LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie kan mij helpen

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Mexx_91
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2007 14:21

Wie kan mij helpen

Ongelezen bericht door Mexx_91 »

Hallo,
ik heb een paar vragen, ik hoop dat jullie mij daar misschien mee kunnen helpen.

Ik ben gister geslaagd voor me bromfietscertificaat dus mag ik eindelijk een scooter kopen :D..
maar ik wil niet zo'n hele dure zoals bv een van €2000 daarom kies ik waarschijnlijk voor een generic ( wel een nieuwe en geen 2e handse ).
( het word waarschijnlijk een Ideo 50 of een cracker 50 ) en mijn vraag is of er mensen zijn die ervaring hebben met dit merk.. Is dit een goed merk ? of gaat de scooter sneller kapot.

en mijn tweede vraag is:
Ik moet natuurlijk ook een verzekering afsluiten.. en ik kies dan voor een WA verzekering.. maar wat is nou de goedkoopste en beste verzekering ( ik woon in de regio Gelderland bij Doetinchem ).

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,,
alvast bedankt!!
X mY

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Wie kan mij helpen

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Scootermerk en verzekering.

Wat betreft het merk scooter wil- en kan ik je niet adviseren om de doodeenvoudige reden dat ik geen ervaring heb met die tegenwoordige merken.

Wel weet ik dat zelf op zoek gegaan voor mijn zoon die een goedkopere verzekering zocht dat de ANWB = Unigarant in ieder geval de goedkoopste was en bij een ongeluk met veel schade maar geen persoonlijk letsel gelukkig die schade (door andermans schuld) snel geregeld werd.
Echter, een latere schade door het GVB (vervoersbedrijf Amsterdam) nog niet afgehandeld.

Overigens is zelf zoeken op dit internet zonder eerst hier de vraag te stellen ook een 1-e optie.
Daarna kunt u vragen naar ervaringen met een bepaalde maatschappij.

Grootvader

marnix
Berichten: 815
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Wie kan mij helpen

Ongelezen bericht door marnix »

Je kunt voor een verzekering ook eens kijken op rollerbank.nl (en dan naar "verzekeringen").
Ik zeg niet dat daar de goedkoopste bij staat maar dan heb je in ieder geval wat vergelijkingsmateriaal.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Wie kan mij helpen

Ongelezen bericht door Quark »

Kijk eens op www.kymco.nl (schijnt een Honda produkt te zijn)naar de Super 8 leuke Sport Scooter 4 takt voor 1599 Euro. loopt prima, mijn zoon van 16 heeft er in juli 1 gekocht.

Na heel veel verzekeringen te hebben vergeleken op internet kwam Axa er steeds als de goedkoopste uit.

Ook mijn verzekering tussen persoon kon geen goedkopere vinden.

Nog geen 350 euro All Risk inclusief diefstal

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Wie kan mij helpen

Ongelezen bericht door D1RK »

Alle Scooters van www.kymco.nl zijn geen Honda's maar met in licentie vervaardigede onderdelen van een ex leverancier van Honda!

Het zijn wel de meest betrouwbare Scooters maar de goedkoopste met kleine wielen van €1195,- is alleen als Snor veilig, liever €100,- extra voor die iets grotere wielen, veel stabieler, tenzij je uitsluitend mooie asfalt wegen zonder kuilen en gaten in jou buurt hebt.

Ook 2e hands zijn deze meestal duurder dan andere merken, dus zowel de voordelige als duurdere modellen, en staan minder lang te koop.

Andere merken vind is vaak mooier, maar die gaan vaak snel kapot.
De verzekering goed vergelijken, niet alleen de prijzen, maar ook de voorwaarden, want die zijn ook belangrijk als je meer dan WA zou nemen...

BMS.Purmerend

Re: Wie kan mij helpen

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Dirk ik dacht dat jij beter wist.
Het is kletskoek dat de kleine wielen slechter zijn dan de grootte wielen. De draaghoek tussen de rubber en het wegdek is gelijk aan dat van een fiets, Motor, auto, tram en trein (10 tot 23 inh) de breedte is anders, hoe smaller de band hoe beter de bocht.
Hoe breder de band hoe beter is de weglegging.
(in tegen stelling) Hoe breder de band des te gevoeliger is deze met de weglegging met nat weer (plassen, verf strepen.
Ik denk dat het beter is om te gaan kijken bij testen die worden gedaan en dan dek ik o.a. bij Scootinblad hier kun je alle testten en prijzen lezen.
Wat de meeste mensen verkeerd doen is dat de banden spanning niet goed is waardoor je een verkeerde slijtage hebt en zo de contact met de weg verliest.
Ook de meeste mensen 90% nemen geen gelijken setjes.
Waardoor het mogelijk is dat de banden elkaar gaan bijten hierbij moet je denken aan de zachte plakband (Rubber) voor en de harde band (nylon) de achterband zwabbert en heeft meer wrijving.
En andersom wordt door de achterband (plakband rubber) sterker en gaat de nylon band voor weg duwen waardoor het contact met de weg verliest en onderuit kan gaan. Beide rubber of beide nylon is beter, nog veel beter is gelijken setjes van het zelfde merk en type. Dus wil je iets goed zeggen formuleer het dan zo.
Een betrouwbare scooter bestaat niet. Dit komt dat je het moet treffen bij een dealer er zijn goede merken alleen zodra je aan de fabriek afstelling gaat rommelen (begrenzen) komt het niet tot zijn recht. Dus een snor 25kmp is voor ons een ramp gezien dit veel meer onderhoud gevoeliger is dan de 45kmp.
De snor is constant aan het trekken en komt nooit aan de juiste verbranding waardoor er meer roet en kool uitstoot is. Wat inhoud dat de kleppen zuigerveren uitlaten het meest te verduren heeft. De variaplaten slijten sneller doordat deze maar op plusminus 25mm werk doet wat zijn grotere broer op 100mm doet op een de zelfde afstand. Ook de veesnaar maakt hierdoor meer toeren en is constant trekkend dus wordt de breedte 16,5mm al snel 14,5mm en gaat dan slippen.
Goedkope scooter hoeft bij naderinzien niet verkeerd te zijn alleen je mag niet verwachten dat het plaatwerk netjes is afgewerkt. In ieder geval heb je op elke (volgens de wet) nieuwe scooter 2 jaar garantie vraag om aangebrachte verzegeling zodat je later niet kan horen dat je de boel flest.
Ga je voor een gebruikte scooter heb je verplicht garantie van 6 maanden indien de prijs boven de helft van de catalogusprijs komt.
Daaronder is de bepaling aan de dealer.
Lees de garantie voorwaarde en vraag bij onderstrepen waarop.
Koop zo en zoal bij een Bovag dealer de Bovag bescherm jou als consument. Schroom je niet deze bij problemen te benaderen.
Indien je er niet uitkomt met jou dealer kun je na overleg van de Bovag naar een ander die de rekening aan de X dealer presenteert.
Indien je aan de ander kant van Nederland bent of in buitenland kun je na overleg ook daar terecht bij een Bovag bedrijf. Spammen nee dit is Trosradar voor mensen met problemen.
Indien je vragen hebt die regelrecht voor mij zijn kun je dit via onze forum op website bmservice.nl

Groeten Jan

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Wie kan mij helpen

Ongelezen bericht door D1RK »

Sorry Jan.

Dat je voor die firma werkt prima, maar kleinere wielen stuiterden eerder dan grotere.
Ook de auto's krijgen steeds grotere, want grote wielen hebben minder last van kuilen en hobbels als kleinere..
Dus die 10"is leuk voor langzame snorders, maar brommers heb ik liever tenminste 12"wielen.

Dus niets over breedte of zo.
Ook niet over afwerking, maar je zult toch met me eens zijn dat er diverse merken voor veel werkplaats vulling zorgen, en andere juist erg betrouwbaar en onderhoudsarm zijn?

Met een slechte handelaar kun je nog naar een andere officiele dealer toe, maar als je een slecht merk hebt gekocht en ze weigeren deze rotzooi te repareren, matige onderdelen voorziening, dus staan soms week of langer te wachten en elke dag in en uit sjouwen...

De firma waar ik het nu over heb in Hoorn doet alleen de bekende en eigen merken, want dan weet je eerder wat het probleem is, en voorkom je gezeur van klanten als het toch niet goed is!

Als je een onbekend Chinees merk weigerde, dan daalde de verkoop bij de buren, want je weiger iets te doen, zelfs geen inruil, en dat was dus stoppen want als je als handelaar zo 2 concurenten hebt die jou alles laten doen, en dat was veel werk...
Daarom zijn hier bepaalde mindere merken niet meer te koop!

BMS.Purmerend

Re: Wie kan mij helpen

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Helaas ben ik geen Kymco dealer.
Door de kleine ruimte boven de wielkassen komt er geruis vrij (bij auto’s) dat is waar. Vandaar dat men ook iets aan het profiel gaan doen om die luchtweerstand te veranderen.
Verder heeft het nergens mee te maken dan alleen de minderen slijtage door grotere banden worden deze minder warm.(mijn inziens ook slechter weg legging)
Maar de verkeerde gedachte gang met kleine wielen en grote wielen op brommers is uit het verleden dat er verkeerd gesproken werd omdat de schokbrekers nog geen doorgang hadden.
Wij praten dan over toen dat er nog klinkers en keien werden neer gelegen als wegdek.
De handelaar zal zich vanzelf uitbannen door onderscheid maar in wezen zal elke reparatie het zelfde zijn alleen is de vraag of de onderdelen voorradig is.
Een tandarts neemt ook elke kies te pakken als het maar wat oplevert niet dan?
Het afwijzen van reparatie komen steeds meer voor.
Dit komt omdat de nieuwe scooter de eerste twee jaar geen problemen zoude kunnen komen is het dus puur verdienen aan een onderhoudsbeurt en ouder scooters is echt werk aan te verrichten dan valt die goede monteur door de mand.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Wie kan mij helpen

Ongelezen bericht door Quark »

De Kymco Super 8 heeft grote wielen !!!!

BMS.Purmerend

Re: Wie kan mij helpen

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Even terug komende op dealer.

Tegenwoordig is het een normalen opmerking van een handelaar die zich daler noemt van een merk. “Die doe ik niet! Is niet bij mij gekocht”.

Kijk als ik een merkimporteur zou zijn zou ik juist deze dealer zijn dealerschap ontzeggen.
Het is krom van woorden dat een merkdealer een reparatie niet uitvoert omdat deze niet bij hem is gekocht.
Je zou bijna gaan denken dat er andere inkomsten bij zijn waar van je de handen niet kunt wit wassen.

Beste Dirk,
Sorry, maar indien er geen vering onder de brommer zit? is er inderdaad het geval van stuiteren. Indien wel een schokbreker is het stuiteren niet het geval, de veerweg blijft het zelfde, mits het gewichtverdeling anders is.
En nogmaals banden spanning is bij een motor en brommer van groot belang op rijgedrag en anders niets.
XmY moet gewoon niet op dit forum zijn om een brommer te zoeken hiervoor moet hij bij merkdealers zijn die hun wetenschap vermelde.
Garantie afspraken duidelijk laten onderstrepen (indien gebruikt) of de scooter 500 euro kost of 5000 euro de garantie is wettelijk vast gesteld indien problemen is dit aan te vechten door de consument.
Maar verwacht de consument een nieuwe Mercedes voor dat geld (500 euro) kan hij nagaan dat deze mogelijk van crêpepapier is.
Jan

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Wie kan mij helpen

Ongelezen bericht door D1RK »

Als officieel dealer mag je andere merken wel weigeren...

Niet je eigen merk natuurlijk... maar grijze import is zonder de importeursgarantie, en dan moet je bij de grijze importeur zijn!

Verder, schokdempers en zo, weet ik wel...
Maar kleine wielen zijn gewoon gevoeliger voor hobbels dan grote, dus of ze goede of geen vering hebben, bij gelijke techniek is een groot wiel altijd in voordeel, kijk maar eens bij de supermarkt, die rammelen en gaan flink heen en weer en mijn fiets niet!

Dus als ik over Kymco praat, die hebben goedkopere met iets kleinere wielen en de rest is zelfde, maar toch zou ik voor de iets grotere wielen en de op een na goedkoopste kiezen....

Verder mag je ook Doe Het Zelvers weigeren als jij de problemen alweer moet oplossen, want sommige maken meer stuk dan leuk is!
Ook lastige klanten mag je altijd weigeren, als ze zich niet gedragen of zeuren, roken in winkel of zo...
Dus niet altijd de brommer, maar de klant is soms gewoon zelf niet welkom!

En omdat meerdere dit beleid goed vinden verkoop je soms door enkele klanten te weigeren meer dan normaal!

BMS.Purmerend

Re: Wie kan mij helpen

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Jawel Dirk, uiteraard mag je alle merken weigeren die je niet als dealer hebt. Zal toch mooi worden dat dit niet zo mag zijn.

En ja Dirk, mee eens dat je iedereen moet helpen waarvan jij dealer bent maar dan wel onder voorbehoud.
Indien het een nieuwe klant is wordt er eerst om de scooter heen gelopen voordat wij een opdracht aan nemen.
De meeste schrikken van een korte gratis check beurt.

En dank je de koekoek Dirk, winkelwagentjes rijden niet op luchtbanden, dan kun je net zo goed een voetbal met een stuiter vergelijken.

Lees mijn website onder knop klagen en zeuren. Betreffende klanten die het betere weten enz. er zijn er niet veel in mijn loopbaan van 40 jaar dat ik een klant weiger, indien je de klus niet wil hebben kun je een veel te hoog bedrag opnoemen, maar is niet netjes dus doen wij dit niet.
Ik weiger alleen als de klant voordien problemen heeft gemaakt of als deze wat gejat heeft. Indien een klant binnen stapt met een helm op. als de klant iets vraagt en neemt zijn telefoongesprek aan. Het laatste loop ik gewoon weg of ga een andere klant helpen, meestal is de reactie “meneer ik was” kijk ik hem/haar aan en zeg deze meneer heeft haast wacht u maar even.

Guardian
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 nov 2005 15:43

Re: Wie kan mij helpen

Ongelezen bericht door Guardian »

Het lijkt wel of hier twee handelaren aan het vechten zijn en er werd alleen maar om advies gevraagd.

Mexx-91

Als vader en zelf nog steeds scooterrijder (geloof het of niet maar de Porsche staat in de tuin) het volgende advies. :D

Koop een scooter die JIJ mooi vind. Als je er een gevonden hebt kijk dan even op internet wat andere er van vinden. Kijk naar wat onderdelen kosten om het onderhoud beheersbaar te houden. Zoek vervolgens op internet vergelijkingen van verzekeringen.

Wees voorzichig met het uitgeven van JOUW centen dat kan je namelijk maar EEN keer doen!! Dealers met mooie verhalen, ik kan er een boek over schrijven. Met andere woorden, koop met verstand niet met je hart.

BMS.Purmerend

Re: Wie kan mij helpen

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Nee, hoor maar zo is het wel dat jij leest tussen de regels door. Ik zou best een potje bier met Dirk enz willen drinken. Het gaat erom dat jij en hij en ik kunnen discussiëren zonder mes op tafel.
Het is aan jou of hem/haar te beoordelen wat hij/zij zelf er van fint He Dirk, opa enz

Gesloten