LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Popal E-bike, één en al ellende.
Popal E-bike, één en al ellende.
Hallo, augustus 2018 een Popal gekocht voor € 1559,00. Binnen een jaar de motor defect, een maand later de electrische bedrading. De fiets ben ik 10 weken kwijt geweest. Een E-bike leenfiets had de dealer niet. Voor mij een noodzakelijk vervoersmiddel. Keuze uit een E-bike of een scootmobiel., Die keus was dus niet moeilijk.
Elke keer na de reparatie was er weer een storing. Een zondag een stuk fietsen ging hierdoor niet door. Ook door ziekte heb ik weinig gefietst. Het vertrouwen in de fiets was weg.
Na mijn revalidatie van 10 weken bleek de accu defect. Net buiten de garantie en met nog geen 300 km op de teller.
De dealer kon alleen een nieuwe bestellen en dat ging me € 400,00 kosten. Reken U maar eens uit hoeveel Euro dat is per gefietste kilometer.
Ik heb zelf contact gezocht met de leverancier. Bovenstaande aangegeven en hen gewezen dat ook buiten de garantieperiode er een levensduur verwacht mag worden van consumenten- goederen.
Hierna zou ik uit coulance een nieuw accu krijgen (nov.2020). Deze week ontving ik de accu (in tweevoud april 2021). Dus weer 5 maanden stilstand.
Niet helemaal want de fiets is gestolen bij mijn huis in februari 2021.
De verzekering keerde de kapotte accu niet uit. Er werd € 400,00 in mindering gebracht. (Ik was te eerlijk geweest vlgs de politie)
Inmiddels heb ik een sparta E-bike gekocht. Kost wel wat meer maar dan heb je een A-merk bij een gerenomeerd dealer. (Waar een klant gebak kwam brengen als dank voor de goede service)
Nu zit is dus met een nieuwe POPAL accu met nieuwe oplader (2) t.w.v. €469,00.
Ik kan hier nu niets meer mee.
Dus mijn advies, koop geen POPAL fiets. Slechte service bij de dealer en de leverancier werkt met standaard antwoorden. Zo ik ben het kwijt en u bent gewaarschuwd. Succes!
Elke keer na de reparatie was er weer een storing. Een zondag een stuk fietsen ging hierdoor niet door. Ook door ziekte heb ik weinig gefietst. Het vertrouwen in de fiets was weg.
Na mijn revalidatie van 10 weken bleek de accu defect. Net buiten de garantie en met nog geen 300 km op de teller.
De dealer kon alleen een nieuwe bestellen en dat ging me € 400,00 kosten. Reken U maar eens uit hoeveel Euro dat is per gefietste kilometer.
Ik heb zelf contact gezocht met de leverancier. Bovenstaande aangegeven en hen gewezen dat ook buiten de garantieperiode er een levensduur verwacht mag worden van consumenten- goederen.
Hierna zou ik uit coulance een nieuw accu krijgen (nov.2020). Deze week ontving ik de accu (in tweevoud april 2021). Dus weer 5 maanden stilstand.
Niet helemaal want de fiets is gestolen bij mijn huis in februari 2021.
De verzekering keerde de kapotte accu niet uit. Er werd € 400,00 in mindering gebracht. (Ik was te eerlijk geweest vlgs de politie)
Inmiddels heb ik een sparta E-bike gekocht. Kost wel wat meer maar dan heb je een A-merk bij een gerenomeerd dealer. (Waar een klant gebak kwam brengen als dank voor de goede service)
Nu zit is dus met een nieuwe POPAL accu met nieuwe oplader (2) t.w.v. €469,00.
Ik kan hier nu niets meer mee.
Dus mijn advies, koop geen POPAL fiets. Slechte service bij de dealer en de leverancier werkt met standaard antwoorden. Zo ik ben het kwijt en u bent gewaarschuwd. Succes!
Re: Popal E-bike, één en al ellende.
Zet 'm op Marktplaats. Als die fietsen zo beroerd zijn is de kans vrij groot dat je 'm nog wel verkoopt.
Jouw probleem is opgelost nu, veel plezier met de Sparta!
Re: Popal E-bike, één en al ellende.
Dat vraagstuk speelt hier helemaal niet. TS heeft immers gewoon nieuwe accu's gekregen.
Re: Popal E-bike, één en al ellende.
Mijn Sparta ion accu staat constant al een jaar onder lading en mijn fiets staat al een jaar in de box. Is geen probleem want Sparta geeft dit zelf aan. Heb ondertussen wel een paar keer korte stukjes gefietst en alles werkt prima. Ik heb wel toen de garantie net was verlopen een nieuwe accu (€600) gehad omdat deze defect was en ik uit coulance maar € 345 te betalen. Mijn vrouw daarentegen was vorig jaar wel € 600 euro kwijt voor een nieuwe batterij.
Re: Popal E-bike, één en al ellende.
Waarom zou u de ion batterij constant aan de lader laten, lijkt me helemaal niet goed, elektronica van batterij constant onder spanning.jhogaarts schreef: ↑26 apr 2021 14:09Mijn Sparta ion accu staat constant al een jaar onder lading en mijn fiets staat al een jaar in de box. Is geen probleem want Sparta geeft dit zelf aan. Heb ondertussen wel een paar keer korte stukjes gefietst en alles werkt prima. Ik heb wel toen de garantie net was verlopen een nieuwe accu (€600) gehad omdat deze defect was en ik uit coulance maar € 345 te betalen. Mijn vrouw daarentegen was vorig jaar wel € 600 euro kwijt voor een nieuwe batterij.
U heeft al 2 batterijen moeten vervangen, de batterijcellen zullen nog wel goed geweest zijn maar de elektronica waarschijnlijk begeven.
Voor de wintermaanden laad ik mijn Giant ion batterijen op, 4 stuks, op en bewaar ik die op zolder.
Komen pas in het voorjaar weer van de zolder af, weer vol opladen en klaar.
Er wordt aanbevolen om ze elke 3 maanden weer aan de lading te leggen, maar dat doe ik niet.
De 4 batterijen zijn in augustus 11 jaar oud. Elke accu nog goed voor 70 km op eco stand.
Re: Popal E-bike, één en al ellende.
Ik heb een Sparta fiets gehad met Ion batterij. In de gebruiksaanwijzing werd geadviseerd de lader aangesloten te laten bij niet gebruik van de fiets. En na een jaar of acht mankeerde er nog niets aan de batterij.
Re: Popal E-bike, één en al ellende.
de moderne laders zijn zelfdenkend. Een processor houdt constant de toestand van de cellen in de gaten. Daardoor wordt de accu nooit overladen. De accu kan dus aan de lader blijven.
Re: Popal E-bike, één en al ellende.
Ik weet niet bij welk ladingpercentage het bijladen weer begint maar een Lion accu verouderd sneller als deze constant volledig opgeladen is.
Dus als de Lion accu al een jaar lang aan de lader zit en je rijdt er in die tijd een paar stukjes mee zoals @jhogaarts zegt, lijkt me dat niet goed voor de accu.
Als je de e-bike regelmatig gebruikt is het een ander verhaal.
Re: Popal E-bike, één en al ellende.
Het punt is juist dat de accu die continu aan de lader ligt, juist niet steeds volledig geladen is.
Re: Popal E-bike, één en al ellende.
Tot welk percentage wordt de accu dan opgeladen?
Lijkt me als hij na een rit nog 50% capaciteit heeft hij tot 100% opgeladen wordt en weer met laden begint als de capaciteit beneden een bepaald punt is gekomen.
Re: Popal E-bike, één en al ellende.
De exacte werking verschilt per lader. Sommige laders kennen ook cycli waarbij ook ontladen wordt. Maar ook in jouw scenario is de accu niet steeds volledig vol.