Het punt is dat de klant zelf kan kiezen of die de stroom uit de batterij zelf gebruikt of dat hij Zonneplan de batterij laat beheren om stroom te trekken en terug te leveren. De klant dus switchen, dat is wat Zonneplan beweert op haar site.Polvo176 schreef: ↑29 aug 2025 22:11Nogmaals, op de onbalans handelen kan alleen een energie maatschappij.
Als je dat niet wilt is dat jou keus, maar tot 1-1-27 levert dit het meeste op en na die datum is dat afgelopen.
Dan zul je zelf het maximale uit jou batterij moeten halen met laden op zonne energie en verkopen op dure dag prijzen of alleen NOM draaien met een vast contract.
Buiten dat is die onbalanshandel een soort piramide spel, hoe meer er mee doen des te kleiner de onbalans en dus ook de verdienste.
Ook al zou de saldering blijven dan loopt de verdienste terug, is nu al in een jaar tijd met 60% terug gelopen.
Mensen van het eerste uur die in het begin nog 300 euro per maand konden overhouden hebben dit al tot 100 euro terug zien lopen.
Zoals de topic titel al aangeeft.
En dan is de persoonlijke situatie van iemand van belang. Want om zeven uur 's avonds in de winter je auto aan het net hangen is duur, hem opladen vanuit je batterij die overdag opgeladen is via je zonnepanelen, kan dan een goede optie zijn.
Juist na 1-1-2027 kan dat belangrijk zijn omdat je dan energie belasting en BTW omzeilt die je anders wel moet betalen bij het opladen van je auto omdat je niet meer kan salderen.
Dus er zijn wel degelijk verschillende scenario's en combinaties mogelijk. Afhankelijk van iemand's persoonlijke situatie.
Overigens stelt Zonneplan dat afgelopen 12 maanden er 1500 euro verdiend had kunnen worden, zit niet zover van uw 100 euro in de maand af.
Maar goed, iedereen is het er wel over eens dat een batterij puur om geld te verdienen zelden aan te bevelen is.
