LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Apple Iphone 5S wordt gevaarlijk warm - verkoper failliet

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Arbox

Apple Iphone 5S wordt gevaarlijk warm - verkoper failliet

Ongelezen bericht door Arbox »

Hallo allemaal,

Na inmiddels meerdere malen van het spreekwoordelijke kastje naar de muur gestuurd te zijn door verschillende klantenservices en verkooppunten begin ik einde raad te worden.

De situatie is als volgt:
  • Apple Iphone 5S 16 GB gekocht bij The Phone House in Augustus 2015.
  • Sinds ongeveer een maand wordt deze mobiele telefoon gevaarlijk heet - te warm om nog vast te kunnen houden.
  • De betreffende Phone House winkel - het aankooppunt - is failliet.
  • The Phone House als bedrijf is overgenomen door een ander bedrijf en draagt nog steeds deze naam.
  • Apple Care geeft aan dat dit probleem onder de "Europese Custom" wet valt en dat ik het beste terug kon gaan naar de winkel waar ik het mobiel heb gekocht.
  • Deze winkel is echter falliet en derhalve ben ik naar een andere Phone House winkel gegaan. Zij geven aan dat ik het beste de garantieclaim kan indienen bij een officiële Apple Store, want als dit via The Phone House verloopt zal Apple aangeven dat de 1 jaar termijn vanuit Apple Garantie reeds is verstreken.
  • De officiële Apple Store te Amsterdam geeft aan dat ik de garantie moet claimen bij het orignele aankooppunt. Omdat deze falliet is, geven zij aan dat ik de telefoon niet onder de garantie kan laten repareren.
U snapt dat ik hier moedeloos van begin te worden, daar ik als consument het gevoel heb dat mij een niet normaal-te-functioneren telefoon is verkocht en dat de verschillende partijen hier niet hun verantwoordelijkheid in nemen.

Hopelijk kunt u mij verder helpen of wijzen op mijn rechten en bijbehorende plichten.

Bij voorbaat hartelijk dank.
Met vriendelijke groet, Arbox

NeoDutchio

Re: Apple Iphone 5S wordt gevaarlijk warm - verkoper failliet

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U moet voor de garantie inderdaad zijn bij de verkoper. Deze bestaat niet meer, dus vervalt helaas uw recht. Tenzij de bedrijfsvoering is overgenomen met alle lusten en lasten, dan zou u bij de opvolger kunnen aankloppen. Maar ook al is de naam van The Phonehouse doorgegaan, dit wil niet zeggen dat u daar terecht kunt. Dit is namelijk een ander bedrijf dan waar u gekocht heeft.
Heel zuur voor u, maar via consumentenrecht kunt u nergens meer terecht. Enkel coulance van een andere partij zou mooi zijn, maar is geen rexht

Verwijderd

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Volgens mij heeft u 2 jaar fabrieksgarantie van Apple zelf. Dus ik zou daar nu aankloppen nu verkoper failliet is.

Apple zelf zegt 1 jaar beperkte garantie te bieden, maar dat is in strijd met Europese regelgeving.

https://www.iculture.nl/dossiers/garantie-iphone-ipad/

https://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/

rvjapio

Ongelezen bericht door rvjapio »

Eén jaar garantie is helemaal niet in strijd met de Europese regelgeving. Nederland heeft zich namelijk onthouden van goedkeuring van die twee jaars termijn.

Verwijderd

rvjapio schreef:Eén jaar garantie is helemaal niet in strijd met de Europese regelgeving. Nederland heeft zich namelijk onthouden van goedkeuring van die twee jaars termijn.
Het zou u sieren als u uw foutieve tegenwerping weet te onderbouwen met bronnen. Het klopt namelijk simpelweg niet wat u zegt.

https://www.iphoned.nl/tips/iphone-garantie/

"Op zijn eigen website schrijft Apple dat je als koper recht hebt op één jaar beperkte iPhone garantie. Heb je het toestel in Europa gekocht, dan gelden echter de Europese regels en heb je als gezegd recht op twee jaar garantie. Apple meldt dit zelf niet, maar als je het aangeeft wanneer je contact met Apple opneemt, krijg je de garantie wel toegekend."

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... -garantie/

Ziet u? Dat zijn inmiddels al 4 bronnen die ondersteunen wat ik zeg.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een warme telefoon is toch niet zo vreemd? Telefoons hebben lithium batterijen en als deze snel worden leeggehaald of opgeladen, dan worden deze inderdaad erg heet. Of men de telefoon wel of niet vast kan houden ligt dan aan de persoon zelf. De een vindt 50 graden al heet, terwijl een ander dat pas bij 80 graden heeft.

Komt dit vaker voor als de telefoon aan de oplader ligt en u er mee bezig bent? Want dan trekt u de accu leeg en laadt u hem op op hetzelfde moment. Dan wordt ie dus het warmst.

Arbox

Ongelezen bericht door Arbox »

Dank alle voor de reacties.

Ik krijg het idee dat het mogelijk moet zijn om Apple support/care te benaderen met een referentie naar de Europese wetgeving.

Nijogeth schreef:Een warme telefoon is toch niet zo vreemd? Telefoons hebben lithium batterijen en als deze snel worden leeggehaald of opgeladen, dan worden deze inderdaad erg heet. Of men de telefoon wel of niet vast kan houden ligt dan aan de persoon zelf. De een vindt 50 graden al heet, terwijl een ander dat pas bij 80 graden heeft.

Komt dit vaker voor als de telefoon aan de oplader ligt en u er mee bezig bent? Want dan trekt u de accu leeg en laadt u hem op op hetzelfde moment. Dan wordt ie dus het warmst.
De telefoon wordt gloeiend heet in stand-by stand, waarbij er nauwelijks apps draaien, de telefoon niet aan de oplader hangt, de telefoon reeds is gereset en ook opnieuw is opgestart; ik vind dit erg vreemd.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Arbox schreef:Dank alle voor de reacties.

Ik krijg het idee dat het mogelijk moet zijn om Apple support/care te benaderen met een referentie naar de Europese wetgeving.

Nijogeth schreef:Een warme telefoon is toch niet zo vreemd? Telefoons hebben lithium batterijen en als deze snel worden leeggehaald of opgeladen, dan worden deze inderdaad erg heet. Of men de telefoon wel of niet vast kan houden ligt dan aan de persoon zelf. De een vindt 50 graden al heet, terwijl een ander dat pas bij 80 graden heeft.

De telefoon wordt gloeiend heet in stand-by stand, waarbij er nauwelijks apps draaien, de telefoon niet aan de oplader hangt, de telefoon reeds is gereset en ook opnieuw is opgestart; ik vind dit erg vreemd.
En is gevaarlijk. Ik zou die telefoon direct vervangen. Apple staat erom bekend ruk te zijn awt betreft garantie, en als de verkoper niet meer bestaat gaat dat een vervelend traject worden. Daarnaast is de termijn van 2 jaar toch bijna verlopen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat klinkt als een CPU die continue op 100% draait. Is de telefoon gereset naar standaardwaarden of alleen gecleared? M.a.w. staan de apps er nog op na de reset?

Als de apps er nog op staan, dan kun je er vanuit gaan dat 1 van de apps op de achtergrond continue de cpu aan het bezighouden is. Dit kan zonder dat deze app geopend is.

Ga eens naar instellingen->privacy->diagnose en gebruik. Hier zou een lijstje moeten staan met logbestanden, maar ook foutmeldingen. Als 1 app heel vaak voorkomt, dan is de kans groot dat deze app de boosdoener is en zou je deze eens moeten verwijderen en kijken hoe het dan gaat.

JvandeW

Ongelezen bericht door JvandeW »

rvjapio schreef:Eén jaar garantie is helemaal niet in strijd met de Europese regelgeving. Nederland heeft zich namelijk onthouden van goedkeuring van die twee jaars termijn.
Nederland heeft inderdaad niet de twee jaar garantie uit de Europese Richtlijn Koop en Garantie. In plaats daarvan heeft Nederland een onbepaalde garantietermijn omdat het ene product langer meegaat dan het ander. Echter, de Europese Richtlijn Koop en Garantie stelt dat lidstaten zelf een termijn mogen bepalen zolang deze gunstiger is dan de EU-regels en tevens voldoet aan minmaal twee jaar.

Als consument kun je dus in de eerste twee jaar zeker aankloppen bij de verkoper van het product zonder dat er discussie hoeft te ontstaan of het artikel twee twee jaar conform zou moeten werken.
JohnTheBassist schreef:
Het zou u sieren als u uw foutieve tegenwerping weet te onderbouwen met bronnen. Het klopt namelijk simpelweg niet wat u zegt.

https://www.iphoned.nl/tips/iphone-garantie/

"Op zijn eigen website schrijft Apple dat je als koper recht hebt op één jaar beperkte iPhone garantie. Heb je het toestel in Europa gekocht, dan gelden echter de Europese regels en heb je als gezegd recht op twee jaar garantie. Apple meldt dit zelf niet, maar als je het aangeeft wanneer je contact met Apple opneemt, krijg je de garantie wel toegekend."

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... -garantie/

Ziet u? Dat zijn inmiddels al 4 bronnen die ondersteunen wat ik zeg.
De bronnen zijn echter wel onvolledig of onjuist. Zij spreken steeds over garantie in het algemeen waardoor grote verwarring ontstaat.

Apple heeft zich als fabrikant niet te houden aan de Europese Richtlijn Koop en Garantie of Nederlandse Consumentenwetgeving. Als fabrikant is Apple vrij om zelf garantie te geven en hier ook voorwaarden aan te stellen. Als consument kun je niet bij Apple aankloppen en stellen dat de fabrieksgarantie niet voldoet aan de Europese Richtlijn Koop en Garantie of Nederlandse Consumentenwetgeving.

Wel kun je een beroep doen op deze rechten bij de partij waarmee je als consument een koopovereenkomst hebt gesloten. Een beroep doen op de garantie buiten de 1 jaar beperkte fabrieksgarantie van Apple kan dus alleen als je ook het product bij Apple in de winkel of online hebt gekocht en dus een koopovereenkomst met Apple hebt gesloten.

Maar dat is hier niet het geval. De TS heeft immers een koopovereenkomst gesloten met The Phone House. Normaliter is deze partij dus verantwoordelijk voor het leveren van een conform product, echter is met het faillissement van The Phone House alle verantwoordelijkheden komen te vervallen. Nu heeft de TS dan ook geen partij meer om aan te kloppen en staat met lege handen.
snuffel1 schreef:Apple heeft zich tot nu toe met hand en tand verzet om die richtlijn te volgen en dat mag want het bedrijf is gevestigd in Amerika en Amerika is geen lid van de Europese unie.
Dit is echt grootse onzin. Dat het bedrijf elders dan Europa een hoofdkantoor heeft, wil niet zeggen dat ze dan maar niet gebonden zijn aan de Europese regelgeving.

Verwijderd

JvandeW schreef: Apple heeft zich als fabrikant niet te houden aan de Europese Richtlijn Koop en Garantie of Nederlandse Consumentenwetgeving. Als fabrikant is Apple vrij om zelf garantie te geven en hier ook voorwaarden aan te stellen. Als consument kun je niet bij Apple aankloppen en stellen dat de fabrieksgarantie niet voldoet aan de Europese Richtlijn Koop en Garantie of Nederlandse Consumentenwetgeving.

Wel kun je een beroep doen op deze rechten bij de partij waarmee je als consument een koopovereenkomst hebt gesloten. Een beroep doen op de garantie buiten de 1 jaar beperkte fabrieksgarantie van Apple kan dus alleen als je ook het product bij Apple in de winkel of online hebt gekocht en dus een koopovereenkomst met Apple hebt gesloten.
U ook zonder bronvermelding van uw standpunt...

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is juridisch gezien mogelijk om de leverancier van de verkoper aan te spreken op grond van ongerechtvaardigde verrijking. In Nederland hebben verkoper namelijk dwingend regresrecht en door het failliet gaan wordt de leverancier verrijkt doordat de verkoper niet meer hem zal aankloppen voor het leveren van een ondeugdelijk product.
JohnTheBassist schreef:Apple zelf zegt 1 jaar beperkte garantie te bieden, maar dat is in strijd met Europese regelgeving.
Dat is niet in strijd met Europese regelgeving. In de richtlijn consumptiegoederen staat dat Nederland er voor moet zorgen dat Nederlandse verkoper tenminste twee jaar aansprakelijk is voor non-conformiteit. Nederland heeft geen (verval)termijn verbonden aan non-conformiteit en voldoet hiermee aan de Europese richtlijn. Appel is in dit geval niet de verkoper, zodat de wettelijke garantie niet (rechtstreeks) op haar van toepassing is.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 05 okt 2018 12:15, 2 keer totaal gewijzigd.

JvandeW

Ongelezen bericht door JvandeW »

JohnTheBassist schreef:
JvandeW schreef: Apple heeft zich als fabrikant niet te houden aan de Europese Richtlijn Koop en Garantie of Nederlandse Consumentenwetgeving. Als fabrikant is Apple vrij om zelf garantie te geven en hier ook voorwaarden aan te stellen. Als consument kun je niet bij Apple aankloppen en stellen dat de fabrieksgarantie niet voldoet aan de Europese Richtlijn Koop en Garantie of Nederlandse Consumentenwetgeving.

U ook zonder bronvermelding van uw standpunt...
Uit je eigen bron:

"Alleen klachten over ondeugdelijke producten (binnen 2 jaar) die direct bij Apple zijn gekocht, dus in de Online Apple Store of in de Apple Store in Amsterdam, behoren door Apple te worden behandelt. Als het Apple product bij een indirecte reseller is aangeschaft, bijvoorbeeld bij iCentre, Paradigit of Coolblue, dan moet de consument met het product terug naar de desbetreffende verkopende partij."

http://www.tabletguide.nl/19919/apple-e ... de-partij/
alfatrion schreef:Het is juridisch gezien mogelijk om de leverancier van de verkoper aan te spreken op grond van ongerechtvaardigde verrijking. In Nederland hebben verkoper namelijk dwingend regresrecht en door het failliet gaan wordt de leverancier verrijkt doordat de verkoper niet meer hem zal aankloppen voor het leveren van een ondeugdelijk product.
Juridisch gezien is heel veel mogelijk, alleen vermoed ik wel met weinig succes. Je moet 1) weten wie de voorgaande schakel is 2) als kopende partij op een of andere manier bewijzen dat het het defect voor de koop tussen The Phone House en de voorgaande schakel al bestond.

Dat dwingend regresrecht waar jij het zo vaak over hebt, lijkt mij onmogelijk in uitvoering.

alfatrion

Ik zie beiden punten niet als een probleem, omdat 1) het dwingend regresrecht doorloopt in de keten van verkopers en 2) de verkoper een dwingend regresrecht heeft als hij een non-conform product heeft geleverd.

Henk Toeter

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

@TS:

Garantie en conformiteit (recht op een deugdelijk product) worden nogal door elkaar gebruikt in dit topic en er wordt gebruik gemaakt van onbetrouwbare bronnen. Daarom richt ik me direct tot u.

Lang verhaal kort. Uw recht kunt u alleen halen bij de partij waar u een overeenkomst mee heeft afgesloten. Fabrieksgarantie van Apple is iets waar u in dit geval niets mee kunt, aangezien u dat ten allen tijde via de verkoper dient te regelen. Nu deze verkoper (vermoedelijk) niet meer bestaat vanwege het faillissement heeft u geen wederpartij meer. Daarnaast is de economische levensduur van uw product ook bijna afgelopen.

Als de nieuwe winkelier geen coulance wenst toe te passen steek er niet onnodig veel meer tijd in en ga op zoek naar een ander toestel.

Succes verder

alfatrion

Henk Toeter schreef:Daarnaast is de economische levensduur van uw product ook bijna afgelopen.
Dit begrip is misbruikt (het betekent eigenlijk wat anders) om de te verwachten levensduur mee aan te geven. Mobiele telefoon gaan langer mee dan twee jaar. Misschien wil je op een gegeven moment de accu (laten) vervangen, maar dat is geen redelijk om gelijk de hele telefoon af te schrijven. Net zoals een lekke band geen reden is om maar gelijk de fiets weg te gooien. Voor de levensduurverwachting wordt vaak verwezen naar de lijst van UNETO-VNI, maar die is misleidend. Een kennis van mij heeft een paar terug tweedehandse iPhone met destijds nieuwe batterij gekocht en dat ding werkt nog altijd.
CvB, 27 juni 2016, 2016/00068, r.o. 6 schreef:6. In de reclame-uiting wordt voor meer informatie over “gebruiksduurverwachtingen” verwezen naar een tabel van UNETO-VNI (“UNETO-VNI Tabel met gemiddelde gebruiksduurverwachtingen”). Deze kan worden geraadpleegd via een link onderaan de uiting en staat op een andere subpagina van de website van Scheer & Foppen. De consument die wil weten gedurende welke periode hij mag verwachten dat het product dient te beantwoorden aan de koopovereenkomst, zal met dat doel deze tabel kunnen raadplegen. Appellant heeft echter voldoende aannemelijk gemaakt dat de tabel voor dat doel ongeschikt is, nu daarin de gebruiksduur mede is bepaald door emotionele factoren zoals de vormgeving van nieuwe producten. De in de tabel weergegeven gebruiksduurverwachting zal hierdoor afwijken van de duur gedurende welke men volgens een redelijke verwachting van het product gebruik moet kunnen maken, welke termijn waarschijnlijk langer zal zijn dan de in de tabel weergegeven termijnen. De verwijzing door Scheer & Foppen naar de lijst van UNETO-VNI suggereert derhalve een schijn van objectiviteit ten aanzien van die gebruiksduur, die niet wordt waar gemaakt, nu de daar genoemde gebruiksduur deels subjectieve elementen bevat. Zowel het besluit tot vervanging van het apparaat als de beslissing omtrent aanschaffing van het servicepakket wordt beïnvloed met onjuiste en dus misleidende informatie over de economische levensduur van apparaten Dit kan ertoe leiden dat de gemiddelde consument zal menen dat hij gedurende een kortere tijd aanspraak kan maken op garantie als in werkelijkheid het geval is. Dit kan deze consument vervolgens ertoe brengen te kiezen voor het verlengde servicepakket. De grieven VI en VII slagen daarmee.
https://www.reclamecode.nl/webuitspraak.asp?ID=152179

Henk Toeter

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Dank voor de reactie. Dat is inderdaad de richtlijn waar ik de gequote uitspraak op baseer.

Dat het College van Beroep van de Stichting Reclame Code bepaald, in de door u aangehaalde link, dat er door Scheer & Foppen een misleidende uiting is gedaan is niets anders als een 'foei, dat is misleidende reclame en hiermee probeert u aanvullende garantie te verkopen aan de consument'.

(Grappig feitje: Op moment van deze uitspraak verkeerde Scheer en Foppen al in faillissement en zag de website er ongeveer zo uit https://www.scheerenfoppen.nl/)

Het staat ieder natuurlijk vrij om deze richtlijn te gebruiken of niet. Mijn ervaring is dat de geschillencommissie Elektro deze richtlijn ook gebruikt om de economische levensduur vast te stellen. Voorbeeldje: https://www.degeschillencommissie.nl/co ... levensduur
Beoordeling van het geschil
De commissie heeft het volgende overwogen.

Welke algemene voorwaarden nu wel of niet van toepassing zijn geweest is irrelevant voor deze zaak, eenvoudigweg omdat daarin helemaal niets is bepaald over de economische levensduur van de televisie. De vraag die beantwoord dient te worden is of de televisie die eigenschappen bezat die de consument op grond van de koopovereenkomst met de ondernemer mocht verwachten, meer in het bijzonder hoe lang de periode van het normale gebruik/genot van de televisie zou moeten zijn. In dat kader is relevant welke (economische) levensduur van deze televisie verwacht mocht worden. Anders dan de consument stelt gaat de commissie uit van een economische levensduur van zeven jaar. Die levensduur is ook in de praktijk van alle dag gangbaar en wordt overigens ook door de brancheorganisatie UNETO-VNI tot uitgangspunt genomen voor audio visuele producten van deze (hoogste) klasse en kwaliteit. Dat de technische levensduur wellicht langer kan zijn doet daaraan niet af.
Mijn Samsung S5 uit 2014 doet het nog prima en besef me daarom dat de richtlijn niet perfect is. Mij persoonlijk ontbreekt het aan de technische kennis om de economische levensduur van een smartphone vast te stellen.

Zolang er geen betere richtlijn bestaat blijf ik deze gebruiken bij het geven van juridisch advies. Dat u, Alfatrion, dat niet doet is natuurlijk geen probleem. We kunnen niet allemaal hetzelfde gaan doen. ;)

alfatrion

De Stichting Reclame Code doet, met wellicht een aantal uitzonderingen, niets anders dan foei roepen. In de zaak bij de geschillencommissie had er zo te zien meer werk van gemaakt had kunnen worden. Hiertoe kan het volgende worden aangedragen.

UNETO-VNI heeft bij het vaststellen van de tabel niet uitsluitend hebben gekeken naar de producteigenschappen, maar ook naar de nukken van de consument. Dat consumenten een product wegdoen, niet omdat het oude product defect is, maar omdat een nieuw product nieuwe functionaliteit heeft of nieuwe vormgeving heeft, is voor UNETO-VNI reden om de verwachting (fors) naar beneden bij te stellen.[1] Het probleem hiermee is dat het conformiteitsbegtinsel wel wel alleen uitgaat van de producteigenschappen. Immers, de consument mag dezelfde prestaties en dezelfde kwaliteit als soortgelijke producten verwachten en dat wordt niet anders als consumenten massaal besluit om een mobiele telefoon na twee jaar te vervangen.

Dit kan verder onderbouwd worden met een onderzoek onder fabrikanten naar defecten. Het is opmerkelijk te noemen dat het aantal defecten laag blijft wanneer de producten aan het einde van hun leven zouden zijn.
http://www.squaretrade.com/htm/pdf/Squa ... y_1109.pdf

Beeldbuizen: 10 jaar, plasmatelevisie: 14 jaar en LCD ook 14 jaar.
http://electronica.infonu.nl/huishoudel ... visie.html

Levensduur televisie 10 jaar
http://hdguru.com/what-retailers-dont-w ... ties/5126/

Volgens UNETO-VNI gaan computers 2 a 3 jaar mee. Volgens de fabrikanten is na 3 jaar slechts 33% van de laptops kapot.
http://www.squaretrade.com/htm/pdf/Squa ... y_1109.pdf

Navraag HCC bij fabikranten van digitale camera's: 5 tot 15 jaar.
http://www.pa3ajj.nl/Levensduur%20digitale%20camera.pdf

Levensduur witgoed in draaiuren, omrekent c.a. 14 jaar.
http://witgoedreparatietips.nl/levensduur.php

De consumentenbond heeft eigen richtlijnen, die beter aansluiten bij de realiteit. Bij de mobiele telefoon lijken ze zich te laten leiden door het feit dat er geen updates meer worden gegeven.
https://www.consumentenbond.nl/test/ele ... cten#item2

Overigens ben ik geen fan van de geschillencommissie en denk ik dat bij de rechtbank over het algemeen betere resultaten te behalen zijn. Daar zit uiteraard wel een prijskaartje aan vast. Voordeel is dan weer wel dat de zaak plaats vindt in de woonplaats van de consument.
Henk Toeter schreef:Mij persoonlijk ontbreekt het aan de technische kennis om de economische levensduur van een smartphone vast te stellen.
Elektronica gaat makkelijk vijf jaar mee, alleen accu gaan minder lang mee (2 jaar). Computers doen het bij mij tien jaar, ik koop dan wel goed spul en weet wat ik moet kopen.
Henk Toeter schreef:We kunnen niet allemaal hetzelfde gaan doen. ;)
Ja, want als we dat zouden doen... dan zouden rechters zonder werk komen te zitten.

Gesloten