LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afwikkeling garantie: verzendkosten

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 22184
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: afwikkeling garantie: verzendkosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Veldt01 schreef:In dit geval lees jij gewoon slecht (of enkel wat je wilt zien)

T.S. schrijft duidelijk:
Ik heb samen met de fabrikant een vervangend frame uitgezocht en dit is kosteloos naar mijn huisadres gestuurd
Alfatrion schreef:TS geeft aan dat hij (...) in overleg met de fabrikant een vervangend frame is uitgekozen.
Veldt01 schreef:Tenzij dit duidelijk met de dealer is afgesproken (maar dat zie ik hier nergens) is klant simpelweg geen gesprekspartner voor de producent (maar heeft hier duidelijk wel de rol van de dealer op zich genomen).
Nee, TS heeft hiermee slechts zijn eigen belangen behartigd.
Veldt01 schreef:Ik dit geval had koper e.e.a. met de dealer af moeten stemmen (dus ook de communicatie) en had het frame ook via de dealer moeten worden geretourneerd aan klant.
Welk nadeel ondervind de dealer hiervan?
Veldt01 schreef:Persoonlijk hoop ik niet dat het die kant opgaat want is de VS wordt zo'n beetje alles inmiddels als wegwerp product gezien en heel erg duurzaam lijkt me dat niet.
Europees gezien mag de consument onder andere die eigenschappen verwachten die normaal zijn voor producten van het zelfde soort, tenzij hem een andersluidende mededeling heeft bereikt. Als het product hieraan niet beantwoord dan moet de consument het recht hebben op kosteloos herstel of vervanging. Lid staten kunnen dit recht tot twee jaar beperken.

Bij het ontwerp van de Consumentenrichtlijn was het plan om vier richtlijnen te hervormen: koop op afstand, colportage, consumptie en algemene voorwaarden. Lidstaten mochten hier niet langer afwijken in het voordeel van de consument. De hervorming van de laatste twee richtlijnen hebben het niet gered. Deze aanpassingen waren vermoedelijk ook in strijd met het EU-verdrag, dat hoge consumentenbescherming verplicht stelt.

Veldt01
Berichten: 1017
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: afwikkeling garantie: verzendkosten

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Nee, TS heeft hiermee slechts zijn eigen belangen behartigd.
Klinkt geweldig maar zo werkt het niet. Als je je auto terugbrengt naar de garage met een defect vertrouw je er ook op dat de dealer het al dan niet onder garantie oplost. Beetje vreemd om vervolgens naar de importeur of Volkswagen te mailen dat ze de motor maar naar jou op moeten sturen.
Ten eerste heeft TS geen enkele overeenkomst met de producent dus is hij ook geen partij voor hem anderzijds druipt hier wel een stukje minachting van TS voor de dealer vanaf (kan me niet voorstellen dat een dealer het kan waarderen dat een klant met een defect frame komt, de dealer wel contact laat zoeken/de boel versturen maar vervolgens vrolijk de regie overneemt en zelf in overleg gaat met de fabriek en de dealer verder uitschakelt. Dit lijkt meer op eigenrichting als eigen belang waarbij TS zich wel wilt beroepen op allerlei wettelijke regels maar er vervolgens niet aan houdt als het je even niet uitkomt (vraag je maar eens af hoe jij je zou voelen als verkoper die wel geholpen wil worden maar je niet de kans geeft dit binnen redelijkheid te doen).

Als het product hieraan niet beantwoord dan moet de consument het recht hebben op kosteloos herstel of vervanging.
Recht hebben en recht krijgen zijn twee heel verschillende zaken. Winkels lopen hier nog wat op achter maar grotere bedrijven gaan in Nederland al heel hard de US achterna (koop maar eens iets bij Apple of de Media markt, gaat het stuk en wordt garantie op onredelijke gronden geweigerd dan kun je nog zoveel rechtsbescherming hebben maar zonder lange adem en een goede rechtsbijstand kom je geen stap verder).

Dan toch maar liever een goede band met een leverancier op bouwen, dan is de kans dat je zonder gezeur ook als het even tegen zit gewoon goed geholpen wordt.

Maar daar begon het dus niet mee. blijf erbij dat als TS een vent is gaat hij naar de dealer en praat het op een normale manier uit.

alfatrion
Berichten: 22184
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: afwikkeling garantie: verzendkosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Veldt01 schreef:
Nee, TS heeft hiermee slechts zijn eigen belangen behartigd.
Klinkt geweldig maar zo werkt het niet. Als je je auto terugbrengt naar de garage met een defect vertrouw je er ook op dat de dealer het al dan niet onder garantie oplost. Beetje vreemd om vervolgens naar de importeur of Volkswagen te mailen dat ze de motor maar naar jou op moeten sturen.
Wanneer de koper herstel vordert, dan is dat inderdaad wat vreemd. Immers, in dat geval moet het frame nog gemonteerd worden. Maar op 19 dec 2013 17:48 schreef je nog dat je er vanuit was gegaan dat de koopovereenkomst de koop van een frame betrof.
Veldt01 schreef:Ten eerste heeft TS geen enkele overeenkomst met de producent dus is hij ook geen partij voor hem anderzijds druipt hier wel een stukje minachting van TS voor de dealer vanaf (kan me niet voorstellen dat een dealer het kan waarderen dat een klant met een defect frame komt, de dealer wel contact laat zoeken/de boel versturen maar vervolgens vrolijk de regie overneemt en zelf in overleg gaat met de fabriek en de dealer verder uitschakelt.
Welk nadeel ondervind de dealer hiervan?
Veldt01 schreef:Dit lijkt meer op eigenrichting als eigen belang waarbij TS zich wel wilt beroepen op allerlei wettelijke regels maar er vervolgens niet aan houdt als het je even niet uitkomt (vraag je maar eens af hoe jij je zou voelen als verkoper die wel geholpen wil worden maar je niet de kans geeft dit binnen redelijkheid te doen).
TS heeft drie weken gewacht. Hoeveel langer had hij moeten wachten?
Veldt01 schreef:Recht hebben en recht krijgen zijn twee heel verschillende zaken.
De rest van het verhaal is leuk en aardig maar de vraag van TS was: wat zijn mijn rechten. Jij mag vinden dat de belangen van TS beter behartigd worden door de rekening maar gewoon te betalen, maar ik vindt dat hij wel correct over zijn rechten moet worden geïnformeerd.

Veldt01
Berichten: 1017
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: afwikkeling garantie: verzendkosten

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Volgens mij zitten we gewoon op een totaal ander spoor, ik vindt helemaal niet dat de rekening betaald moet worden, integendeel ik zou het gesprek met de dealer aangaan en meteen aangeven dat ik niet van plan ben te betalen, dit motiveren en proberen er met praten uit te komen, daarna kun je altijd nog bot schriftelijk weigeren en een papieren gevecht aangaan en zien wie de langste adem heeft... (maar wat verzendkosten zouden mij dat niet waard zijn)
TS heeft drie weken gewacht. Hoeveel langer had hij moeten wachten?
Dan kan ik je uit de droom helpen. Fietsen zijn een seizoensproduct waar geen of amper voorraad voor wordt aangehouden. Sterker nog ik ken een geval waar een klant ca. 7 maanden moest wachten op een vervangend frame (naar zijn zin). Frame kostte ook nog eens het tienvoudige (Colnago) maar dat is niet echt relevant, wachten is vervelend maar niet overkomelijk aangezien de dealer hem netjes had voorzien van een vergelijkbaar raceframe waar kosteloos gebruik van kon worden gemaakt.
Frames zijn handwerk wat a: kapot kan, b: gezien de productielocatie soms niet acuut te vervangen en tenslotte ook nog eens in China wordt geproduceerd.
Gok zomaar dat het frame net voor het fietsseizoen kapot is gegaan en dit TS zijn enige fiets is maar als je dan toch van je rechten als consument gebruik had willen maken dan had TS bij aanleveren defect frame gewoon om een tussentijdse oplossing kunnen vragen (leenframe/fiets) want ook daar kon hij wettelijk aanspraak op maken, dan was de druk van de ketel geweest en had de dealer in een normale termijn (denk zelf dat alles tot 5-7 weken al naar gelang het seizoen acceptabel is) zijn service kunnen leveren (ipv. dat koper en dealer elkaar het leven zuur hadden gemaakt).

alfatrion
Berichten: 22184
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: afwikkeling garantie: verzendkosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Veldt01 schreef:Volgens mij zitten we gewoon op een totaal ander spoor
Mij valt op dat je steeds van alles over het hoofd ziet. Je bent nu aan het ratelen over de reparatieperiode, maar het ging over het in overleg treden met de fabrikant. Jij noemde dat eigen richting. Ik wijs er op dat TS drie weken heeft gewacht en dat de verkoper binnen deze periode niet in staat was om contact te leggen met de fabrikant. Het versturen van een e-mail of het op pakken van de telefoon moet binnen twee weken gerealiseerd kunnen zijn.
vdbliek schreef:• dealer was na melding van de schade in ruim 3 weken tijd niet in staat contact te leggen met de fabrikant, hij kreeg volgens hem geen antwoord (e-mail). Goed, er is geen NL importeur meer, maar ik heb zelf via Google/Linkedin contact weten te leggen met de fabrikant binnen welgeteld 1 dag ....

Veldt01
Berichten: 1017
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: afwikkeling garantie: verzendkosten

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ik zou zeggen welkom in de echte wereld!
Zonder aanvullende info. kun je hier gewoon te weinig over zeggen. Als je nooit zaken hebt gedaan met een fietsenproducent en dan specifiek eentje in Italië waar je niet bekend staat als klant / nooit zaken mee hebt gedaan als klant dan is drie weken echt snel.
De meesten hebben nog wel een facefook account waar snel op wordt gereageerd maar de gewone email blijven lang liggen (en bovendien kun je van iemand die zijn brood met de verkoop moet verdienen redelijkerwijs niet verwachten dat hij de producent tig keer per dat met allerlei berichtjes bestookt en bellen heeft bij de meeste bedrijven weinig zin als je de taal niet machtig bent).

Afgezien van het feit dat de oplossing van het probleem in een week of 7 tot 8 gewoon redelijk is (als voor een vervanging was gezorgd). Een reparatie waar door de dealer ook voor had kunnen worden gekozen was echt niet sneller gegaan (kaal maken, las leggen en opnieuw lakken) dus zie ik qua duur niets om over te klagen.
Geloof dat we idd op twee sporen zitten, jij verbergt je achter een wetboek en ik probeer een praktische oplossing te geven om hieruit te komen. Het is nu aan TS om hier handen en voeten aan te geven en er op een goede manier uit te komen (zonder eerst tig brieven naar een incassobureau te moeten sturen want dat levert enkel ergernis en nog meer werk op)

Gesloten