LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] driewielfiets met sachsmotor (is spartametmotortje)
driewielfiets met sachsmotor (is spartametmotortje)
Hallo,
Omdat ik momenteel slecht ter been ben (bekkeninstabiliteit) en ik toch graag met mijn kids wil fietsen, heb ik van een particulier een driewielfiets met sachsmotortje gekocht. Een inca senior met motortje (het is dus een driewielspartamet). Van de site van de RDW begrijp ik, dat ik geen kentekenplicht heb omdat het een gehandicaptenvoertuig is. Uit navraag bij de RDW werd dit nogmaals verteld. Ik moet wel een wa-verzekering afsluiten. Ik wilde dit doen via de ANWB (waar ik ook de wa-verzekering van mijn scootmobiel heb afgesloten) maar die weigert de driewielspartamet als invalidevoertuig te verzekeren. Reden: het is een fiets met hulpmotor dus moet de fiets eerst een kenteken hebben voordat ze hem verzekeren. Ik heb ze verwezen naar de site van de RDW, maar de anwb wil toch dat ik de driewieler van een kenteken voorzie. Wat kan ik hieraan doen? Ik vind het echt onterecht dat de fiets zou moeten laten schouwen a 130 euro en vervolgens een duurdere verzekeringspremie zou moeten betalen omdat de ANWB de wettelijke regelgeving niet volgt. Wat moet ik doen?
Omdat ik momenteel slecht ter been ben (bekkeninstabiliteit) en ik toch graag met mijn kids wil fietsen, heb ik van een particulier een driewielfiets met sachsmotortje gekocht. Een inca senior met motortje (het is dus een driewielspartamet). Van de site van de RDW begrijp ik, dat ik geen kentekenplicht heb omdat het een gehandicaptenvoertuig is. Uit navraag bij de RDW werd dit nogmaals verteld. Ik moet wel een wa-verzekering afsluiten. Ik wilde dit doen via de ANWB (waar ik ook de wa-verzekering van mijn scootmobiel heb afgesloten) maar die weigert de driewielspartamet als invalidevoertuig te verzekeren. Reden: het is een fiets met hulpmotor dus moet de fiets eerst een kenteken hebben voordat ze hem verzekeren. Ik heb ze verwezen naar de site van de RDW, maar de anwb wil toch dat ik de driewieler van een kenteken voorzie. Wat kan ik hieraan doen? Ik vind het echt onterecht dat de fiets zou moeten laten schouwen a 130 euro en vervolgens een duurdere verzekeringspremie zou moeten betalen omdat de ANWB de wettelijke regelgeving niet volgt. Wat moet ik doen?
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 06 jul 2007 09:38
Re: driewielfiets met sachsmotor (is spartametmotortje)
Toelatingseisen verzekering scootmobiel
Een scootmobiel verzekeren kunt u wanneer uw voertuig aan de volgende eisen voldoet:
De scootmobiel wordt aangedreven door een accu
De scootmobiel heeft een maximum snelheid van 17km/u
Een scootmobiel verzekeren kunt u wanneer uw voertuig aan de volgende eisen voldoet:
De scootmobiel wordt aangedreven door een accu
De scootmobiel heeft een maximum snelheid van 17km/u
Re: driewielfiets met sachsmotor (is spartametmotortje)
het is geen scootmobiel maar een gehandicaptenvoertuig smaller dan 110cm en gaat niet harder dan 45 km, hierdoor is hij niet kentekenplichtig volgens de RDW. De ANWB blijft echter weigeren hem wa te verzekeren zonder kenteken.
Re: driewielfiets met sachsmotor (is spartametmotortje)
ik heb overigens mijn scootmobiel wel via de anwb wa kunnen verzekeren
als ik de driewielfiets onnodig ga laten voorzien van een kenteken kost mijn dat 130 euro en ik heb dan ineens een snorfietsverzekering (is twee keer zo duur). maar dat is het nu juist; het is gewoon een gehandicaptenvoertuig, gemaakt door ligtvoet revalidatietechniek bv
als ik de driewielfiets onnodig ga laten voorzien van een kenteken kost mijn dat 130 euro en ik heb dan ineens een snorfietsverzekering (is twee keer zo duur). maar dat is het nu juist; het is gewoon een gehandicaptenvoertuig, gemaakt door ligtvoet revalidatietechniek bv
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 06 jul 2007 09:38
Re: driewielfiets met sachsmotor (is spartametmotortje)
Verkeersregels voor een (gemotoriseerd) gehandicaptenvoertuig
Een (gemotoriseerd) gehandicaptenvoertuig is een voertuig dat is ingericht voor het vervoer van gehandicapten. Voor het besturen van een gehandicaptenvoertuig heeft u geen rijbewijs of bromfietscertificaat nodig. Voor deze voertuigen zijn de volgende technische eisen gesteld in het Voertuigreglement:
· maximale afmetingen: 1,10 meter breed, 2 meter hoog en 3,50 meter lang.
· maximumsnelheid: 30 km/uur binnen de bebouwde kom en 40 km/uur buiten de bebouwde kom, tenzij anders aangegeven. De 45 km/uur waarmee de fabrikanten adverteren is de constructiesnelheid, maar die snelheid mag u dus niet rijden.
· plaats op de weg: de rijbaan (behalve auto(snel)wegen), het fietspad en het voetpad. Op een fietspad heeft dit voertuig dezelfde rechtspositie als een fietser. Op het voetpad heeft dit voertuig dezelfde rechtspositie als een voetganger.
· minimumleeftijd: van bestuurder is 16 jaar. Voor een gehandicaptenvoertuig met een elektromotor die niet sneller kan dan 10 km/uur geldt geen minimumleeftijd. Verder kan op grond van artikel 5 van het Reglement rijbewijzen de wegbeheerder een ontheffing verlenen opdat mensen jonger dan 16 jaar gehandicaptenvoertuigen kunnen besturen die sneller dan 10 km/u kunnen.
· verzekeringsplichtig: bij een gemotoriseerd gehandicaptenvoertuig is een verzekering voor Wettelijke Aansprakelijkheid (WA) verplicht. Het voertuig moet voorzien zijn van een verzekeringsplaatje.
Elektrische rolstoel
Een elektrische rolstoel valt onder de categorie gehandicaptenvoertuigen. U moet dus de verkeersregels volgen die gelden voor het besturen van een gehandicaptenvoertuig.
Scootmobiel
De scootmobiel is een elektrisch aangedreven scooter op drie wielen met doorgaans een maximum snelheid van 8 tot 17 km/uur. Het voertuig wordt vooral gebruikt voor korte afstanden en heeft als voordeel dat er zowel op straat als binnen mee kan worden gereden. De scootmobiel valt onder de gehandicaptenvoertuigen. U moet dus de verkeersregels volgen die gelden voor het besturen van een gehandicaptenvoertuig. De scootmobiel hoeft geen EG typegoedkeuring te hebben.
en anders neem contakt op met onderstaand adres... misschien kunnen zij je verder helpen..
http://www.grootoonkrevalidatie.nl/driewielfietsen.htm
Een (gemotoriseerd) gehandicaptenvoertuig is een voertuig dat is ingericht voor het vervoer van gehandicapten. Voor het besturen van een gehandicaptenvoertuig heeft u geen rijbewijs of bromfietscertificaat nodig. Voor deze voertuigen zijn de volgende technische eisen gesteld in het Voertuigreglement:
· maximale afmetingen: 1,10 meter breed, 2 meter hoog en 3,50 meter lang.
· maximumsnelheid: 30 km/uur binnen de bebouwde kom en 40 km/uur buiten de bebouwde kom, tenzij anders aangegeven. De 45 km/uur waarmee de fabrikanten adverteren is de constructiesnelheid, maar die snelheid mag u dus niet rijden.
· plaats op de weg: de rijbaan (behalve auto(snel)wegen), het fietspad en het voetpad. Op een fietspad heeft dit voertuig dezelfde rechtspositie als een fietser. Op het voetpad heeft dit voertuig dezelfde rechtspositie als een voetganger.
· minimumleeftijd: van bestuurder is 16 jaar. Voor een gehandicaptenvoertuig met een elektromotor die niet sneller kan dan 10 km/uur geldt geen minimumleeftijd. Verder kan op grond van artikel 5 van het Reglement rijbewijzen de wegbeheerder een ontheffing verlenen opdat mensen jonger dan 16 jaar gehandicaptenvoertuigen kunnen besturen die sneller dan 10 km/u kunnen.
· verzekeringsplichtig: bij een gemotoriseerd gehandicaptenvoertuig is een verzekering voor Wettelijke Aansprakelijkheid (WA) verplicht. Het voertuig moet voorzien zijn van een verzekeringsplaatje.
Elektrische rolstoel
Een elektrische rolstoel valt onder de categorie gehandicaptenvoertuigen. U moet dus de verkeersregels volgen die gelden voor het besturen van een gehandicaptenvoertuig.
Scootmobiel
De scootmobiel is een elektrisch aangedreven scooter op drie wielen met doorgaans een maximum snelheid van 8 tot 17 km/uur. Het voertuig wordt vooral gebruikt voor korte afstanden en heeft als voordeel dat er zowel op straat als binnen mee kan worden gereden. De scootmobiel valt onder de gehandicaptenvoertuigen. U moet dus de verkeersregels volgen die gelden voor het besturen van een gehandicaptenvoertuig. De scootmobiel hoeft geen EG typegoedkeuring te hebben.
en anders neem contakt op met onderstaand adres... misschien kunnen zij je verder helpen..
http://www.grootoonkrevalidatie.nl/driewielfietsen.htm
Re: driewielfiets met sachsmotor (is spartametmotortje)
ik ga inderdaad contact met ze opnemen en heb een klacht bij de anwb ingediend (ze jagen me onnodig op kosten). verder zoek ik ook de media op want ik ben boos. Het is al vervelend genoeg dat ik als volwassen jonge vrouw op een driewielfiets moet rijden, het laatste dat ik nodig heb is een verzekeringmaatschappij die het me moeilijk maakt mijn wettelijke verplichtingen na te komen.
Re: driewielfiets met sachsmotor (is spartametmotortje)
alle spartametjes hebben een kenteken, waarom probeer je daar onder uit te komen?
Re: driewielfiets met sachsmotor (is spartametmotortje)
omdat het geen spartamet betreft, maar een gehandicaptenvoertuig met sachsmotor. een sachmotor zir inderdaad ook op een tweelier gemaakt door de fabrikant sparta. mijn driewielfiets is gemaakt door ligtvoer revalidatietechniek en betreft een inca senior, dus geen sparta.
Re: driewielfiets met sachsmotor (is spartametmotortje)
ps de verzekering voor een bromfiets is veel duurder dan de verzekring voor een gehandicaptenvoertuig en je hoeft voor een gehandicaptenvoertuig geen kenteken te hebben (dus ook geen gedoe met overschrijven op het postkantoor bij een eventuele verkoop).
Re: driewielfiets met sachsmotor (is spartametmotortje)
oh ja, een arola en een canta hebben doorgaans ook een sachsmotor, maar zijn ook geen spartamet
Re: driewielfiets met sachsmotor (is spartametmotortje)
ik wilde even reageren.
het is toch gewoon normaal dat je een voertuig wat 45 km per uur kan halen je moet voorzien van een plaatje, anders zou iedereen daar op over stappen omdat het goedkoper is.
natuurlijk is een snorfiets duurder maar ligt er wel aan hoe je hem verzekerd zoals je wellicht weet is all risk altijd veel duurder jongelui betalen zich scheel om hun scootertje verzekerd te krijgen soms betalen ze in 2,5jr net zoveel premie als weer een nieuwe scooter kost.
dus ik vind het gewoon normaal dat jij ook het volle pond daar voor moet betalen want waarom jij niet en bijvoorbeeld me buurvrouw wel.
ik als jong gehandicapte ( wajong ) moet toch ook me ziektekosten betalen terwijl ik het vanaf me geboorte heb, ik vind het vrij normaal eerlijk zegd, je word daardoor niet zomaar vanalles vrijgesteld, en aan einde van t jaar krijg je weer wat extra van de belastingdienst
Ik snap het is erg frustrerend en een kosten post maar goed als chronisch zieken of ( tijdelijk ) gehandicapt krijg je niet alles voor niks.
ik wil je aanraden om bijvoorbeeld UNIVE is even te bellen er zijn zo veel maatschappijen die bromfietsen, scootmobielen etc verzekeren er is meer dan alleen maar de ANWB.
En zolang jij schriftelijk ( dus geen website, kunnen geen rechten aan worden ontleend ) van de RDW geen bevestiging heb dat je vrijgesteld ben of word ja dan heb je wettelijk geen poot om op te staan. Denk als volwassen vrouw dat je dat in een regel en wetgeving maatschappij als deze wel moet weten dus je kan de media op zoeken geef je alleen weinig kans.
ik zou die energie in een uurtje bellen gaan steken en is even diverse verzekeringsmaatschappijen gaan bellen of een scootmobiel zaak die ook verzekeringen veel al aanbied. Bovendien als het voor een handicap is die permanent is ( niet tijdelijk dus ) kan je veel al aanvulling vragen via de gemeente / belastingdienst of zorg verzekeraar.
ik raad je aan om even de telefoon in te klimmen en het internet op te duiken en overal is gaan kijken en informeren, informatie kost je niks
ik wens je succes ben wel benieuwd hoe dit afloopt voor je
sterkte
het is toch gewoon normaal dat je een voertuig wat 45 km per uur kan halen je moet voorzien van een plaatje, anders zou iedereen daar op over stappen omdat het goedkoper is.
natuurlijk is een snorfiets duurder maar ligt er wel aan hoe je hem verzekerd zoals je wellicht weet is all risk altijd veel duurder jongelui betalen zich scheel om hun scootertje verzekerd te krijgen soms betalen ze in 2,5jr net zoveel premie als weer een nieuwe scooter kost.
dus ik vind het gewoon normaal dat jij ook het volle pond daar voor moet betalen want waarom jij niet en bijvoorbeeld me buurvrouw wel.
ik als jong gehandicapte ( wajong ) moet toch ook me ziektekosten betalen terwijl ik het vanaf me geboorte heb, ik vind het vrij normaal eerlijk zegd, je word daardoor niet zomaar vanalles vrijgesteld, en aan einde van t jaar krijg je weer wat extra van de belastingdienst
Ik snap het is erg frustrerend en een kosten post maar goed als chronisch zieken of ( tijdelijk ) gehandicapt krijg je niet alles voor niks.
ik wil je aanraden om bijvoorbeeld UNIVE is even te bellen er zijn zo veel maatschappijen die bromfietsen, scootmobielen etc verzekeren er is meer dan alleen maar de ANWB.
En zolang jij schriftelijk ( dus geen website, kunnen geen rechten aan worden ontleend ) van de RDW geen bevestiging heb dat je vrijgesteld ben of word ja dan heb je wettelijk geen poot om op te staan. Denk als volwassen vrouw dat je dat in een regel en wetgeving maatschappij als deze wel moet weten dus je kan de media op zoeken geef je alleen weinig kans.
ik zou die energie in een uurtje bellen gaan steken en is even diverse verzekeringsmaatschappijen gaan bellen of een scootmobiel zaak die ook verzekeringen veel al aanbied. Bovendien als het voor een handicap is die permanent is ( niet tijdelijk dus ) kan je veel al aanvulling vragen via de gemeente / belastingdienst of zorg verzekeraar.
ik raad je aan om even de telefoon in te klimmen en het internet op te duiken en overal is gaan kijken en informeren, informatie kost je niks
ik wens je succes ben wel benieuwd hoe dit afloopt voor je
sterkte
Re: driewielfiets met sachsmotor (is spartametmotortje)
hallo,
ík heb de RDW benaderd en die geeft aan dat het een gehandicaptenvoertuig betreft. Ik wil geen kenteken want dat is duurder en veel gedoe (ik loop nou eenmaal niet even naar het postkantoor dus bespaar mezelf dat graag). Ik heb gewoon recht op een wa-verzekering voor een gehandicaptenvoertuig. Dat heeft dus niets te maken met wat jij vind dat ik zou moeten betalen, maar met wettelijke regelingen. Ik heb hem overigens 5 minuten geleden via centraal beheer gewoon verzekerd als gehandicaptenvoertuig (was wel duurder dan de ANWB). ennuh, ik heb al heel wat uurtjes besteed aan dit hele gebeuren...
ík heb de RDW benaderd en die geeft aan dat het een gehandicaptenvoertuig betreft. Ik wil geen kenteken want dat is duurder en veel gedoe (ik loop nou eenmaal niet even naar het postkantoor dus bespaar mezelf dat graag). Ik heb gewoon recht op een wa-verzekering voor een gehandicaptenvoertuig. Dat heeft dus niets te maken met wat jij vind dat ik zou moeten betalen, maar met wettelijke regelingen. Ik heb hem overigens 5 minuten geleden via centraal beheer gewoon verzekerd als gehandicaptenvoertuig (was wel duurder dan de ANWB). ennuh, ik heb al heel wat uurtjes besteed aan dit hele gebeuren...
Re: driewielfiets met sachsmotor (is spartametmotortje)
goh linda gepikeerd ofso
zo de tering aan je reactie van pinnigheid zal ik er maar vanuit gaan dat centraal beheer toch duurder was dan verwacht.
als je zo verhaal op internet forum zet waarbij je aangeeft dat je ergens moeite mee heb en niet voor elkaar krijg dan is het logisch dat je antwoorden krijg het ene is iets wat naar je mond is en het andere dus niet.
ik geef je een advies om de tijd ipv de media op te zoeken , wat je overigens allang gedaan heb. ff rond te gaan bellen om te kijken hoe of wat. das een advies en ik kan niet ruiken dat je er ennuhhhh al zoveel uurtjes aanbesteed heb.
veel plezier er lekker verder mee en kijk uit je weet maar nooit........
zo de tering aan je reactie van pinnigheid zal ik er maar vanuit gaan dat centraal beheer toch duurder was dan verwacht.
als je zo verhaal op internet forum zet waarbij je aangeeft dat je ergens moeite mee heb en niet voor elkaar krijg dan is het logisch dat je antwoorden krijg het ene is iets wat naar je mond is en het andere dus niet.
ik geef je een advies om de tijd ipv de media op te zoeken , wat je overigens allang gedaan heb. ff rond te gaan bellen om te kijken hoe of wat. das een advies en ik kan niet ruiken dat je er ennuhhhh al zoveel uurtjes aanbesteed heb.
veel plezier er lekker verder mee en kijk uit je weet maar nooit........
Re: driewielfiets met sachsmotor (is spartametmotortje)
nee ik ben niet gepikeerd, heb gewoon geen zin in morale antwoorden op een juridisch probleem. Weet jij of het uitmaakt of het een verbrandingsmotor betreft? zou het daarom als een ander dan een gehandicaptenvoertuig kunnen worden gezien?
Centraal beheer was inderdaad 3x zo duur, maar ik heb in ieder geval een wa-verzekering zonder de rompslomp van een kenteken.
Centraal beheer was inderdaad 3x zo duur, maar ik heb in ieder geval een wa-verzekering zonder de rompslomp van een kenteken.
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 06 jul 2007 09:38
Re: driewielfiets met sachsmotor (is spartametmotortje)
ik snap het niet..
je hebt altijd mensen die zich bemoeien met andermans zaken... en ongevraagd hun eigen mening proberen door te drukken...
geef nu eens geen commentaar en zoek ( zoals ik gedaan heb ) naar iets waar men iets aan heeft , in een poging om iemand verder te helpen...
lindatje... succes verder..
je hebt altijd mensen die zich bemoeien met andermans zaken... en ongevraagd hun eigen mening proberen door te drukken...
geef nu eens geen commentaar en zoek ( zoals ik gedaan heb ) naar iets waar men iets aan heeft , in een poging om iemand verder te helpen...
lindatje... succes verder..
Re: driewielfiets met sachsmotor (is spartametmotortje)
zucht, een andere vraag dan om een antwoord te krijgen:
Moet een canta of een arola een kenteken hebben?
wie o wie weet het antwoord?
Moet een canta of een arola een kenteken hebben?
wie o wie weet het antwoord?
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 06 jul 2007 09:38
Re: driewielfiets met sachsmotor (is spartametmotortje)
ik snap er helemaal niets meer van. ik krijg net een excuses van unigarant en ze zeggen dat ze hem wel wa willen verzekeren zonder kenteken omdat het een gehandicaptenvoertuig betreft, maar op de site van de arolaclub staat dat je wel een kenteken moet hebben. rdw zegt van niet......
Re: driewielfiets met sachsmotor (is spartametmotortje)
unigarant is anwb (moedermaatschappij omtrent verzekeringen)
Re: driewielfiets met sachsmotor (is spartametmotortje)
het antwoord:
Het betreft een gehandicaptenvoertuig dat niet kentekenplichtig is en zodoende gewoon als dusdanig kan worden verzekerd. De ANWB heeft zijn excuses aangeboden en mijn wa-verzekering in orde gemaakt.
De arola en canta zijn overigens ook niet kentekenplichtig, aangezien ze niet breder dan 110 cm zijn (de arolaclub geeft dus niet de juiste info, maar das te begrijpen aangezien het niet makkelijk is om info te achterhalen). De ligier is, als brommobiel breder dan 110 cm wel kentekenplichtig.
Het betreft een gehandicaptenvoertuig dat niet kentekenplichtig is en zodoende gewoon als dusdanig kan worden verzekerd. De ANWB heeft zijn excuses aangeboden en mijn wa-verzekering in orde gemaakt.
De arola en canta zijn overigens ook niet kentekenplichtig, aangezien ze niet breder dan 110 cm zijn (de arolaclub geeft dus niet de juiste info, maar das te begrijpen aangezien het niet makkelijk is om info te achterhalen). De ligier is, als brommobiel breder dan 110 cm wel kentekenplichtig.