LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Electrische fiets van D-Cycle
Electrische fiets van D-Cycle
Graag het volgende over het merk D-Cycle: Mijn vrouw heeft een electrische fiets van dit merk gewonnen op de huishoudbeurs en wel het type 36W/M-01. Erg leuk natuurlijk was onze eerste reactie. Maar toen de fiets eenmaal bij ons thuis was afgeleverd door een bedrijf uit Amsterdam, werd ons aanvankelijk enthousiasme verdrongen door teleurgestelde gevoelens. Wat was er nl. aan de hand…….., de ketting bleek in de kettingkast aan te lopen. Beroepshalve, ik ben zelf nl. rijwielhersteller met als specialisme elektrische fietsen, was mijn nieuwsgierigheid gewekt en ben ik zelf op onderzoek uitgegaan. Ik kwam erachter dat er een productiefout(en) in de fiets zat. Daar de fiets geleverd is door een bedrijf uit Amsterdam en wij op 130 km. afstand daarvan wonen, leek het mij praktischer en economisch effectiever dat ik de fout zelf zou herstellen. Ik dacht bij mijzelf, D-Cycle is mij daar vast wel erkentelijk voor en is misschien zelfs wel bereid om op enigerlei wijze ons compensatie aan te bieden voor de tijd en energie die ik in hun product heb gestoken om hun probleem op te lossen. Ik heb een mail gestuurd met het bovengenoemde verhaal maar er kwam maar geen antwoord op terug. Na veel telefonische doorverwijzing kreeg ik na een paar weken eindelijk respons. Een vertegenwoordiger waarmee ik via de telefoon een vriendelijke conversatie had, gaf toe dat er productie fouten waren geconstateerd in het type fiets wat wij hebben gewonnen en deed het voorkomen dat hij z’n best zou doen om op enige manier ons te compenseren voor de tijd die wij in hun product hadden gestoken. Ik dacht bij mezelf……., waarom krijgen wij deze fiets dan zo aangeleverd als deze problemen bekend zijn? Enfin, na enige tijd kregen wij via de mail te horen dat compensatie op geen enkele wijze tot de mogelijkheden behoorde en dat wij de weg via de dealer hadden moeten bewandelen! Nu kom ik uit de branche en weet ik dat ze formeel de wet aan hun kant hebben. Naar de letter van de wet hebben ze gelijk maar naar de geest van de wet vinden wij het erg kinderachtig dat ze ons op geen enkele wijze tegemoet willen komen. Zelfs een excuus kan er niet vanaf, sorry is teveel gevraagd. Om in de terminologie van het bekende programma Radar te spreken: Een dikke koude douche voor NV D'Ieteren Sport SA
Parc Industriel de la Vallée du Hain 37
1440 Wauthier-Braine
die het merk D-Cycle leverd!
Parc Industriel de la Vallée du Hain 37
1440 Wauthier-Braine
die het merk D-Cycle leverd!
Re: Electrische fiets van D-Cycle
mmeesters
Je schrijft:
Dat moet je dan wel even doorgeven aan de KassaRedactie via een aparte mail.
Maxiem.
Je schrijft:
Een dikke koude douche voor
NV D'Ieteren Sport SA
Parc Industriel de la Vallée du Hain 37
1440 Wauthier-Braine
die het merk D-Cycle levert!
Dat moet je dan wel even doorgeven aan de KassaRedactie via een aparte mail.
Maxiem.
-
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37
Re: Electrische fiets van D-Cycle
U had voor dat u zelf alle tijd en energie er in had gestopt had u de leverancier een mail kunnen sturen om de kalcht op te lossen. U verwacht dat uw uren worden vergoed die aan reparatie heeft besteed.
Had ook dit van te voren overlegd, u beslist zelf iets en verwacht daar iets voor terug. Dit heeft helemaal niks met een slechte service of koude douche te maken.
Had ook dit van te voren overlegd, u beslist zelf iets en verwacht daar iets voor terug. Dit heeft helemaal niks met een slechte service of koude douche te maken.
Re: Electrische fiets van D-Cycle
Precies wat suzanne zegt, u doet eerst iets en overlegt daarna. Dat is niet de logische volgorde en getuigt niet van slechte service van het bedrijf maar van slechte verwachting van uw kant.
Dat zij op de hoogte zijn van het probleem en u toch de fiets krijgt hoeft miet aan de importeur of fabriek te liggen. Misschien had de zaak die u de fiets geleverd heeft de fiets al op voorraad voordat het probleem bekend was.
Diezelfde leverancier is u ook garantie verschuldigd, mogelijk dat u met hen een compensatie kunt bespreken. Hoewel ik denk dat u ook hier weinig van moet verwachten. Want ook hier is de volgorde verkeerd.
Dat zij op de hoogte zijn van het probleem en u toch de fiets krijgt hoeft miet aan de importeur of fabriek te liggen. Misschien had de zaak die u de fiets geleverd heeft de fiets al op voorraad voordat het probleem bekend was.
Diezelfde leverancier is u ook garantie verschuldigd, mogelijk dat u met hen een compensatie kunt bespreken. Hoewel ik denk dat u ook hier weinig van moet verwachten. Want ook hier is de volgorde verkeerd.
Re: Electrische fiets van D-Cycle
MAXIEM schreef:mmeesters
Je schrijft:
Een dikke koude douche voor
NV D'Ieteren Sport SA
Parc Industriel de la Vallée du Hain 37
1440 Wauthier-Braine
die het merk D-Cycle levert!
Dat moet je dan wel even doorgeven aan de KassaRedactie via een aparte mail.
Maxiem.
Re: Electrische fiets van D-Cycle
Beste Maxiem, ik gebruik zoals aangegeven"de koude douche" als term omdat dit meteen aangeeft hoe ik over de gang van zaken denk!
M.Meesters
M.Meesters
Re: Electrische fiets van D-Cycle
Het merendeel van de Nederlandse consumenten weet inmiddels wel dat je de garantie op een artikel verknalt als je zelf gaat sleutelen. Ik vindt de koude douche ook niet op zijn plaats. U kunt wel deskundig zijn maar u heeft van de importeur geen autorisatie om reparatie werkzaamheden aan deze fiets uit te voeren.
Re: Electrische fiets van D-Cycle
Beste berndv en suzanne 326,
Ik geef in mijn schrijven ook eerlijk toe dat de leverancier de wet, dus volgorde, aan haar kant heeft maar dat wil nog niet zeggen dat ik als consument dan tevreden ben. Ik krijg bij ons in de werkplaats ook regelmatig klachten die ik volgens de wetten van garantie afwikkeling zakelijk kan afhandelen wat dan vaak betekend dat ik de klant ontevreden weg zou moeten sturen. Als bedrijf en ik als monteur bekijk dan per situatie of het wel billijk is op deze manier te handelen. De klant is bij ons nog koning en we/ik ben dan ook niet te beroerd om excuses aan te bieden als een situatie daar aanleiding toe geeft. In tegenstelling tot het genoemde bedrijf in mijn schrijven. Er wordt totaal niet ingegaan op mijn gevoel van onbehagen. De fabrikant blijft ten allen tijde verantwoordelijk volgens de wet! Je kunt je gevoel nu eenmaal niet uitschakelen en mijn gevoel van onbehagen is toch zeer zeker aanwezig! Ook al laat ik me graag leiden door mijn verstand!
M.Meesters
Ik geef in mijn schrijven ook eerlijk toe dat de leverancier de wet, dus volgorde, aan haar kant heeft maar dat wil nog niet zeggen dat ik als consument dan tevreden ben. Ik krijg bij ons in de werkplaats ook regelmatig klachten die ik volgens de wetten van garantie afwikkeling zakelijk kan afhandelen wat dan vaak betekend dat ik de klant ontevreden weg zou moeten sturen. Als bedrijf en ik als monteur bekijk dan per situatie of het wel billijk is op deze manier te handelen. De klant is bij ons nog koning en we/ik ben dan ook niet te beroerd om excuses aan te bieden als een situatie daar aanleiding toe geeft. In tegenstelling tot het genoemde bedrijf in mijn schrijven. Er wordt totaal niet ingegaan op mijn gevoel van onbehagen. De fabrikant blijft ten allen tijde verantwoordelijk volgens de wet! Je kunt je gevoel nu eenmaal niet uitschakelen en mijn gevoel van onbehagen is toch zeer zeker aanwezig! Ook al laat ik me graag leiden door mijn verstand!
M.Meesters
Re: Electrische fiets van D-Cycle
Je had eerst contact moeten opnemen met de leverancier.
Echter waarschijnlijk hadden hun of een aangesloten dealer hem dan gemaakt maar dan wel op hun kosten.
Op het moment dat je er zelf aan gaat sleutelen zonder toestemming vervalt het recht op de garantie.
Want wat je nu doet is eigenlijk het bedrijf om geld vragen voor iets waar hun niet om hebben gevraagd. En als nog als hun dan een vergoeding zouden willen geven naar dat je eerst zou hebben overlegt is dat wat hun daar voor willen geven en niet wat jij wilt hebben. Want ze heb daar waarschijnlijk vaste vergoedings-bedragen voor.
Echter waarschijnlijk hadden hun of een aangesloten dealer hem dan gemaakt maar dan wel op hun kosten.
Op het moment dat je er zelf aan gaat sleutelen zonder toestemming vervalt het recht op de garantie.
Want wat je nu doet is eigenlijk het bedrijf om geld vragen voor iets waar hun niet om hebben gevraagd. En als nog als hun dan een vergoeding zouden willen geven naar dat je eerst zou hebben overlegt is dat wat hun daar voor willen geven en niet wat jij wilt hebben. Want ze heb daar waarschijnlijk vaste vergoedings-bedragen voor.
Re: Electrische fiets van D-Cycle
@MMeesters, de fiets heeft niets gekost want deze is gewonnen, u heeft zelf de reparatie's uitgevoerd en die worden niet vergoed door de importeur. Het gevoel van ontevredenheid heeft u zelf gegenereerd. Even een spiegeltje, ik ben tv monteur en koop/win een tv deze doet het bij aankomst niet goed. Monteur als ik ben schroef ik het ding open en repareer hem. Vervolgens stuur ik mijn zelf opgemaakte factuur naar de importeur en verwacht betaling. Als ik hierover een topic had geopend was u de eerste die me keihard uit zou lachen.
Re: Electrische fiets van D-Cycle
Ik denk dat ik geld moet gaan vragen voor mijn adviezen. Ts, kunt u mij uw adres sturen, dan kan ik mijn factuur doen toekomen va het advies in dit topic
/sarcame off
Zoals ik al zei, en ook meermaals aangehaald in dit topic en vele andere topics hier op dit forum, wettelijk handelen naar garantie betekent niet altijd klantvriendelijk. Het betekent krijgen waar u recht op heeft. Soms KAN een winkelier iets meer doen, maar het enige wat een ieder verplicht is, zich houden aan de wet, zowel winkelier en consument.
/sarcame off
Zoals ik al zei, en ook meermaals aangehaald in dit topic en vele andere topics hier op dit forum, wettelijk handelen naar garantie betekent niet altijd klantvriendelijk. Het betekent krijgen waar u recht op heeft. Soms KAN een winkelier iets meer doen, maar het enige wat een ieder verplicht is, zich houden aan de wet, zowel winkelier en consument.
Re: Electrische fiets van D-Cycle
@ Rob fiets en boef530,
Ik heb geen eisen gesteld en ook geen factuur opgestuurd, het enige waar ik op wachtte was een gebaar, een erkenning. Ze hadden kunnen volstaan met een cadeaubon of iets dergelijks. Het is dus niet de vraag wat ik wil hebben maar wat hun zouden willen aanbieden! Niets dus, zelfs geen sorry of een excuus! Klaarblijkelijk heb ik een te positief beeld van hoe we met elkaar zouden kunnen omgaan en moet ik dit beeld bijstellen. Maar ik heb gelukkig ook andere, lees betere, ervaringen met bedrijven die nalatig zijn geweest, daar houd ik me dan maar aan vast! De menselijke maat bestaat nog wel maar moet wel steeds meer met een vergrootglas worden gezocht! Hier in het oosten des lands zijn we misschien wat te naïef, dat zou kunnen, maar gelukkig hoor van veel klanten die uit het westen des lands afkomstig zijn, dat deze “naïeve” manier van met elkaar omgaan zeer gewaardeerd wordt!
Ik heb geen eisen gesteld en ook geen factuur opgestuurd, het enige waar ik op wachtte was een gebaar, een erkenning. Ze hadden kunnen volstaan met een cadeaubon of iets dergelijks. Het is dus niet de vraag wat ik wil hebben maar wat hun zouden willen aanbieden! Niets dus, zelfs geen sorry of een excuus! Klaarblijkelijk heb ik een te positief beeld van hoe we met elkaar zouden kunnen omgaan en moet ik dit beeld bijstellen. Maar ik heb gelukkig ook andere, lees betere, ervaringen met bedrijven die nalatig zijn geweest, daar houd ik me dan maar aan vast! De menselijke maat bestaat nog wel maar moet wel steeds meer met een vergrootglas worden gezocht! Hier in het oosten des lands zijn we misschien wat te naïef, dat zou kunnen, maar gelukkig hoor van veel klanten die uit het westen des lands afkomstig zijn, dat deze “naïeve” manier van met elkaar omgaan zeer gewaardeerd wordt!
Re: Electrische fiets van D-Cycle
Tja, een excuus van hun kant had wel gemogen vind ik.
Ik doelde er meer op dat ze je geen vergoeding zullen geven.
Ik doelde er meer op dat ze je geen vergoeding zullen geven.
Re: Electrische fiets van D-Cycle
Je kunt met de wet blijven schermen, maar je hebt de leverancier niet de gelegenheid geboden het euvel op te lossen. Pas na een negatieve reactie van de leverancier, kun je hem/haar een warme- of koude douche geven.