LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zeer hoog energieverbruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
bluecheese

Zeer hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door bluecheese »

Beste mensen, ik hoop dat jullie wellicht kunnen adviseren bij de volgende situatie.

Mijn vriendin en ik wonen nu ruim een jaar samen, ons eerste huis. Helaas kregen wij een eindafrekening van Greenchoice waarop bleek dat wij dit jaar ruim 6500kwh elektriciteit door onze apparaten gejaagd hebben. Omdat wij beiden vanuit onze studententijd gewend waren dat de GWL-prijs bij onze huur was inbegrepen, hebben we beide geen ervaring met dit soort jaarafrekeningen. Wel heb ik het idee dat er iets niet helemaal klopt. Graag maak ik onze situatie inzichtelijk:

Aantal personen: 2
Woonoppervlak: 65m2
Soort woning: Appartement op 1 hoog, gerenoveerd, geisoleerd, dubbel glas.
Verwarming: Stadsverwarming
Koken: Elektrisch - 4 keramische pitten
Warm water: Elektrische boiler 80 liter

Apparaten:
1x laptop
1x iMac 24" + 3 ext. schijven (1 adapter per stuk) + 2 actieve speakers + 21" LCD scherm
1x 30" tv huiskamer LCD + digitale ontvanger
1x 21" tv slaapkamer LCD
1x ziggo modem
1x wifi router
1x dubbeldeurs koelvriescombinatie (AA)
1x inbouwoven (type onbekend)
1x wasmachine (AA)

Tenslotte hebben we ook luchtcirculatie in het huis die in principe niet uit te zetten is.

Qua gebruik staan de televisie en de computer (met alle randapparatuur) meestal de hele avond aan, die combinatie is een aardige energieslurper daar zijn we ons van bewust. Verder letten we goed op lampen die uit moeten voor het slapen gaan en zijn we wat ons betreft aardig alert op verspilling, adapters uit het stopcontact halen, etc. Verder gebruiken we voornamelijk een enkele LED lamp in de huiskamer, idem in de slaapkamer, meestal zitten we in flink gedimd licht dus (gezellig). Afwassen gaat met de afwasborstel en wassen voornamelijk in het weekend.

We hebben een dubbeltarief meter, laagtarief staat op 3000kwh, hoogtarief op 3500kwh. Nu zijn we in het weekend nog welis nachtmensen maar om nou te zeggen dat we evenveel stroom verbruiken 's nachts als overdag kan ik moeilijk begrijpen. (nachttarief is bij ons van 23.00 tot 07.00). Ik heb de meterstand vanmiddag vergeleken met die van 2 januari, en daar kom ik op een gemiddeld verbruik van 20kwh per dag.

Wel is het zo dat wij niet op het gasnet zijn aangesloten, we koken elektrisch, warm water van de elektrische boiler en verwarming komt via de stadsverwarming binnen. Zou dit kunnen verklaren dat ons verbruik zo hoog is? Of zou er gerommeld kunnen zijn met de meter, de meter bevindt zich overigens beneden in de openbare hal van het appartementencomplex en is toegankelijk voor iedereen. Alle tips, adviezen, of zelfs donderpreken zijn welkom.

Alvast bedankt!

manondoris

Re: Zeer hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door manondoris »

het lijkt mij een normaal verbruik al helemaal omdat jullie geen gas gebruiken! wij bijv zitten op 4500 kwh electriciteit maar ook nog ong 2000 kuub gas per jaar .wij betalen een voorschot van 210 euro per maand.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Met 4 personen (2 kinderen) zat ik altijd over de 10.000KwH heen per jaar, en wij kookten , verwarmden en hadden warm water op Gas. Is wel een woonhuis (3 slaapkamers). Tegenwoordig 1 Volwassene en gemiddeld 1 kind zit ik op de helft.
Dus zo extreem lijkt het me niet gezien dat je elektrisch kookt en verwarmd.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

manondoris schreef:het lijkt mij een normaal verbruik al helemaal omdat jullie geen gas gebruiken! wij bijv zitten op 4500 kwh electriciteit maar ook nog ong 2000 kuub gas per jaar .wij betalen een voorschot van 210 euro per maand.
Voor een woning met 65 m2 woonoevervlakte is het volgens mij te veel.
Dit gebruik ik voor een heel huis.

bprosman

Nevermind,
Kook / Verwarm je ook elektrisch ?

nevermind

bprosman schreef:Nevermind,
Kook / Verwarm je ook elektrisch ?
TS heeft geen gas, dus elektrisch.

Verwarming lees:
verwarming komt via de stadsverwarming binnen

bprosman

@Nevermind,

De vraag was meer aan jou gesteld.
Ja dat had ik gelezen maar "Warm Water" (Elektrische boiler) is ook verwarming.

nevermind

bprosman schreef:@Nevermind,

De vraag was meer aan jou gesteld.
Ja dat had ik gelezen maar "Warm Water" (Elektrische boiler) is ook verwarming.
Ja, ik kook elektrisch, verwarming met gas.

manondoris

Ongelezen bericht door manondoris »

nevermind schreef:
manondoris schreef:het lijkt mij een normaal verbruik al helemaal omdat jullie geen gas gebruiken! wij bijv zitten op 4500 kwh electriciteit maar ook nog ong 2000 kuub gas per jaar .wij betalen een voorschot van 210 euro per maand.
met verwarming op gas zeg je ! ts verbruikt geen gas en verwarmd ook met electriciteit !

nevermind

manondoris schreef:
nevermind schreef:
met verwarming op gas zeg je ! ts verbruikt geen gas en verwarmd ook met electriciteit !

TS verwarmt met stadsverwarming!

Ja mijn verwarming is op gas, maar ook een veel grotere oppervlakte zoals ik al heb aangeven.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Is het verbruik berekend n.a.v. geschatte meterstanden?
Je zou een tijdje de meter in de gaten kunnen houden en per dag en nacht het verbruik bijhouden.
Het lijkt mij een hoog verbruik voor jullie huishouden.
Hier: ca 1800 gas 3500 electra (wel een paar zonnepaneeltjes)

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

bluecheese schreef:We hebben een dubbeltarief meter, laagtarief staat op 3000kwh, hoogtarief op 3500kwh. Nu zijn we in het weekend nog welis nachtmensen maar om nou te zeggen dat we evenveel stroom verbruiken 's nachts als overdag kan ik moeilijk begrijpen. (nachttarief is bij ons van 23.00 tot 07.00). Ik heb de meterstand vanmiddag vergeleken met die van 2 januari, en daar kom ik op een gemiddeld verbruik van 20kwh per dag.
Je boiler warmt (waarschijnlijk) 's nachts op, en een boiler van 80 liter gebruikt flink wat elektriciteit.
Maar daarmee verklaar je niet de 3000 kWh die je in het dagtarief verbruikt, dat vind ik eerlijk gezegd best veel voor 2 personen.
Ter vergelijking: wij hebben ook stadsverwarming (zonder boiler) en verbruiken met 4 personen ca. 4750 kWh per jaar (onze grootste energieverbruikers zijn de vaatwasser die dagelijks draait, wasmachine die dagelijks draait en wasdroger die 2 à 3x per week draait)

D. Hanekamp

Ongelezen bericht door D. Hanekamp »

NR
Laatst gewijzigd door D. Hanekamp op 21 jan 2012 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan3

Ongelezen bericht door Johan3 »

2x perdag 10minuten doucen.
Doucen op een elektrische boiler is een kosbaar grapje!
Gooi daar maar eens een kwh meter tussen een weekje.

bprosman

Een elektrische boiler (groter dan 20 liter) van 1.350 watt verbruikt in een gemiddeld huishouden ruim 1.800 kWh per jaar; dat kost 410 euro.
http://www.milieucentraal.nl/themas/ene ... erbruikers

Tel daar ook het elektrisch koken bij op :

Kookplaat 55 - 530 kWh
(€ 12 tot € 115)

Dan schiet je aardig op.

FPJ

Ongelezen bericht door FPJ »

We hebben een dubbeltarief meter, laagtarief staat op 3000kwh, hoogtarief op 3500kwh. Nu zijn we in het weekend nog welis nachtmensen maar om nou te zeggen dat we evenveel stroom verbruiken 's nachts als overdag kan ik moeilijk begrijpen. (nachttarief is bij ons van 23.00 tot 07.00).
Laagtarief geldt ook in het weekend (dus zaterdag en zondag de hele dag).

Dat + electrische boiler, electrisch koken... ik vind je cijfers niet vreemd.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Meestal zijn in deze situaties de beginstanden niet genoteerd. Weet niet of het een nieuwe woning is en de standen met nieuwe meters met nul zijn begonnen?

Wanneer je een nieuwe woning betrekt: noteer als eerste je meterstanden!

klaas1978

Ongelezen bericht door klaas1978 »

bluecheese schreef:Helaas kregen wij een eindafrekening van Greenchoice waarop bleek dat wij dit jaar ruim 6500kwh elektriciteit door onze apparaten gejaagd hebben.
Lijkt me vrij veel voor een appartementje van 65 m2 :shock:

Ik woon zelf in mijn eentje in een huisje van 50 m2 en mijn verbruik ligt al jaren rond de 1100 kWh per jaar. Ik doe niet extreem zuinig met elektriciteit maar ik heb wel in het hele huis spaarlampen. Overdag ben ik op mijn werk dus dan gebruikt alleen de koelkast stroom.
Bob Schurkjens schreef:Meestal zijn in deze situaties de beginstanden niet juist genoteerd. Weet niet of het een nieuwe woning is en de standen met nieuwe meters met nul zijn begonnen?

Wanneer je een nieuwe woning betrekt: noteer als eerste je meterstanden!
Ik vermoed inderdaad dat je het in die richting moet gaan zoeken.

bluecheese

Ongelezen bericht door bluecheese »

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Aan de hand v/d gemiddeldes die ik de afgelopen dagen heb gemeten kan ik enkel concluderen dat de beginstand juist is doorgegeven. We beginnen te begrijpen waar ons hoge verbruik vandaan komt, waarschijnlijk heeft het douchen een groot aandeel, mede als het koken, twee activiteiten waar we nogal fantatiek in zijn, maar waarvan we ons niet beseft hebben dat dit zo'n impact kon hebben op de elektriciteitrekening. Ik z.s.m. het verbruik van onze boiler gaan meten en kijken of we daar wat wijzer van worden....en intussen maar zuunig zijn he!

Gesloten