LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Elektrische fiets kopen waar op te letten

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
knuckles

Elektrische fiets kopen waar op te letten

Ongelezen bericht door knuckles »

Hallo,

Ik wil een elektrische fiets kopen maar ben er niet uit een accu in frame of een losse. Ik wil tot zo'n 800/900 euro gaan. Heb al eea gezien maar weet het niet.
iemand tips?
Ik zag bv bij wehkamp: Van Speijk, met losse accu 899,-
en via andere site de Sparta Ion GL met ingebouwde accu, 2ehands voor 850,-
Bedankt.
gr. Saskia

coelieboy

Re: Elektrische fiets kopen waar op te letten

Ongelezen bericht door coelieboy »

Nieuw of tweedehands, vraag om een uitgebreide testrit met volgeladen accu zodat je kan uittesten hoever je raakt met je eigen rijstijl en hecht geen geloof aan verkooppraatjes want de actieradius wordt altijd rooskleuriger voorgesteld dan hij in werkelijkheid is. Hou bij een tweedehandse rekening dat de accu na 2 tot 3 jaar zijn beste tijd heeft gehad. Zelf ben ik voorstander van een afneembare accu wegens het gemak om deze overal te kunnen opladen en in de winter een warm plaatsje te bezorgen binnenshuis.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

knuckles

Kijk eens of de ANWB nog wat in de aanbieding heeft.

Maxiem.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

knuckles schreef:Hallo,

Ik wil een elektrische fiets kopen maar ben er niet uit een accu in frame of een losse. Ik wil tot zo'n 800/900 euro gaan. Heb al eea gezien maar weet het niet.
iemand tips?
Ik zag bv bij wehkamp: Van Speijk, met losse accu 899,-
en via andere site de Sparta Ion GL met ingebouwde accu, 2ehands voor 850,-
Bedankt.
gr. Saskia
Koop in ieder geval een fiets van een gerenommeerd merk, met een goede dealerorganisatie. Dus geen Van Speijk e.d. Veel fietsenmakers hebben helemaal geen zin om dat soort merken (die goedkoop kunnen worden aangeboden, omdat de verkopende partij geen of weinig service mogelijkheden heeft) te repareren of te onderhouden. En geef ze eens ongelijk.

Rema

Ongelezen bericht door Rema »

Als je de accu gewoon op kunt laden op de plek waar je de fiets stalt, in de schuur of zo is een vaste accu prettig.
Maar als je de accu liever binnen in huis oplaad moet je natuurlijk een fiets met afneembare accu kiezen.
Met een tweedehands fiets moet je erg oppassen, want veel mensen ruilen de fiets in voor een nieuwe als de accu op zijn laatste loodjes loopt, en een nieuwe accu is erg duur.
Een ion accu is een stuk beter dan de gewone accu's die in de goedkopere fietsen zitten, want bij een ion accu kun je de fiets steeds opladen, een goedkope accu moet je eerst helemaal leegrijden, en vervolgens weer helemaal opladen voordat je weg kunt.
Als je kunt, zou ik doorsparen voor een goed merk, zoals Sparta ion, Batavus Padova, of een Flyer.
Even googlen, en je komt wel testen van elektrische fietsen tegen op internet.
Ook mag je bij een goede fietsenzaak een goede elektrische fiets vaak een dag of weekend lenen voor je beslist er eentje te kopen.

knuckles

Ongelezen bericht door knuckles »

Hartelijk dank voor de reacties, hier kan ik zeker wat mee!

gr. Saskia

fensvdberg

Ongelezen bericht door fensvdberg »

Mocht je 800/ 900 euro te besteden hebben raad ik aan om iig niet naar een nieuwe fiets te kijken. Mijn ervaring is dat nieuwe elo fietsen met een prijs beneden de 1500 euro van een dergelijke kwaliteit zijn dat je voor problemen komt te staan. Tevens zijn er naar mijn neming veel onveilige fietsen te koop van die prijs of lager.

Kijk goed naar hoe de aandrijving werkt.
Sparta/batavus/koga werkt met een torque sensor die nauwkeurig meet wat de spanning op de ketting is en levert naar gelang ondersteuning.

Goedkopere ( slechtere) merken/ typen werken met een cadans meting ( gaat de pedaal rond ja/nee) in dit soort systemen zit een vertraging waardoor het mogelijk is dat als je stopt met trappen, de fiets toch nog een aantal seconden door duwt. Om dit probleem op te lossen hebben ze een schakelaar in het rem handvat verwerkt.... maar deze is NIET fail safe.... dat betekend dat als die schakelaar kapot is, niemand kan zien dat dat zo is... de fiets zal dan gewoon werken.... het probleem komt als je een noodstop moet maken en de motor duwt gewoon door....

Al met al... ga voor een 2e hands fiets, via een merk dealer en laat die dealer ( in het geval van sparta, batavus, koga) een uitdraai maken hoe de elektronische staat van de fiets is.
Deze geeft aan wat de conditie van de batterij is, hoelang de fiets aan de lader heeft gelegen. en of de batterij geen diepte ontladingen heeft. is dit wel zo.... niet kopen, levert geheid problemen op.

fensvdberg

Ongelezen bericht door fensvdberg »

overigens, zla je zoekt naar een flyer, kijk dan ook eens naar kalkhoff, dit zijn duitse fietsen en hebben de zelfde panasonic motor en accu als de flyer... alleen dan voor een veel betere prijs

Toolboy

Ongelezen bericht door Toolboy »

Je kan ook je bestaande fiets om laten bouwen .Dan bespaar je een heel beetje en krijg je er hoogwaardige efiets voor terug.

T

Gesloten