LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Alternate weigert garantie bij dode pixel in laptopscherm
Alternate weigert garantie bij dode pixel in laptopscherm
Dag iedereen,
Gister 09-10-17 heb ik een nieuwe MSI GP72M 7REX-Leopard Pro-687NL, 17.3 besteld via ALTERNATE en vandaag binnen gekregen. Top, lekker snel.
Bij het opstarten van het apparaat viel mij meteen iets op. Een dode pixel in het scherm van een laptop t.w.v. 1499,-. U snapt dat ik hier niet blij mee ben en graag een oplossing tref met ALTERNATE voor dit product. Wat mij achteraf ook opviel: De doos was niet gesealed. Ik kon de doos zo openklappen! Normaal gesproken kan een bedrijf hier nog eens moeilijk over doen, maar deze doos was niet voorzien van een seal!
Via de telefonische klantenservice heb ik het probleem kenbaar gemaakt, maar mij werd verteld dat een dode pixel NIET onder de garantie valt. De mevrouw aan de lijn kwam met een technisch verhaal aanzetten over ISO waardes, en dat het daarom niet onder de garantie zou vallen. Ik had het idee dat de mevrouw aan de lijn haar eigen verhaal niet eens begreep.
Zit je dan met zo'n dure laptop en ALTERNATE weigert stappen te ondernemen. Ik heb ze vandaag een formele mail gestuurd. In deze mail doe ik nogmaals beroep op mijn garantie. Daarnaast heb ik ALTERNATE via verschillende sociale mediakanalen benaderd.
Ik weet momenteel niet goed wat ik moet doen en baal als een stekker. Wat zou ik als vervolg stap kunnen nemen?
Ik hoop zo spoedig mogelijk te horen van jullie.
Met vriendelijke groeten,
Delano Seliman
Gister 09-10-17 heb ik een nieuwe MSI GP72M 7REX-Leopard Pro-687NL, 17.3 besteld via ALTERNATE en vandaag binnen gekregen. Top, lekker snel.
Bij het opstarten van het apparaat viel mij meteen iets op. Een dode pixel in het scherm van een laptop t.w.v. 1499,-. U snapt dat ik hier niet blij mee ben en graag een oplossing tref met ALTERNATE voor dit product. Wat mij achteraf ook opviel: De doos was niet gesealed. Ik kon de doos zo openklappen! Normaal gesproken kan een bedrijf hier nog eens moeilijk over doen, maar deze doos was niet voorzien van een seal!
Via de telefonische klantenservice heb ik het probleem kenbaar gemaakt, maar mij werd verteld dat een dode pixel NIET onder de garantie valt. De mevrouw aan de lijn kwam met een technisch verhaal aanzetten over ISO waardes, en dat het daarom niet onder de garantie zou vallen. Ik had het idee dat de mevrouw aan de lijn haar eigen verhaal niet eens begreep.
Zit je dan met zo'n dure laptop en ALTERNATE weigert stappen te ondernemen. Ik heb ze vandaag een formele mail gestuurd. In deze mail doe ik nogmaals beroep op mijn garantie. Daarnaast heb ik ALTERNATE via verschillende sociale mediakanalen benaderd.
Ik weet momenteel niet goed wat ik moet doen en baal als een stekker. Wat zou ik als vervolg stap kunnen nemen?
Ik hoop zo spoedig mogelijk te horen van jullie.
Met vriendelijke groeten,
Delano Seliman
Laatst gewijzigd door Radar op 11 okt 2017 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast, opmaak verwijderd
Reden: Onderwerp aangepast, opmaak verwijderd
Re: Alternate weigert garantie bij dode pixel in laptopscherm
Ik begrijp dat je 'm online hebt besteld? Dan maak je toch gewoon gebruik van je retourrecht?
Re: Alternate weigert garantie bij dode pixel in laptopscherm
Je kan inderdaad het beste gebruik maken van het retourrecht, omdat dit zeker het gewenste resultaat geeft. Het alternatief is een beroep op de wettelijke garantie, maar dan is wel de vraag wat er over dit scherm is gecommuniceerd. Als aangegeven is dat dit, volgens de ISO 13406-2 norm, een type II scherm is, dan mag deze een bepaald aantal pixel fouten hebben. Als er niets is aangegeven, dan zal de rechter er van overtuigd moeten zijn dat je mocht verwachten dat je een scherm zonder pixelfouten zou krijgen. Ik voel zelf veel voor deze norm, maar het is maar net de vraag hoe de rechter, die jouw zaak behandeld, daarin zal staan.
https://blog.iusmentis.com/2008/10/15/h ... cd-scherm/
https://blog.iusmentis.com/2008/10/15/h ... cd-scherm/
Re: Alternate weigert garantie bij dode pixel in laptopscherm
Weinig schermen die nog geleverd worden met 0 dode pixel garantie, je kan proberen met heel veel moeite garantie te krijgen, of je maakt gebruik van retourrecht 14 dagen.
Hoe graag je ook deze laptop wil geeft retourrecht je de minste strijd, de eerste zal je waarschijnlijk nog verliezen en zal je jaren met die dode pixel zitten
Hoe graag je ook deze laptop wil geeft retourrecht je de minste strijd, de eerste zal je waarschijnlijk nog verliezen en zal je jaren met die dode pixel zitten
Re: Alternate weigert garantie bij dode pixel in laptopscherm
Daar heb ik inderdaad ook over nagedacht. Ik ben alleen niet zeker of ik hier nog recht op heb, omdat ik het apparaat wel aan heb gehad natuurlijk. Ik heb alles wel weer teruggedaan in de doos zoals het binnenkwam. Een ding scheelt: de doos was niet gesealed. Het was een vouw systeem.Moneyman schreef:Ik begrijp dat je 'm online hebt besteld? Dan maak je toch gewoon gebruik van je retourrecht?
Re: Alternate weigert garantie bij dode pixel in laptopscherm
Jazeker heb je daar nog recht op, je mag een product op zijn eigenschappen beoordelen en dan alsnog besluiten 'm terug te sturen.delano142 schreef:Daar heb ik inderdaad ook over nagedacht. Ik ben alleen niet zeker of ik hier nog recht op heb, omdat ik het apparaat wel aan heb gehad natuurlijk. Ik heb alles wel weer teruggedaan in de doos zoals het binnenkwam. Een ding scheelt: de doos was niet gesealed. Het was een vouw systeem.Moneyman schreef:Ik begrijp dat je 'm online hebt besteld? Dan maak je toch gewoon gebruik van je retourrecht?
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12
Re: Alternate weigert garantie bij dode pixel in laptopscherm
Afhankelijk van hoeveel je dode pixel (niet hebben) waard is zou je voor de zekerheid de laptop bij een ander bedrijf (prijsverschil) kunnen bestellen. Anders loop je natuurlijk de kans dat jouw geretourneerde laptop weer boven op de stapel beland en bij het opnieuw bestellen weer een etiket met jouw naam erop krijgt.
Re: Alternate weigert garantie bij dode pixel in laptopscherm
webshopeigenaar14 schreef:Afhankelijk van hoeveel je dode pixel (niet hebben) waard is zou je voor de zekerheid de laptop bij een ander bedrijf (prijsverschil) kunnen bestellen. Anders loop je natuurlijk de kans dat jouw geretourneerde laptop weer boven op de stapel beland en bij het opnieuw bestellen weer een etiket met jouw naam erop krijgt.
Goede tip, ik denk dat ik'm deze keer bestel via CoolBlue of gewoon via Mediamarkt. Heb zojuist Alternate gebeld en kenbaar gemaakt dat ik graag gebruik maak van mijn retour recht, en het dat ze het garantieverhaal van tafel mogen vegen. Ik heb vanochtend namelijk met MSI gebeld, zij zeggen dat de game serie laptops deze garantie namelijk wel ondersteunen. Alternate weer gebeld om dit te vertellen en zij willen weer communiceren weer met MSI of dit klopt (raar dat je dit trouwens niet weet van producten die zo'n prijskaartje hebben..)
Omdat dit waarschijnlijk dagen gaat duren en ik rekening hou met het scnario dat MSI weer wat anders communiceert naar Alternate, maak ik nu maar vroegtijdig gebruik van het retour recht. Zo jammer allemaal. Dat allemaal om een dode pixel. Wel of geen garantie? Het is ook maar net hoe je zo iets interpreteert. Alternate noemt het een 'cosmetische afwijking'. Ik kan je vertellen, die cosmetische afwijking zit aardig in de weg als je er mee wil gamen!
Re: Alternate weigert garantie bij dode pixel in laptopscherm
Het herroepingsrechten vervalt daar niet door, maar er is wel een risico met betrekking tot kosten. In de Leidraad Consumentenrechten staat hierover aangegeven:delano142 schreef:Daar heb ik inderdaad ook over nagedacht. Ik ben alleen niet zeker of ik hier nog recht op heb, omdat ik het apparaat wel aan heb gehad natuurlijk. Ik heb alles wel weer teruggedaan in de doos zoals het binnenkwam. Een ding scheelt: de doos was niet gesealed. Het was een vouw systeem.Moneyman schreef:Ik begrijp dat je 'm online hebt besteld? Dan maak je toch gewoon gebruik van je retourrecht?
Hierop is uiteraard de nodige kritiek te leveren. Als eerste, de overwegingen zijn een toelichting waarom voor en bepaald wetsartikel is gekozen. Overweging 47 is niet omgezet in wetgeving. Het is dan ook niet zo zwart wit dat wanneer je in de winkel iets niet mag, je datzelfde ook niet mag bij een koop op afstand. Als tweede, in winkel zal je geen computer mogen configureren, maar er zijn genoeg winkels waarin modellen staan die je mag uittesten. Een televisie mag je uitproberen, maar op de smart televisies komen tegenwoordig ook met software die geconfigureerd wordt bij het eerste gebruik. In de Leidraad staat een stukje verder dat je wel de doos mag openen, iets dat in de winkel echt niet mag.Leidraad Consumentenrechten schreef:In deze gevallen is de consument overeenkomstig artikel 14, lid 2, echter aansprakelijk "voor de waardevermindering van de goederen die het gevolg is van het behandelen van de goederen dat verder gaat dan nodig was om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen". In overweging 47 wordt deze plicht verder uitgelegd: "[...]. Het uitgangspunt dient te zijn dat de consument, om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen te controleren, deze slechts op dezelfde manier mag hanteren en inspecteren als hij dat in een winkel zou mogen doen. De consument mag dus bijvoorbeeld wel proberen of een kledingstuk past, maar hij mag het niet langere tijd dragen. De consument dient de goederen tijdens de herroepingstermijn dus met gepaste zorg te hanteren en te inspecteren."
De waardevermindering van de goederen kan met name bestaan uit de kosten voor de reiniging en reparatie van de goederen en, als de goederen niet meer als nieuw kunnen worden verkocht, het objectief gerechtvaardigde inkomensverlies voor de handelaar als het teruggezonden goed als tweedehands moet worden verkocht. Of het testen van de goederen door de consument verder is gegaan dan wat nodig was om hun aard, kenmerken en werking vast te stellen, zal bij een geschil per geval moeten worden beoordeeld. De vergelijking met wat de consument normaal kan doen in een fysieke winkel, is een goed referentiepunt, bijvoorbeeld:
- alvorens audio-/video- en opnameapparatuur te kopen, kan de consument normaal de beeld- of geluidskwaliteit testen;
- om een kledingstuk in een winkel te kunnen passen, hoeven etiketten niet te worden verwijderd;
- de consument kan huishoudelijke toestellen, zoals keukenapparatuur, normaal niet testen, aangezien het gebruik ervan onvermijdelijk sporen nalaat;
- de consument kan geen software op een computer configureren; de redelijke kosten voor het opnieuw instellen van dergelijke
apparatuur is dus ook een vorm van waardevermindering.
Re: Alternate weigert garantie bij dode pixel in laptopscherm
Alternate heeft zojuist opnieuw van zich laten horen. Ze zijn bereid om het product uit coulance voor mij om te ruilen. Ik ben verbaast maar tegelijkertijd opgelucht dat zij nu met een rendabele oplossing zijn gekomen.
Ik zou alleen wel graag zien dat zij binnen 12 dagen een nieuw apparaat leveren, zodat ik nog steeds kan beroepen op mijn retour recht (indien nodig)
Ik zou alleen wel graag zien dat zij binnen 12 dagen een nieuw apparaat leveren, zodat ik nog steeds kan beroepen op mijn retour recht (indien nodig)
Re: Alternate weigert garantie bij dode pixel in laptopscherm
Op Tweakers heeft iemand hier interessante informatie over gegeven:
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 3#48592753
Herroepen lijkt mij hier het beste. Alternate gaat slecht om met haar klanten als het om garantie aankomt. Daarover stonden reeds ook een aantal klachten op Tweakers. Twee die ik heb kunnen vinden:
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /1804887/0
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1802921
Maar ik kan mij herinneren er meer te hebben gelezen de afgelopen tijd op dat forum. Ik weet wel dat ik er weg blijf.
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 3#48592753
Herroepen lijkt mij hier het beste. Alternate gaat slecht om met haar klanten als het om garantie aankomt. Daarover stonden reeds ook een aantal klachten op Tweakers. Twee die ik heb kunnen vinden:
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /1804887/0
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1802921
Maar ik kan mij herinneren er meer te hebben gelezen de afgelopen tijd op dat forum. Ik weet wel dat ik er weg blijf.
Re: Alternate weigert garantie bij dode pixel in laptopscherm
Defect retour gekomen producten worden zonder reparatie gewoon weer aan een nieuwe klant verkocht terwijl men weet dat het product een probleem heeft waar geen klant op zit te wachten, na afdracht van een fors bedrag..........webshopeigenaar14 schreef:Anders loop je natuurlijk de kans dat jouw geretourneerde laptop weer boven op de stapel beland en bij het opnieuw bestellen weer een etiket met jouw naam erop krijgt.
Laatst gewijzigd door Radar op 12 okt 2017 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: off topic, gedeelte verwijderd
Reden: off topic, gedeelte verwijderd
Re: Alternate weigert garantie bij dode pixel in laptopscherm
Dacht je dat dit alleen bij webshops zou gebeuren? Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het het ook in de stenen winkels voorkomt. En dan niet alleen de grote boze winkels, ook de kleine speciaalzaken op de hoek. Sommige mensen trekken zich niet zoveel aan van een defect pixeltje of iets dergelijks dus gewoon nog een keer proberen verkopen. En misschien laten ze het er wel bij zitten als je zegt dat ze geen recht hebben op iets nieuws. Kom je er als ondernemer toch onderuit.Brahms schreef:O, gaat dat zo in Webshopland. Zo leer je nog eens wat bij "uit de eerste hand".webshopeigenaar14 schreef:Anders loop je natuurlijk de kans dat jouw geretourneerde laptop weer boven op de stapel beland en bij het opnieuw bestellen weer een etiket met jouw naam erop krijgt.
Defect retour gekomen producten worden zonder reparatie gewoon weer aan een nieuwe klant verkocht terwijl men weet dat het product een probleem heeft waar geen klant op zit te wachten, na afdracht van een fors bedrag..........
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12
Re: Alternate weigert garantie bij dode pixel in laptopscherm
Het gaat erom dat een geretourneerd product dat binnen de normen valt gewoon weer door verkocht wordt. Als het niet kapot is hoeft het ook niet gerepareerd te worden. Dat was ook het onderwerp. Alternate gaf aan dat het binnen de normen viel.Brahms schreef:webshopeigenaar14 schreef:Anders loop je natuurlijk de kans dat jouw geretourneerde laptop weer boven op de stapel beland en bij het opnieuw bestellen weer een etiket met jouw naam erop krijgt.
Re: Alternate weigert garantie bij dode pixel in laptopscherm
En dan opnieuw vermoedelijk non-conform is.webshopeigenaar14 schreef:Het gaat erom dat een geretourneerd product dat binnen de normen valt gewoon weer door verkocht wordt. Als het niet kapot is hoeft het ook niet gerepareerd te worden. Dat was ook het onderwerp.
Edit: Waarop het recht op herstel of vervanging weer ontstaat.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 11 okt 2017 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12
Re: Alternate weigert garantie bij dode pixel in laptopscherm
Dat zal TS een worst wezen. Deze wil uiteraard niet een 2e keer in dezelfde situatie terecht komen.
Re: Alternate weigert garantie bij dode pixel in laptopscherm
Er is geen recht op reparatie!Edit: Waarop het recht op herstel of vervanging weer ontstaat.
Het product valt in de marge van kwaliteitsnormen. 1 dode pixel kan voorkomen. Enigste geluk is dat ts herroepingsrecht kan gebruiken. Maar met de product is niks mis. Dan had je het product moeten kopen met garantie op de pixel zie: https://www.alternate.nl/ALTERNATE/6-ma ... uct/663686
Dit is de reden dat ik alles online bestel bij alternate. Is er iets mis kan ik herroepingsrecht gebruiken. Maar mijn ervaring met alternate is zeer goed. Altijd geholpen met garantie als er iets kapot was. Geen problemen.
Re: Alternate weigert garantie bij dode pixel in laptopscherm
De conclusie dat er geen recht op reparatie is kan je -evenals de omgekeerde conclusie- nog niet trekken, omdat niet duidelijk is om welk type scherm (zie eerder reactie van Alfatrion) het gaat. Dat je je er apart voor kan verzekeren zegt natuurlijk niets, want de meeste van die bij de verkoop aan te smeren verzekeringen dekken zaken die toch al door staand consumentenrecht worden gedekt.john18 schreef:Er is geen recht op reparatie!Edit: Waarop het recht op herstel of vervanging weer ontstaat.
Het product valt in de marge van kwaliteitsnormen. 1 dode pixel kan voorkomen. Enigste geluk is dat ts herroepingsrecht kan gebruiken. Maar met de product is niks mis. Dan had je het product moeten kopen met garantie op de pixel zie: https://www.alternate.nl/ALTERNATE/6-ma ... uct/663686
Dit is de reden dat ik alles online bestel bij alternate. Is er iets mis kan ik herroepingsrecht gebruiken. Maar mijn ervaring met alternate is zeer goed. Altijd geholpen met garantie als er iets kapot was. Geen problemen.
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12
Re: Alternate weigert garantie bij dode pixel in laptopscherm
Ok, dat maakt mij verder ook niet uit. Wat ik alleen niet geheel begrijp is dat er van alle kanten het advies komt om de laptop te retourneren. Iedereen weet ook dat, aangezien alternate van mening is/was, dat er met het product niets mis is dit product ook geen reparatie zal ondergaan en wat alternate betreft een goed werkend product is. En logischerwijze dus gewoon doorverkocht zal worden.Moneyman schreef: Op de man gespeeld...? die zie ik niet. Ik zie alleen een verdere uitwerking van de voorzet die je zelf gaf.
Het lijkt mij daarom een logisch advies (volgens TS zelfs het beste antwoord uit deze thread) om TS een tip te geven hoe te voorkomen dat het product voor een tweede keer in zijn bezit komt.
Wellicht kan iemand mij uitleggen waar ik hier de fout in ga?
Re: Alternate weigert garantie bij dode pixel in laptopscherm
Niet, wat mij betreft. Die tip was een hele goeie. En voor sommigen een eye-opener, blijkbaarwebshopeigenaar14 schreef:Ok, dat maakt mij verder ook niet uit. Wat ik alleen niet geheel begrijp is dat er van alle kanten het advies komt om de laptop te retourneren. Iedereen weet ook dat, aangezien alternate van mening is/was, dat er met het product niets mis is dit product ook geen reparatie zal ondergaan en wat alternate betreft een goed werkend product is. En logischerwijze dus gewoon doorverkocht zal worden.Moneyman schreef: Op de man gespeeld...? die zie ik niet. Ik zie alleen een verdere uitwerking van de voorzet die je zelf gaf.
Het lijkt mij daarom een logisch advies (volgens TS zelfs het beste antwoord uit deze thread) om TS een tip te geven hoe te voorkomen dat het product voor een tweede keer in zijn bezit komt.
Wellicht kan iemand mij uitleggen waar ik hier de fout in ga?