LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] scooter ervaringen over malagutti gevraagd.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 19 jun 2011 11:27
scooter ervaringen over malagutti gevraagd.
wij zijn opzoek naar een goede 50 cc scooter voor dagelijks gebruik en om mee te nemen achterop onze camperbus reault master naar het buitenland.ons oog is gevallen op een Malagutti centro..ik weeg 105 kg en ben 190 cm. lang.en mijn vrouw onder de 65 kg .volgens de verkoper kunnen we met deze scooter makkelijk de bergen in.welk onafhankelijk forum lid weet advies te geven??alvast bedankt.vr.gr.willem
Re: scooter ervaringen over malagutti gevraagd.
'we', dus 2 personen, willen op 1 50cc 4takt scooter de bergen in. Dat is een Zeer slecht plan, aangezien een 4takt 50cc scooter net genoeg kracht heeft om zichzelf op een vlakke weg in beweging te krijgen. Met 2 personen op een vlakke weg is al een hele opgave voor zo'n ding, laat staan dat hij dan ook nog eens de heuvel op moet.
Vele duitsers zijn je voor gegaan en monteren en masse een grotere cylinder op hun 4takt.
Beter plan:
-80cc cylinder incl snelle nokkenas erop monteren.
of:
-2takt scooter kopen en de uitlaatbegrenzer eraf halen zodat het volledige koppel vrij komt.
Vele duitsers zijn je voor gegaan en monteren en masse een grotere cylinder op hun 4takt.
Beter plan:
-80cc cylinder incl snelle nokkenas erop monteren.
of:
-2takt scooter kopen en de uitlaatbegrenzer eraf halen zodat het volledige koppel vrij komt.
Re: scooter ervaringen over malagutti gevraagd.
Goed plan, oo4Load! (niet).
Vooral dat 80cc verhaal!.... Ze vragen om advies i.v.m. de aankoop van een BROM-scooter van 50cc!!
Dan komt u met het advies om er een 80cc cilinder onder te monteren?
Dan is deze scooter géém BROM-scooter meer... maar een Motor-scooter!
Dus... u geeft een advies die strafbaar én ongewenst is!
Dat 2-takt verhaal is wel goed... laten ontgrenzen (bij de vario) en de uitlaat laten aanpassen.
Vooral dat 80cc verhaal!.... Ze vragen om advies i.v.m. de aankoop van een BROM-scooter van 50cc!!
Dan komt u met het advies om er een 80cc cilinder onder te monteren?
Dan is deze scooter géém BROM-scooter meer... maar een Motor-scooter!
Dus... u geeft een advies die strafbaar én ongewenst is!
Dat 2-takt verhaal is wel goed... laten ontgrenzen (bij de vario) en de uitlaat laten aanpassen.
Re: scooter ervaringen over malagutti gevraagd.
Een advies dat ongewenst is nog wel, sorry maar sinds wanneer maak jij dat uit?
Elke scooter die harder loopt dan 45km/h is "strafbaar", ook een 2takt zonder begrenzers. De politie is bij een controle alleen geinteresseerd in de topsnelheid en daar wordt de boete op gebaseerd. Alleen bij extreem snelle en overlastgevende 2takt "formule 1 imitatie scooters" gaat men SOMS op zoek naar een grotere cylinder. Maar meestal komen zelfs de racemonsters compleet met race onderdelen weer terug van de techische dienst en is alleen de uitlaat verdwenen.
Een 4t die voorzien is van een grotere cylinder accelereert ongeveer hetzelfde als een 2takt zonder begrenzers of een originele ditech 2takt. Alleen verbruikt minder, stinkt niet, maakt minder herrie, is aangenamer voor het milieu en "scoort" zelfs geen enkele boete bij een politiecontrole omdat de topsnelheid hard op 45km/h begrensd kan blijven.
Op alle punten veruit superieur dus.
Alleen een probleem. Het mag niet van LeoZ. Hij vindt het namelijk ongewenst.
Even wakker worden LeoZ!!! Montage van grotere cylinders op een 4takt is erg populair bij volwassenen omdat die zoals boven al is uitgelegd daarmee op een comfortabele (krachtiger acceleratie) maar toch politie-veilige (lage snelheid) manier door het verkeer kunnen bewegen. Met name de zwaardere modellen zoals bijvoorbeeld een Kymco NewDink zijn amper vooruit te krijgen met de originele 50cc en zijn een gevaar op de weg. Dat is pas 'ongewenst'.
Elke scooter die harder loopt dan 45km/h is "strafbaar", ook een 2takt zonder begrenzers. De politie is bij een controle alleen geinteresseerd in de topsnelheid en daar wordt de boete op gebaseerd. Alleen bij extreem snelle en overlastgevende 2takt "formule 1 imitatie scooters" gaat men SOMS op zoek naar een grotere cylinder. Maar meestal komen zelfs de racemonsters compleet met race onderdelen weer terug van de techische dienst en is alleen de uitlaat verdwenen.
Een 4t die voorzien is van een grotere cylinder accelereert ongeveer hetzelfde als een 2takt zonder begrenzers of een originele ditech 2takt. Alleen verbruikt minder, stinkt niet, maakt minder herrie, is aangenamer voor het milieu en "scoort" zelfs geen enkele boete bij een politiecontrole omdat de topsnelheid hard op 45km/h begrensd kan blijven.
Op alle punten veruit superieur dus.
Alleen een probleem. Het mag niet van LeoZ. Hij vindt het namelijk ongewenst.
Even wakker worden LeoZ!!! Montage van grotere cylinders op een 4takt is erg populair bij volwassenen omdat die zoals boven al is uitgelegd daarmee op een comfortabele (krachtiger acceleratie) maar toch politie-veilige (lage snelheid) manier door het verkeer kunnen bewegen. Met name de zwaardere modellen zoals bijvoorbeeld een Kymco NewDink zijn amper vooruit te krijgen met de originele 50cc en zijn een gevaar op de weg. Dat is pas 'ongewenst'.
Re: scooter ervaringen over malagutti gevraagd.
@oo4Load::
Ik vind het zelf niet ongewenst... maar m.n. de Politie én de verzekeringen vinden het ongewenst!
De scooter met een 80cc cilinder is dan geen BROM-Scooter meer... maar een Motor-scooter... en dan niet meer (volgens de wetgeving) als bromscooter verzekerd! (dan rijdt men onverzekerd rond!)
Je kan zelf wel raden als er een ongeval is met zo'n scooter... kan je de tegenpartij alle schade (zeker met letsel of erger) zelf gaan betalen, immers je bent dan niet meer verzekerd... dát verzin ik niet zelf.
Ik gaf hiermee aan dat bovenstaande: om het mild te zeggen... niet handig is.
Zelf heb ik een Kymco Granddink (50cc) die prima met het verkeer mee kan en niet zoals oo4load verteld da deze scooter "niet voorruit te branden is".
Ik ben lid van de "KymcoTourclubNederland", met meer dan 500 leden én geen enkel lid heeft een 80cc cilinder onder de Granddinks en newdinks!.... dus hoezo: "wakker worden"?....
Destijds wilde ik de Dealer mijn uitlaat laten aanpassen (dat pijpje aan de uitlaat laten verwijderen), maar hij weigerde dat omdat hij had meegemaakt dat na een ongeval de verzekeringsexpert dát kan zien en mogelijk: (bij schade) de verzekering niet uitkeert!
Maar goed...oo4load: van mij mag je met een 80cc gaan rijden... "We live in a free world"....Maar naar mij een als een schoolmeester overkomen en zelf advies geven die zelfs strafbaar is.... tja....
Ik vind het zelf niet ongewenst... maar m.n. de Politie én de verzekeringen vinden het ongewenst!
De scooter met een 80cc cilinder is dan geen BROM-Scooter meer... maar een Motor-scooter... en dan niet meer (volgens de wetgeving) als bromscooter verzekerd! (dan rijdt men onverzekerd rond!)
Je kan zelf wel raden als er een ongeval is met zo'n scooter... kan je de tegenpartij alle schade (zeker met letsel of erger) zelf gaan betalen, immers je bent dan niet meer verzekerd... dát verzin ik niet zelf.
Ik gaf hiermee aan dat bovenstaande: om het mild te zeggen... niet handig is.
Zelf heb ik een Kymco Granddink (50cc) die prima met het verkeer mee kan en niet zoals oo4load verteld da deze scooter "niet voorruit te branden is".
Ik ben lid van de "KymcoTourclubNederland", met meer dan 500 leden én geen enkel lid heeft een 80cc cilinder onder de Granddinks en newdinks!.... dus hoezo: "wakker worden"?....
Destijds wilde ik de Dealer mijn uitlaat laten aanpassen (dat pijpje aan de uitlaat laten verwijderen), maar hij weigerde dat omdat hij had meegemaakt dat na een ongeval de verzekeringsexpert dát kan zien en mogelijk: (bij schade) de verzekering niet uitkeert!
Maar goed...oo4load: van mij mag je met een 80cc gaan rijden... "We live in a free world"....Maar naar mij een als een schoolmeester overkomen en zelf advies geven die zelfs strafbaar is.... tja....
Re: scooter ervaringen over malagutti gevraagd.
Dat "grotere cylinder = motorscooter" is een puur theoretisch verhaal waar je verder niets aan hebt. Ja, je kan zo'n ding verzekeren als motorscooter als je dat wilt en je hebt hem larten keuren bij de RDW als motor.LeoZ schreef:@oo4Load::
Ik vind het zelf niet ongewenst... maar m.n. de Politie én de verzekeringen vinden het ongewenst!
De scooter met een 80cc cilinder is dan geen BROM-Scooter meer... maar een Motor-scooter... en dan niet meer (volgens de wetgeving) als bromscooter verzekerd! (dan rijdt men onverzekerd rond!)
Echter vertellen de voorwaarden van de verzekering jou dat je niet meer verzekerd ben "als de scooter is opgevoerd" en dat is hij ook met de vario ontgrensd. Met andere woorden, half scooterend nederland is niet meer verzekerd volgens de letter van de polisvoorwaarden.
Ja ik kan wel raden wat er gebeurt als je met een 4t 80cc een ongeluk veroorzaakt: helemaal niets anders dan met een 4t 50cc. Men gaat niet dat complete motorblok uit elkaar trekken om te kijken welke cylinder eronder zit. Daar zouden ze een uur mee bezig zijn. Die mensen hebben wel iets beters te doen.Je kan zelf wel raden als er een ongeval is met zo'n scooter... kan je de tegenpartij alle schade (zeker met letsel of erger) zelf gaan betalen, immers je bent dan niet meer verzekerd... dát verzin ik niet zelf.
Een snelle uitlaat daarentegen zoals bij een 2takt, die kan je makkelijk aan de buitenkant zien.
Een paar posts geleden raadde je nog aan om de uitlaat even te 'helpen' van een 2takt en nu beweer je dat je dat zelf niet aandurft n.a.v. je dealer. Dat is ook lekker consequent.
Dat is dan ook geen NEWDINK met een 4t motor.Zelf heb ik een Kymco Granddink (50cc) die prima met het verkeer mee kan en niet zoals oo4load verteld da deze scooter "niet voorruit te branden is".
Ohja je bent lid van die grotegrijzegeitenbreijersclub waar je niet over opvoeren mag praten. Dat is lekker representatief. Ik verkoop en monteer scooteronderdelen. Mensen komen bij mij voor advies, onderdelen en montage. Van die "meer dan 500 leden" rijden er toch echt de nodige opgevoerd rond.Ik ben lid van de "KymcoTourclubNederland", met meer dan 500 leden én geen enkel lid heeft een 80cc cilinder onder de Granddinks en newdinks!.... dus hoezo: "wakker worden"?....
Re: scooter ervaringen over malagutti gevraagd.
Maar geen 1 met een 80cc blok!
En je zet de leden van de door mij genoemde club weg als... ik citeer: "die grotegrijzegetenbreiersclub"... vind dát nogal beledigend.
Misschien zijn de "Hells Angels meer jouw ding?..."
Maar ik zei al... "we live in a free world" .... Doe wat je niet laten kunt...
En om te eindigen... ik vertelde dat de dealer mijn uitlaat niet wilde aanpassen, dat zegt nog niets over of mijn uitlaat wel- of niet aangepast is, tenslotte: mijn Granddink is zwaarder dan de Newdink en rijdt met genoeg energie om lekker door te kunnen rijden.
En je zet de leden van de door mij genoemde club weg als... ik citeer: "die grotegrijzegetenbreiersclub"... vind dát nogal beledigend.
Misschien zijn de "Hells Angels meer jouw ding?..."
Maar ik zei al... "we live in a free world" .... Doe wat je niet laten kunt...
En om te eindigen... ik vertelde dat de dealer mijn uitlaat niet wilde aanpassen, dat zegt nog niets over of mijn uitlaat wel- of niet aangepast is, tenslotte: mijn Granddink is zwaarder dan de Newdink en rijdt met genoeg energie om lekker door te kunnen rijden.
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 29 apr 2010 11:38
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: scooter ervaringen over malagutti gevraagd.
Een 2takt heeft over het algemeen meer vermogen dan een 4takt dus de vergelijking tussen een Grand en een New Dink zijn dan ook erg kansloos te noemen. Een standaard GrandDink is niet vooruit te branden (kan het weten heb er zelf 1 gehad) en rijd pas lekker als de bus uit de vario is gehaald. Zeker met 2 personen en bagage is het drama.LeoZ schreef:Maar geen 1 met een 80cc blok!
En je zet de leden van de door mij genoemde club weg als... ik citeer: "die grotegrijzegetenbreiersclub"... vind dát nogal beledigend.
Misschien zijn de "Hells Angels meer jouw ding?..."
Maar ik zei al... "we live in a free world" .... Doe wat je niet laten kunt...
En om te eindigen... ik vertelde dat de dealer mijn uitlaat niet wilde aanpassen, dat zegt nog niets over of mijn uitlaat wel- of niet aangepast is, tenslotte: mijn Granddink is zwaarder dan de Newdink en rijdt met genoeg energie om lekker door te kunnen rijden.
De standaard 4takt motoren die bij diverse Kymco modellen worden geleverd zijn in het dagelijkse verkeer niet echt veilig te noemen door het gebrek aan trekkracht en het te veel weg zakken van snelheid bij tegenwind.
Onbegrensde motoren zijn over het algemeen stiller, zuiniger en prettiger om te berijden in het verkeer.
Ik heb zoals ik al vele malen heb gezegt altijd onbegrensd rond gereden en heb er nooit geen problemen mee gehad zelfs niet met 70cc onder 1 van mijn 4takt schakels.
Re: scooter ervaringen over malagutti gevraagd.
Máár... nog steeds is een BROM scooter met een 80cc blok GEEN bromscooter meer!
Ontgrenzen bij de vario en/of uitlaat is iets heel anders, het is dan nog steeds een BROMscooter.
Men neemt tenslotte een Bromfiets (bromscooter) verzekering en gaat dan op een bromscooter rijden met een 80cc blok eronder... is het dan toch echt een Motorscooter geworden en dáárvoor is geen verzekering afgesloten!
Neem aan dat bij een verkeersongeval waarvan de Politie ter plaatse vermoedt dat er door de scooterberijder te hard gereden is (ik bedoel véél te hard) men de bewuste scooter meeneemt voor een technisch onderzoek en dan komt men er al snel achter dat het om een scooter gaat met een 80 cc blok. Er zijn bij de Politie genoeg mensen die daarvan technisch goed op de hoogte zijn
Bovenstaand verzin ik niet maar dat zijn ondervindingen die ik van dichtbij meegemaakt heb (al was ík het gelukkig niet én ik begin er ook niet aan).
Indien men het toch wil of gaat doen... ga gerust je gang, ík verbied het niet... maar dan later niet huilie doen!
Ontgrenzen bij de vario en/of uitlaat is iets heel anders, het is dan nog steeds een BROMscooter.
Men neemt tenslotte een Bromfiets (bromscooter) verzekering en gaat dan op een bromscooter rijden met een 80cc blok eronder... is het dan toch echt een Motorscooter geworden en dáárvoor is geen verzekering afgesloten!
Neem aan dat bij een verkeersongeval waarvan de Politie ter plaatse vermoedt dat er door de scooterberijder te hard gereden is (ik bedoel véél te hard) men de bewuste scooter meeneemt voor een technisch onderzoek en dan komt men er al snel achter dat het om een scooter gaat met een 80 cc blok. Er zijn bij de Politie genoeg mensen die daarvan technisch goed op de hoogte zijn
Bovenstaand verzin ik niet maar dat zijn ondervindingen die ik van dichtbij meegemaakt heb (al was ík het gelukkig niet én ik begin er ook niet aan).
Indien men het toch wil of gaat doen... ga gerust je gang, ík verbied het niet... maar dan later niet huilie doen!
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 29 apr 2010 11:38
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: scooter ervaringen over malagutti gevraagd.
Als je een ongeluk krijgt met een scooter of bromfiets waarbij de begrenzing is verwijderd ben je ook niet meer verzekerd want je voldoet niet meer aan de typegoedkeuring van het voertuig. Dus als je dan een ongeluk krijgt en ze pluizen heel je voertuig na ben je ook de sjaak en dan kan je als nog heel erg huilie huilie doen Leoz
Re: scooter ervaringen over malagutti gevraagd.
Bijna.... Máár hét verschil is:
De scooter die (slechts) ontgrenst is rijdt maximaal 60- a 65 km. p/u.
De scooter die een 80cc cilinder heeft kan max. 90- a 100 km. p/u.
Én nogmaals... de 2e met 80cc is volgens de wet... een motor!
Dus... ik niet... huilie!
De scooter die (slechts) ontgrenst is rijdt maximaal 60- a 65 km. p/u.
De scooter die een 80cc cilinder heeft kan max. 90- a 100 km. p/u.
Én nogmaals... de 2e met 80cc is volgens de wet... een motor!
Dus... ik niet... huilie!
Re: scooter ervaringen over malagutti gevraagd.
Misschien kan je eens stoppen met al die onzin te verkondigen. Een kymco 50cc 4t kan geheel ontgrensd makkelijk 75 op de teller en dan vliegt hij nog in de toerenbegrenzer bij 9000rpm. Zet je daar een 90cc op dan gaat hij nog steeds exact 75 en geen spat harder. Zet je er weer een standaard CDI op dan gaat hij maar 65. En met originele begrensde vario 50. Bij een 4takt maakt de inhoud vrijwel niet uit voor de snelheid, alleen de acceleratie verbetert. De snelheid kan je zelf kiezen door de juiste vario of cdi erop te zetten (of begrensd te laten zitten en dan ga je dus niet harder.)
Precies hetzelfde verhaal geldt voor een chinees barrel of een Piaggio 4takt.
Niet over in discussie gaan, ik verkoop en monteer deze onderdelen al jaren en run een van de bekendste verkooppunten van opvoerspullen voor 4takt.
Als je scooter maar 65 gaat is er geen enkele aanleiding om hem helemaal uit elkaar te trekken, daar is geen andere cylinder voor nodig en haalt vrijwel iedere normale brom scooter met alleen de vario begrenzer eruit. Bij die snelheid krijg je ook nog eens geen boete bij de rollenbank controle. Agent blij, verzekering blij, jij blij.
Je ziet trouwens ook vaak zat dat scooters die zich onverantwoordelijk gedragen, veel te hard rijden, zwaar zijn opgevoerd en dan ja dan inderdaad mee gaan voor een technisch onderzoek gewoon met 70/80/90cc en al weer worden afgeleverd. Hebben ze namelijk niet naar gekeken.
Precies hetzelfde verhaal geldt voor een chinees barrel of een Piaggio 4takt.
Niet over in discussie gaan, ik verkoop en monteer deze onderdelen al jaren en run een van de bekendste verkooppunten van opvoerspullen voor 4takt.
Als je scooter maar 65 gaat is er geen enkele aanleiding om hem helemaal uit elkaar te trekken, daar is geen andere cylinder voor nodig en haalt vrijwel iedere normale brom scooter met alleen de vario begrenzer eruit. Bij die snelheid krijg je ook nog eens geen boete bij de rollenbank controle. Agent blij, verzekering blij, jij blij.
Je ziet trouwens ook vaak zat dat scooters die zich onverantwoordelijk gedragen, veel te hard rijden, zwaar zijn opgevoerd en dan ja dan inderdaad mee gaan voor een technisch onderzoek gewoon met 70/80/90cc en al weer worden afgeleverd. Hebben ze namelijk niet naar gekeken.
Re: scooter ervaringen over malagutti gevraagd.
Boute bewering dat ik moet stoppen...
Ga ik (hierna) ook doen, maar eerst nog dit:
Zelf heb ik (ook) een Kymco die alleen ontgrenst is (vario) en gaat volgens de GPS (Garmin) max. 65 km. en géén 75 km.
Een scooter met een 90cc cilinder die max. 75 gaat... lijkt me stug, maar goed... jij bent de expert.
Ik blijf bij mijn relaas dat een scooter met 80- of 90cc volgens de wet een motor is. En in het verleden gezien heb dat bij een ongeval de politie later, na een controle van de bromfiets, bemerkte dat er een 80cc onder hing.
Maar: tenslotte mag u (en anderen) een andere mening hebben (maar dat geld ook voor mij). al was dit hele verhaal over ontgrenzen en 80cc eigenlijk: off topic.
Verder laat ik het hierbij en ga plezier hebben.
Ga ik (hierna) ook doen, maar eerst nog dit:
Zelf heb ik (ook) een Kymco die alleen ontgrenst is (vario) en gaat volgens de GPS (Garmin) max. 65 km. en géén 75 km.
Een scooter met een 90cc cilinder die max. 75 gaat... lijkt me stug, maar goed... jij bent de expert.
Ik blijf bij mijn relaas dat een scooter met 80- of 90cc volgens de wet een motor is. En in het verleden gezien heb dat bij een ongeval de politie later, na een controle van de bromfiets, bemerkte dat er een 80cc onder hing.
Maar: tenslotte mag u (en anderen) een andere mening hebben (maar dat geld ook voor mij). al was dit hele verhaal over ontgrenzen en 80cc eigenlijk: off topic.
Verder laat ik het hierbij en ga plezier hebben.
Re: scooter ervaringen over malagutti gevraagd.
Alleen vario heb je ontgrensd, maar de cdi is ook begrensd en als je die snel maakt dan gaat hij 9000rpm ipv 8000rpm > op de teller 75 = GPS 70.