LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie Batavus is een holle belofte,zonder waarde !!!!!!!

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
j.c.zuijderduijn
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mei 2007 17:00

Garantie Batavus is een holle belofte,zonder waarde !!!!!!!

Ongelezen bericht door j.c.zuijderduijn »

Correctie onder Garantie een ander bericht identiek alleen heb ik me
in de naam vergist

DUS NIET GAZELLE MAAR BATAVUS IS HET MERK,SORRY


Als ik alle berichten hoor moet een Batavus fiets het neusje van de zalm zijn.,

Nu bij is het een rotte vis die je op een km afstand nog ruikt.

Ik heb naar trosradar een brief gestuurd en werd ik door verwezen.
Sorry maar ik ben 64 jr en ik vind dit voor mij te veel stress.

Nog een kort overzicht:

Batavus hybride fiets gekocht na korte tijd waren de remblokken
versleten,ook ben ik 2x over de kop geslagen als ik een beetje te hard
op de handrem kneep.
Met versnelling ging het gelijk na een maand mis ik kon sommige
versnellingen niet meer gebruiken,na laten kijken,helaas herhaalde
dit euvel zich.
Toen sprong er een schakel spontaan door midden,weer gerepareerd.
De binnenbanden waren na 3 maanden kapot,daarna was de buitenband
er aan toe.
Maar het ergste gebeurde dat ik na 6 mnd de versnelling niet
meer kon gebruiken.
Volgens fietsenmaker en Batavus versleten ,onderdelen opgestuurd.
Kosten geschat over de 100 euro.
Gazelle op de garantie aangesproken,maar die geven alleen garantie op niet slijtbare,beweegbare onderdelen.
Gaven mij de schuld om dat ik de fiets niet schoonmaakte,zand ketting
nu dit is nonsens,ik maakte het regelmatig schoon en gebruikte een speciale spray voor de smering.
Alle emails werden met deze regel afgekapt.
Fietsenmaker aangesproken maar die reageerde nergens op.

Leuk een zo goed als nieuwe fiets die niet meer te gebruiken is.

Ook leuk dat alle consumenten programma's alles door verwijzen.
Waarom vragen jullie eigenlijk dat mensen je schrijven ?

Fyoll
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2007 20:56

Re: Garantie Batavus is een holle belofte,zonder waarde !!!!!!!

Ongelezen bericht door Fyoll »

Beste Heer,

Sommige van de door u omschreven problemen zijn niet direct garantie gevallen.

Ik ga er vanuit dat u een Batavus heeft met verende voorvork en V-Brakes.

Bij een Verende op een hybride fiets kan het voorkomen dat wanneer alleen in de voorrem wordt geknepen dat de fiets over de kop slaat. Immers alle energie van de fiets wordt vooraan geremd en zorgt er voor dat deze zijn weg vindt in de vering voor in uw fiets. De achterkant kan hierbij omhoog komen.

Daarnaast zijn de remmen vermoedelijk blokjes die onderhevig aan snelheid en remduur gewoonweg slijten. Ik heb zelf in Italie in één dag nieuwe remblokken versleten. (70 kmpu de berg af, en bij remmen).

Het is bij een fiets normaal dat na een paar maanden (vaak na 3, maar bij intensief gebruik eerder) het schakelen van de fiets minder wordt. Fietskabels zijn bij afleveren nieuw, deze verslappen iets nadat ze wat vaker zijn gebruikt. Hierdoor neemt de schakel kwaliteit iets af. Dit moet dan even worden bijgesteld. Veel Fietsenmakers doen dit met de eerste (service)beurt.

Onderhoud aan u de ketting en andere draaiende delen op een fiets is van groot belang. Ik kan onvoldoende beoordelen of dat voldoende correct is gebeurd. Evenals uw binnen- en buitenbanden. Het niet rijden op de juiste spanning kan problemen veroorzaken.

Het had in sommige gevallen u Fietsenmaker gesierd als deze wat toeschietelijker zou zijn. Maar van wat ik kan beoordelen van afstand valt het wel mee.

Het is natuurlijk wel zo dat niet functionerende versnellingen duiden op of slecht onderhoud of slecht afstellen van de fietsenmaker.

Heb goede ervaringen met batavus en hun garantie, dus ik neem aan dat ze deze problemen netjes (lees: eerlijk) zullen hebben behandeld.

j.c.zuijderduijn
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mei 2007 17:00

Re: Garantie Batavus is een holle belofte,zonder waarde !!!!!!!

Ongelezen bericht door j.c.zuijderduijn »

Hr/Mevr Fyoll,

Bedankt voor uw reaktie ,helaas koop ik hier niets voor,en de
fiets blijft onbruikbaar.
Terwijl de Hallford fiets die ouder is niet 1 probleem vertoond de fiets van Batavus min 10 problemen van rottigheid uit elkaar valt.
Dus Mr Fyoll uw beredenering klopt niet.

Graag hulp

bedankt alvast

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Garantie Batavus is een holle belofte,zonder waarde !!!!!!!

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Op draaiende onderdelen wordt nooit garantie gegeven. Dat kan niet en bestaat niet.

Dat u uw ketting kapot trapt heeft niets te maken met het merk van de ketting, maar eerder met het type ketting. Je hebt gewoon een zwakke ketting en die is standaart voor die fiets. Niet lullig bedoelt, maar waarschijnlijk ben je redelijk op gewicht en vergeet je daarbij de kracht die nodig is om een fiets rijdend te krijgen. Hoe zwaarder je weegt des te meer kracht komt er op de ketting te staan om de fiets rijdend te krijgen. Zelf weeg ik ruim 84 kilo en heb ik de nodige kettingen al gebroken. Bij mij zit er nu een ketting omheen die gemiddeld 40 euro kost, maar daar doe ik nu al ruim 1 jaar mee. Deze ketting is van een ander metaal vervaardigd en dus sterker dan de standaart ketting. Gezien het feit dat hier een standaart ketting breekt en het een draaiend onderdeel is, behoeft de fabrikant deze niet te vergoeden.

Wat mijn voorganger ook reeds schreef is dat onderdelen welke worden bedient door een dun kabeltje aan rekken en slijtage onderhevig zijn. De kabel rekt naar gelange je de fiets gebruikt en stilstaat, want als de fiets stilstaat staan er nog steeds kabeltjes onder spanning en deze rekken nog steeds uit. Daarnaast komt het warme weer ook nog eens om de hoek kijken. Dat geldt ook voor de ketting. Metaal heeft de eigenschap uit te zetten wanneer deze verwarmt wordt. Een kabel wordt iets langer en een ketting ook. Kans op breken neemt dan ook toe. Doordat de kabel langer wordt vervalt de juiste instelling na verloop van tijd. Hierdoor sluiten onderdelen slechter op elkaar aan en zal met de tijd een defect veroorzaken daar deze meer slijten. Hier valt geen garantie op. Het enige wat je hier tegen kunt doen is onderhoud.

Verder je hebt vet en je hebt vet. Wat mensen niet weten is dat het ene vet de andere kan oplossen waardoor deze uithardt en niet meer goed smeert. Op dat moment wordt zelfs het vet een vijand voor het te smeren onderdeel. Vet wordt ook continue vuil door stof en zand op de weg. Je hebt gesealde lagers, maar ook deze zijn aan onderhoud onderhevig. Echter het vuil van de weg wordt vermeden. Wel kunnen zij vochtig worden wat ook het vet weer aantast. Wanneer je het verkeerde vet gebruikt om te hersmeren dan drogen zelfs de gesealde lagers uit waardoor er een defect optreedt.

Het beste vet is nog altijd teflon en lithiumvet. Ze kosten wel wat, maar zij zijn wel het beste. Siliconenspray verziekt meer dan je denkt. Dit hard veelal het vet uit of lost deze op.

Met andere woorden er is gewoon slecht onderhoud gepleegd aan de fiets. De fabrikant van Gazelle of Batavus zijn goede fabrikanten. Hun gebruiken ondermeer naven, remmen en versnellingen van het merk Shimano. Dit is ook een goed merk, maar helaas heb je hier hele goedkope versies in, maar ook dure versies. Deze versies zijn niet echt met elkaar te vergelijken. Velgen en spaken zijn veelal ook niet van het eigen huis, maar ook weer van een toeleverancier.

Goliathangelus
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 apr 2010 20:26

Re: Garantie Batavus is een holle belofte,zonder waarde !!!!!!!

Ongelezen bericht door Goliathangelus »

Maarten1234
Jij schreef;Met andere woorden er is gewoon slecht onderhoud gepleegd aan de fiets. De fabrikant van Gazelle of Batavus zijn goede fabrikanten. Hun gebruiken ondermeer naven, remmen en versnellingen van het merk Shimano. Dit is ook een goed merk, maar helaas heb je hier hele goedkope versies in, maar ook dure versies. Deze versies zijn niet echt met elkaar te vergelijken. Velgen en spaken zijn veelal ook niet van het eigen huis, maar ook weer van een toeleverancier.

Een kleine opmerking .
Ik heb een paar maanden geleden een Batavus fiets 24/7gekocht.
Een prima fiets.Geen opmerkingen
Wat me nu wel op valt is dat het frame ook voor andere fietsen word gebruikt(Giant)of zal dit merk juist het frame van Batavus gebruiken?
Net als de auto fabrikanten,gebruiken blijkbaar ook de fietsfabrikanten niet altijd hun eigen onderdelen en kopen of laten maken door andere fabrikanten.

tomosje
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mar 2010 15:27

Re: Garantie Batavus is een holle belofte,zonder waarde !!!!!!!

Ongelezen bericht door tomosje »

hoi
ik weet dat er vroeger en dan praat ik over een goede 10 jaar terug alleen open ketting fietsen werden verkocht voor recreatie en race fietsen simpelweg om dat de langeduur betrouwbaarheid minder goed is dan een kettingkast fiets
ik zelf heb een 11 jaar oude sparta athena met 7 versnellingen en de orginele ketting alleen de banden zijn vervangen
ga er gerust 40 kilometer mee fietsen en ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat er tegenwoordig teveel van de dialeur fietsen verwacht wordt.
een goede tourfiets moet in mij ogen een dichte kettingkast hebben 7 of 8 versnellingen en liever geen vering het verschil is bij de gemiddelde fiets minimaal of je moet een echt topklasse fiets nemen dan is er wel degelijk verschil. de service verleend aan deze meneer vind ik onder de maat en de bewering dat als je boven gemiddelt gewicht hebt je de ketting kapot trapt is wat mij betrefd onzin
of je moet de ketting mishandelen
een batavus of gazelle of sparta zijn gewoon goede fietsen met een goed sevice apparaat er achter
soms is het ook de toon die de muziek maakt

Gesloten