LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zeer hoog energieverbruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
snakenbroek
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2012 09:54

zeer hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door snakenbroek »

Door krantenartikelen ben ik gaan kijken op vergelijkingssites voor energieverbruik. Op deze sites heb ik mijn verbruik ingegeven en na veel telefoontjes om een en ander na te gaan kwam ik bij Eneco en die vertelden mij dat ik een extreem hoog elektriciteitsverbruik heb. Ik heb een hoog tarief 4200 kWh en laag 3400 kWh.
Wij hebben een geschakeld huis, zijn met 2 personen en zijn gemiddeld 2 maanden per jaar niet thuis.
Navraag bij buren met dezelfde apparatuur in huis die even oud is (19 jaar) geeft aan dat zij totaal 4000 kWh verbruiken.
Buren naast ons 4 volwassenen gebruiken zelfs maar 2800 kWh.
IJken van de meter zou € 600 kosten en als het niet de meter blijkt te zijn zijn die kosten voor ons. Eerst een installateur laten komen om te kijken of een tussenmeter geplaatst kon worden. Hiervoor zou hij evt. het een en ander aan de stoppenkast moeten veranderen omdat volgens hem bij de bouw er iets geleverd is wat niet goed was waardoor de stoppenkast binnenin aangepast schijnt te zijn. Hij gaf aan eerst door zijn baas een offerte hiervoor te laten maken en het zou eventueel ook dan voordeliger kunnen zijn gelijk een nieuwe stoppenkast te plaatsen met de nieuwste techniek. Onze kast is 19 jaar oud net zoals ons huis. Ik heb hier nog niets over gehoord maar ben inmiddels wel door gaan zoeken en heb nu vervroegde plaatsing van een slimme meter aangevraagd bij Stedin, dit kost dan € 71, hierdoor kan ik dan eventueel uitsluiten dat het aan de meter ligt. De prijs is in elk geval beter dan de prijs voor het ijken van € 600.
Het kan een week of 6 duren voor de meter geplaatst kan worden. Ondertussen blijf ik van alles uitzoeken en las nu op het forum iets over een cv ketel die nog op fabrieksinstellingen stond en hierdoor een hoog energieverbruik gaf. Kan iemand mij hierover meer vertellen? Is er misschien ook iemand die nog andere suggesties heeft voor het geval de meter inderdaad in orde is. Ik heb ook overwogen een Wattcher te kopen die de energie registreert maar dit heeft pas zin als ik zeker weet dat de meter goed werkt omdat er een sensor op de meter geplaatst wordt. Zou het kunnen zijn dat mijn meter te snel draait?
Ik heb sinds gisterochtend in 24 uur 21 kWh gebruikt, ik heb niet gewassen, elektrisch gekookt of zo.

Graag een reaktie.

dirkib
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 sep 2010 18:51

Re: zeer hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door dirkib »

Eerste vraag is of dit verbruik op basis van feitelijke meterstanden is, en niet een paar jaar een schatting en dan een meteropname of meterstanden doorgegeven. Dan heb je kans op een "inhaalslag".

Als je een gewoon huishouden hebt, en geen gekke apparaten anders dan wasmachine, wasdroger, afwasmachine, kookplaat, is dit idd een hoog verbruik. Andere apparaten die stiekem veel stroom kunnen verbruiken zijn o.a. waterbedden, vijverpompen, jacuzzi, stoom/saunacabine, terrasverwarming, airco, warmtepomp, elektrische vloerverwarming etc. Vooral iets wat continu draait, of veel warmte produceert.

Als je een apparaat verdenkt van hoog energieverbruik, kan je ook een verbruiksmeter kopen die in je stopcontact past, en waarmee je het verbruik van het aangesloten apparaat kan meten.

Je kan wel een andere meter laten plaatsen, maar dan wordt restitutie erg lastig als het achteraf toch aan je meter lag.

ikmaria
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2010 20:42

Re: zeer hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door ikmaria »

Ook ik ben na overgang op een slimme meter geconfronteerd met een bijna verdubbeling van verbruik. Als ik zo een en ander goed heb nagelezen is de slimme meter niet verplicht. Ik had na het eerste jaar een 1000 euro extra aan kosten. Verbruik is erg hoog voor n 2 persoons huishouden. Ijken van de slimme meter heeft geen zin zie hier geen positieve berichten over op internet en het bewijs ligt elders. Nog steeds stijgen mijn energie kosten en hier lees ik hetzelfde over bij slimme meter gebruikers. Ik ga de afgelopen jaren aan verbruik op een rijtje zetten. Maar als eerste ga ik een niet slimme meter terug laten plaatsen!

Advies weiger de slimme meter! Hij is slim voor het energiebedrijf, niet controleerbaar voor de consument.

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: zeer hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door EnergieH »

Snakenbroek
Dit is zo'n stopcontact verbruiksmeter,zoals Dirkib al aangaf, die van mij kost €12,97 bij een bouwmarkt [bv.de Gamma].
Afbeelding

Ikmara
Ik heb ook een slimme meter [Oxxio], Enexis geeft de meterstanden door aan Oxxio.
Oxxio online [Mijn Oxxio] verzorgt de weergave, van deze meterstanden, door middel van een grafiek, mooi en overzichtelijk.
Controle van de weergegeven meterstanden...Thuis dmv. een druk op de knop van de slimme meter.

Henk.

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: zeer hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door EnergieH »

Snakenbroek

In de Handleiding van bv. Agpo...
Fabrieksmatig wordt de Agpo HMC-23 ingesteld voor een normale cv-installatie met radiatoren en voorzien van een kamerthermostaat...

Verder wordt er gesproken over de keuze mogelijkheid tussen...Vaste laagstand van 8 minuten, daarna vermogensklim van 2Kw per minuut met een maximale temperatuurstijging 9 tot 12 graden per minuut, nadraaitijd pomp 7 minuten...
Of geen vaste laagstand, directe klim in 2 minuten naar maximum vermogen met een maximale temperatuurstijging van 9 tot 12 graden per minuut, nadraaitijd pomp 7 minuten...

Dus lees je Handleiding eens rustig door en maak een keuze...

Henk.

snakenbroek
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2012 09:54

Re: zeer hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door snakenbroek »

vond vandaag op internet een interessante mogelijkheid om extra te meten in de meterkast. De Wattson energiemeter. Er is een filmpje over het aansluiten en volgens mij zou dit ook een oplossing kunnen zijn om het verbruik te meten.
Ik heb afgelopen weekeinde de standen genoteerd. Vanaf vrijdagavond 23 uur tot maandagochtens 7 uur had ik laag tarief. Het verbruik was 20 kW per dag.
Vanmorgen begonnen met standen op te nemen en dan vanavond vanaf 23 uur tot morgenochtend. Sind vanmorgen heb ik nu al 23 kW gebruikt, wel een was en een droger gedraaid.

jvenema1958
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:54

Re: zeer hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door jvenema1958 »

Wij hebben bij onze nieuwe woning een slimme meter gekregen. Via het internet kwam ik ook bij wattson uit. Alleen deze houdt de gegevens niet bij. Toen heb ik via ENN de tip gekregen om icare van energq te gebruiken. Zo hoe je niet constant naar de meter te kijken en kun je zelfs op de camping zien of er thuis stroom en gas wordt gebruikt. De site is http://www.energq.nl.

snakenbroek
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2012 09:54

Re: zeer hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door snakenbroek »

JVenema bedankt voor de tip ik ga ernaar kijken.
Ik begrijp eruit: jullie hebben al een slimme meter en kunnen dan kijken elders hoeveel er verbruikt wordt.
Wij hebben de slimme meter nog niet en ik heb hem nu vervroegd aangevraagd bij Stedin. Tot die tijd ben ik echter alle apparatuur aan het meten om te kijken wat er verbruikt wordt en ik hoop dat daar voorlopig iets uitkomt.
Vannacht hadden wij een verbruik van 4kW terwijl alleen een klein koelkastje aanstond dat gedurende die nacht ongeveer 0,4 kW gebruikt. Onze grote koelkast stond ook aan uiteraard en die ben ik nu aan het meten.
Ik ga ervan uit dat deze ongeveer de helft meer gebruikt dus 0,6 kW, dit is samen pas 1 kW en de meter geeft 4 kW aan.
Ik was bij de Wattson uitgekomen omdat ik het idee had dat deze de meting doet buiten de werkelijke meter om, ik heb hen nu een mail gestuurd. Als dat zo zou zijn is het voor ons een mooie kans om te kijken of de meter wel goed loopt.
Ik hou jullie op de hoogte.

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: zeer hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door EnergieH »

Jvenema1958

http://www.energiebesparingnoordnederla ... ianten.pdf

Wil je, wat betreft de meetgegevens, niet afhankelijk zijn van je Netwerkbeheerder...dan komt I-Care Premium in aanmerking...deze heeft namelijk real-time verbruiksinzicht...maar kost wel €100,52 per jaar + [plus] een gateway van €69,95...

..i-CARE Premium: €100,52 per jaar..en je hebt een slimme meter nodig..
- i-CARE gateway € 69,95
- real-time verbruiksgegevens
- normering ten opzichte van de weersomstandigheden en andere relevante factoren
- 2 jaar data-opslag in enerGQ Cloud
- minimale duur overeenkomst 6 maanden

En dat "verdien" je niet één twéé drie weer terug...

EnerGQ kan de aanvraag van de prioriteits plaatsing slimme meter ook voor u verzorgen. Tijdens het bestellen van een i-CARE product heeft u een optie om prioriteits plaatsing van de slimme meter door ons aan te laten vragen. De kosten hiervan bedragen € 25,- excl. BTW. De kosten van de slimme meter worden u in rekening gebracht door de netbeheerder en bedragen € 60,- excl. BTW.

Henk.

jvenema1958
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:54

Re: zeer hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door jvenema1958 »

De prijs van 124.40 met btw is alleen het eerste jaar en dat is inclusief het kastje. In het tweede jaar betaal je 4.95 per maand. Ik heb van enn begrepen dat besparing van 10 tot soms wel 30 procent kan worden bij de klanten die ze hebben. Op onze energierekening van meer 1900,- kan dat kastje dus zonder problemen uit.

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: zeer hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door EnergieH »

Jvenema1958

Prima, maak ik mij geen verdere [onnodige] zorgen...
Alleen wil ik er nog even op wijzen, dat I-Care je slechts inzicht in je energieverbruik geeft...
Het daadwerkelijke besparen en het "terugverdienen" moet je dus zelf doen..en hoeveel procent dat eventueel wordt, kan I-Care alleen maar voorspellen...
Met I-Care premium echter, zie je realtime verbruikscijfers en op die manier kan je een eventuele grootverbruiker makkelijk lokaliseren...
Als je al een slimme meter hebt, zoals ik [in mijn geval die van Oxxio], dan kan je de verbruikscijfers online [Mijn Oxxio] terug zien, per dag stroom,per dag Gas [wordt alleen op de oude versie van de Energiemonitor weergegeven], per maand, per jaar, vorig jaar en het jaar daarvoor...
Afbeelding
Oxxio 19juli2012
Niet realtime natuurlijk, maar één dag later, want Oxxio is afhankelijk van mijn Netwerkbeheerder...
Het lokaliseren van een evt. [stroom] grootverbruiker doe ik met mijn stopcontact verbruiksmeter van €12,97...

Henk.
Laatst gewijzigd door EnergieH op 19 jul 2012 17:30, 4 keer totaal gewijzigd.

jvenema1958
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:54

Re: zeer hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door jvenema1958 »

Je hebt helemaal gelijk. Het kastje doet de besparing niet. Maar je word heel erg bewust van het gebruik. Ze geven niet alleen de standen maar ook de kosten. Wij zagen meteen een redelijk hoge stand terwijl er niemand thuis was. We zijn toch redelijk laks in het uitzetten van de computers en onze hifi apparaten. Nu worden we eigenlijk door het kastje redelijk actiever in het gebruik van onze apparaten. Gewoon de simpele dingen zoals de koffiezetter uitzetten, lampen van de douche en de overloop en dat soort kleine dingen. We zijn nu ook bezig met het vervangen van de gewone lampen. En dat zie je meteen terug.

GAEvakYD
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 aug 2010 15:42

Re: zeer hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door GAEvakYD »

Die betaalde diensten zijn allemaal leuk en aardig, maar vooral erg duur en beperkt voor wat jij nodig hebt. Als je zelf een beetje handig bent knutsel je dat zo zelf in elkaar.

Zie mijn eigen kntuselwerk op: http://ordelman.org/energycount/

Men koopt een fototransistor en plakt die precies voor het pulse ledje van de kWh meter. Die sluit je aan op een router of RaspberryPI en daar draai je dan een door mij geprogrammeerd C of C++ tooltje op. Dat tooltje telt alle pulsen en rekent het verbruik uit en slaat dat op op een een (eventueel) externe MySQL database. Waarop ik met Php en HiCharts wat leuke grafieken heb gemaakt.

Indien meer info gewenst: https://twitter.com/RualdOrdelman

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: zeer hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door Shine »

GAEvakYD schreef:Die betaalde diensten zijn allemaal leuk en aardig, maar vooral erg duur en beperkt voor wat jij nodig hebt. Als je zelf een beetje handig bent knutsel je dat zo zelf in elkaar.

Zie mijn eigen kntuselwerk op: http://ordelman.org/energycount/

Men koopt een fototransistor en plakt die precies voor het pulse ledje van de kWh meter. Die sluit je aan op een router of RaspberryPI en daar draai je dan een door mij geprogrammeerd C of C++ tooltje op. Dat tooltje telt alle pulsen en rekent het verbruik uit en slaat dat op op een een (eventueel) externe MySQL database. Waarop ik met Php en HiCharts wat leuke grafieken heb gemaakt.

Indien meer info gewenst: https://twitter.com/RualdOrdelman
Heb het bekeken.........WAUW !!
Zou dat ook met gas kunnen vraag ik me dan aansluitend af?

Joh, je zou een jip&janneke knutsel/howto tutorial moeten presenteren.Volgens mij maak je behoorlijk wat nederlanders blij.
Vraag je vervolgens 3,00 per geleverd benodigd tooltje, is dat weer een leuke kleine bijverdienste voor jou +jong gezinnetje. ;-) :-)

GAEvakYD
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 aug 2010 15:42

Re: zeer hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door GAEvakYD »

Shine schreef: Heb het bekeken.........WAUW !!
Zou dat ook met gas kunnen vraag ik me dan aansluitend af?

Joh, je zou een jip&janneke knutsel/howto tutorial moeten presenteren.Volgens mij maak je behoorlijk wat nederlanders blij.
Vraag je vervolgens 3,00 per geleverd benodigd tooltje, is dat weer een leuke kleine bijverdienste voor jou +jong gezinnetje. ;-) :-)
Jazeker zou dat ook kunnen met gas.

Voor het stroom gedeelte heb ik al voor een groot deel een howto in elkaar gezet. Misschien inderdaad een goed idee om dat eens verder uit te werken en aan te bieden voor een klein bedrag.

De eerste versie was gemaakt door mijn router open te maken en de elektronica daar op te solderen. Dat is natuurlijk een erg grote drempel voor veel mensen. Daarom heb ik een versie twee gemaakt die werkt op een klein computertje (raspberrypi) die hier een aantal specifieke aansluitingen voor heeft. Dat maakt de drempel een stuk lager. Daarnaast heb ik het programma toen herschreven in een krachtigere programmeertaal (C++) waardoor die een stuk effecienter werkt en er veel meer instelmogelijkheden zijn.

Als er genoeg behoefte is zal starten met een handleiding. Welke hardware heb je nodig, hoe sluit je dat aan, hoe configureer je mijn geschreven tooltje op de eigen situatie etc.

WarriorPrincess
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jul 2012 15:39

Re: zeer hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door WarriorPrincess »

Heb ook 2 jaar flinke verhoging gehad, tweede jaar dat ik bij Greenchoice zat moest ik rondt de 900,00 voor gas bijbetalen, derde jaar 675,00 voor elektriciteit!! Het verbruik klopte gewoonweg niet! Heb al jaren lang dezelfde apparaten en door mijn twee Huskys de kachel nooit hoog aan. Dus snapte er niets van, heb de woningbouwvereniging gebeld en die heeft alles doorgemeten, want ook zij snapten het niet. Dit waren gebruikseenheden van een groot gezin zeiden zij!! Niet van een alleenstaande! Maar de meting gaf niets aan. Een jaar lang de meterstanden bij gehouden, iedere maand. Nu kreeg ik, al 2 jaar lang, rondt de 500,00 euro terug! Nou begrijp ik het helemaal niet meer.
Totdat ik iemand erover sprak, die dus bij een energieleverancier werkt en die geeft aan dat het eerste jaar voordelige tarieven worden gehanteerd, en daarna de normale tarieven!! Pardon! Dit dus zonder enige informatie hierover. Hij gaf aan om ieder jaar een andere energieleverancier te nemen, om zo de kosten laag te houden! Moet niet gekker worden, dat men dus bij verschillende instanties dit dus gehanteerd wordt, zonder medeweten, men houdt ons dus mooi voor de gek met al die voordeelreclames! En ik ben niet van plan om ieder jaar te gaan overstappen!! Wil gewoon een betrouwbare, eerlijke energiebedrijf die voor zijn klanten gaat en niet voor de winst!!!!

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: zeer hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door EnergieH »

GAEvakYD schreef:
Jazeker zou dat ook kunnen met gas.
Maar het op het afleesvenster van mijn slimme Gasmeter is al een sensor bevestigd...[afb. van internet]
Afbeelding
Ik denk niet dat Enexis het weet te waarderen als je deze vervangt/aanpast of iets van dien aard...

Rest je het realtime aflezen van de slimme Stroommeter...
Geeft het Tooltje ook Hoog en Laag [Piek en Dal] weer..?

Henk.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: zeer hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Al in het begin van de negentiger jaren :roll: werd voor energieanalyses gebruik gemaakt van een datalogger, van Duitse afkomst, de Walcher. Aan deze datalogger kon een sensor aangesloten worden. Deze sensor werd op de kWh meter voor de ronddraaiende schijf bevestigd. Telkens als het zwarte vlakje voorbij kwam werd dit als een impuls in het geheugen opgeslagen en per tijdseenheid geregistreerd. Met een op de Walcher afgestemd en geschreven programma werd de Walcher uitgelezen. Vervolgens kon je met de C- constante van de kWh meter de belasting per tijdseenheid herleiden Hierdoor had en kreeg men een inzicht in de belasting rondom de 24 uur. Deze metingen werden branche gebonden uitgevoerd waardoor er weer inzicht was in de gevraagde afname c.q. belasting van deze verbruikers per branche. Met deze gegevens kon men betere diagnoses maken en o.a. deze gebruiken voor inkoop van energie. Een energiebedrijf in het zuiden des land heeft met deze gegevens gekoppeld aan het verbruik vastrechtbedragen berekend. Volgens mij een realistischere en eerlijker methode dan het huidige capaciteitstarief gebaseerd op de aansluitwaarde, lees waarde hoofdveiligheid.
Een ander apparaat en datalogger, iets professioneler, waarmee o.a. stromen en spanningen gemeten kan worden (zelfs de cosinus Phi) en ook al lang ter beschikking is de LEM Memobox Power Distribution Network Analyzer (http://www.tequipment.net/LEMMemobox.html). Hiermee krijgt men ook inzicht in de belasting over de 24 uur. Omdat deze met klemmen op de spanningsvoerende aders en met stroomtangen/lussen aangesloten moet worden en ook van te voren geprogrammeerd moet worden vergt het wel een grotere elektrotechnische kennis.
Maar voor de “leek” lijkt mij de Wattcher (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/0463 ... 4&ref=list) een heel geschikt apparaat om te komen tot inzicht in het gebruik, verbruik en voor energiebesparing. Zoals je in het filmpje kunt zien werkt deze ook met een sensortje, zoals de eerdere omschreven Walcher, dat voor de ronddraaiende schijf of het knipperende led van een kWh meter bevestigd moet worden.

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: zeer hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door EnergieH »

GAEvakYD Er zijn meer kapers op de kust...

Op de Site van Enexis...Slimme meters

Enexis investeert in een slim energienet om te zorgen dat dit blijft aansluiten bij de eisen van de tijd. Zo houden we de energievoorziening betrouwbaar, betaalbaar en passen we duurzaam opgewekte energie optimaal in. Een belangrijke rol in het slimme net is weggelegd voor de slimme meter: een nieuwe digitale gas- en elektriciteitsmeter die thuis en op afstand kan worden uitgelezen. De slimme meter geeft u inzicht in uw werkelijk energieverbruik. Uw energienota is nauwkeurig en u hoeft niet meer jaarlijks uw meterstanden door te geven. Slim en gemakkelijk dus. Met de slimme meter is uw woning klaar voor de energievoorziening van de toekomst, een duurzame toekomst.

Voordelen op een rij

Uw jaarlijkse eindafrekening voor energie is nauwkeurig. Uw energieverbruik is direct inzichtelijk en hoeft niet meer te worden geschat.


U krijgt meer inzicht in uw energieverbruik, waardoor energie besparen makkelijker wordt. Dat begint met het verbruiksoverzicht dat u 1 keer per twee maanden van uw energieleverancier zult ontvangen, nadat de nieuwe wet is ingegaan. Daarnaast komen er apparaten op de markt waarmee u de slimme meter zelf eenvoudig kunt koppelen aan een pc of display. Zo ziet u snel waar u kunt besparen.


De betrouwbaarheid van de energievoorziening wordt nog beter. Dankzij de slimme meters kunnen de netbeheerders vraag en aanbod van energie beter afstemmen. Met als resultaat: minder storingen in het energienet.


De meterstanden worden automatisch opgenomen. Vanaf 1 januari 2012 hoeft u geen meterstanden meer door te geven aan Enexis. Ook niet als u gaat verhuizen of overstapt naar een andere energieleverancier. De meteropnemer van Enexis komt nog wel langs voor incidentele controlestanden.


Vandaag..een brief van Enexis..Uw slimme[Oxxio]meter[s] worden voor 1 december 2012 vervangen..

Ik heb ze nog maar 6 jaar..!!..
Indien wij uw meter[s] niet vervangen, dan worden deze na 31 december niet meer op afstand uitgelezen..!!..
Met andere woorden, als ik de [goed werkende] meter[s], niet laat vervangen, dan kan ik op "Mijn Oxxio" de meterstanden niet meer dagelijks/wekelijks/maandelijks/jaarlijks terug vinden/lezen..!!..

Leuk zo'n lichte dwang...
In dat geval..vervang maar een eind weg, om mij ieder jaar..!!..
Ik neem wel weer vrij...

Henk.

klaas1978
Berichten: 355
Lid geworden op: 17 dec 2008 22:36

Re: zeer hoog energieverbruik

Ongelezen bericht door klaas1978 »

snakenbroek schreef:Ik heb een hoog tarief 4200 kWh en laag 3400 kWh. (...) Ik heb sinds gisterochtend in 24 uur 21 kWh gebruikt, ik heb niet gewassen, elektrisch gekookt of zo.
21 x 365 = 7665 kWh per jaar, dus dat zou wel zo ongeveer kunnen kloppen.

Dat de meter na 19 jaar al kapot is lijkt me niet waarschijnlijk (er kan weinig misgaan met zo'n ding) en met een paar wasjes draaien kom je ook niet aan zo'n verbruik.

Wat voor andere grote stroomverbruikers heb je nog in huis?
- waterbed?
- verwarmd zwembad?
- elektrische boiler?
- tropisch aquarium?
- dubbeldeurs Amerikaanse koelkast?
- computer die dag en nacht aanstaat?

Gesloten