LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Versnelde incasso NUON

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Tommie57
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2008 12:05

Versnelde incasso NUON

Ongelezen bericht door Tommie57 »

Heb door omstandigheden al langere tijd betalingsproblemen, zo ook bij de NUON, nu krijg ik de laatste maanden steevast na 14 dagen over het de laatste nota een versnelde incasso van 50 euro plus 5 euro administratiekosten, met daarnaast ook nog iedere week dreigbrieven van incassoburo Lindorf over de achterstand bij de NUON die ik nog moet betalen. Is het wettelijk toegestaan wat de NUON hier doet? Ben behalve de laatste maandnota wel helemaal bij met betalingen bij NUON, ik heb dan ook het gevoel dat ze de incasso's in stand willen houden door deze eigen regeling. Door iedere incasso van 50 euro moet ik weer andere rekeningen laten liggen zodat mijn betalingsproblemen vanzelf weer oplopen i.p.v. dat deze opgelost zouden moeten worden.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Versnelde incasso NUON

Ongelezen bericht door flappie »

is het niet handiger om bij de schuldhulpverlening aan te kloppen?

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Versnelde incasso NUON

Ongelezen bericht door Shine »

Klaarblijkelijk betaalt u steeds te laat. Dus niet binnen de vastgestelde verloopdatum. (ik neem aan via een acceptgirokaart)
Hierdoor staan er bij Nuon nog herinnerings/aanmaan/incassokosten open. Kosten die nog -steeds- niet zijn betaald, ondanks dat u de termijnen nu wel hebt betaald.
Op de website van Nuon staat te lezen:
Kortere termijn

Voor klanten die regelmatig te laat betalen, zal Nuon het betaalproces op den duur verkorten. Dit betekent dat sneller kan worden overgegaan tot het beëindigen van het leveringscontract. Zo wordt voorkomen dat de achterstallige betalingen en incassokosten hoger oplopen.
Zie ook: Betaalproces en termijnen: http://www.nuon.nl/klantenservice/uw-ge ... /index.jsp

Verder adviseer ik u om contact op te nemen met Nuon afdeling betalingen.

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Versnelde incasso NUON

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

@Tommy,

De Nuon hanteerd zijn eigen regels, bij het andere topic waar jij gereageerd had kan je zien wat de Nuon doet, en hoe het eigenlijk zou moeten. Daar heeft de Nuon over het algemeen maling aan. Ze hebben n.l. een dusdanige positie dat jij het schoppen hier tegen wel laat (kunnen je afsluiten).

Ik ben toevallig met een zelfde soort geval bezig. In dit geval staan alle incassokosten nog open en worden de maandbedragen gewoon betaald.
Het is idd van de zotte dat jij steeds verder in de put wordt geduwd terwijl je probeerd iets op te lossen.

Wellicht is het volgende wat voor je;
- stop met betalen van de incasso/aanmaan/herinneringskosten
- betaal de bedragen met een duidelijke omschrijving (bv maandtermijn oktober, of het betalingskenmerk)
- probeer via de klachtenafhandeling je maandbedrag drastisch te verlagen (vaak worden deze afgestemd op alle kosten die in rekening worden gebracht)
- leg een officiële klacht neer over de wijze waarop alle kosten in rekening worden gebracht, zie hiervoor ook het andere topic en het incasso-stappenplan en uiteraard de Radar voorbeeldbrief op de site

Tommie57
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2008 12:05

Re: Versnelde incasso NUON

Ongelezen bericht door Tommie57 »

Mij ging het er in eerste instantie over of NUON juridisch deze 50 euro mag heffen over de eerste herinnering, of anders gezegd, zonder herinnering. Dit omdat de Incassobedrijven ook al teruggefloten zijn door de regering omdat ze te hoge kosten doorberekende. Nu mogen ze maar 37.50 maximaal in kosten brengen naar wat ik begreep.

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Versnelde incasso NUON

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Nee, ze horen je een "redelijke" termijn te geven waarin je kunt betalen. Of 14 dagen, waarvan meestal al een paar dagen zijn verstreken omdat je de nota een paar dagen later binnen krijgt, redelijk is ? Tsja, daar zijn geen uitspraken over.

Over de wijze van incassokosten wel, deze is bij de Nuon veel te hoog. Bij meerdere termijnen kunnen deze kosten soms meer bedragen dan de maandtermijnen zelf, maar niemand heeft ooit de strijd met de Nuon hierover gevoerd, en dus blijven ze deze, voor hun lucratieve, manier van incasso voortzetten. :(

Tommie57
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2008 12:05

Re: Versnelde incasso NUON

Ongelezen bericht door Tommie57 »

Is door Kassa deze "lijkenpikkerij, want zo noem ik het al jaren" wel eens aan de kaak gesteld in het programma en kan de 2e kamer hier iets aan veranderen door wetswijziging of de energiemaatschappijen eens op de vingers te tikken. Het is mij wel eens eerder opgevallen dat als je bijna bij bent bij NUON met betalingen ze deze handelswijze invoeren zodat je geen kans krijgt om helemaal uit de problemen te komen.
Ook gaan ze hier mee beginnen op het moment dat het winter wordt zodat mensen bijna geen keus hebben en moeten schuiven met rekeningen (keuzes moeten maken) maar daardoor verder in de problemen raken omdat andere rekeningen weer blijven liggen met alle gevolgen van dien.
Hier valt het met mij wel mee omdat ik het door allerlei kunst en vliegwerk nog net kan behappen, en ik mij al tijden voorgenomen heb mij er niet onder te laten krijgen door allerlei kunstjes die ze mij proberen te fllikken. Is dus hard knokken tegen incassoburo's e.d. maar dat heb ik er wel voor over. Kan mij haast niet voorstellen dat dit soort gasten met Kerstmis nog een hap door de keel krijgen met alle ellende die ze veroorzaken.

Kijk alleen maar naar de verveelvoudiging van de klanten bij de voedselbanken. Heb laatst ergens gelezen dat dit voor 40% de schuld is van torenhoge rekeningen van incassoburo's en 22% van de energiebedrijven die mensen te hoge kosten in rekeningen brengen. NUON zou 7% van haar winst van 300 mln. te danken hebben aan incassokosten die ze bij de minima wegplukken.

Ken ook iemand die vroeger bij NUON gewerkt heeft en ontslag heeft genomen omdat hij/zij het door wroegingen geestelijk niet bol kon werken, vooral omdat er in zijn/haar directe omgeving er schrijnende voorbeelden waren waar hij/zij mee geconfronteerd werd. Ook hij?zij? zei dat het beleid erop gericht is incasso's zo lang mogelijk in stand te houden.

Tommie57
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2008 12:05

Re: Versnelde incasso NUON

Ongelezen bericht door Tommie57 »

bedoel natuurlijk radar, hi.

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Versnelde incasso NUON

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

@Tommie57,

De incasso's zijn idd zeer lucratief voor Nuon. Deze geven zelf geen openheid hierin (goh waarom toch ??)

Vanaf januari 2008 zijn de incasso's flink aangescherpt (nog kortere termijnen) teneinde zo veel mogelijk omzet hieruit te genereren. Ik heb al diverse topics over de wijze waarop Nuon hun incassobeleid uitvoert.

Gesloten