LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wetgeving rondom High Speed elektrische fiets

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Webaccess
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2014 21:39

Wetgeving rondom High Speed elektrische fiets

Ongelezen bericht door Webaccess »

Per 1 maart 2014 lijkt de wetgeving rondom e-bike te zijn veranderd waardoor volgens mij geen enkele instantie meer weet waar deze aan toe is.

Achtergrond:
Eind 2013 heb ik besloten een elektrische fiets te kopen. Het betreft hier een fiets met trapondersteuning tot ongeveer 35 km/h. Omdat ik standaard al bijna 25 km/h fiets en niet continue tegen de limiet van een nieuwe fiets aan wil rijden is bewust gekozen voor de ondersteuning tot 35 km/h.

De dealer wilt de fiets nu leveren en melde er even bij dat het iets langer ging duren omdat de fiets nog even gekeurd moest worden bij de RDW en er een blauw plaatje opgezet moest worden.

Ter info:
Omdat een fiets geen motorvoertuig is heeft de wetgever hier geen maximum snelheid aan toegekend. Artikel 5 (gedraag je normaal in het verkeer) en de maximum snelheid op het desbetreffende wegvlak gelden uiteraard wel, maar nooit specifiek voor een fiets.
Met andere woorden, op een fietspad in de bebouwde kom waar een brommer maximaal 35 km/h uur mag, mag je als fiets gewoon 50 km/h fietsen zonder dat je hiervoor een boete kan krijgen.

Waarom en blauw plaatje:
In het kort komt het er op neer dat een elektrische fiets met ondersteuning boven de 25 km/h tegenwoordig als snorfiets wordt beschouwd en daarom van een blauw plaatje moet worden voorzien. Details zijn te vinden op: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... uning.html

Maar nu mag ik geen 35 km/h meer rijden:
De wetgever heeft bepaald dat de maximale snelheid van een snorfiets 25 km/h is en volgens mij zijn er geen uitzonderingen vastgelegd. Dus ik koop een fiets met ondersteuning tot 35 km/h, daarom moet er een blauw plaatje op en daarom mag ik niet meer harder rijden dan 25 km/h.

Details zijn te vinden op: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijden.html

Navraag bij politie:
Navraag bij de politie (Kennemerland) leert dat het bovenstaande inderdaad correct is. Dat er weinig tot geen mogelijkheden tot handhaving zijn zal in de praktijk inhouden dat je niet snel een boete kan krijgen maar bij een ongeluk kan hier wel degelijk naar gekeken worden.

Navraag bij de importeur:
Ik heb de importeur twee maal gebeld. Bij de eerste keer kwam naar voren dat men het nog niets wist en graag op de hoogte zou worden gehouden. Navraag na de verzekering resulteerde in de reactie dat ook dit nog niet helemaal duidelijk was. Bij het tweede gesprek kwam nogmaals naar voren dat het allemaal niet duidelijk was. Expliciet navragen over de maximale snelheid van 25 km/h resulteerde in de reactie dat op dit moment koper wordt aangegeven dat de fiets alleen op eigen terrein gebruikt mag worden.

Navraag bij de Rijksoverheid:
N.a.v. de informatie op http://www.rijksoverheid.nl heb ik telefonisch contact gezocht. De dame van de calldesk kon mij niet verder helpen en is zo vriendelijk geweest een melding te maken. Hierop heb ik tot op heden alleen de reactie ontvangen 'we hopen binnen vier een reactie te kunnen sturen'.

Concreet:
  • - Het lijkt erop dat de wetgever met de nieuwe regels het gebruik van high speed e-bike volledig onmogelijk heeft gemaakt. Maar waarom blijven dealers deze dan nog verkopen?
    - Het zou kunnen dat de wetgever een beperking wil leggen op de snelheid van fietsen maar waarom krijgt een racefiets of ligfiets welke hier specifiek voor ontworpen is dan geen blauw plaatje.
    - Is binnen de bestaande wetgeving echt geen betere oplossing te realiseren. denk aan een maximum snelheid op een fietspad van 25 km/h, binnen de bebouwde kom 35 km/h en daarbuiten geen beperking. Dit nog even naast de mogelijkheden van artikel 5.
Graag jullie zienswijze rondom de wetgeving, aanbevelingen rondom het wel/niet door laten gaan van de koop of indien gewenst vragen vanuit jullie kant

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Wetgeving rondom High Speed elektrische fiets

Ongelezen bericht door encore »

Wow, waar haal je het idee vandaan? Maar ik vroeg het me serieus ook echt ook af. Ik woon in de Achterhoek, waar tegenwoordig de oudjes je om de oren zoeven met hun elektrische fietsen. Niks mis mee hoor, maar de ongelukjes die ze vroeger hadden zijn tegenwoordig complete drama's. Die fietsen gaan lekker snel, zijn behoorlijk sterk en tijdens het vallen blijven die oudjes gewoon volgas geven...
De jonge generatie met e-bikes laat netjes op tijd een belletje horen, de oudjes zijn ware wegpiraten geworden. De wereld op zijn kop dus. Ik moet bijna mijn MX outfit aan als ik de hond ga uitlaten.

En de nieuwe elektrische spartamet kost 3000 euri... en dan alleen op eigen terrein te gebruiken?
Ik denk er al hard over na om een elektrische crossmotor te kopen. Stabieler dan een e-bike en duidelijkheid in de wetgeving.

( en volgens mij zijn de maximum snelheden afkomstig uit de motorvoertuigenwetgeving, of is dat ook alweer achterhaald? )

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Wetgeving rondom High Speed elektrische fiets

Ongelezen bericht door olaf79 »

Volgens mij is een voertuig dat niet zelfstandig de snelheid van 25 km/h haalt geen motorvoertuig naar de letter des wets.
Als het dus een fiets met trapondersteuning betreft en de fietser zelf de "hoofdmotor" is, ben je volgens mij een fiets en geen snorfiets, brommer, vliegtuig of rupsvoertuig. Veel simpeler kan het volgens mij niet.
Zodra de fiets zelfstandig kan rijden op die snelheid wordt het een snorfiets.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Wetgeving rondom High Speed elektrische fiets

Ongelezen bericht door puma73 »

In de praktijk komt het er op neer dat bezitters van zo'n levensgevaarlijke fiets zich net als de meeste snorbromberijders zich geen barst zullen aantrekken van die begrenzende regels en voluit met dit levensgevaarlijk stuk speelgoed zullen gaan rijden.

Daarbij geen rekening houden met de gewone fietser en als een idioot al bellend aangeeft dat het er aankomt en er langs wil.

Het wordt tijd dat de wetgever rekening houdt met de gewone fietser en alles wat snel en vooral heel hard wil van de fietspaden bant en naar de rijbaan verbant.

Ook mag van mij de wetgever dit soort hardrijders de status "zwakke" verkeersdeelnemers ontnemen.

Ik heb een paar keer het "genoegen" gehad om een e-biker mee te maken. Heg zijn in mijn ogen asociale weggebruikers want men wil hard en alles wat in de weg zit en hun snelheid ontneemt moet vooral (heel snel) aan de kant.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Wetgeving rondom High Speed elektrische fiets

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik begrijp ook niet waarom die dingen zijn uitgevonden. Ik heb, zoals zovelen, een electrische fiets omdat ik niet altijd hard tegen de wind in kan trappen. Ik rij nooit harder dan 18-19 km per uur, gewoon lekker naar het werk peddelend. Die gekken die sowieso al met 25 km per uur langskomen snap ik niet. Als ik harder wil rijden pak ik mijn auto of motor...
Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als je met 35 km per uur een ongeluk krijgt, zonder beschermende kleding, zonder helm (ik tel die gekke plastic vergieten niet mee als helm).

1JanV
Berichten: 411
Lid geworden op: 27 jul 2012 09:23

Re: Wetgeving rondom High Speed elektrische fiets

Ongelezen bericht door 1JanV »

ben je wel eens gevallen met 5 km per uur iets minder schaden maar wel pijnlijk, dus alles wat harder kan naar de helmplicht, stappen we lekker weer in de auto. Ppff je word er zo moe van indien het een blauw kenteken word moet je verzekering betalen let maar op. dus een nieuwe melkkoe word geboren.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Wetgeving rondom High Speed elektrische fiets

Ongelezen bericht door puma73 »

1JanV schreef:ben je wel eens gevallen met 5 km per uur iets minder schaden maar wel pijnlijk, dus alles wat harder kan naar de helmplicht, stappen we lekker weer in de auto. Ppff je word er zo moe van indien het een blauw kenteken word moet je verzekering betalen let maar op. dus een nieuwe melkkoe word geboren.
En volkomen terecht, fietsen zijn niet gemaakt om met die snelheden te rijden. Dus bij een ongeluk maakt zo´n berijder veel schade en dat moet betaald worden. Heeft niks met een melkkoe te maken.

pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: Wetgeving rondom High Speed elektrische fiets

Ongelezen bericht door pima »

Het is simpelweg Europeesche regelgeing, snor -en bromfietsen volgen de twee/driewieler richtlijn EEG, een fiets met trapondersteuning is een uitzondering, onder voorwaarde, dat de trapondersteuning stopt, bij 25 km en niet op eigen kracht kan rijden, speciaal in het leven geroepen voor mensen, met minder spierkracht, gaat de ondersteuning verder dan 25 km en kan het voertuig op kracht rijden, dan is de richtlijn van toepassing, met alle bijbehorende testen , waar het voertuig zonder aanpassingen nooit aan kan voldoen, dus blauw plaatje vergeet het maar, tenzij je de loterij gewonnen hebt.
Ander voorbeelden zijn de segway, scootmobiel, rolstoelen e.d. mag volgens de richtlijn niet harder dan 6 km, harder: dan is de richtlijn van toepassing. Echter de handhaving schiet hierin tekort.

1JanV
Berichten: 411
Lid geworden op: 27 jul 2012 09:23

Re: Wetgeving rondom High Speed elektrische fiets

Ongelezen bericht door 1JanV »

puma73 schreef:
1JanV schreef:ben je wel eens gevallen met 5 km per uur iets minder schaden maar wel pijnlijk, dus alles wat harder kan naar de helmplicht, stappen we lekker weer in de auto. Ppff je word er zo moe van indien het een blauw kenteken word moet je verzekering betalen let maar op. dus een nieuwe melkkoe word geboren.
Heeft niks met een melkkoe te maken.
normaal ben je verzekert als je op een fiets rijd, nu voldoe je aan een kenteken en een kentekenhouder word verplicht te verzekeren indien nu niet dan straks wel. vandaar dat ik zeg dat er een nieuwe melkkoe geboren is alleen even wachten dat de rust is weergekeerd. er rijden meer fietsen dan autos niet dan. :wink:

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Wetgeving rondom High Speed elektrische fiets

Ongelezen bericht door puma73 »

1JanV schreef:
puma73 schreef:
1JanV schreef:ben je wel eens gevallen met 5 km per uur iets minder schaden maar wel pijnlijk, dus alles wat harder kan naar de helmplicht, stappen we lekker weer in de auto. Ppff je word er zo moe van indien het een blauw kenteken word moet je verzekering betalen let maar op. dus een nieuwe melkkoe word geboren.
Heeft niks met een melkkoe te maken.
normaal ben je verzekert als je op een fiets rijd, nu voldoe je aan een kenteken en een kentekenhouder word verplicht te verzekeren indien nu niet dan straks wel. vandaar dat ik zeg dat er een nieuwe melkkoe geboren is alleen even wachten dat de rust is weergekeerd. er rijden meer fietsen dan autos niet dan. :wink:
Als je inderdaad als een volslagen idioot met fietsen dit soort snelheden gaat rijden vindt ik het volkomen terecht dat er verzekerd moet worden. De fiets wordt dan immers een motorrijtuig in de zin van de wet.

En om te voorkomen dat ze zich onttrekken aan eventuele schades is een kenteken meer dan een individuele onbekende fietser. Daarnaast moeten ze dit soort fietsen met deze snelheden van de fietspaden bannen.

1JanV
Berichten: 411
Lid geworden op: 27 jul 2012 09:23

Re: Wetgeving rondom High Speed elektrische fiets

Ongelezen bericht door 1JanV »

puma73 schreef:
Als je inderdaad als een volslagen idioot met fietsen dit soort snelheden gaat rijden vindt ik het volkomen terecht dat er verzekerd moet worden. De fiets wordt dan immers een motorrijtuig in de zin van de wet.

En om te voorkomen dat ze zich onttrekken aan eventuele schades is een kenteken meer dan een individuele onbekende fietser. Daarnaast moeten ze dit soort fietsen met deze snelheden van de fietspaden bannen.
:wink:

bartsscooterservice
Berichten: 287
Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36

Re: Wetgeving rondom High Speed elektrische fiets

Ongelezen bericht door bartsscooterservice »

Ik zag het ook al aankomen toen die dingen populair werden dat mensen snel de elektronische begrenzer eraf wilden hebben om harder te kunnen, dat is immers onvermijdelijk dat ze dat gaan proberen.

pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: Wetgeving rondom High Speed elektrische fiets

Ongelezen bericht door pima »

quote:
normaal ben je verzekert als je op een fiets rijd, nu voldoe je aan een kenteken en een kentekenhouder word verplicht te verzekeren indien nu niet dan straks wel.
Vooralsnog is het voor dit soort voertuigen onmogelijk in aanmerkoing te komen voor een bluawe kentekenplaat, het is vrijwel onmogelijk aan de eisen van de richtlijn EEG te voldoen teneinde hiervoor in aanmerking te komen. Ergo, iedereen die op een fiets rijdt, die na 25 km nog trapondersteuning heeft, moet voldoen aan de eisen, dit kan niet, dus als de agent kwaadwil kan hij minimaal bekeuren voor het rijden zonder kenteken, zonder verzekering, juiste verlichting.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Wetgeving rondom High Speed elektrische fiets

Ongelezen bericht door puma73 »

pima schreef:quote:
normaal ben je verzekert als je op een fiets rijd, nu voldoe je aan een kenteken en een kentekenhouder word verplicht te verzekeren indien nu niet dan straks wel.
Vooralsnog is het voor dit soort voertuigen onmogelijk in aanmerkoing te komen voor een bluawe kentekenplaat, het is vrijwel onmogelijk aan de eisen van de richtlijn EEG te voldoen teneinde hiervoor in aanmerking te komen. Ergo, iedereen die op een fiets rijdt, die na 25 km nog trapondersteuning heeft, moet voldoen aan de eisen, dit kan niet, dus als de agent kwaadwil kan hij minimaal bekeuren voor het rijden zonder kenteken, zonder verzekering, juiste verlichting.
En volkomen terecht. Heb je wel eens zo'n figuur met zo'n kamikazeapparaat gezien? Nou ik wel, ze maken een hoop misbaar op het fietspad want ze willen hard hard hard en alles wat niet snel genoeg aan de kant gaat krijgt een grauw en een snauw. Men wil ruimte en hard rijden.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Wetgeving rondom High Speed elektrische fiets

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

puma73 schreef:En volkomen terecht. Heb je wel eens zo'n figuur met zo'n kamikazeapparaat gezien? Nou ik wel, ze maken een hoop misbaar op het fietspad want ze willen hard hard hard en alles wat niet snel genoeg aan de kant gaat krijgt een grauw en een snauw. Men wil ruimte en hard rijden.

Doet me denken aan die andere randdebielen op een racefiets welke zelfs vele keren sneller als 35km rijden. En die hebben veelal geen bel op de fiets zitten, scheelt weer paar gram.

Ben van mening dat een max snelheid op een fietspad handig zou zijn in sommige gevallen.

angel1978
Berichten: 11056
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wetgeving rondom High Speed elektrische fiets

Ongelezen bericht door angel1978 »

Teunbosseman schreef:
puma73 schreef:En volkomen terecht. Heb je wel eens zo'n figuur met zo'n kamikazeapparaat gezien? Nou ik wel, ze maken een hoop misbaar op het fietspad want ze willen hard hard hard en alles wat niet snel genoeg aan de kant gaat krijgt een grauw en een snauw. Men wil ruimte en hard rijden.

Doet me denken aan die andere randdebielen op een racefiets welke zelfs vele keren sneller als 35km rijden. En die hebben veelal geen bel op de fiets zitten, scheelt weer paar gram.

Ben van mening dat een max snelheid op een fietspad handig zou zijn in sommige gevallen.
En mensen die harder kunnen en willen op de rijbaan?
Minimumsnelheid lijkt me dan ook gewenst.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Wetgeving rondom High Speed elektrische fiets

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

angel1978 schreef:
Teunbosseman schreef:
puma73 schreef:En volkomen terecht. Heb je wel eens zo'n figuur met zo'n kamikazeapparaat gezien? Nou ik wel, ze maken een hoop misbaar op het fietspad want ze willen hard hard hard en alles wat niet snel genoeg aan de kant gaat krijgt een grauw en een snauw. Men wil ruimte en hard rijden.

Doet me denken aan die andere randdebielen op een racefiets welke zelfs vele keren sneller als 35km rijden. En die hebben veelal geen bel op de fiets zitten, scheelt weer paar gram.

Ben van mening dat een max snelheid op een fietspad handig zou zijn in sommige gevallen.
En mensen die harder kunnen en willen op de rijbaan?
Minimumsnelheid lijkt me dan ook gewenst.

Welke rijbaan ? Autorijbaan ? Das een andere discussie dan, want hier gaat over fietspaden.

Mocht je fietspad bedoelen, dan voor diegene die harder kunnen en willen zijn prima oplossingen voor. Bv bellen bij naderen andere fietsers, aanpassen snelheid etc etc etc etc etc.

angel1978
Berichten: 11056
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wetgeving rondom High Speed elektrische fiets

Ongelezen bericht door angel1978 »

Teunbosseman schreef:
Welke rijbaan ? Autorijbaan ? Das een andere discussie dan, want hier gaat over fietspaden.
Nou nee, dat is wel degelijk deze discussie.
Het gaat hier niet over fietspaden, maar over de high speed elektrische fiets.
Als deze harder dan 25 km/u kan en jij wil een maximum snelheid invoeren en men wil toch harder. Waar mag dat dan wel? Blijft weinig anders meer over dan op de rijbaan lijkt mij?
Mocht je fietspad bedoelen, dan voor diegene die harder kunnen en willen zijn prima oplossingen voor. Bv bellen bij naderen andere fietsers, aanpassen snelheid etc etc etc etc etc.
Dus toch geen maximum-snelheid?

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Wetgeving rondom High Speed elektrische fiets

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

angel1978 schreef:
Teunbosseman schreef:
Welke rijbaan ? Autorijbaan ? Das een andere discussie dan, want hier gaat over fietspaden.
Nou nee, dat is wel degelijk deze discussie.
Het gaat hier niet over fietspaden, maar over de high speed elektrische fiets.
Als deze harder dan 25 km/u kan en jij wil een maximum snelheid invoeren en men wil toch harder. Waar mag dat dan wel? Blijft weinig anders meer over dan op de rijbaan lijkt mij?
Mocht je fietspad bedoelen, dan voor diegene die harder kunnen en willen zijn prima oplossingen voor. Bv bellen bij naderen andere fietsers, aanpassen snelheid etc etc etc etc etc.
Dus toch geen maximum-snelheid?

Ben ik niet met je eens, topic gaat over electrische fiets ( welke vanwege de snelheid een blauw kenteken moet gaan krijgen ) en met een fiets rijd je op een fietspad en niet rijbaan.
Een blauw kenteken voor een snorfiets mag je ook veelal op een fietspad en geel kenteken weer niet.

Die snorfietsen worden ook getuned bij het leven.

Daarbij schreef ik:
Ben van mening dat een max snelheid op een fietspad handig zou zijn in sommige gevallen./quote]

Niet dat ik een max snelheid zou willen instellen. Fietsen op dee rijbaan lijkt mij qua veiligheid niet aan te raden....maar das mijn mening als ik nu al zie hoe sommige automobilisten op de achterkant van een scoot leunen.

Als men harder wil met een elektrische fiets dan dient men zich wel aan hun medegebruiker aan te passen welke deze snelheid niet kan halen.

1JanV
Berichten: 411
Lid geworden op: 27 jul 2012 09:23

Re: Wetgeving rondom High Speed elektrische fiets

Ongelezen bericht door 1JanV »

Teunbosseman schreef:
puma73 schreef:En volkomen terecht. Heb je wel eens zo'n figuur met zo'n kamikazeapparaat gezien? Nou ik wel, ze maken een hoop misbaar op het fietspad want ze willen hard hard hard en alles wat niet snel genoeg aan de kant gaat krijgt een grauw en een snauw. Men wil ruimte en hard rijden.

Doet me denken aan die andere randdebielen op een racefiets welke zelfs vele keren sneller als 35km rijden. En die hebben veelal geen bel op de fiets zitten, scheelt weer paar gram.

Ben van mening dat een max snelheid op een fietspad handig zou zijn in sommige gevallen.
Was volgens mij al bepaald tot 25km/u anders moet je op de openbare weg?

Gesloten