Goedendag,
Een aantal jaar geleden had ik een Montego Ambition e-bike. Op een gegeven moment moest de cassette (dus alle tandwielen) vervangen worden, maar volgens de fietsenmaker zat de motor in de weg. Er scheen bij dat specifieke model een ontwerp gebruikt te zijn wat het vervangen van onderdelen dus onnodig moeilijk, en dus kostbaar, maakte.
Ik gebruik sindsdien de Bikkel omgebouwd-met-V-fiets. De versnellingen daarvan zijn echter niet super betrouwbaar. Iedere keer worden ze opnieuw afgesteld, dan doen ze het een korte tijd en na een paar weken (!) heb ik weer alleen de 2e versnelling over. Okee, je kunt er nog mee rijden, en dankzij de elektrische ondersteuning ook nog wel afstanden mee rijden, maar relaxt is anders.
Nu had ik gevraagd of de fietsenmaker er nieuwe versnellingen op kon zetten, maar ik kreeg weer het antwoord: dan moet het hele wiel eraf, en de motor moet eraf en dat is de fiets niet meer waard. Ik kon er een motorloos wiel op laten zetten of als alternatief een nieuwe e-bike kopen.
Dit ging trouwens om 2 verschillende fietsenmakers, ivm. verhuizing tussendoor, dus het is ook niet één fietsenmaker die er geen zin in heeft of iets dergelijks. De laatste is overigens ook een verkoper van e-bikes en noemt zichzelf een e-bike specialist.
Zijn er meer mensen die aanlopen tegen het feit dat het schijnbaar onmogelijk is om kleine dingen te vervangen bij e-bikes, of dat dat zo in de papieren gaat lopen ivm. motor en elektronica dat het het niet meer waard is? Voor ik een e-bike had gebruikte ik een gewone fiets en daar waren alle onderdelen gewoon van te vervangen. Mijn vader bijv. had zijn vorige fiets 30 jaar en liet zo af en toe een wiel, versnelling e.d. vervangen. Maar bij e-bikes is dat schijnbaar een stuk lastiger.
Eerlijk gezegd voel ik me behoorlijk benadeeld dat dit problemen bij reparatie euvel niet bij de verkoop destijds is gemeld. En ik vraag me af of het bij verkopen tegenwoordig wel gemeld wordt. Het is naar mijn mening niet alleen de accu en verslechtering daarvan die een behoorlijk nadeel geeft bij e-bikes, maar als normale reparaties al niet mogelijk zijn of heel duur worden is een e-bike dus een wegwerpartikel. En daar zijn ze eigenlijk veel te duur voor.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Problemen bij vervanging onderdelen e-bike
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 05 okt 2016 14:47
- Contacteer:
Re: Problemen bij vervanging onderdelen e-bike
Daarom kiezen andere voor echte merken.
Helaas, niet elke koper en/of verkoper let op repareren van verkochte maar ik wel.
Ik verkoop geen fietsen maar als ik producten verkoop die een ramp in werkplaats zijn?
Ik heb gelukkig normale versnelling achter en motor voorin en niet alles in 1.
Vooral die dure grote achternaven met motor+ versnelling , een ramp.
Maar ik vermoed dat U een Derailleur hebt en daar zitten ook onderhoudsgevoelige en moeilijk te herstellen tussen helaas.
Dus bij de volgende, motor in voorwiel of in de trapas en achter een gewone naaf met 7 of 8 versnellingen!
Ook een handelaar in fietsen gaat wel eens de fout in en ik vermoed dat hij deze niet meer wil verkopen!
Helaas, niet elke koper en/of verkoper let op repareren van verkochte maar ik wel.
Ik verkoop geen fietsen maar als ik producten verkoop die een ramp in werkplaats zijn?
Ik heb gelukkig normale versnelling achter en motor voorin en niet alles in 1.
Vooral die dure grote achternaven met motor+ versnelling , een ramp.
Maar ik vermoed dat U een Derailleur hebt en daar zitten ook onderhoudsgevoelige en moeilijk te herstellen tussen helaas.
Dus bij de volgende, motor in voorwiel of in de trapas en achter een gewone naaf met 7 of 8 versnellingen!
Ook een handelaar in fietsen gaat wel eens de fout in en ik vermoed dat hij deze niet meer wil verkopen!
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 05 okt 2016 14:47
- Contacteer:
Re: Problemen bij vervanging onderdelen e-bike
Ik moet wel zeggen dat het al oude fietsen zijn, een jaar of... 8?
Destijds waren er in de regio nog amper fietsenwinkels over, laat staan die überhaupt elektrische fietsen verkochten. Toen zijn we dus uit gekomen bij een bedrijf een eind uit de buurt dat alleen maar e-bikes verkocht. Destijds stond alleen Sparta nog maar bekend als maker van elektrische fietsen. Andere merken als Gazelle en Batavus e.d. waren of net begonnen of nog net niet, ik heb me destijds het rambam gegoogled voor info en die merken kwamen nooit bovendrijven. Een echt merk kopen was dus niet echt een super duidelijke optie. De betreffende dealer had een reden waarom hij geen Sparta verkocht, vanwege klachten van klanten zei hij. Dat kan natuurlijk onzin geweest zijn.
Maar je mag toch van een ontwerper/bedrijf verwachten dat ze dingen repareerbaar houden, of zo niet, dat tenminste de verkoper daarvoor waarschuwt. Dat is me dan om het even. Of valt dit onder "nieuw product, oeps, stom".
Ja, de fiets heeft een derailleur. Maar alle keren dat de boel opnieuw afgesteld is, gaat het binnen enkele weken weer mis.
Destijds waren er in de regio nog amper fietsenwinkels over, laat staan die überhaupt elektrische fietsen verkochten. Toen zijn we dus uit gekomen bij een bedrijf een eind uit de buurt dat alleen maar e-bikes verkocht. Destijds stond alleen Sparta nog maar bekend als maker van elektrische fietsen. Andere merken als Gazelle en Batavus e.d. waren of net begonnen of nog net niet, ik heb me destijds het rambam gegoogled voor info en die merken kwamen nooit bovendrijven. Een echt merk kopen was dus niet echt een super duidelijke optie. De betreffende dealer had een reden waarom hij geen Sparta verkocht, vanwege klachten van klanten zei hij. Dat kan natuurlijk onzin geweest zijn.
Maar je mag toch van een ontwerper/bedrijf verwachten dat ze dingen repareerbaar houden, of zo niet, dat tenminste de verkoper daarvoor waarschuwt. Dat is me dan om het even. Of valt dit onder "nieuw product, oeps, stom".
Ja, de fiets heeft een derailleur. Maar alle keren dat de boel opnieuw afgesteld is, gaat het binnen enkele weken weer mis.
Re: Problemen bij vervanging onderdelen e-bike
De eerste, ja dan loop je een risico.
De oude Sparta, dure accu die niet zo lang mee ging en lastig te vervangen...
Ook andere problemen bij andere merken.
Zo is mijn Giant gelukkig met 1 accu, de dubbele voor meer bereik waren een ramp.
Marktplaats staat vol met mooie fietsen die soms na verkoop enkele weken later elders weer worden aangeboden.
Als je de verkochte volgde vind je soms moeiteloos dat ze vaak meerdere keren worden aangeboden.
Als je niet tevreden bent over de nog werkende 8 jaren oude, ik zou inruil overwegen.
Zelfs de aanbieding die enkele keren per jaar onder de €999,- van de Aldi die steeds terug komt is niets mis mee....
Onbekende maar tot nu toe goede resultaten gezien.
Ik vermoed dat inruil en andere kopen goedkoper is want ook fabrieken als verkopers moesten het toen nog leren!
De oude Sparta, dure accu die niet zo lang mee ging en lastig te vervangen...
Ook andere problemen bij andere merken.
Zo is mijn Giant gelukkig met 1 accu, de dubbele voor meer bereik waren een ramp.
Marktplaats staat vol met mooie fietsen die soms na verkoop enkele weken later elders weer worden aangeboden.
Als je de verkochte volgde vind je soms moeiteloos dat ze vaak meerdere keren worden aangeboden.
Als je niet tevreden bent over de nog werkende 8 jaren oude, ik zou inruil overwegen.
Zelfs de aanbieding die enkele keren per jaar onder de €999,- van de Aldi die steeds terug komt is niets mis mee....
Onbekende maar tot nu toe goede resultaten gezien.
Ik vermoed dat inruil en andere kopen goedkoper is want ook fabrieken als verkopers moesten het toen nog leren!
Re: Problemen bij vervanging onderdelen e-bike
Mijn Giant Twist met dubbele accu was uit 2009 en die heb ik één keer moeten voorzien van nieuwe accu's. De fiets zelf was namelijk nog heel goed. Zo goed, dat ik hem onlangs nog aan iemand heb verkocht die er heel blij mee is. De accu's die er nu in zitten gaan naar verwachting nog mee tot 2018. Dan is die fiets nog steeds goed maar wellicht zijn die accu's dan niet meer te koop.
Ik weet niet wat er zo'n 'ramp' zou moeten zijn aan die dubbele accu.
Ik heb nu een Speer II, gekocht omdat ik daar veel meer boodschappen mee kan vervoeren. Als ik dat niet had gewild had ik echt nog steeds op de Giant gereden.
Wel gek dat ts 8 jaar geleden nergens iets anders kon kopen want ze waren er heus wel!
Ik weet niet wat er zo'n 'ramp' zou moeten zijn aan die dubbele accu.
Ik heb nu een Speer II, gekocht omdat ik daar veel meer boodschappen mee kan vervoeren. Als ik dat niet had gewild had ik echt nog steeds op de Giant gereden.
Wel gek dat ts 8 jaar geleden nergens iets anders kon kopen want ze waren er heus wel!