Cro schreef: ↑01 nov 2023 14:45
Er valt niet zoveel mee te denken, je kan kijken naar het plaatsen van de panelen op een andere fase. In sommige gevallen als ze net op het randje zitten kan een zwaardere kabel van meterkast naar omvormer helpen maar dat is het op dit moment helaas wel zo'n op met de zaken die de burger zelf kan aanpakken.
En dat kunnen we heel vervelend vinden, maar tot de elektriciteitsnetwerken aangepakt zijn is dat helaas wel de situatie.
Er valt best veel mee te denken.
Zoals je zelf al aangeeft, kan het bij een 1-fase PV installatie al voldoende zijn om de zonnepanelen op een andere fase aan te sluiten. Want als er 20 huizen in de straat zonnepanelen hebben kan het best toevalligerwijs zo zijn dat er 10 van die installaties op fase 1 zitten, 7 op fase 2 en maar drie op de derde fase. Als er dan drie mensen hun installatie omzetten van fase 1 naar fase 3 zal het probleem van uitvallende panelen significant minder worden of zelfs geheel verdwijnen.
Maar er is nog meer wat je als particulier zelf of samen kunt doen.
- dikkere kabels tussen meterkast en omvormer gebruiken. Daarmee kan het voltage wat de omvormer 'ziet' zomaar 1 of 2 volt lager worden, waardoor de grens van uitvallen minder snel bereikt wordt. Dit is echter niet echt een oplossing, maar zal vooral het probleem verplaatsen.
- zelf stroom gaan verbruiken tijdens de pieken aan zonneschijn. Door hoger verbruik in eigen huis daalt de netspanning iets. En zal de omvormer dus minder snel uitvallen. Wasmachine, vaatwasser aan, stofzuigen, de boiler op een timer zetten zodat die juist opwarmt tussen 12 en 14u. Wel zorgen dat de grote verbruikers op dezelfde fase zijn aangesloten als de zonnepanelen. Want alléén dan heeft het invloed op de zonnepanelen.
En het belangrijkste:
- met de hele straat/wijk, en uiteindelijk zefls heel Nederland, waar dat mogelijk is zoveel mogelijk het stroomverbruik verplaatsen naar momenten met veel zon en veel wind.
Elke kilowatt die direct in de buurt van de zonnepanelen gebruikt wordt, hoeft niet of niet ver getransporteerd te worden.
Stel voor dat we een straat hebben met 10 huizen, allen op dezelfde fase aangesloten (om het rekenvoorbeeld eenvoudig te houden).
De trafo aan het begin van de straat kan 10kW aan. In de huizen wordt nu op een zonnige dag gemiddeld 500W (0,5kW) per woning verbruikt. Dan gaat het goed zolang de zonnepanelen minder dan 15kW opwekken. Want dat is wat de woningen op dat moment verbruiken + wat er via de trafo weg gevoerd kan worden naar het 10kV net.
Liggen er veel zonnepanelen die samen 20kW kunnen opwekken op zonnige momenten, dan gaat het nu mis.
Ga je in die straat het verbruik van de woningen op de zonnigste uren verhogen naar 900W per woning door precies dan te gaan wassen, strijken, stofzuigen etc, en daarnaast nog 3 elektrische auto's opladen met 3kW per lader, dan gaat de rekensom er anders uit zien. De huizen + laadpalen verbruiken dan 18kW. Én er kan nog 10kW via de trafo 'afgevoerd' worden. Dus nadat de hele straat het verbruik heeft afgestemd op de zonnige momenten zullen de zonnepanelen pas uitvallen als er méér dan 28kW aan vermogen door de zonnepanelen geleverd wordt.
Zowel individueel als collectief slimmer omgaan met bestaande infrastructuur kan dus absoluut de nodige problemen beperken of voorkomen.
Een beetje hetzelfde als een snelweg & file problemen. Door slimmer om te gaan met de momenten waarop we reizen, spenderen we minder tijd in files. Past één persoon zijn gedrag aan, dan merkt vooral die persoon dat. Past 25% van de automobilisten zijn reismomenten (of reisgedrag) aan, dan profiteren niet alleen zij daarvan, maar merken de andere 75% dat ook in de vorm van veel minder files.