LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] nieuwe scooter blijkt oud te zijn
nieuwe scooter blijkt oud te zijn
ik heb in September 2014 een nieuwe scooter (sym orbit 2) gekocht. nu heb ik hier problemen mee en heb hem naar een dealer bij ons in de stad gebracht. hij heft gezegt dat hij contact met sym zou opnemen omdat de scooter nog maar een half jaar oud is en het dus gargantie zou zijn. nu kreeg hij van sym te horen dat de dealer waar ik hem heb gekocht hem al in 2011 geleverd heft gekregen en op naam en dat er geen garantie meer opzit. de dealer waar ik hem heb gekocht trekt zijn handen er van af omdat ik hem in onderhoud heb bij de dealer bij ons in de stad en niet bij hem.wat moet ik doen en ik heb nu echt het gevoel dat ik ben opgelicht.
Re: nieuwe scooter blijkt oud te zijn
je bent niet opgelicht door je dealer. Garantie heeft niets met de levertijd aan de dealer van doen, het gaat om het in gebruik nemen. Bij SYM (motana) staat de scooter ook in de krat mogelijk een jaar in opstal. De dealer heeft voor jou helaas gelijk en dat staat duidelijk in de voorwaardes die hun allemaal handteren. Garantie is niet overdraagbaar in dit geval als het niet vooraf is geregeld met je dealer.edker schreef:ik heb in September 2014 een nieuwe scooter (sym orbit 2) gekocht. nu heb ik hier problemen mee en heb hem naar een dealer bij ons in de stad gebracht. hij heft gezegt dat hij contact met sym zou opnemen omdat de scooter nog maar een half jaar oud is en het dus gargantie zou zijn. nu kreeg hij van sym te horen dat de dealer waar ik hem heb gekocht hem al in 2011 geleverd heft gekregen en op naam en dat er geen garantie meer opzit. de dealer waar ik hem heb gekocht trekt zijn handen er van af omdat ik hem in onderhoud heb bij de dealer bij ons in de stad en niet bij hem.wat moet ik doen en ik heb nu echt het gevoel dat ik ben opgelicht.
Zie hun eigen garantie voorwaarde http://www.symscooters.nl/nl/static/warranty
-
Ook al zou de scooter een paar jaar in de showroom hebben gestaan, pas op het moment van kopen gaat de garantietermijn in voor TS. En de dealer hoort die garantie te geven.
Ik weet niet hoe de verkopende dealer heeft geconstateerd dat ie bij een andere dealer in onderhoud is, maar als dat gewoon netjes is gebeurd , wat maakt dat uit dan ? Heeft dat onderhoud bij de andere dealer ermee te maken? Wat is er eigenlijk mis met de sym ?de dealer waar ik hem heb gekocht trekt zijn handen er van af omdat ik hem in onderhoud heb bij de dealer bij ons in de stad en niet bij hem.
beste langste adem en Snuffel1. de Ts schrijft nieuwe scooter (dus NUL KM) De importeur schrijft afgeleverd 2011 aan dealer.
Die tenaamstelling klopt niet kan wel voorraadbeheer bedoelt zijn en anders is die via de RDW na te zien door simpel even het kentekengegeven in te voeren.
De dealer heeft het volste recht in de overeenkomst en/of aan te gaan dat er geen toestemming word gegeven om elders de onderhoud of reparatie te laten uitvoeren en dat de dan garantie vervalt. de dealer is niets veders verplicht dan dat alleen als de eigenaar ergens is gestrand onderweg met de dichtstbijzijnde SYM dealer contact te hebben voor garantie verhaling. De eigenaar zal om welke rede dan ook ergens anders dan bij zijn dealer de scooter hebben aangeschaft zonder te bedenken welk probleem die zelf kan aangaan, helaas zijn er erg veel van deze gevallen bekent, rede is dat er ergens iets goedkoper is. anderzijds zijn de garantie op SYM TOMOS PEUGEOT DERBI PGO erg slecht bij Motana Nederland. dit zijn de handelaars regels en andere verhalen zijn uit den boze
Die tenaamstelling klopt niet kan wel voorraadbeheer bedoelt zijn en anders is die via de RDW na te zien door simpel even het kentekengegeven in te voeren.
De dealer heeft het volste recht in de overeenkomst en/of aan te gaan dat er geen toestemming word gegeven om elders de onderhoud of reparatie te laten uitvoeren en dat de dan garantie vervalt. de dealer is niets veders verplicht dan dat alleen als de eigenaar ergens is gestrand onderweg met de dichtstbijzijnde SYM dealer contact te hebben voor garantie verhaling. De eigenaar zal om welke rede dan ook ergens anders dan bij zijn dealer de scooter hebben aangeschaft zonder te bedenken welk probleem die zelf kan aangaan, helaas zijn er erg veel van deze gevallen bekent, rede is dat er ergens iets goedkoper is. anderzijds zijn de garantie op SYM TOMOS PEUGEOT DERBI PGO erg slecht bij Motana Nederland. dit zijn de handelaars regels en andere verhalen zijn uit den boze
-
ik weet het niet hoor, maar een scooter kan toch langere tijd in de showroom staan bij een dealer ? Als iemand de scooter wilt kopen, besteld de dealer een ander voor die klant. In de gewenste kleur enzo.
Dan kan het toch zijn dat deze "showroomscooter" (bouwjaar 2011) pas wordt verkocht in 2014 (tenaamstelling 2014 ).
Maar dat de scooter verder gewoon nieuw is, als in NUL kilometer gereden ???
Dat de dealer er dan verder niks mee wil doen omdat ie bij een ander in onderhoud is... Lijkt me flauw, maar is ook een kwestie van wat er dan aan de hand is...
Ik bedoel als je zelf handig bent mag je toch ook zelf een kleine reparatie uitvoeren ? Of onderhoud ( olie bijvullen of banden oppompen is ook onderhoud?)
Dat wordt natuurlijk anders als bijvoorbeeld de brommer elders is opgevoerd en de motor gaat om die reden kaduuk.
Dan kan het toch zijn dat deze "showroomscooter" (bouwjaar 2011) pas wordt verkocht in 2014 (tenaamstelling 2014 ).
Dat de dealer er dan verder niks mee wil doen omdat ie bij een ander in onderhoud is... Lijkt me flauw, maar is ook een kwestie van wat er dan aan de hand is...
Ik bedoel als je zelf handig bent mag je toch ook zelf een kleine reparatie uitvoeren ? Of onderhoud ( olie bijvullen of banden oppompen is ook onderhoud?)
Dat wordt natuurlijk anders als bijvoorbeeld de brommer elders is opgevoerd en de motor gaat om die reden kaduuk.
er staat ook geen bouwjaar op het kenteken maar toelating datum en datum tenaamstelling. er word alleen op factuur bouwjaar gebruikt. over waarde is geen sprake dan alleen als het model/type is vervangen door een opvolger dan kun je het overjarig praten. dit doe je alleen als de voertuig niet meer verkoopbaar is dan laat je de winstmarge van 15A- 20% schieten. er is hier niemand belazerd dan dat er een domme aankoop is geweest, echter is het niet netjes van de dealer, maar ik lees hier nergens wat de aankoop bedrag was?snuffel1 schreef:Ik vraag me af wat het de dealer oplevert als hij een af fabriek/importeur geleverde scooter al van een kenteken laat voorzien want dan zijn alle geldende verplichtingen voor hem en begint ook nog eens de waardeafschrijving te lopen want een scooter die een kenteken uit 2011 heeft kun je niet als een 2014 exemplaar verkopen. Ts is of grandioos belazerd of wist wel degelijk dat hij/zij geen nieuwe scooter kocht. Hoe dan ook de verkopende partij is verantwoordelijk voor de garantie en de koper dient zich aan die voorwaarden te houden met name de onderhoudsbeurten (de grootste winstpakker) dienen bij de verkoper uitgevoerd te worden. Ts heeft dat niet gedaan en daarmee de verkoper buitenspel gezet.
klopt, de verkoop van scooters in dit geval is een service die er je er bij neemt het gaat ten slotte om de winst uit onderhoud de winst marge is veel te laag 14A-20% moet je nog service voor geven ook en meestal als er garantie is word de arbeidsloon niet vergoed net als de portokosten. vandaar dat je niet blij bent dat je geen onderhoud verdiend en dan nog eens garantie moet gaan geven als er bij voorbeeld een slechte monteur het werk gedaan heeft. ik zie met regelmaat rommel voorbij komen waarvan ik denk zo die is goed genaaid. het door je zelf aan je eigendom sleutelen heeft de dealer het recht de garantie verder te weigeren http://www.bovag.nl/data/sitemanagement ... estand.pdflangste adem schreef:ik weet het niet hoor, maar een scooter kan toch langere tijd in de showroom staan bij een dealer ? Als iemand de scooter wilt kopen, besteld de dealer een ander voor die klant. In de gewenste kleur enzo.
3. De aanspraken op de garantie vervallen indien:
a. de opdrachtgever niet zo spoedig mogelijk na het constateren van de gebreken de
reparateur daarvan in kennis stelt;
b. de reparateur niet in de gelegenheid wordt gesteld de gebreken alsnog te verhelpen;
c. derden zonder voorkennis of toestemming van de reparateur werkzaamheden hebben
verricht die in verband staan met de door de reparateur verrichte werkzaamheden ten
aanzien waarvan een beroep op de garantie wordt gedaan. De garantie geldt echter wel
indien de noodzaak tot onmiddellijk herstel zich elders heeft voorgedaan en door de opdrachtgever
aan de hand van de door de andere reparateur verstrekte gegevens en/of aan
de hand van de kapotte onderdelen kan worden aangetoond. Indien herstel in Nederland
plaatsvindt, dient de andere reparateur eveneens lid van BOVAG Tweewielerbedrijven te
zijn. Het hiervoor onder b. en c. gestelde is niet van toepassing indien herstel in het buitenland
noodzakelijk is. In dat geval vindt vergoeding van de kosten van het herstel plaats
op basis van maximaal het prijspeil zoals dit in het bedrijf van de reparateur geldt. Deze
vergoeding bedraagt nimmer meer dan de werkelijk gemaakte kosten.
Artikel 18 - Afwijkingen
Afwijkingen, waaronder begrepen aanvullingen dan wel uitbreidingen van deze Algemene
Voorwaarden, zijn uitsluitend geldig indien deze door beide partijen schriftelijk zijn vastgelegd.
Afwijkingen van het BOVAG Garantiebewijs en van de BOVAG reparatie- en onderhoudsgarantie
maken deze ongeldig ten opzichte van BOVAG.
Afwijkingen, waaronder begrepen aanvullingen dan wel uitbreidingen van deze Algemene
Voorwaarden, zijn uitsluitend geldig indien deze door beide partijen schriftelijk zijn vastgelegd.
Afwijkingen van het BOVAG Garantiebewijs en van de BOVAG reparatie- en onderhoudsgarantie
maken deze ongeldig ten opzichte van BOVAG.
-
Ik snap dat de dealer het niet leuk vind als de onderhoudsbeurten elders worden uitgevoerd.
Maar er vanuigaande dat die BOVAG voorwaarden van toepassing zijn (bij de aanschaf van mijn scooter heb ik nooit zoiets gehad), zit er toch wel wat ruimte in dat ene zinnetje :
De garantie geldt echter wel indien de noodzaak tot onmiddellijk herstel zich elders heeft voorgedaan en door de opdrachtgever aan de hand van de door de andere reparateur verstrekte gegevens en/of aan de hand van de kapotte onderdelen kan worden aangetoond.
Maar er vanuigaande dat die BOVAG voorwaarden van toepassing zijn (bij de aanschaf van mijn scooter heb ik nooit zoiets gehad), zit er toch wel wat ruimte in dat ene zinnetje :
De garantie geldt echter wel indien de noodzaak tot onmiddellijk herstel zich elders heeft voorgedaan en door de opdrachtgever aan de hand van de door de andere reparateur verstrekte gegevens en/of aan de hand van de kapotte onderdelen kan worden aangetoond.
het problem met de scooter is dat hij van het een op het andere moment niet meer harder ging dat 25 km per uur. het onderhoud is altijd gedaan door een sym dealer bij ons in de stad en het was mijn inziens niet mogelijk om nog verder te rijden (40km) naar de verkopende dealer. maar is het niet zo dat als je een merk koopt in dit geval sym dat het niet uitmaakt waar je hem laat onderhouden en laat reparen voor de garantie zolang het maar een sym dealer is. zelf ben ik niet technisch dus zowel met de auto als met de scooter laat ik alleen de merk dealer de beurten uitvoeren en reparaties doen dus er heft geen jan onbenul aan mijn scooter zitten sleutelen
-
- Contacteer:
edker schreef:het problem met de scooter is dat hij van het een op het andere moment niet meer harder ging dat 25 km per uur. het onderhoud is altijd gedaan door een sym dealer bij ons in de stad en het was mijn inziens niet mogelijk om nog verder te rijden (40km) naar de verkopende dealer. maar is het niet zo dat als je een merk koopt in dit geval sym dat het niet uitmaakt waar je hem laat onderhouden en laat reparen voor de garantie zolang het maar een sym dealer is. zelf ben ik niet technisch dus zowel met de auto als met de scooter laat ik alleen de merk dealer de beurten uitvoeren en reparaties doen dus er heft geen jan onbenul aan mijn scooter zitten sleutelen
Zo werkt het veelal in de autobranche wel. Zou niet weten waarom in de scooterwereld niet zou kunnen / mogen.
In de autobranche kan een andere dealer ook garantie claimen voor auto's welke niet bij hen zijn gekocht.
6 maanden geleden meegemaakt met ene brandstof filter welke onder garantie is vervangen.
dus nogmaals, Zou niet weten waarom in de scooterwereld niet zou kunnen / mogen.
-
Je kunt het misschien vergelijken met printerfabrikanten die weigeren garantie te geven als je niet hun dure merk inkt gebruikt. (begrijpelijk omdat de printerfabrikanten wel verdienen op de inkt maar niet op de printers, maar in feite is het erg onredelijk als die goedkope inkt dezelfde kwaliteit heeft als de merktinkt) .
Spijt mij maar in de brommer branche werkt het anders dan in de autobranche. BOVAG is niet de importeur maar een adviseur of bemiddelaar die eigenlijk veel geld verdient van de dealer (800 euro per jaar) maar eigenlijk de consument beschermt te die dealer. garantie kan worden overgenomen in overleg tussen de beide dealers. Als Edker (TS) schriftelijk had aangegeven dat hij naar een dealer ging was de dealer schap overgedragen. Andere kant is het voldoende om garantie te overleggen met de importeur. ik begrijp dan ook niet waarom de importeur deze garantie verzoek niet heeft bekeken. de dealer had geïnformeerd moeten worden. maar zoals al geschreven de vergoeding is bar slecht en zal dan ook de rede geweest zijn van de dealer om zich totaal terug te trekken betreffende de vergoeding onder mom(en rechtsgeldig) is bij ons niet in onderhoud geweest. Dus Edkar mag ik van jou het frame nummer de laatste 6 cijfers kan ik bij de importeur nazien of die datum 2011 klopt
Als je A zegt moet je ook B kunnen zeggen
Hoi, ik ben nieuw op dit forum en ik weet niet hoe ik een nieuw topic aanmaak, dus doe ik het maar zo.
Ik wil graag een retro scooter kopen en ik heb al een paar mooie scooters op het oog zoals de AGM VX-50 en de BTC Riva. Op veel scooterfora wordt echter gezegd dat deze, en veel andere Chinese scootermerken, niet betrouwbaar zijn en snel problemen vertonen. Wat kunnen jullie hierover vertellen?
Ook heb ik een mooie scooter gevonden die ik nergens op internet kan vinden behalve op 1 site. Dit vind ik dus raar en ik vraag me af hoe dit komt. (De betreffende scooter: (TYM SX-50) http://scooterselect.nl/index.php?route ... uct_id=801)
Bij voorbaat dank
Ik wil graag een retro scooter kopen en ik heb al een paar mooie scooters op het oog zoals de AGM VX-50 en de BTC Riva. Op veel scooterfora wordt echter gezegd dat deze, en veel andere Chinese scootermerken, niet betrouwbaar zijn en snel problemen vertonen. Wat kunnen jullie hierover vertellen?
Ook heb ik een mooie scooter gevonden die ik nergens op internet kan vinden behalve op 1 site. Dit vind ik dus raar en ik vraag me af hoe dit komt. (De betreffende scooter: (TYM SX-50) http://scooterselect.nl/index.php?route ... uct_id=801)
Bij voorbaat dank