LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door blont007 »

Hallo, voor ons nieuwe huis in het noorden van het land willen we zonnepanelen plaatsen, daarbij denken we ook aan een off grid systeem.

We willen dus onafhankelijk zijn van de energie aanbieders, gaat dat lukken? Op dit moment is de regeling nog van kracht om te salderen, maar dat gaat denken wij van de baan. Daarom willen we dit voor zijn want een setje kost veel geld.

Wat is handig om te doen zonder problemen te krijgen met de energie leveranciers natuurlijk.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door thecure »

Ja hoe stel je dat voor? In de zomer zal het wel gaan, maar Met mijn 10 x 300 wp wek ik s winters op een donkere dag als het meezit een paar kWh op.
Dat is net genoeg voor verlichting.
Je zult mega accu's moeten hebben om deze periode te kunnen overbruggen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door Revoked »

Daar is de TeslaWall voor uitgevonden. Maar inmiddels zijn er ook andere producenten die dat kunnen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door renewouters »

Je zou er voor de zekerheid ook nog een kleine windmolen naast kunnen zetten voor donkere dagen. En, even helemaal omdenkend, je kunt de manier van leven veranderen. We zijn gewend geraakt aan het constant beschikbaar hebben van grote hoeveelheden energie, maar wat als je dat laat varen. Dan heb je af en toe periodes met minder energie. Als je dat accepteert dan wordt het off-grid leven ineens heel veel haalbaarder. En voordat we oneindige hoeveelheden energie hadden leefden mensen ook zo.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door blont007 »

Wat de @thecure zegt energieopslag is een groot probleem, ook bij Teslawall moet er gewoon zon zijn om de zaak te voeden. Op een gemiddelde dag zal dat wel lukken met niet teveel afnemers, maar je zal misschien ook wel eens willen klussen in je nieuwe huis en dat kost energie.

Een hele rits panelen op je dak, moeten ook schoongemaakt worden, vind ik niet erg. Maar die gemiddelde zon, en dat hebben we wel in het noorden van het land maar soms ook helemaal niet.

Moeilijke afweging, windmolen zou beter zijn maar of iedereen daar naar wilt kijken. Alhoewel je hebt er hele mooie bijhttps://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 5114689526

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door kweenie »

Een Tesla wall kost ongeveer 6500 euro voor een beetje ruim huis en zekerheid zijn twee daarvan wel aan te raden. Dat kost dus een hoop geld, waarvoor je ook na het afschaffen van de huidige salderingsregeling nog een hoop stroom kunt kopen. Daar komt bij dat het momenteel zo is dat de teruggave energiebelasting momenteel hoger is dan de jaarlijkse kosten van een energieaanbieder en de netwerkkosten. Aangesloten blijven op het stroomnet levert dus geld op.

Daarom zou ik voorlopig vooralsnog gewoon op het netwerk aangesloten blijven. Dan heb je het voordeel van de teruggave energiebelasting en je kunt nog profiteren van verbeteringen en prijsdalingen bij de thuisaccu's.

Erthanax
Berichten: 9727
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hoe gaat het 's winters bij een paar dagen bewolkt of nevelig weer en weinig wind? Laat de voorgestelde installatie goed doorrekenen met realistische getallen. Denk daarbij ook aan grote verbruikers, zoals elektrisch koken, wasmachine, strijkijzer enz.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door blont007 »

Dat is zeker een groot probleem en dat realiseerde ik mij al, je moet behoorlijk capaciteit hebben voor deze huishoud artikelen. Klussen met een doorslijper van 2000 watt om maar wat te noemen, het is niet makkelijk zoals het lijkt.

Misschien een simpele opstelling die overdag je wat extra kw/h oplevert en wat je weer scheelt in de pocket. Maar die molen vind ik toch ook wel erg aantrekkelijk, ja en dan weer wind natuurlijk.

Het blijft nog even puzzelen.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door GJS »

Ik heb het ooit wel eens uitgerekend voor mijn situatie met alleen zonnepanelen en om de winter door te komen zou ik minimaal 1000kWh opslag moeten hebben, dan zou je minimaal 75 van die Tesla Walls nodig hebben.
Stel dat die dingen 20 jaar meegaan, dan ben je gemiddeld € 24375 per jaar kwijt aan opslag, is een aansluiting op het energienet toch iets voordeliger.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door blont007 »

Men gaat er van uit dat er ook dagen zijn met zon en laden de Tesla walls ook op natuurlijk. Maar met weinig zon heeft iedereen het moeilijk om de batterijen te vullen. Tesla, tractie, gel en noem ze maar op, ze moeten geladen worden om hun capaciteit af te geven.

Ik krijg steeds meer de indruk dat de batterijen of opslagmedium het verhaal behoorlijk in de war brengt. Die molen vind ik eigenlijk iets meer zekerheid, en zoals @Renewouters heeft gezegd, een combi van beiden.

Goede ideen om mee te nemen in de besluitvorming, leuk forum.

Ivo.w
Berichten: 1760
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Off-grid in je volledige energiebehoefte voorzien is met hedendaags energieverbruik niet makkelijk.

Het probleem is de winter. Je hebt dan de minste opwekking bij gebruik van zonnepanelen terwijl de energiebehoefte het grootst is. Verwarming van de woning in de winter is immers een flink deel van het jaarlijkse energieverbruik.

Nu kun je met een nieuwbouwwoning natuurlijk wel alvast vanaf het begin rekening houden met je plannen. En dus zorgen voor isolatie die nog verder gaat dan de huidige normen voor nieuwbouw.

Ook met al je installaties zul je zoveel mogelijk de energievraag moeten beperken. Denk aan een CO2 gestuurd ventilatiesysteem met warmteterugwinning, doucheafvoer met warmteterugwinning, zeer lage temperatuurverwarming.

Maar ook het ontwerp van de woning is belangrijk. 's winters wil je op zonnige dagen optimaal kunnen genieten van zonlicht. Zowel direct (inval van licht en zonnewarmte via de ramen) als indirect (zonnepanelen). Maar je wil zomers juist weer geen inval van zonlicht in de woning, want dan wordt het binnen een broeikas.

Denk ook aan de hellingshoek waaronder de zonnepanelen geplaatst worden. Normaal wordt een zonnepanelen installatie ontworpen op de hoogste jaaropbrengst. In geval van een off-grid systeem moet je ontwerpen op de hoogst mogelijke opbrengst in de winter. Als je de winterdagen doorkomt, dan red je het zomers ook wel omdat het dan veel langer licht is, ondanks dat de plaatsing voor in de zomer minder gunstig is.

Belangrijk is hoe je de verwarming wil regelen en hoe je je back-up systemen wilt uitvoeren. Windenergie kan een goede aanvulling zijn op zonnepanelen. Maar ook een houtkachel of een aggregaat.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het grootste probleem is dat zonne-energie in de zomer iets van vijftien keer meer opbrengt dan in de winter. Dus nog los van het feit dat de energieconsumptie in de winter hoger is dan in de zomer, zul je ofwel een grote overcapaciteit aan panelen moeten hebben (en wat doe je in de zomer met die overdaad aan energie?) ofwel je moet een grote hoeveelheid energie voor een halfjaar kunnen opslaan. Dan kom je met accu's uit op tientallen Tesla powerwalls. Niet echt handig.

Andere (toekomstige) oplossing is de electriciteit omzetten in bijvoorbeeld ammoniak of waterstof en dat een halfjaar later weet omzetten in electriciteit. (Of rechtstreeks voor verwarming gebruiken.) Helaas is dat nog een erg dure oplossing. Bovendien zijn dat oplossingen die vooral met grotere installaties efficiënt werken. En dan zou je dus toch weer, met een groep andere mensen, op een netwerk aangesloten moeten worden.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door blont007 »

De energieopslag blijft het grootste en duurste probleem, Ik denk dat ik eerst een aanvangende beweging maakt om de panelen te plaatsen, 4 kW dat zijn er dus 16 stuks.

Het dak goed isoleren en van binnen uit mooi afwerken, het is een 45 graden kap. Intussen tijd nadenken om welke omvormer, daar zijn ook aardig wat keuze`s in.

Uitdaging genoeg, bovenstaand uitleg erg interessant.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door bprosman »

4 kW dat zijn er dus 16 stuks.
Word deze winter wel een uitdaging als je een (kook)wasje wilt draaien.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door blont007 »

Het blijft zeker een uitdaging dus we gaan er nog goed over nadenken, 1 wasje lukt altijd natuurlijk maar dan het volgende. Waar is de zon? Daarom denk ik ook, en natuurlijk mede jullie reactie`s en hulp, dat off - gridd een verdomde moeilijke opgaaf is. Tenzij je de kosten en baten negeert en alleen maar kan zeggen, jongens ik draai off-gridd helemaal gratis.

Zo realistisch zijn we gelukkig, en ik begrijp @bprosman heel goed.

Ivo.w
Berichten: 1760
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Alles kan natuurlijk, maar je moet je dan inderdaad realiseren dat je gebruik van apparatuur in de winter wel eens flink aangepast moet worden aan de omstandigheden.

Je moet voor zoiets echt vanaf het eerste ontwerp je huis er op bouwen om er comfortabel te kunnen leven. Oplossingen zijn er genoeg te bedenken. Uiteraard niet allemaal even betaalbaar.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door blont007 »

We hebben het plan in ons hoofd en we gaan de daken van de verbouwde opstallen dichtleggen met zonnepanelen, we hebben een container vol gekocht en ruimte genoeg voor ergens op de werf te zetten. Misschien handig voor in de toekomst.

Dan gaan we een 3 fase omvormer gebruiken stand-alone uitvoering, een paar flinke Gel accu`s en we gaan elke dag bidden voor zon, veel zon als het kan.

3 fase was nog niet geroepen hier maar het leek ons een beter uitgangspunt, en daar is ook 1 fase en 0 van te maken.

Lady1234
Berichten: 27185
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat dacht u van een flinke generator voor als de nood aan de man komt?

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door blont007 »

Die stond er al een echte super silent water cooled 165 kva Deutz.

Lady1234
Berichten: 27185
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zonnepanelen als offgridsysteem: wat is handig?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mooi, kookwas gered en ook de slijptol.

Gesloten