LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] achterlichtlampje snorbrommer springt steeds kapot

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
bodejosm43

achterlichtlampje snorbrommer springt steeds kapot

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

De eerste keer dat het achterlichtlampje van mijn Tomos het begaf, was in februari. Lampje vervangen, en ik kon weer vooruit.

De tweede, derde, vierde en vijfde keer dat het achterlampje het begaf, was deze week. En wel na enkele uren gebruik, of in 1 geval slechts na 5 minuten.

Het gekke is: het voorlicht en het remlicht blijven functioneren. Toen ik de brommer startte via de kik-start, bleef het lampje branden, en dat ook na een keer of 10. Toen ik vervolgens de electro-start gebruikte, was dit einde oefening.

De monteur bij mijn brommerdealer gaf als mogelijkheid een 12V-10 watt-lampje te gebruiken, omdat dat beter tegen een felle stroomstoot zou kunnen. Dat was echter slechts een oplossing van korte duur.

Wie kan hier iets mee, en heeft een tip? Is wellicht de spanningsverdeler kapot, en als dat zo is, hoeveel kost dan de vervanging? Kan kortsluiting, kabelbreuk, of iets dergelijks een oorzaak zijn?

Gegeven is in elk geval dat het voorlicht en het remlicht normaal functioneren.

bodejosm43

Re: achterlichtlampje snorbrommer springt steeds kapot

vandaag vertelde iemand me dat het probleem relatief eenvoudig op te lossen zou moeten zijn, omdat het volgens hem de aarde-kabel weleens kon zijn.

maar waar zit die, en hoe los ik dat op?

rene117

Ongelezen bericht door rene117 »

deze zit aan de rechter zijden van de zij kapjes maar ik denk niet dat dat het probleem is laat hen naar kijken dat is een tomos kwaal
de moet een regelaar tussen en dan is het probleem verholpen dat kost je ongeveer met de kosten een euro off 15

djmaze

Ongelezen bericht door djmaze »

Een lampje met hogere voltage doet het ook goed als je wat af weet van elektronica

bodejosm43

Ik haalde mijn tomos terug. Het was inderdaad de spanningsregelaar, die er al in zit. Ja, eh 15 euro? 68,50 euro kostte me dat grapje.

De eerste rit, vanaf de reparateur (ik ga niet naar beun de haas hiervoor), tot aan het huis van mijn moeder, dat ging probleemloos, het achterlicht brandde gewoon.

Toen in daar in het schemerduister wegreed straks, was er ook niets aan de hand, ik zag het rode schijnsel van het achterlicht dus. Halverwege de rit werd ik staande gehouden door politie: mijn achterlicht brandde niet. Ik ontliep een proces verbaal omdat ik een reparatiebon bij me had en een betalingsbewijs, waaruit ze konden afleiden dat ik de brommer juist had opgehaald die middag.

Een hoger voltage? er bestaat volgens de reparateur geen hoger voltage, wel een hoger wattage. (remlicht 10, en achterlicht 5 watt).

Nu haalde ik het kapotte lampje uit mijn achterlicht, en wat blijkt, er zit op de plek waar 5 watt zou moeten zitten, een lampje van 10 watt.

De spanningsregelaar (42 euro.......) is vervangen, kan die zomaar weer kapot zijn? En zo ja, wat kan er dan nog aan de hand zijn.

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

geen 10 Watt 6 volt maar 5 watt 12 volt uit auto monteren...

en meten is weten dus een spanningsmeter op leeg achterlicht en digitale meters laten zien of er niet teveel zou komen!

Ook trillen kan oorzaak zijn van kapot trillen tijdens het branden..
dus als het gaat trillen moet je een speciaal lampje in auto onderdelen speciaalzaak zoeken.

Deze Extra stevige vind je ook vaak bij Motorhandel die dit soort problemen wel vaker tegen komt, vooral de 1 cilinder cross motoren....

bodejosm43

er zit al 12 volt in, ik heb nooit 6 volt erin gehad.

Dan dat trillen: waarom trilt alleen het achterlampje kapot, en niet het remlicht? Ik rij toch met beide over dezelfde ondergrond?

Gesloten