LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sparta ION RX PLUS.

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Jan Vos
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 okt 2011 15:01
Locatie: Groningen

Sparta ION RX PLUS.

Ongelezen bericht door Jan Vos »

Heb 15-07-2011 een E-BIKE de SPARTA ION RX PLUS gekocht.
Na een week bij een verkeersdrempel lag de kettingkast eraf.
Ik merkte dat de motor in het voorwiel soms stokte vooral bij oneffenheden in de weg.
De fiets is een week in reparatie geweest wat je als klant zegt doet er niet toe als die over de electromotor klaagt dan ga je als fietsenmaker bij de accu beginnen.
De accu zit onder de bagagedrager en daar zit een stukje electronica.
Ze zijn van achteren naar voren gegaan en het draaide op een nieuwe motor uit.
Daarna de bagagedrager los die klapte achterover was niet goed vastgedraaid.

Er zit een gashandel op om een bootst te geven en als je er mee moet lopen kan je een beetje gas geven zodat de fiets niet geschoven hoeft te worden.
Bij het in een stalling zetten kan je dit ook gebruiken om vooruit en achteruit te rijden.

Ik merkte dat als je die gashandel gebruikte en je trappers in een bepaalde stand stonden de fiets van zich zelf reed op de motor.
Dit melde ik aan de fietsenmaker en deze maakten er van dat is toch gemakkelijk.

Twee weken later rij ik door een kuil in het fietspad en tot mijn verbasing reed de fiets zonder te trappen 25 KM per uur.
Fiets moest bij de fietsenmaker blijven en zou de volgende dag weer klaar zijn, ik vroeg natuurlijk wat er aan mankeerde, de sensor zat los waarop ik antwoorde dan heb je die niet goed vastgezet.
Nou dat had hij niet want die werd met een moment sleutel vastgezet maar van Sparta kreeg ik als antwoordt dat als deze sensor deskundig vastgezet was niet los kon trillen wat de fietsenmaker als reden op gaf.

Ik hou er niet van als mensen om de brei heen draaien.
Ik merk nu de sensor vastgezet is de fiets beter rijdt maar voor hoe lang denk ik dan maar weer.

Zo heeft de vrouw van een vriend een Batavus daar is de fiets aangepast op de twinnyload door de fietsenmaker.
Mij wordt door de fietsenmaker en Sparta ontraden een twinnyload te gebruiken de kranck kan afbraken.
Het gaat om een twinnyload waar de krack in een ubalk met gleuf komt en er een ander stuk weer in die balk gaat en je met een bout die aandraaid.
Ook de wielen worden met bandjes aan de wielsteunen vastgezet.
Het moet een twinnyload zijn met een beugel die bovenaan het frame de steun geeft.

Hoop dat er meer SPARTA ION RX PLUS rijders zijn.

W.E.
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 sep 2011 19:09

Re: Sparta ION RX PLUS.

Ongelezen bericht door W.E. »

Wat betreft die twinnyload...

Je pakt met deze drager de fiets op het laagtste punt vast waardoor deze zeer instabiel staat.
Met 2 ´normale´ fietsen is dit niet zo´n probleem maar 2 elo fietsen zijn toch al snel 27 kg per stuk, een hoop gewicht wat dus heen en weer zal bewegen..
Dit is inderdaad gewoon vragen om problemen omdat je cranks nou eenmaal niet berekend zijn op zijwaardse druk en al helemaal niet van zo´n gewicht..

Een fietsendrager die de fietsen aan de framebuis klemt is 100X stabieler en dus steviger.

We hebben het bij ons helaas al eens meegemaakt dat een klant 2 elo fietsen op een twinnyload had geplaatst waardoor van de buitenste fiets de crank afbrak en de fiets los kwam op de snelweg..

Het is maar wat je een fijne gedachte vind :roll:

Jan Vos
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 okt 2011 15:01
Locatie: Groningen

Re: Sparta ION RX PLUS.

Ongelezen bericht door Jan Vos »

Twinnyload

Waarom past de ene fietsemaker de Batavus aan op de Twinnyload en zegt een andere fietsenmaker het kan niet.
Mijn fietsemaker zegt gewoon dat een kranck slecht gegoten kan zijn en zo kan afbreken.
Dit was hem bij een klant overkomen die alleen de kranck afbrak onder het fietsen.
Mijn vriend heeft al heel wat kilometers met de fiets op de Twinnyload afgelegd.

ArthurB
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:21

Re: Sparta ION RX PLUS.

Ongelezen bericht door ArthurB »

Dit verschil tussen de dealer en de fabrikant verbaast mij niks,

Ik ben nog zoekende naar een nieuwe E-bike en heb ook deze Sparta ION RX+ gereden. Tijdens de testrit werd de ondersteuning ineens zeer onregelmatig.
Nu dacht ik nog, ok kan gebeuren. De dealer gaf aan er nieuwe software geladen moest worden. Ik dacht wel had je dat nu niet voor mijn testrit kunnen doen.

Maar goed andere dealer andere fiets, Trek T400+ viel de ondersteuning al uit na 500 meter fietsen. Ook hier dacht ik, waarom doe je werk niet goed voordat ik een testrit maak. De versnellingen liepen ook niet lekker, waarbij de dealer zei dat de fiets nog niet goed afgesteld is... en dat hij fietsenmaker is en eigenlijk niet zo veel verstand van deze nieuwe electronica heeft.

Ik maar weer naar een andere dealer, die al 30 jaar in het vak zit in zuid-holland om vervolgens een testrit te maken op een GIANT. En je raad het ook ook hier problemen met de ondersteuning tijdens de testrit, alsof je doorslaat tijdens het trappen.

Nog weer een andere dealer welke Union verkoopt en deze gaf bijna geen ondersteuning meer tijdens de testrit na 100 meter... Hier ben ik twee weken later nog eens terug geweest om vragen of het eufel inmiddels verholpen is. Dealer kwam er niet en er moest iemand van Union naar komen kijken.

Op bike-eu.com/weblog/certified-e-bike-dealers-5425 is ook te lezen dat wij in nederland een probleem hebben met het nivo van de kennis van de E-bike dealers.
Andere landen beginnen deze problemen ook te krijgen maar wij lopen met 600.000 verkochte e-bikes voorop in europa.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Sparta ION RX PLUS.

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 jan 2012 01:46, 1 keer totaal gewijzigd.

ArthurB
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:21

Re: Sparta ION RX PLUS.

Ongelezen bericht door ArthurB »

seconds-out schreef:Bedoel>> een garage hoeft toch ook niet de electronica te controleren cq af te stellen als hij een nieuwe auto verkoopt?
Dat moet allemaal in orde zijn wanneer de auto de fabriek verlaat.
Ja tuurlijk moet het correct van de fabriek komen. Maar een dealer moet wel meerwaarde hebben anders kan ik deze beter via een webshop kopen en dit extra geld in mijn eigen zak steken.
Ik verwacht ook niet dat een autodealer mij gaat vertellen dat ik maar even mijn auto naar de fabrikant moet rijden, ik verwacht van elke autodealer dat hij zelf de electronica kan controleren. Dit verwacht ik ook van een fietsen dealer anders is hij gewoon een E-bike dozenschuiver.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Sparta ION RX PLUS.

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 jan 2012 01:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan Vos
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 okt 2011 15:01
Locatie: Groningen

Re: Sparta ION RX PLUS.

Ongelezen bericht door Jan Vos »

Heb na 2 jaar garantie deze met 3 jaar verlengd het is belachelijk maar ik heb geen zin om reparaties te betalen voor de ( Sparta Ion RX Plus ).

Kreeg een mail van Sparta wat reclame was en heb hier alle elende die ik had met de super Sparta Fiets naar hun opgestuurd.
Het is een heel emailverkeer geweest maar op het laatst deelden ze mede dat ik met de Dealer moest overleggen daar had ik de koop gedaan.
Als Sparta de Dealers eens beter op zou leiden zonder te vragen worden er updates gedaan waar ik ook niet blij mee ben want elke update is geen verbetering.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

U stuurt mij per email reclame over de Sparta RKS + uit de test blijkt dit een zeer goede fiets te zijn.
Nu heb ik twee jaar geleden een Sparta Ion RX + gekocht waar ik tot nog toe alleen maar elende mee gehad heb.

Het begon dat de motor schokkend liep als je zoiets mededeelt krijg je de indruk heb jij er ook verstand van.
Mijn dealer zegt dat de fiets aan de computer komt en dan via internet zegt Sparta wat er gebeuren moet.
Heb ik vermeld dat de motor niet goed loopt geeft Sparta het advies om de print bij de accu te vervangen en zo naar voren te werken met als resultaat een nieuwe motor.
Maar je bent je fiets weer eens een week kwijt met mooi weer.

Je rijdt dan eens door een kuil in het fietspad en je fiets slaat op hol met 25 KM per uur als ik eindelijk de fiets tot stilstand gebracht heb ga je kalibreren dit helpt niet dan de accu maar los halen en dit helpt wel.
De voorvork stoot aan bij verkeersdrempels dit heb ik in een mail aan Sparta medegedeeld toen de fiets door de dealer naar U opgestuurd was.
Sensoren vernieuwd en wat er meer aan gebeurd is blijft geheim, maar de voorvork wordt niet vervangen er wordt niets aan gedaan begrijp ik niet.
Als de Sensor niet goed vast zit moet er maar een ring onder de bout verteld de fietsenmaker ik vond dat maar een raar antwoord helemaal nadat hij vertelde dat de bout met een momentsleutel aangedraaid wordt.

Nu reed de fiets begin dit jaar goed maar in de 7 en 8 ste versnelling maakte als je zwaar trapte het achterwiel lawaai.
Weer voor de zoveelste maal naar de fietsenmaker krijg de fiets weer terug met antwoord het is weer in orde wat er aan mankeerde wordt niet verteld.
Als ik aan het fietsen ben is de ondersteuning anders dan normaal maar voor de wind verder geen problemen helaas op de terugweg valt de ondersteuning weg kalibreren accu loshalen het helpt allemaal niets.
Heb de fiets naar de dealer gebracht met lader want dat was ook vreemd de accu aan de lader op het display zie je dat hij laad maar helaas de volgende morgen zit er 15 % in hetzelfde als voor het laden.
Weer accu los en kalibreren en laden even 1 1/2 uur op een terasje gezeten en weer naar huis accu 15 % de volgende morgen was hij wel vol maar na een paar KM fietsen stond hij nog op 100 % wat voorheen niet zo was.

De fiets is weer naar de dealer geweest en bij het ophalen kreeg ik te horen dat de lader stuk was en ik de lader zou hebben laten vallen.
Deze conclusie werd getrokken omdat de ophanging waar de lader mee aan een schroef aan de muur wordt opgehangen wat stuk was dit was al na een maand zo en de lader hangt aan de muur met een tirerap dus niets gevallen, kreeg toen een nieuwe lader mee.

Als ik weer bij de dealer ben vraag ik of de fiets aan de computer gehangen heeft hier krijg ik na een paar maal vragen als antwoord ja.
Verder wordt mij door de monteur medegedeeld dat de moeren van het achterwiel los waren wat het lawaai veroorzaakte.
Er wordt de indruk gewekt zo voelde ik het dat ik die los gedraaid had, als ik dan zeg misschien heb jij ze niet goed vastgedraaid dan was dat onmogelijk helaas wie werkt maakt fouten maar deze fietsenmaker dus niet ( hoorde van een andere fietsenmaker dat er speciaal gereedschap nodig is ).

Nu ben ik hartpatiënt en had een Hybride Fiets met 21 versnellingen met harde wind had ik problemen en dus een elektrische fiets gekocht dan had je toch ondersteuning maar ik moest dus 6.5 KM zonder ondersteuning tegen windkracht 6 op de vlakte fietsen.
Ja op Sparta kan je vertrouwen ( ik vertrouw de fiets helemaal niet meer ).

De fiets is weer naar de dealer gegaan en nog eens maar het is gewoon nog steeds niet goed.
Nu doet het handgas het niet nadat de fiets de laatste keer aan de computer gehangen heeft.
Ga je weer naar de dealer en die frummelt wat aan het display en knopjes en het moet goed zijn op de vraag wat er nu gedaan is antwoordt de monteur dat zijn mijn magische vingers.
Nu was ik vorige week aan het fietsen had twee dagen ervoor een bui regen onder het fietsen gehad wat wel vaker gebeurde maar de zon scheen op het display en er kwam een condensvlek op de binnenzijde van het glas.
Nu heb ik van armoede maar 3 jaar extra garantie erbij gekocht zie de bui al hangen en de rekeningen binnenstromen en dat voor een fiets van € 2500,00 wat nu al weer € 2600,00 geworden is.
Giezen riep in het begin als dit zo door gaat krijg je een nieuwe fiets deze bedeling is tot twee maal gedaan maar hij vergoedt de 3 jaar extra garantie nog niet eens.

Waarom moet de fiets steeds aan de computer als er moeren aangedraaid moeten worden waarom veranderd het steeds en moet je weer wennen aan wat de fiets doet.
Als ik met de computer werk en foto's bewerk verander ik ook steeds de instelling niet.
Heeft een fietsemaker er verstand van of zijn het zijn magische handen zoals die beweert.
Sensors die los raken komen alleen bij mij voor, krijg je als antwoordt, maar je spreekt met meer mensen die dat overkomen is.
Denk er ook over om een andere dealer te nemen Giezen vertrouw ik niet meer.
Gelukkig hebben we ook nog Hamstra.

Zou mijn fiets ook getest kunnen worden zoals de Sparta RKS + waar U mij de mail van stuurde,

Wachtend op een antwoord teken ik,

Met vriendelijke groet,

Jan Vos

Gesloten