LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De snelheidsbeperking van een brommer.

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.

Brommers zijn niet veilig als ze 40 mogen?

Eens
26
57%
Oneens
20
43%
 
Totaal aantal stemmen: 46

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door acjzr1 »

@pejevedeve,
Volgens mij heb jij mijn reacties totaal niet begrepen!
Dus slaap gerust verder.
Het is nu gewoon zo dat de regels weer worden aangepast aan de misdragingen van fietsers en bromfietsers omdat die zich toch niet gedragen en verbaliseren te veel werk is en te veel protest oproept.
Ik houd mijzelf over het algemeen prima aan de regels. Maar die enkele keer dat een bromfietser met ware doodsverachting en veel te hoge snelheid rakelings langst mijn auto scheert terwijl ik netjes 50 rijd dan heet dat in de volksmond provocatie.
Heel af en toe reageer ik daar op. Ik ben zeker niet de enige maar de meesten die het doen geven het zelf niet toe.
Mij zul je overigens nooit zien bumperkleven (uitgezonderd mijn zelf geplaatse voorbeeld)of door rood zien rijden.
Ook haal ik niet rechts in ect.
Ik rijd net als iedereen wel eens te hard.
Bromfietsers doen het vrijwel altijd en worden daar nu nog voor beloond ook.
Kun jij mij dat dan even uitleggen?
Met vriendelijke groet,
acjzr1 :wink:

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door acjzr1 »

@pejevedeve
Nog even een update...
De regel van 45 km/h geldt nog niet!
Daarnaast zijn er nog heel veel andere regels en wetten die rijinstructeurs niet begrijpen.
Dagelijks zie ik leswagens rijden die minirotondes totaal verkeerd nemen(m.b.t.richting aangeven). Ook zie ik dagelijks leswagens met mistlicht(aan de voorzijde) enkel stadslicht of groot licht overdag!
Je had beter niet kunnen vermelden dat jij instrukteur bent...
Je wordt er niet geloofwaardiger door!
Toch nog groetjes!
acjzr1 :wink:

pejevedeve
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 jul 2007 09:38

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door pejevedeve »

kijk... dat bedoel ik... alweer iemand die denkt dat hij alles beter weet... einde discussie..

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door acjzr1 »

@pejevedeve

Einde discussie?
Was de discussie met jou al begonnen dan?
Ik dacht van niet!
Jij wil blijkbaar mijn beeld van rijijnstructeurs graag bevestigen!
Daarvoor bedank ik je hartelijk.
Groetjes,
acjzr1 :wink:
P.S.
Ik weet het niet beter...
Ik weet alleen maar wat jij had moeten weten...
Ik zal je overigens niet vertellen wat mijn beroep is!
Dat levert alleen maar gezeur op... :roll:

BMS.Purmerend

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Remmen zijn beslist niet hetzelfde. De remblokken en voering bij een motor is heel anders daar er met veel hogere snelheden gereden wordt. Wanneer er dan geremd wordt dan worden deze blokken veel heter. De blokken worden broos en gaan dan door oververhitting slecht of niet niet meer afremmen.
Frame kan kloppen daar er ook soort gelijke modellen als motor zijn bestempeld. Echter deze hebben een heel ander remvermogen en dus andere remblokken. Ook leggen deze anders op de weg dan een gewone bromfiets. Verder zijn er nog meer verschillen. Wanneer iets op elkaar lijkt, wilt dat niet per definitie zeggen dat het van hetzelfde materiaal is
Hier wordt even een correctie aangemaakt.
Er bestaan merken die alleen geschikt zijn voor minder belastende rem vermogen en wel te stellen op kwaliteit die voldoen aan de ijzen van de TUF / DOT enz.
De remkracht zal geschikt zijn tot bepaalde druk (even omgezet in kilometers per uur) van maximaal 150km. In minimalen eiz.
Anderen merken zoals EBC/ Nissian / Foredo zullen hun voeringen c.q. platen niet wijzigen dus is het gemaakt tesamen met de lijm en staal die evenwijdig is als dat van de motorfiets tot maximale belasting in kilometer per uur omgezet in 340 km/p. en hoger.

Echter is de voering wel dunner of dan weer dikker evenredig aan die fabriek vergelijking (afstand tussen schijf en cilinder)
Het verschil zit in de hitten die vrij komt bij het remmen, hoe sneller wentelingen van een kleine schijf scooter/brommer of motorfiets is bepalend dus qua remblokken / segmenten zal er niets mis mee zijn. Echter op slijtage zullen de remblokken en segmenten van brommers sneller op zijn bij schijven van 20 cm-31cm.

Het typische is dat niemand het over de werking heeft als balhoofdlager en de linker wiellager van het voorwiel.
De balhoofdlager heeft bij de scooter het meest te verduren doordat de kroonbladstang een veel te grootten afstand heeft waardoor de G.Krachten oneerlijk zijn verdeeld dus het onderste lager zal het snelst begeven.
Door de hogen krachten wordt het linker voorwiellager aan de remschijfzijde zwaar belast en zal bij plusminus met normaal gebruik bij 15.000 kilometer aan vervanging toe zijn, bij hogere snelheden en stad reiden zal dit al bij 8.000 openbaren.

Er zijn hier technieken waar een gemiddelde automonteur geen snars van weet.
Ook de afstelling bij een automonteur gaat negen van de tien verkeerd en dat kan ik weten met mijn 16 diploma’s vervoertechniek. (waarom zeg ik dit bij ons komen veel automonteurs die denken het te kunnen omdat zij monteur zijn maar een fietsketting kunnen zijn niet inkorten of verlengen enz.)

Mijn Mercedes kom zeker niet voor onderhoud hier in Purmerend maar bij mijn buurman die net als ik alles heeft alleen de inrichting is anders en ben ik qua gereedschap niet helemaal gelijk aan elkaar.
Dus een weddenschap al bij mij aan de zaak met een automonteur wil ik wel aan gaan.
En om te bewijzen zet ik mijn leerling-monteur tegen de automonteur en bewijs hiermee dat de meeste automonteurs wel kunnen sleutelen, maar geen verstand van brommers hebben. (ondervoorbehoud dat de volledige 1e Automonteur 9 diploma’s heeft)

Gesloten