LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] verzekeringsbewijs altijd bij je dragen ?
-
verzekeringsbewijs altijd bij je dragen ?
Op de site http://www.scooternews.nl/scooter-boetes/ staat dat je een boet kunt krijgen van 90 euro voor het niet kunnen tonen van je verzekeringsbewijs.
Nu kreeg ik vandaag van de ANWB de factuur voor verlenging van de scooterverzekering en daar staat in dat ik de groene kaart niet meer standaard toegestuurd krijg, omdat dat in Nederland niet meer verplicht is.
Betekent dat dat de regel van het moeten kunnen tonen van je verzekeringsbewijs niet meer geld bij een aamhouding ? Ik neem aan dat dat wel te achterhalen is dmv het kenteken ?
Of betekent het dat ik nu in plaats van de groene kaart het originele polisblad (2 vellen op A4-formaat) altijd bij me moet gaan dragen ?
Nu kreeg ik vandaag van de ANWB de factuur voor verlenging van de scooterverzekering en daar staat in dat ik de groene kaart niet meer standaard toegestuurd krijg, omdat dat in Nederland niet meer verplicht is.
Betekent dat dat de regel van het moeten kunnen tonen van je verzekeringsbewijs niet meer geld bij een aamhouding ? Ik neem aan dat dat wel te achterhalen is dmv het kenteken ?
Of betekent het dat ik nu in plaats van de groene kaart het originele polisblad (2 vellen op A4-formaat) altijd bij me moet gaan dragen ?
Re: verzekeringsbewijs altijd bij je dragen ?
Groene kaart in alleen voor buitenland.
Ik rij ook scooter en heb ook geen verzekeringsbewijs.
Ben nooit aangehouden , maar zet me wel aan het denken.
Hoe kan ik bewijzen dat ik verzekerd ben?
Politie kan op kenteken checken maar zelf heb ik dus geen bewijs.
Ik rij ook scooter en heb ook geen verzekeringsbewijs.
Ben nooit aangehouden , maar zet me wel aan het denken.
Hoe kan ik bewijzen dat ik verzekerd ben?
Politie kan op kenteken checken maar zelf heb ik dus geen bewijs.
-
Dit is inderdaad een nadenkertje.
Heb je de ANWB al gevraagd hoe het zit, en welke papieren je precies bij je moet hebben? Zij zijn degenen die je iets moeten overhandigen dat je bij je kunt dragen. Al is het maar in de vorm van een pasje of zo.
Heb je de ANWB al gevraagd hoe het zit, en welke papieren je precies bij je moet hebben? Zij zijn degenen die je iets moeten overhandigen dat je bij je kunt dragen. Al is het maar in de vorm van een pasje of zo.
Het verzekeringsbewijs wordt STANDARD niet meer toegezonden.
Woon in de grensstreek, moet je dit aanvragen, om het in het buitenland te kunnen overleggen.
Woon in de grensstreek, moet je dit aanvragen, om het in het buitenland te kunnen overleggen.
-
Er staat ook op dat je een groene kaart in belgie nog steeds verplicht is en dat je ook een groene kaart kunt aanvragen als je die nodig hebt.
Het lijkt me sowieso handig als je wat gegevens bij de hand hebt mocht ik een ongeval krijgen.
IMaar een groene kaart kun je wat makkelijker opbergen dan hele polisbladen
Is de verplichting er nog steeds, of volstaat een kladje in je portemonnee met het polisnummer voor als je een ongeval krijgt cq aangehouden wordt ?
Het lijkt me sowieso handig als je wat gegevens bij de hand hebt mocht ik een ongeval krijgen.
IMaar een groene kaart kun je wat makkelijker opbergen dan hele polisbladen
Is de verplichting er nog steeds, of volstaat een kladje in je portemonnee met het polisnummer voor als je een ongeval krijgt cq aangehouden wordt ?
-
De laatste groene kaart bij u houden, daar staan alle benodigde gegevens op, als u onverhoopt een schade maakt/krijgt. (Maatschappij-polisnummer)
Of anders een mailtje/telefoontje, en er word er één opgestuurd.
Of anders een mailtje/telefoontje, en er word er één opgestuurd.
Laatst gewijzigd door F.van Holten op 15 apr 2014 22:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Loop een politie bureau binnen en vraag hoe het zit.
Heb je het antwoord van degene die je kunnen bekeuren.
Dus ff naar het buitenland om dit te vragen?gilas schreef:Loop een politie bureau binnen en vraag hoe het zit.
Want in Nederland is deze niet meer verplicht.
Lees het OP van TS.
Geloof het of niet maar zelfs op het nederlandse politiebureau kunnen ze dit voor je nazoeken.eleven schreef:Dus ff naar het buitenland om dit te vragen?
Daarnaast als TS toch in het buitenland is ,is het ook heel gemakkelijk om even een politiebureau binnen te lopen.Zelfs daar hebben ze agenten die je kunnen helpen.
Als je net over de grens bent en een aanrijding hebt, dan is de weg naar het politiebureau overbodig geworden, als het verplicht is.gilas schreef:Geloof het of niet maar zelfs op het nederlandse politiebureau kunnen ze dit voor je nazoeken.eleven schreef:Dus ff naar het buitenland om dit te vragen?
Daarnaast als TS toch in het buitenland is ,is het ook heel gemakkelijk om even een politiebureau binnen te lopen.Zelfs daar hebben ze agenten die je kunnen helpen.
Het is veiliger voor het bezoek in het buitenland zich te informeren.
Als je je ten alle tijden veilig wil wanen dan moet je dus gewoon al je papieren bij je dragen.eleven schreef:Het is veiliger voor het bezoek in het buitenland zich te informeren.
Dat zou dan geen vraag zijn maar gewoon standaard in je tas/zak moeten zitten.
Alleen krijgt TS geen groene kaart meer standaard toegestuurd, daarom heeft hij de papieren niet bij zich.gilas schreef:Als je je ten alle tijden veilig wil wanen dan moet je dus gewoon al je papieren bij je dragen.eleven schreef:Het is veiliger voor het bezoek in het buitenland zich te informeren.
Dat is ook de vraag geweest.
een paar misverstanden: de Groene Kaart heeft geen waarde als je ermee wilt aantonen dat je verzekerd bent. Je kan de dag na ontvangst deze verzekering hebben opgezegd en niemand vraagt jou dan de Groene Kaart terug te sturen. Politie kan bij de RDW zo opvragen of je daar geregistreerd staat als zijnde verzekerd. Doet de computer het niet? Dan is dat hun probleem. Komt er geen verzekering bovendrijven, dan moet jij aantonen dat je wel verzekerd bent. Je kan dan een artikel 34 verklaring opvragen bij jouw maatschappij. Dit kan achteraf.
De Groene Kaart is een internationaal verzekeringsbewijs voor Europa. Binnen Nederland heb je hem niet nodig. Het is alleen handig omdat je polisnummer en het telefoonnummer van je maatschappij erop staan... Maar 90% van de bromfietsen ( en auto's en motoren) komen nooit over de grens! Dus probeert de ANWB kosten uit te sparen en de Groene Kaart alleen nog maar op verzoek toe te sturen....
De Groene Kaart is een internationaal verzekeringsbewijs voor Europa. Binnen Nederland heb je hem niet nodig. Het is alleen handig omdat je polisnummer en het telefoonnummer van je maatschappij erop staan... Maar 90% van de bromfietsen ( en auto's en motoren) komen nooit over de grens! Dus probeert de ANWB kosten uit te sparen en de Groene Kaart alleen nog maar op verzoek toe te sturen....
-
Dus feitelijk, als je lid bent van de ANWB en daar je verzekeringen hebt lopen, heb je aan je wegenwacht pasje genoeg. Daar staan de contactgegevens van de ANWB op en je lidmaatschapsnummer, en de verzekeringen zitten daar weer aan vast gekoppeld.
-
De vraag is eigenlijk wat als de poitie me staande houdt ?
Als de wet zegt dat het verplicht is om je verzekeringsbewijs te moeten kunnen tonen , ga ik er vanuit dat dat een geldig verzekeringsbewijs moet zijn, en niet een oude groene kaart waarvan de datum is verlopen. (wat bij een aanrijding niet zou moeten uitmaken, het polisnummer blijft immers dezelfde).
Uiteraard is de groene kaart niet het enige bewijs wat ik zou kunnen overleggen om te bewijzen dat ik een verzekering heb, dit kan net zo goed met het polisblad zijn van 4 pagina's. Maar die bewaar ik liever in een map, omdat ie anders zo verfrommelt in mijn portemonnee...
Ik denk dat een groene kaart wel degelijk een bewijs is dat je daadwerkelijk verzekerd bent. Ik heb eigenlijk nog nooit eerder meegemaakt dat ik een polisblad heb moeten terugsturen bij een stopzetting.
Ik denk dat ik gewoon maar een nieuwe groene kaart aanvraag bij de ANWB, zit ik altijd goed.
Als de wet zegt dat het verplicht is om je verzekeringsbewijs te moeten kunnen tonen , ga ik er vanuit dat dat een geldig verzekeringsbewijs moet zijn, en niet een oude groene kaart waarvan de datum is verlopen. (wat bij een aanrijding niet zou moeten uitmaken, het polisnummer blijft immers dezelfde).
Uiteraard is de groene kaart niet het enige bewijs wat ik zou kunnen overleggen om te bewijzen dat ik een verzekering heb, dit kan net zo goed met het polisblad zijn van 4 pagina's. Maar die bewaar ik liever in een map, omdat ie anders zo verfrommelt in mijn portemonnee...
Ik denk dat een groene kaart wel degelijk een bewijs is dat je daadwerkelijk verzekerd bent. Ik heb eigenlijk nog nooit eerder meegemaakt dat ik een polisblad heb moeten terugsturen bij een stopzetting.
Ik denk dat ik gewoon maar een nieuwe groene kaart aanvraag bij de ANWB, zit ik altijd goed.
volgens mij is dit een oude regel in de wet, het nu vernieuwde kentekenbewijs moet voldoenden zijn om elke informatie na te zien
.
.
-
Dus even een mailtje/belletje, en hij word netjes opgestuurd, hoe moeilijk wilt u het hebben.eleven schreef:Alleen krijgt TS geen groene kaart meer standaard toegestuurd, daarom heeft hij de papieren niet bij zich.gilas schreef:Als je je ten alle tijden veilig wil wanen dan moet je dus gewoon al je papieren bij je dragen.eleven schreef:Het is veiliger voor het bezoek in het buitenland zich te informeren.
Dat moet je TS vragen.F.van Holten schreef:Dus even een mailtje/belletje, en hij word netjes opgestuurd, hoe moeilijk wilt u het hebben.eleven schreef:Alleen krijgt TS geen groene kaart meer standaard toegestuurd, daarom heeft hij de papieren niet bij zich.gilas schreef: Als je je ten alle tijden veilig wil wanen dan moet je dus gewoon al je papieren bij je dragen.
ik heb het hier even gevraagd:
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.p ... af49768e41
marnix schreef:ik heb het hier even gevraagd:
Het was al duidelijk, dat het hier in Nederland niet meer verplicht is.
Stel dezelfde vraag maar, hoe het in het buitenland is.