Ik vermoed dat u de wettelijke garantievoorwaarden niet kent en denkt dat als de verkoper een product moet herstellen op het moment u laat zien dat er iets stuk aan is, maar dat ligt toch iets anders.degoe schreef:Ik kreeg geen garantie bij apple store op mijn iphone 4s. Het defect deed zich na 1 jaar plus 2 maanden voor maar volgens nationale regelgeving zou ik recht op garantie hebben.
De wettelijke garantie geeft aan dat ALS u een non-conform product is verkocht, dus een product dat ten tijden van de koop niet de eigenschappen had die u mocht verwachten, dat u dan recht heeft op, in beginsel naar uw keuze, kosteloos herstel of vervanging. Indien u kunt aantonen dat het gebrek zich binnen de eerste zes maanden na aflevering een bewijsvermoeden heeft ontdekt dan geldt er een wettelijk vermoeden dat het product non-conform is.
Bij de wet is dat na zes maanden.degoe schreef:Ook wou ik nog toevoegen dat mij tussen neus en lippen verteld is dat na in ieder geval 1 jaar de bewijslast bij de consument ligt.
Dit is niet verplicht, zolang als u maar aannemelijk kunt maken dat het product non-conform is.degoe schreef:Om een extra drempel te creëren dient een onafhankelijk rapport overlegd te worden waaruit duidelijk is dat het defect niet het gevolg is van de gebruiker.
Dat zie ik somberder in. Uit de parl. gesch. en blijkt dat de koper voor het wettelijk vermoeden twee dingen moet bewijzen: 1) dat het product nu een afwijking heeft die hij niet hoefde te verwachten en 2) dat hij dit heeft ontdekt binnen de de wettelijk zes maanden. Daarnaast kan het zo zijn dat de garantievoorwaarden een kortere termijn hanteren, dit is niet in strijd met de wet.olaf79 schreef:Echter zal een rechter dat niet snel van u verwachten omdat het 1 jaar en 2 maanden betreft, en u 2 maanden de tijd heeft het defect te melden.