LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] €400,- voor een 16 jarige normaal?

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
malaga
Berichten: 400
Lid geworden op: 24 aug 2005 08:51

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door malaga »

J. Degrelle schreef:Hehe die Angorakat maakt nu zelf een leuke draai. Ik heb alleen gezegd dat die jongen niet zo afge(angora)kat moet worden als die graag een actie wil voeren.

Btw, ik heb een pesthekel aan brommers. Mijn kinderen krijgen er geen.
Dat vind ik goed, dan kom ik zij tenminste niet tegen in het verkeer!

dierenvriend1986
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 apr 2010 11:38
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door dierenvriend1986 »

Backsmash schreef:Wist je nu pas dat je binnenkort 16 wordt en dan geld nodig hebt voor een (brommer) rijbewijs? Bij ons hier is ruim tevoren gewerkt en gespaard om dit te behalen. Over 2 jaar wordt je 18 en heb je ook weer geld nodig voor een autorijbewijs..Start je dan ook weer een topic dat het 'onrechtvaardig' is dat het zo veel geld kost? Pfff, sorry...En nee, wij als ouders kunnen/willen dit niet betalen! Ze zullen dit toch echt zelf moeten doen.

Groetjes,
Ja ik moest er ook al aan denken toen ik dit topic las. Toen ik 11/12 was droomde ik al van een eigen brommer (komt denk ik ook door oudere broer) dus ik heb iedere gulden en later euro apart gelegd zodat ik er 1 kon kopen toen ik 16 was. Ik had een krantenwijk en 's avonds en in het weekend werkte ik in een plantenkas.

Het certificaat heb ik destijds als verjaardagscadeau van mijn ouders gekregen.

Het zelfde verhaal met het auto rijbewijs, toen ik eindelijk brommer reed ben ik gaan sparen voor het autorijbewijs.

Ik ben een voorstander van het rijbewijs en ook de lessen die er bij komen kijken, het is in principe eigenlijk gewoon een heeeeeeeeeele lichte motorfiets als je het goed bekijkt:lol:

rianne304
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 apr 2010 14:58

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door rianne304 »

Ook ik vind €400 veel geld voor een 16 jarige, en nee, ik ben er geen. Ik denk ook niet dat 4 uur rijles en een praktijkexamen daadwerkelijk iets toevoegen aan de veiligheid in het verkeer. Net als bij autorijden leer je pas rijden door je veel in het verkeer te begeven. En helaas gaat dit met vallen en opstaan. Er is maar een klein gedeelte vd jeugd wat er in het verkeer een zooitje van maakt door asociaal rijgedrag, de meesten begeven zich op normale wijze in het verkeer, maar die vallen je niet op. je onthoudt de slechte.
Uit ervaring weet ik hoe snel een automobilist een scooter (of motor) rijder over het hoofd ziet, ik ben al verschillende keren bijna voor mijn pootjes gereden. Je moet zelf opletten, als je dat opletten aan een automobilist overlaat kun je het wel schudden.
Wel weet ik zeker dat er volgende jaar in de krant staat dat er minder verkeerdsdoden zijn onder 16 jarige scooter rijders. Simpelweg omdat ze besluiten te blijven fietsen tot hun 18e, dan hun autorijbewijs halen en alsnog een scooter kopen. Dit is dan toch wat de overheid wil bereiken.
Het zou fijn zijn als de regels voor het besturen van scooters in heel Europa gelijk zouden zijn, zodat je oa ook op je 18e op een lichte motorscooter mag rijden omdat je op je 16e een (scooter)rijbewijs hebt gehaald.
Voor alle 16 jarigen misschien een tip om toch nog een beetje geld te besparen:
Kijk of jouw middelbare school misschien als keuze vak theorie/praktijklessen wil geven, dan bespaar je alvast een beetje. Misschien als 20 van jouw klasgenoten ook een rijbewijs wil halen, je wat korting kunt krijgen.
Er zijn scooterwinkels waar je, als je een nieuwe scooter besteld, korting krijgt als je je rijbewijs nog gaat halen.
Je verzetten tegen het rijbewijs heeft geen zin, het is er en het wordt toch niet meer teruggedraaid. Wees creatief en spaar hard.

Omdat ik zelf een scooterwinkel bezit, kan ik wel constateren dat er veel minder 16 jarigen in de winkel komen vanwege het moeten behalen van het rijbewijs.
Jammer, want nogmaals, niet alle 16 jarige scooterrijders zijn wegmisbruikers.
Succes!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

beste mensen

even iets van een hele andere orde?
ik snap het maar half...maar goed,nou weet ik niet of ze de waarheid vertellen,
maar fam van me...die mag 3 mnd niet rijden omdat zijn grootrijbewijs is verlopen en nu moet wachten op de keuring....
mag je dan ook geen gewoon autorijden?dat is toch raar?
ik heb gewoon het gevoel.....maar gevoel he...dat hij sukkel gewoon vergeten is zijn(normale) rijbewijs te verlengen ,nu moet ie gekeurd worden en ik las al dat je dan ver bent want je kan ook een boete krijgen...
ik snap er niks van....tot de keuring geweest is en hij papieren binnen heeft mag hij niet rijden dat duurd minstens 3 maanden...
als je je rijbewijs normaal verlengt dan verleng je toch ook automatisch je groot rijbewijs??
ik weet he niet hoor,heb alleen mijn gewone rijbewijs dus??

ja vaaaaaaaaaaag verhaal,ik snap het zelf ook niet...
wie oh wie,schiet maar raak?of schiet mij maar lek mag ook :D

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door dhc »

Je krijgt maar één rijbewijs! Als zijn grootrijbewijs is ingetrokken , waarom?, mag ie ook niet in een gewone auto de weg op. Intrekken is intrekken en daarin zijn geen uitzonderingen mogelijk.
Zo, lek genoeg?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik heb ze vandaag aan de lijn gehad.morgen wordt ie gekeurd?en dan kan het 3mnd duren...?
ja dat dacht ik dus ook,je hebt 1 rijbewijs...en daar staat dan ook op dat je je grootrijbewijs hebt.hoe dat dan ook mag heten d/.c /de weet ik het?
zeg maar wat...

wat ik zelf denk is dat hij gewoon ver over de tijd is van het verlengen en nu de pineut is...tot hij gekeurd is en de uitslag er is mag hij niet rijden.hij zegt dat hij dat ook niet zal doen...ja ja...

vreemd verhaal....heeeeeeeeeeeeel vreemd..zal wel..
nou ik ben wel op tijd geweest,ook al rij ik niet meer maar ik heb hem wel verlengt...de mzzl ....

stofzuigertje

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik verwacht dat jongeren geen rijbewijs voor brommer meer halen en bij 18 gelijk voor Auto gaan!
Dus niet de jongeren alleen maar ook de handel in Bromfietsen kan nog een flinke klap krijgen omdat vele tussen de 16 en halen rijbewijs brommer gebruikte en nu valt deze groep weg!

Verder hebben ook huidige brommer bezitters er last van want er zullen straks minder kopers voor gebruikte zijn dus minder restwaarde.
Helaas is terug draaien moeilijk en dus helaas voor vele een strop!

witte angora
Berichten: 30999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: €400,- voor een 16 jarige normaal?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik vrees eerder dat veel jongeren gewoon zonder rijbewijs op een brommer gaan zitten, en als ze 18 zijn, hun autorijbewijs gaan halen.

Na uiteraard ook een aantal 'proeflessen' van vrienden/familie/bekenden/solo te hebben gehad. Immers, wat ze met een brommer kunnen, kunnen ze met een auto ook.

Gesloten