LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] problemen met het schakelen Koga Miyata

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Evertje
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 okt 2007 19:34

problemen met het schakelen Koga Miyata

Ongelezen bericht door Evertje »

Bij het schakelen (21 versn.) met nieuwe Koga Miyata fiets steeds problemen. Ketting "kraakt" als ketting van het ene tandwiel naar het andere tandwiel verschuift. Het lijkt of hij even doortrapt. Ketting is schoon. Diverse keren terug geweest naar dealer, die zegt dat er niets aan te doen is (hoort zo). Te gek bij zo'n dure fiets. Dit probleem nooit gehad, zelfs niet met goedkopere fietsen. Wie herkent dit probleem of heeft een oplossing.

bmscooter

Re: problemen met het schakelen Koga Miyata

Ongelezen bericht door bmscooter »

Nee mag niet, Nee de dealer heeft daar geen kennis van in huis dus zoek een ander of maak de koop ongedaan.

Mikja
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 nov 2008 12:44

Re: problemen met het schakelen Koga Miyata

Ongelezen bericht door Mikja »

21 versnellingen is wel heel ouderwets :shock: alle nieuwe koga fietsen hebben 24 of 27 versnellingen. welk type is het en wat is de afmontage van de derailleurs ?

Peugeot 206
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 dec 2008 18:15

Re: problemen met het schakelen Koga Miyata

Ongelezen bericht door Peugeot 206 »

Een vriend van mij had een nieuwe GAzelle (naaf) Die had ook de neiging om bij het schakelen te kraken, dat is na een tijdje over gegaan. Waar ik zelf aan zit te denken zijn:
- Ketting (te) strak gespannen
- Niet gesmeerd
- Er zit wellicht iets vast.

Groeten.

KBR
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2009 17:37

Re: problemen met het schakelen Koga Miyata

Ongelezen bericht door KBR »

reinig de ketting en tandwielen eens grondig..!
smeer er daarna een klein laagje vaseline overheen!

trap nu de ketting een aantal keer rond.
en kijk of het over is..

meestal is dat het probleem.. te veel zand tussen tandwielen en de ketting.

Groet

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: problemen met het schakelen Koga Miyata

Ongelezen bericht door Ulbe »

Ik kan mij herinneren dat deze derailleur versnellingen geregeld gereinigd en gesmeerd moeten worden,

Ook tijdens het schakelen nooit kracht zetten op de pedalen, dan krijg je het gekraak, en gaat de boel kapot, er kunnen zelfs tanden afbreken van de cassette!, en dat is natuurlijk niet de bedoeling,

Tijdens het schakelen voorzichtig op de pedalen draaien met een kracht die net voldoende is om de ketting over de tandwielen te schuiven,

Op zo'n manier kan ook zo'n derailleur versnelling oud worden, mits regelmatig onderhoud wordt uitgevoerd,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Joost1356
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 feb 2009 22:21

Re: problemen met het schakelen Koga Miyata

Ongelezen bericht door Joost1356 »

waarschijnlijk gewoon slijtage
vervang de ketting en casette en ij is weer als nieuw
als je te lang met schade bent door gefiets dient voor ook vervangen te worden

Gesloten