn p.m. gemiddeld met 7 euro gestegen.Een klein verschil weet ik vervolgens zelf nog te achterhalen. Ondanks dat op mijn vaste contract staat dat er een vaste prijs voor Liander gerekend wordt, kom ik er achter dat Vattenfall per 1-1-24 die prijs verhoogd heeft. Ze houden zich dus niet aan hun eigen afspraken. Wat ook blijkt is dat per 1-1-24 de energiebelasting omhoog gegaan is. Kan Vattenfall niets aan doen, maar bij iedere prijsverandering sturen ze hierover bericht, maar als per 1-1-24 de gasprijs ongeveer 12 cent per kuub hoger wordt, hoor je daar niets van als klant.
Ik weet van anderen die bij Vattenfall een vast contract hebben dat zij wel degelijk geïnformeerd zijn over de gestegen kosten / alle wijzigingen per 1-1-2024 en dat hun voorschotbedrag, indien nodig, daarom verhoogd is.
-
- Berichten: 1256
- Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11
Re: Vattenfall kan verstuurde jaarrekening niet verantwoorden en houdt zich niet aan de prijzen in een vast contract
Wij zitten ook bij Vattenfall, en alles is gewoon gecommuniceerd, ook de prijsverhogingen. Misschien heb je een mail gemist?
Verder is onze ervaring met de klantenservice daar juist erg goed, eerlijk gezegd, beter dan bij de concurrent. Maar dat komt wel van twee kanten.
Verder is onze ervaring met de klantenservice daar juist erg goed, eerlijk gezegd, beter dan bij de concurrent. Maar dat komt wel van twee kanten.
Re: Vattenfall kan verstuurde jaarrekening niet verantwoorden en houdt zich niet aan de prijzen in een vast contract
Dat doen er meerderen en is in strijd met de wet. Met gemiddelde tarieven bedoelt men dan het tarief wordt berekend door het verschuldigde bedrag te delen door het jaarverbruik. Het verschuldigde bedrag wordt berekend door met de afgesproken tarieven en het periodeverbruik te rekenen.MrManuzz schreef: ↑10 aug 2024 15:41En dan begint de verbazing. Antwoorden die totaal niet gaan over de vraag die je stelt, en na een aantal pogingen kom je er achter dat er niemand bij Vattenfall in staat is om een jaarnota van een klant voor te rekenen. "Nee dat kan niet, want we gebruiken gemiddelde tarieven".
Dat is wel de normale gang van zaken. Ze hanteren daar waarschijnlijk een wijzigingsbeding zoals de meeste leveranciers doen. Het zijn de eigen tarieven die niet mogen wijzigen.
Dat mogen ze zeker doen.
Ik zou me richten op de tarieven in de factuur. Je hebt recht op een factuur die je kan controleren.
Re: Vattenfall kan verstuurde jaarrekening niet verantwoorden en houdt zich niet aan de prijzen in een vast contract
Ook wij hebben een jaarrekening van Vattenfall ontvangen. Normaal gesproken krijg je een gespecificeerde rekening, deze keer niet. Je hebt zoveel gas verbruikt en dit is het bedrag, klaar.
Wij hebben een vast contract, dus is het eenvoudig om na te rekenen dat er iets niet klopt - 80 euro verschil in ons nadeel. Dat er door de overheid per 1-1-24 een wijziging is doorgevoerd zal het verschil iets kleiner maken. Na diverse keren via de chat uitleg gevraagd, helaas zonder resultaat. Het is toch eenvoudig voor hen om op een jaarrekening te laten zien hoeveel gas er is verbruikt tot 31-12-2023 en hoeveel na 1-1-2024, zij zullen deze kosten toch ook aan de overheid af moeten dragen.
Je komt niet verder en het geeft ons zeker geen goed gevoel, inmiddels zijn we overgestapt naar een andere energieleverancier.
Wij hebben een vast contract, dus is het eenvoudig om na te rekenen dat er iets niet klopt - 80 euro verschil in ons nadeel. Dat er door de overheid per 1-1-24 een wijziging is doorgevoerd zal het verschil iets kleiner maken. Na diverse keren via de chat uitleg gevraagd, helaas zonder resultaat. Het is toch eenvoudig voor hen om op een jaarrekening te laten zien hoeveel gas er is verbruikt tot 31-12-2023 en hoeveel na 1-1-2024, zij zullen deze kosten toch ook aan de overheid af moeten dragen.
Je komt niet verder en het geeft ons zeker geen goed gevoel, inmiddels zijn we overgestapt naar een andere energieleverancier.
Lapsang
vindt dit leuk
Re: Vattenfall kan verstuurde jaarrekening niet verantwoorden en houdt zich niet aan de prijzen in een vast contract
Heb je Vattenfall toestemming gegeven om de slimme meter uit te lezen?
Ik zie mijn gasgebruik per uur, dag, week, maand en jaar bij Vattenfall.
Ik zie mijn gasgebruik per uur, dag, week, maand en jaar bij Vattenfall.
Re: Vattenfall kan verstuurde jaarrekening niet verantwoorden en houdt zich niet aan de prijzen in een vast contract
Heel apart, ik heb de jaarrekening ontvangen en deze bevat 4 digitale pagina’s met alle specificaties.strand11 schreef: ↑14 aug 2024 09:33Ook wij hebben een jaarrekening van Vattenfall ontvangen. Normaal gesproken krijg je een gespecificeerde rekening, deze keer niet. Je hebt zoveel gas verbruikt en dit is het bedrag, klaar.
Wij hebben een vast contract, dus is het eenvoudig om na te rekenen dat er iets niet klopt - 80 euro verschil in ons nadeel. Dat er door de overheid per 1-1-24 een wijziging is doorgevoerd zal het verschil iets kleiner maken. Na diverse keren via de chat uitleg gevraagd, helaas zonder resultaat. Het is toch eenvoudig voor hen om op een jaarrekening te laten zien hoeveel gas er is verbruikt tot 31-12-2023 en hoeveel na 1-1-2024, zij zullen deze kosten toch ook aan de overheid af moeten dragen.
Je komt niet verder en het geeft ons zeker geen goed gevoel, inmiddels zijn we overgestapt naar een andere energieleverancier.
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00
Re: Vattenfall kan verstuurde jaarrekening niet verantwoorden en houdt zich niet aan de prijzen in een vast contract
Als er een jaarcontract is met vaste prijzen, dan kan de gasprijs niet per 1-1-2024 verhoogd worden (los van de netbeheerder en energiebelasting).
Ik zou ook zeggen dat er een afrekening moet zijn van de 4 maanden variabel. En vervolgens van het jaar dat het huidige contract loopt.
Als Ts bij Vattenfall zou blijven, zijn ze bij dat bedrijf dan van plan elk jaar een afrekening te sturen waarin de eerste vier maanden volgens het vorige contract berekend is en de rest van het jaar met de tarieven die daarna gelden ?
Ik zou ook zeggen dat er een afrekening moet zijn van de 4 maanden variabel. En vervolgens van het jaar dat het huidige contract loopt.
Als Ts bij Vattenfall zou blijven, zijn ze bij dat bedrijf dan van plan elk jaar een afrekening te sturen waarin de eerste vier maanden volgens het vorige contract berekend is en de rest van het jaar met de tarieven die daarna gelden ?