LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] fietsenwinkel.nl wil niet dat je fietst.

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
e.soer

fietsenwinkel.nl wil niet dat je fietst.

Ongelezen bericht door e.soer »

Een fiets gekocht in de winkel van fietsenwinkel.nl. Aflevering bleek dat er al 47 km op de teller stond. Geen punt. Afstelling niet gedaan, ga er maar op fietsen en kom maar weer langs. Na 10 dagen terug, fiets voldoet niet wil een duurder model met betere hardware. Omdat ik 50 km heb gereden wordt er een korting van 15% op de inruilprijs in rekening gebracht? Ik sta paf en krijg 133 euro minder terug voor mijn fiets van 10 dagen oud, de fiets had al km op de tellertoen ik hem kocht en toen kreeg ik geen extra korting. Op de site staat 100 dagen retourneren. Wat blijkt in de heel zorgvuldig weggestopte voorwaarden dat je er niet op mag fietsen. Je mag dus niet fietsen op een fiets om te proberen op straffe van heel veel geld verliezen.

sylvesterb

Re: fietsenwinkel.nl wil niet dat je fietst.

Ongelezen bericht door sylvesterb »

e.soer schreef:Een fiets gekocht in de winkel van fietsenwinkel.nl. Aflevering bleek dat er al 47 km op de teller stond. Geen punt. Afstelling niet gedaan, ga er maar op fietsen en kom maar weer langs. Na 10 dagen terug, fiets voldoet niet wil een duurder model met betere hardware. Omdat ik 50 km heb gereden wordt er een korting van 15% op de inruilprijs in rekening gebracht? Ik sta paf en krijg 133 euro minder terug voor mijn fiets van 10 dagen oud, de fiets had al km op de tellertoen ik hem kocht en toen kreeg ik geen extra korting. Op de site staat 100 dagen retourneren. Wat blijkt in de heel zorgvuldig weggestopte voorwaarden dat je er niet op mag fietsen. Je mag dus niet fietsen op een fiets om te proberen op straffe van heel veel geld verliezen.
Verstopt?

https://www.fietsenwinkel.nl/klantenser ... tourneren-
"Je kunt de fiets bekijken en er even op zitten zodat je goed kunt inschatten of je het juiste product hebt aangeschaft. Natuurlijk kun je er ook even kort op rijden, maar let er wel op dat je de fiets schoon, heel en netjes houdt. Een gebruikte fiets kunnen wij namelijk niet meer voor de nieuwprijs verkopen. In dat geval kan het zijn dat je niet het volledige aankoopbedrag terug ontvangt."
50 kilometer fietsen is niet kort rijden. En de voorwaarden zijn absoluut niet zorgvuldig weggestopt.

e.soer

Kijken en bepalen zoals u zegt is onzin natuurlijk je moet er even op rijden onder verschillende omstandigheden om zeker te zijn.
De fiets was niet heel en netjes toen ik hem kocht en had al 47 km gereden. Werd mij als nieuw verkocht dus u heeft daar blijkbaar geen moeite mee.
Het is gewoon niet eerlijk zelf een "gebruikte" fiets als nieuw te verkopen en vervolgens mij af te rekenen hierop.

Henk Toeter

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Begrijp ik het goed dat u uzelf niets verwijt?

Ouwkes

Ongelezen bericht door Ouwkes »

Vorige maand hebben wij twee electrische fietsen bij hun gekocht en daar werd er gelijk bijvertelt door de verkoper dat ruilen mag mits er minder dan 10 km mee gefietst is voor het gehele bedrag terug te krijgen.

Dat je een fiets accepteert met 47km op de teller vind ik raar en had hem dan ook niet aangenomen, en had daar zeker op zijn minst gelijk melding van gemaakt bij fietswinkel.nl.

ik ben bang dat het nu een welles nietes verhaal voor je gaat worden en dat je die niet gaat winnen omdat het zeker in hun voorwaarden staat.

e.soer

Nee ik schrik van het feit dat ik een nieuwe fiets koop waarvan later, na 10 dagen blijkt dat hij niet als nieuw wordt gezien en dus ook niet al zodanig had verkocht mogen worden. Zij vinden een fiets met 47 km blijkbaar geen nieuwe fiets meer omdat er op is gefietst. Mij werd daar in de winkel niks over gezegd. Nu ik er 50 km op heb gefietst is de fiets ineens tweede hands geworden. Ik neem mijzelf kwalijk dat ik niet gereclameerd toen ik een fiets kreeg met 47 km op de teller. Henk Toeter, ik verwijt mijzelf dat enorm.

e.soer

Ouwkes schreef:Vorige maand hebben wij twee electrische fietsen bij hun gekocht en daar werd er gelijk bijvertelt door de verkoper dat ruilen mag mits er minder dan 10 km mee gefietst is voor het gehele bedrag terug te krijgen.

Dat je een fiets accepteert met 47km op de teller vind ik raar en had hem dan ook niet aangenomen, en had daar zeker op zijn minst gelijk melding van gemaakt bij fietswinkel.nl.

ik ben bang dat het nu een welles nietes verhaal voor je gaat worden en dat je die niet gaat winnen omdat het zeker in hun voorwaarden staat.
Dat denk ik ook, mij is niks van dit alles verteld in de winkel. Ik wil een oplossing omdat ik een betere fiets nodig heb dan die ik nu heb.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U koopt een nieuwe fiets. U bent dan eerste eigenaar. U gaat er 50km op fietsen en vindt het raar dat het dan tweede hands is? Zodra ik met mijn auto de showroom uitrijdt is de waarde al zeker met 25% gedaald. Dit geldt ook voor fietsen.
U wilt nu een gebruikte fiets inruilen op een nieuwe. Natuurlijk dat u geen nieuwprijs er op terug krijgt.

Wel mist er iets in uw verhaal. U doet verontwaardigd dat er al 47km op de teller stond. U heeft bewust die fiets gekocht.
Laatst gewijzigd door NeoDutchio op 03 okt 2017 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik acht deze voorwaarden in strijd met de wet. Ten eerste, mag je met een fiets een proefritje maken. Ik heb zelf nooit een proefrit van 3 kilometer gemaakt, maar vindt dat niet zo buitensporig veel, dat de fiets daardoor niet meer verkocht zou kunnen worden. Met een beetje goede wil kun je aanvoeren dat de verkoper zijn informatieplicht met betrekking tot het herroepingsrecht heeft geschonden door aan te geven dat u de fiets niets zou mogen testen en daardoor aansprakelijk is voor eventuele waardevermindering.

De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van de zaak wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig 230m lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding te verstrekken.

U kunt de verkoper schrijven dat u van mening bent dat u recht op het volledige aankoopbedrag op grond van artikel 6:230r lid 1 BW en dat de fiets reeds 47 km op de teller had toen u deze ontving.

Henk Toeter

Beste e.sour, ik begrijp heel goed dat het een nare ervaring is. De service van fietsenwinkel.nl verdient zeker niet de schoonheidsprijs in deze kwestie. Juridisch is er echter weinig aan te doen. Ik ben bang dat ik niet anders kan concluderen dan dat u 1. geen gebruikte fiets als nieuw had moeten accepteren en 2. beter onderzoek had moeten doen alvorens een overeenkomst te sluiten.

Overigens zeg ik niet dat u geen (juridische) poot heeft om op te staan, wellicht bestaan er wel mogelijkheden om fietsenwinkel.nl in gebreke te stellen van het leveren van de eerste gebruikte fiets. Via een forum als dit is het moeilijk om goed en zorgvuldig iemands rechtspositie te beoordelen. Als u een rechtswinkel of juridisch loket in de buurt heeft kunt u daar eens langsgaan met de relevante stukken. Misschien heeft u zelfs een rechtsbijstandsverzekering waar u gebruik van kunt maken.

Veel succes met het afwikkelen van deze kwestie.
Laatst gewijzigd door Henk Toeter op 03 okt 2017 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:Ik acht deze voorwaarden in strijd met de wet. Ten eerste, mag je met een fiets een proefritje maken. Ik heb zelf nooit een proefrit van 3 kilometer gemaakt, maar vindt dat niet zo buitensporig veel, dat de fiets daardoor niet meer verkocht zou kunnen worden.
TS heeft niet 3, maar 50 km gefietst. Dat maakt het verschil.

Los daarvan: TS heeft de fiets geaccepteerd met 47 km op de teller, daar kan je moeilijk later op terugkomen.

Henk Toeter

alfatrion schreef:Met een beetje goede wil kun je aanvoeren dat de verkoper zijn informatieplicht met betrekking tot het herroepingsrecht heeft geschonden door aan te geven dat u de fiets niets zou mogen testen en daardoor aansprakelijk is voor eventuele waardevermindering.

De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van de zaak wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig 230m lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding te verstrekken.
Alfa, vriend. :D
e.soer schreef:Een fiets gekocht in de winkel van fietsenwinkel.nl.

e.soer

Dank allen voor uw input. Ik zal dit forum nu verlaten. Blijft dat een winkel naar mijn weten niet met twee maten mag meten. En onderzoeksplicht snap ik maar het ging om een voor mij nieuwe fiets hier niet over een tweedehandsje.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

e.soer schreef:Je mag dus niet fietsen op een fiets om te proberen op straffe van heel veel geld verliezen.
Natuurlijk mag je even fietsen , maar u fietst maar liefst " eventjes " 10 dagen lang en fietst zo.n 50 km. en dan brengt u hem terug .......tja dan is ie zeker niet meer nieuw. :(
Zelf zou ik zeker geen " nieuwe " fiets kopen met dan 97 km op de teller.. 8)
Jammer dat u zelf wel een " nieuwe " fiets heeft geaccepteerd zonder korting met dan 47 km op de teller , dat verdient idd ook geen schoonheidsprijs.
Laatst gewijzigd door moederslink op 03 okt 2017 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik vind uit van een webwinkel. Misschien dat TS hier duidelijkheid over kan verschaffen. Is de fiets gekocht in een verkoopruimte of online?

Overigens, ben ik ook dan geneigd om de wettelijke regels voor het herroepingsrecht toe te passen, omdat de verkoper kennelijk die regels ook voor de verkoopruimte wilde toepassen.
Moneyman schreef:TS heeft niet 3, maar 50 km gefietst. Dat maakt het verschil.
Ik las het als "volgens de verkoper heb ik 50 km gefietst, terwijl deze al 47 km op de teller had toen ik hem kocht."
Moneyman schreef:Los daarvan: TS heeft de fiets geaccepteerd met 47 km op de teller, daar kan je moeilijk later op terugkomen.
Maar de verkoper kan die 47 km niet in rekening brengen bij TS.

Dieke83

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Het is me nu een beetje onduidelijk @TS er stond 47km op de teller toen u hem kocht en hoeveel staat er nu na 10 dagen op? heeft u 50km gefietst of 3km?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik citeer, Aflevering bleek dat er al 47 km op de teller stond. Geen punt. Ts heeft die 47 km bij koop dus geaccepteerd, rijdt er zelf in 10 dagen nog 50 bij, en gaat er dan mee terug. Tenminste, dat destilleer ik uit die zinsnede. Dan is het een gebruikte fiets, en zal geen enkele winkel zomaar het originele bedrag ervoor teruggeven. Dat ze daar in het kader van klantenbinding etc soms wel voor kiezen is precies dat, een keuze ingegeven door een commercieel belang, maar nog altijd een keuze, en volgens mij geen wettelijke verplichting.

Dan is er het 100 dagen retourbeleid, waarbij ze zeggen dat ze daar onder vinden vallen "er op zitten" en "kort op rijden". Dat laatste is wat subjectief, ik heb een collega die laatst 350 km in 24h heeft gefietst voor een goed doel, voor hem is 50 km een blokje om op een avond, voor mij is dat een zorgvuldig geplande dagtocht. Grosso modo kunnen "we" wel zeggen dat het wel wat veel kilometers zijn voor een proefrit/periode.

Onder de streep meent fietsenwinkel.nl dat ze geen stapje de kant van TS op hoeven te doen in het kader van klantvriendelijkheid etc etc, en dat is zoals ik het lees binnen de regels.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

alfatrion schreef:Ik acht deze voorwaarden in strijd met de wet.
Goh, wat een verassing.... Al blijft het verbazingwekkend dat al die bedrijven die volgens jou in strijd met de wet handelen nog nooit zijn aangeklaagd, laat staan veroordeeld.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

alfatrion schreef:Met een beetje goede wil kun je aanvoeren dat de verkoper zijn informatieplicht met betrekking tot het herroepingsrecht heeft geschonden door aan te geven dat u de fiets niets zou mogen testen en daardoor aansprakelijk is voor eventuele waardevermindering.
TS mocht de fiets wel testen, zoals ook is aangegeven. Maar testen is wel wat anders dan terugsturen met 50 km op de teller.
De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen.
Daarvan zal zeker sprake zijn als er 50 km mee gereden is. Het grote twistpunt hier is dat TS aangeeft maar een paar km te hebben gereden terwijl de teller aangeeft dat er al 50 km mee gereden is. Als TS bij, of kort na, aflevering niet meldt dat de teller al op 47 km stond, dan is dat achteraf moeilijk meer hard te maken.
Laatst gewijzigd door kweenie op 04 okt 2017 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Als er in een paar weken tijd een aantal klanten een proefritje van een paar kilometer hebben gemaakt, kan er inderdaad 47km op de teller staan waarbij de fiets nog wel als nagelnieuw beschouwd mag worden. Hij wordt voor en naa elk proefritje goed bekeken op schade en teruggezet in de showroom na afloop eventueel na een poetsdoekje.

Dan komt TS en meent de fiets gewoon 10 dagen in gebruik te kunnen nemen en er 50 km op te fietsen. De fiets staat in stallingen, op straat tegen winkelpuien, op school/werk in fietsenrekken en in de schuur thuis. Die 50 km/10 dagen maken het tot een gebruikte fiets in tegenstelling tot die eerdere 47 km die makkelijk te verklaren zijn.

De fietsenwinkel heeft hier keurig gehandeld en had de fiets feitelijk helemaal niet terug hoeven nemen. Dat ze dat toch doen is service en ja, service kost zoms een beetje geld.

Gesloten