LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Zonnepanelen
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 24 apr 2017 21:06
Zonnepanelen
ir Jeroen Hetzler is verbonden aan De Groene Rekenkamer, niet alleen hebben ze all fabels rond windenergie ontzenuwd, nee , ook zonne-energie wordt behandeld:
http://climategate.nl/2016/11/07/donker ... nepanelen/
Lijkt me nuttig
http://climategate.nl/2016/11/07/donker ... nepanelen/
Lijkt me nuttig
-
- Berichten: 12785
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Zonnepanelen
Nuttig voor wie?
Re: Zonnepanelen
Lang verhaal, maar helaas vooral op een aantal onjuiste aannames gebaseerd. Of in elk geval op een aantal zaken waaraan juist volop wordt gewerkt. Bijvoorbeeld dat het in NL niet genoeg heeft gewaaid voor stabiele windenergie, dat wordt juist ondervangen door internationaal de molens en netwerken te koppelen. En voor energieopslag wordt gekeken naar nas-batterijen, een al behoorlijk oude technologie, terwijl er nu juist vooral onderzoek wordt gedaan naar betere, goedkopere en milieuvriendelijker methodes om energie op te slaan. Zoals bv. het opslaan via ammoniak.
Re: Zonnepanelen
Wordt er niet de de spiegel gekeken?van verkokerd groepsdenken mede door misleidende informatie van de milieubeweging......Het is mogelijk dat ik op democratische gronden te veel vraag omdat dit niet past binnen het lobbycratische groepsdenken van de gevestigde orde van VVD, PvdA, CDA, GroenLinks en D66.
De olie industrie weet evengoed met misleidende informatie de publieke opinie te bespelen, en heeft een veel groter budget voor de eigen lobbyisten .
Mooi word lobbycratie. Ik hen bog zo'n mooi word voor die auteur: Draaideur.
Re: Zonnepanelen
Skepticus2 schreef:ir Jeroen Hetzler is verbonden aan De Groene Rekenkamer, niet alleen hebben ze all fabels rond windenergie ontzenuwd, nee , ook zonne-energie wordt behandeld:
http://climategate.nl/2016/11/07/donker ... nepanelen/
Lijkt me nuttig
Eh watte?
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 24 apr 2017 21:06
Re: Zonnepanelen
Adriaan Broere is geofysicus en ir Jeroen Hetzler energiespecialist ''De donkere kant'' leek me nuttig voor mensen die in zonnepanelen willen investeren, wat windenergie betreft:
Website dr. C (Kees) le Pair
http://www.clepair.net/#Wind
Website dr. Fred Udo
https://fredudo.home.xs4all.nl/Zwaaipal ... agina.html
Wet van Betz
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Betz
Interview met dr. Kees le Pair:
https://www.youtube.com/watch?v=tDmGoLikUtM
Interview met Fred Udo
http://www.cafeweltschmerz.nl/kees-de-l ... rgie-heet/
Energiemaatregelen prima maar dan wel met middelen die echt nuttig zijn, getijdenenergie, kernfusie, thoriumcentrales (denk aan ITER in Frankrijk)
.
Website dr. C (Kees) le Pair
http://www.clepair.net/#Wind
Website dr. Fred Udo
https://fredudo.home.xs4all.nl/Zwaaipal ... agina.html
Wet van Betz
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Betz
Interview met dr. Kees le Pair:
https://www.youtube.com/watch?v=tDmGoLikUtM
Interview met Fred Udo
http://www.cafeweltschmerz.nl/kees-de-l ... rgie-heet/
Energiemaatregelen prima maar dan wel met middelen die echt nuttig zijn, getijdenenergie, kernfusie, thoriumcentrales (denk aan ITER in Frankrijk)
.
Re: Zonnepanelen
Mijn panelen zijn rendabel dankzij de stroomprijs van boven de 20 cent!
Na 6.4 jaren zijn mijn panelen gratis!
Echter, een werkgever met 473 personen en groot verbruiker betaalde maar 7,84 cent + 21% BTW = 9,49 cent Kwh.
Hier zijn de zonnepanelen niet binnen 10 jaren terug te verdienen.....
Via personeelspasje word dit met salaris verrekend.
Maar, als meer dan 40% gaat aan de stekker gaat, dan stijgt het verbruik en komt deze werkgever in nog lager tarief!
Het aantal palen is al 5x meer als eerst en zal nog verder gaan als alles lukt.
Conclusie;
De grote bedrijven verdienen het meeste, vooral als personeel ook gebruikt en het bedrijf krijg in ruil voor enige administratie lagere stroomprijs zelf
zodra er voldoende voertuigen zijn.
Kleinere bedrijven hebben dus het nadeel!
En particulieren, ja nog duurder, maar weet U wat een paal in winkel centrum kost per Kwh?
Wonende tussen 2 palen, 700 om 850 meters dus niet leuk... is het pas rendabel als ik daar naar toe ga en meer dan 23.000 Km per jaar rijd.
Pas als de overheid de woekerprijzen en vaak onbekend bij laadpalen... ook langs de autowegen.....
Naast de gewone laad stations is ook een krachtstroom aansluiting of 230 Volt groep met alleen de auto dus 16 Amp thuis wel leuk.
En wat denkt U van bestelbus die onder dak van zonnepanelen staat te laden elke dag?
Ja, niet iedereen heeft parkeerplek op het zuiden en boom vrij!
Maar als de overheid de energie belasting op gebruik van thuis geladen voertuigen zou verrekenen, slimme meters met gecontroleerde thuis laders, dan zou dat kunnen.
Na 6.4 jaren zijn mijn panelen gratis!
Echter, een werkgever met 473 personen en groot verbruiker betaalde maar 7,84 cent + 21% BTW = 9,49 cent Kwh.
Hier zijn de zonnepanelen niet binnen 10 jaren terug te verdienen.....
Via personeelspasje word dit met salaris verrekend.
Maar, als meer dan 40% gaat aan de stekker gaat, dan stijgt het verbruik en komt deze werkgever in nog lager tarief!
Het aantal palen is al 5x meer als eerst en zal nog verder gaan als alles lukt.
Conclusie;
De grote bedrijven verdienen het meeste, vooral als personeel ook gebruikt en het bedrijf krijg in ruil voor enige administratie lagere stroomprijs zelf
zodra er voldoende voertuigen zijn.
Kleinere bedrijven hebben dus het nadeel!
En particulieren, ja nog duurder, maar weet U wat een paal in winkel centrum kost per Kwh?
Wonende tussen 2 palen, 700 om 850 meters dus niet leuk... is het pas rendabel als ik daar naar toe ga en meer dan 23.000 Km per jaar rijd.
Pas als de overheid de woekerprijzen en vaak onbekend bij laadpalen... ook langs de autowegen.....
Naast de gewone laad stations is ook een krachtstroom aansluiting of 230 Volt groep met alleen de auto dus 16 Amp thuis wel leuk.
En wat denkt U van bestelbus die onder dak van zonnepanelen staat te laden elke dag?
Ja, niet iedereen heeft parkeerplek op het zuiden en boom vrij!
Maar als de overheid de energie belasting op gebruik van thuis geladen voertuigen zou verrekenen, slimme meters met gecontroleerde thuis laders, dan zou dat kunnen.
Re: Zonnepanelen
Zolang kernfusie en thoriumcentrales nog in de experimentele fase zijn, lijken mij dat niet bepaald reële alternatieven. Voordat die functioneel zijn, zijn we al heel wat jaren (en vele miljarden) verder. Ik denk dat de ammoniak-energieopslag heel wat eerder in werking is. Er zijn immers al tamelijk concrete plannen om de energiecentrale in de Eemshaven om te bouwen tot zo'n ammoniak-centrale, die juist bedoeld is voor de opvang van de problemen met de pieken en dalen.Skepticus2 schreef: Energiemaatregelen prima maar dan wel met middelen die echt nuttig zijn, getijdenenergie, kernfusie, thoriumcentrales (denk aan ITER in Frankrijk)
.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 24 apr 2017 21:06
Re: Zonnepanelen
Maar als alle miljarden die nu in wind en elektrieke auto's geïnvesteerd worden naar ITER zouden gaan komt kernfusie sneller dichterbij. De voorraad fossiele brandstoffen (vertelde een geofysicus me) is voldoende voor 140 jaar tegen die tijd zal kernfusie toch wel werken? Wetenschapsjournalist Hugo Matthijsen schreef dit (mail naar [email protected] voor de volledige tekst:
Waar komen de gekleurde beelden over elektrische auto's vandaan.En waarop is de besluitvorming in de 2e kamer gebaseerd?
Elektrisch rijden in Nederland stelt na een enorme subsidiestroom nauwelijks nog wat voor.
Op dit moment rijden er in ons land 14.735 echte elektrische auto's waarvan 6.472 van het type tesla -s. Van dat speeltje voor de rijken kun je in de praktijk geen enkel milieuvoordeel verwachten. Optrekken met bijna 0,6 g en dat met 2200 kg gewicht. Je zou het een uitwas kunnen noemen.
Bron:
http://www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam- ... en/cijfers
Dat betekent buiten het speeltje voor de rijken totaal 8.263 in de praktijk bruikbare elektrische auto's . Als je de berichtgeving leest in de pers dan wordt daar nog steeds gesproken over een succes met meer dan 100.000 elektrische auto,s
Van de volledig elektrische auto,s is zeker nog een deel in gebruik bij gemeenten, waterschappen, rijkswaterstaat etc. De stekker hybrides waren erg populair in het bedrijfsleven, de 99.080 plug in hybride auto,s waarvan er een aantal zelfs nooit op een laadpaal worden aangesloten zodat van enige milieuwinst geen sprake was.
Als deze leaseauto's nu uit de lease komen worden ze in Nederland vrijwel niet gekocht op de 2e hands markt o.a. door de hoge wegenbelasting ( zwaar gewicht inclusief accu's.) De meeste gaan dan ook met de subsidie over de grens.
En dan de laadpalen parkeerplaatsen in de stad, bij ziekenhuizen etc worden gereserveerd voor stekkerautos .
Eind juli 2016 stonden er in ons land 23.600 publieke en semi-publieke laadpunten.
https://www.tankpro.nl/brandstof/2016/0 ... nederland/
•
•
• Om een goed beeld te krijgen van de partijen die betrokken waren bij de lobby voor de stekker auto is het raadzaam als je eerst eens kijkt naar het programma de Haagse lobby voor de stekker auto's
• https://www.npo.nl/haagse-lobby/26-10-2016/POW_03258664
Waar komen de gekleurde beelden over elektrische auto's vandaan.En waarop is de besluitvorming in de 2e kamer gebaseerd?
Elektrisch rijden in Nederland stelt na een enorme subsidiestroom nauwelijks nog wat voor.
Op dit moment rijden er in ons land 14.735 echte elektrische auto's waarvan 6.472 van het type tesla -s. Van dat speeltje voor de rijken kun je in de praktijk geen enkel milieuvoordeel verwachten. Optrekken met bijna 0,6 g en dat met 2200 kg gewicht. Je zou het een uitwas kunnen noemen.
Bron:
http://www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam- ... en/cijfers
Dat betekent buiten het speeltje voor de rijken totaal 8.263 in de praktijk bruikbare elektrische auto's . Als je de berichtgeving leest in de pers dan wordt daar nog steeds gesproken over een succes met meer dan 100.000 elektrische auto,s
Van de volledig elektrische auto,s is zeker nog een deel in gebruik bij gemeenten, waterschappen, rijkswaterstaat etc. De stekker hybrides waren erg populair in het bedrijfsleven, de 99.080 plug in hybride auto,s waarvan er een aantal zelfs nooit op een laadpaal worden aangesloten zodat van enige milieuwinst geen sprake was.
Als deze leaseauto's nu uit de lease komen worden ze in Nederland vrijwel niet gekocht op de 2e hands markt o.a. door de hoge wegenbelasting ( zwaar gewicht inclusief accu's.) De meeste gaan dan ook met de subsidie over de grens.
En dan de laadpalen parkeerplaatsen in de stad, bij ziekenhuizen etc worden gereserveerd voor stekkerautos .
Eind juli 2016 stonden er in ons land 23.600 publieke en semi-publieke laadpunten.
https://www.tankpro.nl/brandstof/2016/0 ... nederland/
•
•
• Om een goed beeld te krijgen van de partijen die betrokken waren bij de lobby voor de stekker auto is het raadzaam als je eerst eens kijkt naar het programma de Haagse lobby voor de stekker auto's
• https://www.npo.nl/haagse-lobby/26-10-2016/POW_03258664
Re: Zonnepanelen
Dit gaat (tezamen met alle boven aangehaalde links) voorbij aan het belangrijkste punt van de hele discussie:Skepticus2 schreef:De voorraad fossiele brandstoffen (vertelde een geofysicus me) is voldoende voor 140 jaar tegen die tijd zal kernfusie toch wel werken?
Waar belandt de wereld/klimaat na verbranding van al die fossiele brandstoffen?
In een van die links ging het om de prijs om olie op te pompen, te transporteren etc, maar milieu effect van uiteindelijke verbranding werd niet in kostenplaatje opgenomen.
http://nos.nl/artikel/2170802-in-longye ... veral.html
Re: Zonnepanelen
Het is niet zo simpel als even een klap geld er tegenaan gooien, niet als het gaat om accutechniek, niet als het gaat om kerncentrale ontwerpen van de nieuwere generaties, en ook niet als het gaat om zonnepanelen. Dat zijn incrementele processen, waar in het geval van zonnepanelen de dubbelzijdige (bifaciale) panelen de nieuwste kleine stap vooruit zijn. Dan ligt er sterk reflecterend wit grind onder, of een waterfilmpje, en vangen ze aan de onderkant ook nog een deel van de zonne-energie op. Op die manier geeft een paneel 25% meer opbrengst tov een een enkelzijdig paneel. Voor op huizen niet zo handig, maar voor vrijstaande zonnepanelen weer een stap in de goede richting.Skepticus2 schreef:Maar als alle miljarden die nu in wind en elektrieke auto's geïnvesteerd worden naar ITER zouden gaan komt kernfusie sneller dichterbij. De voorraad fossiele brandstoffen (vertelde een geofysicus me) is voldoende voor 140 jaar tegen die tijd zal kernfusie toch wel werken? Wetenschapsjournalist Hugo Matthijsen schreef dit (mail naar [email protected] voor de volledige tekst:
Waar komen de gekleurde beelden over elektrische auto's vandaan.En waarop is de besluitvorming in de 2e kamer gebaseerd?
Elektrisch rijden in Nederland stelt na een enorme subsidiestroom nauwelijks nog wat voor.
Op dit moment rijden er in ons land 14.735 echte elektrische auto's waarvan 6.472 van het type tesla -s. Van dat speeltje voor de rijken kun je in de praktijk geen enkel milieuvoordeel verwachten. Optrekken met bijna 0,6 g en dat met 2200 kg gewicht. Je zou het een uitwas kunnen noemen.
Bron:
http://www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam- ... en/cijfers
Dat betekent buiten het speeltje voor de rijken totaal 8.263 in de praktijk bruikbare elektrische auto's . Als je de berichtgeving leest in de pers dan wordt daar nog steeds gesproken over een succes met meer dan 100.000 elektrische auto,s
Van de volledig elektrische auto,s is zeker nog een deel in gebruik bij gemeenten, waterschappen, rijkswaterstaat etc. De stekker hybrides waren erg populair in het bedrijfsleven, de 99.080 plug in hybride auto,s waarvan er een aantal zelfs nooit op een laadpaal worden aangesloten zodat van enige milieuwinst geen sprake was.
Als deze leaseauto's nu uit de lease komen worden ze in Nederland vrijwel niet gekocht op de 2e hands markt o.a. door de hoge wegenbelasting ( zwaar gewicht inclusief accu's.) De meeste gaan dan ook met de subsidie over de grens.
En dan de laadpalen parkeerplaatsen in de stad, bij ziekenhuizen etc worden gereserveerd voor stekkerautos .
Eind juli 2016 stonden er in ons land 23.600 publieke en semi-publieke laadpunten.
https://www.tankpro.nl/brandstof/2016/0 ... nederland/
•
•
• Om een goed beeld te krijgen van de partijen die betrokken waren bij de lobby voor de stekker auto is het raadzaam als je eerst eens kijkt naar het programma de Haagse lobby voor de stekker auto's
• https://www.npo.nl/haagse-lobby/26-10-2016/POW_03258664
Re: Zonnepanelen
Er worden al miljarden in Iter gestopt. Er gaat trouwens ook een flinke subsidie naar getijdencentrales.
(Overigens ging het topic volgens mij niet over elektrische auto's maar over energie opwekking en opslag)
(Overigens ging het topic volgens mij niet over elektrische auto's maar over energie opwekking en opslag)
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 24 apr 2017 21:06
Re: Zonnepanelen
Voor elektriciteit en waterstof heb je enorme energieopwekking nodig, zijn ''dragers'', geen bron
Re: Zonnepanelen
@skepticus2: voor u geldt de Wet van Klets.
Re: Zonnepanelen
Waar komt je opmerking over waterstof nu ineens weer vandaan?Skepticus2 schreef:Voor elektriciteit en waterstof heb je enorme energieopwekking nodig, zijn ''dragers'', geen bron
Re: Zonnepanelen
En die opwekking kan op verschillende manieren. Zonnepanelen worden zowel efficiënter als goedkoper om te maken. Er komt een omslagpunt dat hierdoor het opwekken van stroom ermee zo goedkoop wordt, dat hiermee overdag waterstof genereren, en dit opslaan voor later gebruik (in voertuigen of om 's nachts stroom op te wekken bijvoorbeeld) rendabel wordt, ook al zijn de energieverliezen tijdens het maken en opslaan van waterstof, nu nog (te) groot.Skepticus2 schreef:Voor elektriciteit en waterstof heb je enorme energieopwekking nodig, zijn ''dragers'', geen bron
Er gaat dus een punt komen dat de nu nog te grote verliezen van energieopslag in waterstof, of bijvoorbeeld door water naar een meer op te pompen om dit later te gebruiken in een waterkrachtcentrale, wél rendabel zal zijn.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 24 apr 2017 21:06
Re: Zonnepanelen
Iedereen staart zich blind op ''schone'' brandstoffen en energiebronnen, vergeten wordt dat de productie daarvan vervuilend is, windturbines (neodymium) batterijen (lithium).
http://climategate.nl/2017/05/01/weeken ... productie/
http://climategate.nl/2017/04/30/econom ... ijstering/
http://www.groenerekenkamer.nl/fijnstof/
http://climategate.nl/2017/05/01/weeken ... productie/
http://climategate.nl/2017/04/30/econom ... ijstering/
http://www.groenerekenkamer.nl/fijnstof/