Veldt01 schreef:In dit geval lees jij gewoon slecht (of enkel wat je wilt zien)
T.S. schrijft duidelijk:
Ik heb samen met de fabrikant een vervangend frame uitgezocht en dit is kosteloos naar mijn huisadres gestuurd
Alfatrion schreef:TS geeft aan dat hij (...) in overleg met de fabrikant een vervangend frame is uitgekozen.
Nee, TS heeft hiermee slechts zijn eigen belangen behartigd.Veldt01 schreef:Tenzij dit duidelijk met de dealer is afgesproken (maar dat zie ik hier nergens) is klant simpelweg geen gesprekspartner voor de producent (maar heeft hier duidelijk wel de rol van de dealer op zich genomen).
Welk nadeel ondervind de dealer hiervan?Veldt01 schreef:Ik dit geval had koper e.e.a. met de dealer af moeten stemmen (dus ook de communicatie) en had het frame ook via de dealer moeten worden geretourneerd aan klant.
Europees gezien mag de consument onder andere die eigenschappen verwachten die normaal zijn voor producten van het zelfde soort, tenzij hem een andersluidende mededeling heeft bereikt. Als het product hieraan niet beantwoord dan moet de consument het recht hebben op kosteloos herstel of vervanging. Lid staten kunnen dit recht tot twee jaar beperken.Veldt01 schreef:Persoonlijk hoop ik niet dat het die kant opgaat want is de VS wordt zo'n beetje alles inmiddels als wegwerp product gezien en heel erg duurzaam lijkt me dat niet.
Bij het ontwerp van de Consumentenrichtlijn was het plan om vier richtlijnen te hervormen: koop op afstand, colportage, consumptie en algemene voorwaarden. Lidstaten mochten hier niet langer afwijken in het voordeel van de consument. De hervorming van de laatste twee richtlijnen hebben het niet gered. Deze aanpassingen waren vermoedelijk ook in strijd met het EU-verdrag, dat hoge consumentenbescherming verplicht stelt.