oo4load schreef:bprosman schreef:Dat is dan weer het voordeel van een simpel 2-taktje rijden
.
Is dat achterstallig onderhoud of "metaalmoeheid" ?
Rijd jij soms ook een trabant ?
Dit is een typisch voorbeeld van chinese materiaalkwaliteit. Heeft verder niets met 2t of 4t te maken.
Maar Bart zal wel weer vinden dat hij niet goed rijklaar is gemaakt
Laten we er vanuit gaan dat er genoeg motorolie ingezeten heeft, is het gewoon een mechanisch falen ja.
Maar onderhoudshistorie is vaak niet te controleren. Zo'n scooter komt vaak half gaar binnen, en men wil dan een " beurt " . Nou noem het maar opknappen...zover dat lukt.
Merendeel van het falen is te achterhalen door te weinig motorolie/goedkope kwaliteit motorolie/en te lang doorrijden zonder onderhoud ( denken kosten te besparen ), en nee niet alleen bij Chinese scooters..
De 4T blokken die we lostrekken met goedkope motorolie hebben vaak een bruine waas overal, en je ziet de bruine vlekken op contactvlakken, zoals nokkenas op tuimelaars en zuiger/cilinder.
Bij 2T is vaak de hele handel dicht gekoold en op.
Vraag altijd aan de klant wat voor olie ze gebruiken, en dan lopen ze de garage in en grijpen dan vaak een fles waarvan de tranen je in de ogen schieten.