Europese regels bestaan niet. De EU stelt directive op, die de landen omzetten in regelgeving. En landen kunnen afwijken van de EU directive, zoals zo vaak gebeurt.JohnTheBassist schreef: Heb je het toestel in Europa gekocht, dan gelden echter de Europese regels en heb je als gezegd recht op twee jaar garantie.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Apple Iphone 5S wordt gevaarlijk warm - verkoper failliet
-
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20
Re: Apple Iphone 5S wordt gevaarlijk warm - verkoper failliet
-
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50
Re: Apple Iphone 5S wordt gevaarlijk warm - verkoper failliet
Daar gaat het op dit forum ook vaak de mist in. Die aangehaalde bronnen.
- Squaretrade = commercieële organisatie. Soort verzekeraar die zijn diensten als aanvullende garantie aanbied oid. Totaal niet onafhankelijk.
- Infonu.nl. Who the F is Juul en waarom zou zij verstand van zaken hebben. Even betrouwbaar als Wikipedia.
- Een of andere Amerikaan die zichzelf de HDGuru noemt. Als ik zo'n bron in mijn dagvaarding zou meenemen zou ik met een zak over mijn hoofd naar de rechtbank gaan.
- Lijkt me een prima vent met verstand van zaken, wellicht is hij te benaderen als deskundige in een procedure. https://www.ictwaarborg.nl/nieuws/2017/ ... t-pensioen
Draaiuren omrekenen in jaren is prima, maar hoeveel jaar verwacht mag worden hangt af van de gezinssamenstelling.
- In jouw post is alleen de consumentenbond onafhankelijk.
Die linkjes van John op de vorige pagina zijn ook al zoiets. Een paar tech-boys die over Europees recht gaan kletsen. Dat kan natuurlijk niemand ze verbieden, maar laten we niet doen alsof dat betrouwbare bronnen zijn. Als ik bijvoorbeeld een epistel schrijf over hielspoor of knieklachten en hoe dat met fysiotherapie kan worden behandeld kan ik dat gewoon op infonu.nl, wikipedia of waar dan ook publiceren. Echter heb ik van dat onderwerp totaal geen kaas gegeten. Toch gaan mensen dat lezen en geloven, want ja, het staat op internet.
Ter afsluiting, want het wordt allemaal weer veel te off-topic. Ik laat me niet leiden naar het een of het ander. De wens van cliënt is doorslaggevend of het Geschillencommissie (als deze optie er is) of rechtbank wordt. Echter ben ik wel van mening dat wanneer je deze niet op de mogelijkheid van de Geschillencommissie wijst deze onnodig op kosten wordt gejaagd. De Geschillencommissie is meer laagdrempelig en ik merk dat (let op, slechts mijn ervaring) cliënten dat als prettig ervaren. Beslechting van het geschil vindt sneller plaats en ze vertellen makkelijker hun verhaal tegen een gast in een overhemd en een spijkerbroek dan iemand in een toga.
Fijne avond nog.
- Squaretrade = commercieële organisatie. Soort verzekeraar die zijn diensten als aanvullende garantie aanbied oid. Totaal niet onafhankelijk.
- Infonu.nl. Who the F is Juul en waarom zou zij verstand van zaken hebben. Even betrouwbaar als Wikipedia.
- Een of andere Amerikaan die zichzelf de HDGuru noemt. Als ik zo'n bron in mijn dagvaarding zou meenemen zou ik met een zak over mijn hoofd naar de rechtbank gaan.
- Lijkt me een prima vent met verstand van zaken, wellicht is hij te benaderen als deskundige in een procedure. https://www.ictwaarborg.nl/nieuws/2017/ ... t-pensioen
Draaiuren omrekenen in jaren is prima, maar hoeveel jaar verwacht mag worden hangt af van de gezinssamenstelling.
- In jouw post is alleen de consumentenbond onafhankelijk.
Die linkjes van John op de vorige pagina zijn ook al zoiets. Een paar tech-boys die over Europees recht gaan kletsen. Dat kan natuurlijk niemand ze verbieden, maar laten we niet doen alsof dat betrouwbare bronnen zijn. Als ik bijvoorbeeld een epistel schrijf over hielspoor of knieklachten en hoe dat met fysiotherapie kan worden behandeld kan ik dat gewoon op infonu.nl, wikipedia of waar dan ook publiceren. Echter heb ik van dat onderwerp totaal geen kaas gegeten. Toch gaan mensen dat lezen en geloven, want ja, het staat op internet.
Ter afsluiting, want het wordt allemaal weer veel te off-topic. Ik laat me niet leiden naar het een of het ander. De wens van cliënt is doorslaggevend of het Geschillencommissie (als deze optie er is) of rechtbank wordt. Echter ben ik wel van mening dat wanneer je deze niet op de mogelijkheid van de Geschillencommissie wijst deze onnodig op kosten wordt gejaagd. De Geschillencommissie is meer laagdrempelig en ik merk dat (let op, slechts mijn ervaring) cliënten dat als prettig ervaren. Beslechting van het geschil vindt sneller plaats en ze vertellen makkelijker hun verhaal tegen een gast in een overhemd en een spijkerbroek dan iemand in een toga.
Fijne avond nog.
Re: Apple Iphone 5S wordt gevaarlijk warm - verkoper failliet
Je vergeet het linkje van de website van Apple zelf.Henk Toeter schreef:Daar gaat het op dit forum ook vaak de mist in. Die aangehaalde bronnen.
- Squaretrade = commercieële organisatie. Soort verzekeraar die zijn diensten als aanvullende garantie aanbied oid. Totaal niet onafhankelijk.
- Infonu.nl. Who the F is Juul en waarom zou zij verstand van zaken hebben. Even betrouwbaar als Wikipedia.
- Een of andere Amerikaan die zichzelf de HDGuru noemt. Als ik zo'n bron in mijn dagvaarding zou meenemen zou ik met een zak over mijn hoofd naar de rechtbank gaan.
- Lijkt me een prima vent met verstand van zaken, wellicht is hij te benaderen als deskundige in een procedure. https://www.ictwaarborg.nl/nieuws/2017/ ... t-pensioen
Draaiuren omrekenen in jaren is prima, maar hoeveel jaar verwacht mag worden hangt af van de gezinssamenstelling.
- In jouw post is alleen de consumentenbond onafhankelijk.
Die linkjes van John op de vorige pagina zijn ook al zoiets. Een paar tech-boys die over Europees recht gaan kletsen. Dat kan natuurlijk niemand ze verbieden, maar laten we niet doen alsof dat betrouwbare bronnen zijn. Als ik bijvoorbeeld een epistel schrijf over hielspoor of knieklachten en hoe dat met fysiotherapie kan worden behandeld kan ik dat gewoon op infonu.nl, wikipedia of waar dan ook publiceren. Echter heb ik van dat onderwerp totaal geen kaas gegeten. Toch gaan mensen dat lezen en geloven, want ja, het staat op internet.
Ter afsluiting, want het wordt allemaal weer veel te off-topic. Ik laat me niet leiden naar het een of het ander. De wens van cliënt is doorslaggevend of het Geschillencommissie (als deze optie er is) of rechtbank wordt. Echter ben ik wel van mening dat wanneer je deze niet op de mogelijkheid van de Geschillencommissie wijst deze onnodig op kosten wordt gejaagd. De Geschillencommissie is meer laagdrempelig en ik merk dat (let op, slechts mijn ervaring) cliënten dat als prettig ervaren. Beslechting van het geschil vindt sneller plaats en ze vertellen makkelijker hun verhaal tegen een gast in een overhemd en een spijkerbroek dan iemand in een toga.
Fijne avond nog.
Zal ik er voor het gemak nog een linkje van tweakers aan toevoegen? Ik ben erg benieuwd wat er volgens u allemaal mis is met deze site.
https://tweakers.net/nieuws/81044/apple ... antie.html
Of nu.nl, ook al zo'n uitermate waardeloze en niet te vertrouwen site:
http://www.nu.nl/internet/2777433/apple ... -jaar.html
pcmweb, zwaar subjectieve berichtgeving altijd!!!1
https://pcmweb.nl/artikelen/juridisch/a ... -garantie/
Maar u ook verder nog een fijne avond hoor!
-
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50
Re: Apple Iphone 5S wordt gevaarlijk warm - verkoper failliet
Rustig aan John, we zijn gewoon 2 mensen die standpunten uitwisselen op een openbaar forum, maak u niet druk.JohnTheBassist schreef:...
pcmweb, zwaar subjectieve berichtgeving altijd!!!1
...
Ter zake:
Nee, alle 3 geen betrouwbare bronnen. Dat zou u moeten weten als u ooit een scriptie of essay heeft moeten schrijven.
Tweakers is over het algemeen een fijne site met toegankelijke informatie, maar de persoon die het artikel heeft geschreven heeft zo te zien geen tot weinig juridische ervaring. Ongetwijfeld een prima gozer, maar ik heb geen rechtsgeleerdheid gestudeerd om me door een farmacoloog te laten voorlichten over Europese wetgeving die ik zelf ook kan raadplegen. Ieder zijn vakgebied natuurlijk. https://tweakers.net/crew/296/
Nu.nl is vergelijkbaar met Telegraaf (ook onbetrouwbare bron),vooral veel sensatie. Het is in die branche belangrijker dat je nieuws snel brengt, of het ook correct is is minder relevant.Bauke begon in 2007 als simpel modje op het forum, maar besteedt nu veel te veel tijd aan Tweakers.net. Hij is nieuwsposter, PowerMod op de Frontpage en is op het forum admin van de talrijke Mobile-fora. Verder heeft Bauke zijn doctorstitel behaald en is hij klinisch farmacoloog. In het dagelijks leven werkt hij als projectmanager bij een bedrijf dat onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen doet
PcmWeb....
Wat schrijven ze nou eigenlijk? Dat wanneer ik als consument iets in Nederland koop de Nederlandse wet- en regelgeving van toepassing is. Lekker nieuws. Leuk dat Iphone-gebruikers dit interessant vinden, maar juridisch (verbintenissenrecht) gebeurt hier helemaal niets.Apple is na veel geharrewar met de Consumentenbond eindelijk overstag gegaan: sinds dit weekend gelden voor alle Apple-producten die in Nederland gekocht worden, de Nederlandse garantievoorwaarden. Deze zijn uitgebreider dan Apple's eigen garantiebepalingen.
Voor de helderheid, Al deze artikelen, de zaak in Italië en de zaak waar de consumentenbond mee heeft gedreigd gaan niet om hoeveel garantie een consument heeft maar hoe de garantievoorwaarden van Apple zijn omschreven. Dit was op dat moment namelijk een document van 200 pagina's in diversen talen en voorwaarden die zo grijs waren dat Apple zelf niet goed kon uitleggen als er naar gevraagd werd.
Richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen
(21) Overwegende dat het voor bepaalde categorieën goederen vaste praktijk is dat verkopers en producenten garanties geven voor gebreken die zich binnen een bepaalde termijn manifesteren; dat deze praktijk kan bijdragen tot versterking van de concurrentie; dat dergelijke garanties weliswaar een legitiem marketinginstrument zijn, doch de consument niet mogen misleiden; dat teneinde te verzekeren dat de consument niet misleid wordt, de garanties bepaalde gegevens moeten bevatten, onder meer een verklaring dat zij de rechten van de consument onverlet laten;
Aan artikel 6 lid 2 werd duidelijk niet voldaan.Artikel 6 Lid 2
In de garantie:
- moet vermeld staan dat de consument krachtens de toepasselijke nationale wetgeving betreffende de verkoop van consumptiegoederen wettelijke rechten heeft en moet duidelijk worden gesteld dat de garantie die rechten onverlet laat;
- moeten in duidelijke en begrijpelijke taal de inhoud van de garantie en de essentiële gegevens vermeld staan die noodzakelijk zijn om van de garantie gebruik te kunnen maken, met name de duur en het geografische toepassingsgebied van de garantie, alsmede de naam en het adres van de garant.
John, als u over de richtlijn wil praten, pak dan concreet de richtlijn erbij en ga niet herhalen wat Pietje en Jantje ook vinden.
Dit is nou een betrouwbare en onafhankelijke bron = http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 44&from=NL
(Daar bedoel ik uiteraard niet mijzelf mee, ik ben gewoon een gast op een openbaar forum)
@ Moderator: Sorry mod, dit is het laatste off-topic wat ik te melden heb.
@ TS: Voor het advies, zie mijn eerste bericht op de vorige pagina.
Re: Apple Iphone 5S wordt gevaarlijk warm - verkoper failliet
Jammer. UNETO-VNI heeft ondertussen al zo goed als toegegeven dat het tabel eigenlijk nergens goed voor is en dus niet als uitgangspunt gebruikt mag worden.Henk Toeter schreef:Anders dan de consument stelt gaat de commissie uit van een economische levensduur van zeven jaar. Die levensduur is ook in de praktijk van alle dag gangbaar en wordt overigens ook door de brancheorganisatie UNETO-VNI tot uitgangspunt genomen voor audio visuele producten van deze (hoogste) klasse en kwaliteit. Dat de technische levensduur wellicht langer kan zijn doet daaraan niet af.
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 9#48274739Bedankt voor uw emailbericht. De meeste producten functioneren zonder enig probleem totdat zij worden vervangen en afgedankt. In de incidentele situatie dat het product een gebrek vertoont, weten consument en winkelier vrijwel altijd een passende oplossing te bereiken. In een beperkt aantal gevallen van een gebrekkig product ontstaat echter soms discussie. De wettelijke bepalingen over consumentenkoop munten uit in algemene termen. Dat maakt het voor consument en winkelier soms lastig hoe dat dan in een specifieke situatie concreet vorm moet krijgen. Consument en winkelier hebben belang bij vlot realiseren van een oplossing in plaats van vertraging opleverend gehakketak.
UNETO-VNI heeft daarom de tabel met gebruiksduurverwachtingen opgesteld. Bij de te verwachten gebruiksduur gaat het niet om technische levensduur, maar spelen ook factoren als nieuwe functionaliteit, lager energieverbruik etc een rol. De te verwachten gebruiksduur ligt daarom lager dan de technische levensduur.
Bij het opstellen van de tabel blijft het een lastige opgave om de balans te vinden tussen genuanceerd en compact. Hoe meer artikelgroepen, hoe meer segmenten binnen een artikelgroep, hoe meer parameters voor gebruiksduur, des te omvangrijker wordt de tabel. En er blijft hoe dan ook altijd wel discussie mogelijk over de afbakening van artikelgroepen, segmenten daarbinnen etc.
De tabel is zeker geen wet van Meden en Perzen. De tabel is bedoeld als een hulpmiddel voor de praktijk en heeft geen dwingend karakter. Winkelier en consument kunnen andere referentiepunten gebruiken, zoals bijvoorbeeld mededelingen van de fabrikant of rapporten van Consumentenbond. Wij hebben Consumentenbond ook wel eens gepolst over de mogelijkheid om samen een lijstje of tabel te maken. Dat leverde toen te weinig basis op voor verdere gezamenlijke actie.
UNETO-VNI evalueert periodiek de ervaringen met de tabel plus de ontwikkelingen rond elektrische producten en past dan waar nodig de tabel aan. Uw oproep om nog eens te kijken naar de indeling/samenstelling van de artikelgroepen nemen wij daarbij mee.
Laatst gewijzigd door JvandeW op 28 jul 2017 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Apple Iphone 5S wordt gevaarlijk warm - verkoper failliet
Alweer vertel je onzin die gewoon niet waar is. Lees anders eerst even de rest van het topic door want dit is al onderuit gehaald.snuffel1 schreef:On topic, de fabrikant geeft gedurende de garantie periode recht op kosteloos herstel indien dat nodig blijkt te zijn maar na afloop van die garantie niet meer. Vaak is er nog een soort van coulance mogelijk want de fabrikant wil wel de klant tevreden houden. Apple in deze hanteert de Amerikaanse voorwaarden en blijft dat halsstarrig volhouden want de markt voor gerefurbishd toestellen is groter dan de verkoop van nieuwe toestellen.
Re: Apple Iphone 5S wordt gevaarlijk warm - verkoper failliet
De eerste stap is het onderuit schoppen van het lijstje van UNETO-VNI. De tweede stap is antwoord geven op de vraag: wat is het dan wel?Henk Toeter schreef:Daar gaat het op dit forum ook vaak de mist in. Die aangehaalde bronnen.
De lijst van UNETO-VNI moet worden gekwalificeerd als zijnde onbruikbaar enkel en alleen vanwege de wijze waarop deze tot stand is gekomen. Er is niet alleen gekeken naar de kwaliteit en prestaties van soortgelijke producten, maar ook andere reden om het product te vervangen zijn meegenomen. Dat mijn buurman zijn beeldbuis vervangt door een platter model betekent natuurlijk niet dat ik daardoor opeens moet verwachten dat mijn beeldbuis minder lang mee gaat. Immers, de kwaliteit van mijn beeldbuis op het moment van aflevering veranderd niet door het gegeven dat mijn buurman drie jaar later een LCD scherm koopt. Echter, UNETO-VNI neemt dat wel mee en komt daardoor op een te laag getal uit. Dat is precies waarom de CvB deze afwijst.
UNETO-VNI en de consumentenbond zijn eveneens niet onafhankelijk. Beiden komen op voor de belangen van de achterban, die hun rekeningen betalen. Voor UNETO-VNI bestaat die achterban uit winkelier, die belang hebben bij lage cijfers, en voor de Consumentenbond, bestaat de achterban uit consumenten, die belang hebben bij hoge cijfers. Uit eindelijk komt het er op neer wie geloof je?Henk Toeter schreef:- Squaretrade = commercieële organisatie. Soort verzekeraar die zijn diensten als aanvullende garantie aanbied oid. Totaal niet onafhankelijk.
Ik vind dit rapport een sterke bron. Dat geldt ook voor het HCC artikel over digitale camera's.
Natuurlijk, maar je moet toch wat. Als ik naar uitspraken onderzoek naar uitspraken van fabrikanten zou kunnen wijzen, dan zou ik dat doen.Henk Toeter schreef:- Infonu.nl. Who the F is Juul en waarom zou zij verstand van zaken hebben. Even betrouwbaar als Wikipedia.
- Een of andere Amerikaan die zichzelf de HDGuru noemt. Als ik zo'n bron in mijn dagvaarding zou meenemen zou ik met een zak over mijn hoofd naar de rechtbank gaan.
Dat geld voor alle apparatuur. Ook de televisie gaat langer mee indien deze minder wordt gebruikt.Henk Toeter schreef:- Lijkt me een prima vent met verstand van zaken, wellicht is hij te benaderen als deskundige in een procedure. https://www.ictwaarborg.nl/nieuws/2017/ ... t-pensioen
Draaiuren omrekenen in jaren is prima, maar hoeveel jaar verwacht mag worden hangt af van de gezinssamenstelling.
Persoonlijk ben ik er overigens voor als fabrikanten verplicht zouden worden om de te verwachten levensduur op de door af te drukken.
Re: Apple Iphone 5S wordt gevaarlijk warm - verkoper failliet
Ook jij haalt weer twee zaken (Fabrieksgarantie & Consumentenrecht) door elkaar en ook nog eens flink fout ook. Er klopt simpelweg helemaal niets van.snuffel1 schreef:@jvandeW, ik heb de antwoorden gelezen en de onzinnige er uit gefilterd want een artikel in de krant of van internet geplukt wil nog niet zeggen dat het waarheid is. In de EU is een richtlijn wat betreft de twee jarige garantie uitgesproken maar Nederland heeft die niet als wet over genomen. veel fabrikanten die op de Europese markt opereren hebben die richtlijn wel in de garantie opgenomen om van het gezeur af te zijn. Omdat veel fabrikanten dat gedaan hebben denken we dat het een wet is maar dat is niet zo.
Omdat je andere bronnen van tafel probeert te vegen als zijnde onbetrouwbaar, kun je jouw tekst dan zelf wel met betrouwbare bronnen versterken?
-
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50
Re: Apple Iphone 5S wordt gevaarlijk warm - verkoper failliet
@JvandeW:
De tekst die je quote onder 'Henk Toeter schreef' is niet van mij, deze is uit een uitspraak van de Geschillencommissie. Hiermee maak je het er niet duidelijker op. Wat precies jammer is snap ik niet. Nergens verklaar ik de richtlijn heilig. Ik gebruik hem als richtlijn, niet als de ultieme waarheid. Zolang ik geen beter alternatief heb en deze als tool wordt geaccepteerd door de partijen waar ik mee te maken heb gebruik ik hem. Als anderen ervoor kiezen dat niet te doen. Geweldig. Ik zal mensen niet proberen op andere gedachten te brengen.
Laat er eerst maar een werkbaar alternatief komen. Wat Alfatrion zegt over fabrikanten die zelf stellingen innemen over de levensduur zou heel mooi zijn, echter te mooi om waar te zijn.
De tekst die je quote onder 'Henk Toeter schreef' is niet van mij, deze is uit een uitspraak van de Geschillencommissie. Hiermee maak je het er niet duidelijker op. Wat precies jammer is snap ik niet. Nergens verklaar ik de richtlijn heilig. Ik gebruik hem als richtlijn, niet als de ultieme waarheid. Zolang ik geen beter alternatief heb en deze als tool wordt geaccepteerd door de partijen waar ik mee te maken heb gebruik ik hem. Als anderen ervoor kiezen dat niet te doen. Geweldig. Ik zal mensen niet proberen op andere gedachten te brengen.
Laat er eerst maar een werkbaar alternatief komen. Wat Alfatrion zegt over fabrikanten die zelf stellingen innemen over de levensduur zou heel mooi zijn, echter te mooi om waar te zijn.
Re: Apple Iphone 5S wordt gevaarlijk warm - verkoper failliet
Bedoel je deze?snuffel1 schreef:De richtlijn wat betreft garantie heb ik al eerder vermeldt en komt van consuwijzer maar door de wirwar aan antwoorden is u die blijkbaar ontgaan. Ik ben het niet vaak eens met consuwijzer maar deze keer wel.
Want naast de onzin die je er zelf bij hebt geschreven, heb je de tekst ook nog eens zodanig selectief weten te quoten dat verkeerde conclusies getrokken kunnen worden.snuffel1 schreef:@ johnthebassist, zelfs consuwijzer schrijft onderstaande quote over de wet op de garantie.Er is in Nederland helemaal geen wet wat betreft de garantietermijn maar een richtlijn waaraan Europese fabrikanten zich over het algemeen houden. Apple heeft zich tot nu toe met hand en tand verzet om die richtlijn te volgen en dat mag want het bedrijf is gevestigd in Amerika en Amerika is geen lid van de Europese unie.Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen
Om maar even de gehele tekst te quoten:
"Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet."
De dikgedrukte tekst hier is essentieel om te begrijpen dat verkopers hier in Nederland niet tot twee jaar garantie moeten geven maar een garantie die niet korter mag zijn maar alleen langer - afhankelijk van het product.
AangepastHenk Toeter schreef:@JvandeW:
De tekst die je quote onder 'Henk Toeter schreef' is niet van mij, deze is uit een uitspraak van de Geschillencommissie. Hiermee maak je het er niet duidelijker op.
Een harde lijn zal nooit getrokken kunnen worden, omdat ieder apparaat verschillend is en verschillende verwachtingen heeft - zowel economisch als technisch. Een werkbaar alternatief kan dus slechts komen wanneer dit voor ieder apart product wordt bepaald.Wat precies jammer is snap ik niet. Nergens verklaar ik de richtlijn heilig. Ik gebruik hem als richtlijn, niet als de ultieme waarheid. Zolang ik geen beter alternatief heb en deze als tool wordt geaccepteerd door de partijen waar ik mee te maken heb gebruik ik hem. Als anderen ervoor kiezen dat niet te doen. Geweldig. Ik zal mensen niet proberen op andere gedachten te brengen.
Laat er eerst maar een werkbaar alternatief komen. Wat Alfatrion zegt over fabrikanten die zelf stellingen innemen over de levensduur zou heel mooi zijn, echter te mooi om waar te zijn.
Daarbij zou garantie eigenlijk ook niet in jaren gegeven moeten worden maar in gebruiksuren. Een iPhone waarmee continue iets gedaan wordt behoort natuurlijk niet even veel jaren zonder problemen te kunnen werken als een iPhone waarmee slechts sporadisch wordt gebeld. Alleen wordt het daarmee al helemaal niet onmogelijk.
Een uitgaanspunt waar ik tevreden mee zou zijn mocht ik in een dergelijke situatie komen, is het tabel van UNETO-VNI of de consumentenbond als een minimum stellen voor producten waarin zij conform dienen te werken en indien zij defect raken, kosteloos worden gerepareerd. Raken zij buiten deze termijn defect, wordt gekeken naar de technische levensduur van de apparaten en betaal ik procentueel mee in de reparatiekosten naar het aantal jaar tussen de economische levensduur en de technische levensduur.
Bijvoorbeeld: economische levensduur van een apparaat is 3 jaar maar de technische levensduur is 5 jaar. Na 4 jaar raakt het apparaat defect en ik claim garantie bij de verkoper. De reparatiekosten voor het apparaat zijn € 100,- waarvan de verkoper € 50,- betaalt en ik ook € 50,-. Dit lijkt mij redelijk.
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 31 mei 2005 19:30
Re: Apple Iphone 5S wordt gevaarlijk warm - verkoper failliet
Ga zelf met de iPhone, lader, aankoopbon etc. naar de Apple Store (Amsterdam) en laat hem daar bekijken, deze medewerkers zijn behulpzaam en kunnen wellicht een oplossing aandragen.
Re: Apple Iphone 5S wordt gevaarlijk warm - verkoper failliet
Onjuist. Je wekt hiermee ten onrechte de indruk dat verkoper verplicht zijn om alleen producten te verkopen, die tenminste twee jaar moeten meegaan. De Nederlandse wet kent geen termijn, dus mogen er ook producten verkocht worden, die minder lang meegaan. De richtlijn verplicht landen overigens ook niet om tot het resultaat te komen dat producten ten minste twee jaar meegaan. Het enige waar de richtlijn de lidstaten toe verplicht is om de periode waarbinnen verkoper aansprakelijk zijn voor de levering van non-conform product niet korter dan twee jaar mag zijn. Uit het gegeven de verkoper tenminste twee jaar aansprakelijk gehouden moet kunnen worden voor non-conformiteit betekent volgt niet dat een product non-conform is, indien niet twee jaar meegaat. Dat zou ook helemaal niet kunnen, omdat dit zou betekenen dat levensmiddelen tenminste twee jaar mee zou moeten kunnen.JvandeW schreef:De dikgedrukte tekst hier is essentieel om te begrijpen dat verkopers hier in Nederland niet tot twee jaar garantie moeten geven maar een garantie die niet korter mag zijn maar alleen langer - afhankelijk van het product.
Sommige producten, zoals elektronica, slijten niet, als het niet gebruikt wordt. Andere producten, zoals auto's, gaan juist stuk, als ze niet gebruikt worden.JvandeW schreef:Daarbij zou garantie eigenlijk ook niet in jaren gegeven moeten worden maar in gebruiksuren. Een iPhone waarmee continue iets gedaan wordt behoort natuurlijk niet even veel jaren zonder problemen te kunnen werken als een iPhone waarmee slechts sporadisch wordt gebeld. Alleen wordt het daarmee al helemaal niet onmogelijk.
Als systeem is dit onnodig complex en zou neerkomen op gedwongen winkelnering. De richtlijn staat dit niet toe en kent het begrip economische levensduur niet. Volgens de richtlijn moet een consument aanspraak kunnen maken op kosteloos herstel, kosteloos vervanging, ontbinding of prijsvermindering, indien het product niet voldoet aan de verwachtingen, die de consument mocht hebben. De richtlijn staat nu al toe dat het wettelijk recht op kosteloos herstel of vervanging, onder bepaalde omstandigheden niet kan worden uitgeoefend. In die situaties heeft de consument recht op ontbinding of prijsvermindering. In het geval van ontbinding, wordt aan de lidstaten over gelaten of de consument een vergoeding verschuldigd is voor het gebruik van het non-conforme goed. Als een lidstaat bepaald dat de consument een vergoeding is verschuldigd in bepaalde situaties, dan staat het partijen vrij om in die situaties contractuele afspraken te maken over herstel of vervanging, dan voegt een dergelijk systeem niets toe. (In Nederland is de gebruiksvergoeding uitgewerkt in art. 7:10 BW, maar dit artikel lijkt door rechters vaak niet te worden toegepast.)JvandeW schreef:Een uitgaanspunt waar ik tevreden mee zou zijn mocht ik in een dergelijke situatie komen, is het tabel van UNETO-VNI of de consumentenbond als een minimum stellen voor producten waarin zij conform dienen te werken en indien zij defect raken, kosteloos worden gerepareerd. Raken zij buiten deze termijn defect, wordt gekeken naar de technische levensduur van de apparaten en betaal ik procentueel mee in de reparatiekosten naar het aantal jaar tussen de economische levensduur en de technische levensduur.
Bijvoorbeeld: economische levensduur van een apparaat is 3 jaar maar de technische levensduur is 5 jaar. Na 4 jaar raakt het apparaat defect en ik claim garantie bij de verkoper. De reparatiekosten voor het apparaat zijn € 100,- waarvan de verkoper € 50,- betaalt en ik ook € 50,-. Dit lijkt mij redelijk.
Dit had je twintig jaar terug ook kunnen roepen, toen ik aangaf dat je producten, die op afstand worden besteld, binnen een bepaalde periode terug gestuurd zouden moeten kunnen worden. Tegenwoordig is dit heel normaal en een hoop bedrijven zouden dit ook implementeren, indien de wet dit niet zou verplichten. Echter, destijds waren verkopers hier erg negatief over en hebben het pas leren waarderen nadat het wettelijk verplicht werd. Als fabrikanten wordt verplicht om de levensduur op de doos te printen, dan zal dat eerst raar aanvoelen, maar net als met het herroepingsrecht, zal dat tien jaar later heel natuurlijk aanvoelen.Henk Toeter schreef:Laat er eerst maar een werkbaar alternatief komen. Wat Alfatrion zegt over fabrikanten die zelf stellingen innemen over de levensduur zou heel mooi zijn, echter te mooi om waar te zijn.