LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Badkuip Villeroy en Boch
-
- Contacteer:
Badkuip Villeroy en Boch
Ik heb een vraag: onze badkuip heeft een scheurtje. Nu zit er nog garantie op maar het bedrijf waar wij het bad gekocht hebben bestaat niet meer. Daarom contact met V&B opgenomen en zij willen ons een nieuw bad ‘geven’ oo voorwaarde dat dit wordt geïnstalleerd door een ‘erkend installateur’. Zij verwezen ons naar een bedrijf waar zij aan leveren. De kosten voor installatie (en het eruit halen van het kapotte bad etc) bedragen € 795,00!
Wij hebben gezegd dat wij dit niet willen betalen. Wij willen eigenlijk gewoon het nieuwe bad ontvangen en deze zelf laten installeren door iemand. Maar hier gaan zij vooralsnog niet mee akkoord. Heeft iemand enig idee wat mijn rechten zijn in dit geval? Ik moet nog navragen of wij wederom 10 jaar garantie hebben op het nieuwe bad, of dat de termijn afloopt 10 jaar na aankoop van het oude bad.
Wij hebben gezegd dat wij dit niet willen betalen. Wij willen eigenlijk gewoon het nieuwe bad ontvangen en deze zelf laten installeren door iemand. Maar hier gaan zij vooralsnog niet mee akkoord. Heeft iemand enig idee wat mijn rechten zijn in dit geval? Ik moet nog navragen of wij wederom 10 jaar garantie hebben op het nieuwe bad, of dat de termijn afloopt 10 jaar na aankoop van het oude bad.
Re: Badkuip Villeroy en Boch
Indien u afziet van verdere garantie zie ik geen enkele belemmering waarom een niet erkende installateur de installatie niet mag verrichten. Wellicht is Villeroy & Boch bang dat ook wanneer u afziet van toekomsitge garantie claims, u toch in de toekomst zal gaan claimen als er problemen optreden met het nieuwe bad?
Formeel hoeft v&b helemaal niets tenzij er sprake is van fabrieksgarantie.
De eis is wel bijzonder, waarschijnlijk is de scheur ontstaan door verkeerde montage en wil v&b graag dat weer voorkomen.
De eis is wel bijzonder, waarschijnlijk is de scheur ontstaan door verkeerde montage en wil v&b graag dat weer voorkomen.
U zou eens kunnen vragen wat een klusjesman vraagt en dat gebruiken om met de installateur tot overeenstemming te komen ?
Een oplossing kost linksom of rechtsom geld.
Een oplossing kost linksom of rechtsom geld.
-
- Contacteer:
Natuurlijk is er wel sprake van fabrieksgarantie, 10 jaar zelfs. Het bad is 8 jaar geleden geplaatst door een vakman tijdens het plaatsen van de nieuwe badkamer. De scheurvorming komt zeker niet door verkeerde montage. Anders hadden we wel eerder iets gemerkt denk ik.
-
Garantie: als je nog fabrieksgarantie hebt op een product dat is gekocht bij een failliet bedrijf, dan kun je nog gewoon bij de fabrikant of importeur terecht als het product kapot gaat.
U moet er dus zeker van zijn dat het om fabrieksgarantie gaat en niet om garantie van de verkopende partij. Bij garantie zal enkel het product vervangen worden. Overige kosten zijn voor eigen rekening.
In uw geval: scheurvorming ontstaat natuurlijk niet zo maar. Een bad zet uit en krimpt weer in door het volume van het water en het gewicht. Het bad is ouder dan 6 maanden, dan ligt de bewijslast bij u waardoor de scheuren zijn ontstaan. Het zal heel moeilijk zijn om bewijs aan te leveren dat het de schuld van het bad is. Als u niets kunt bewijzen hoeft V&B officieel niets te doen. Nu zijn ze heel coulant dat ze zonder vragen een nieuw bad willen leveren. Echter om problemen in de toekomst te voorkomen moet dat op een bepaalde manier gemonteerd worden. U heeft nog recht op 2 jaar garantie en kan nu V&B rechtstreeks benaderen bij problemen. Om die reden willen zij graag dat het door iemand geïnstalleerd wordt die de kennis en kunde heeft. Pak het maar snel aan, het is niet zeker dat ze verplicht zijn tot leveren.
U moet er dus zeker van zijn dat het om fabrieksgarantie gaat en niet om garantie van de verkopende partij. Bij garantie zal enkel het product vervangen worden. Overige kosten zijn voor eigen rekening.
In uw geval: scheurvorming ontstaat natuurlijk niet zo maar. Een bad zet uit en krimpt weer in door het volume van het water en het gewicht. Het bad is ouder dan 6 maanden, dan ligt de bewijslast bij u waardoor de scheuren zijn ontstaan. Het zal heel moeilijk zijn om bewijs aan te leveren dat het de schuld van het bad is. Als u niets kunt bewijzen hoeft V&B officieel niets te doen. Nu zijn ze heel coulant dat ze zonder vragen een nieuw bad willen leveren. Echter om problemen in de toekomst te voorkomen moet dat op een bepaalde manier gemonteerd worden. U heeft nog recht op 2 jaar garantie en kan nu V&B rechtstreeks benaderen bij problemen. Om die reden willen zij graag dat het door iemand geïnstalleerd wordt die de kennis en kunde heeft. Pak het maar snel aan, het is niet zeker dat ze verplicht zijn tot leveren.
Ik denk dat V&B gewoon niet direct aan particulieren levert. Ik had pas een nieuw rubber voor m'n douchedeur nodig, maar die moest van Plieger ook via een erkend installateur geleverd worden. Redelijk formalistisch, maar goed...
Vraag eens aan V&B welke erkening deze installateur dan zou moeten hebben?
Het plaatsen van sanintair valt naar mijn weten onder geen van de erkeningen die de KvINL verzorgt.
Lijkt mij dus een beetje een raar verhaal...
Zie http://kvinl.nl/algemeen/voorpagina/erk ... regelingen
OVERZICHT ERKENNINGSREGELINGEN
De SEI-erkening van KvINL wordt voor verschillende werkgebieden afgegeven. Vooralsnog beheert KvINL de erkenningsregelingen voor de volgende vakdisciplines:
Het plaatsen van sanintair valt naar mijn weten onder geen van de erkeningen die de KvINL verzorgt.
Lijkt mij dus een beetje een raar verhaal...
Zie http://kvinl.nl/algemeen/voorpagina/erk ... regelingen
OVERZICHT ERKENNINGSREGELINGEN
De SEI-erkening van KvINL wordt voor verschillende werkgebieden afgegeven. Vooralsnog beheert KvINL de erkenningsregelingen voor de volgende vakdisciplines:
- gastechnische installaties;
elektrotechnische laagspanningsinstallaties;
watertechnische installaties;
verwarmingsinstallaties;
luchtbehandelingsinstallaties;
rioleringsinstallaties;
warmtepompinstallaties;
metalen dakbedekking;
lichtreclame;
zonnestroominstallaties (PV);
zonthermische installaties (Zth);
onderhoud verwarmings- en warmtapwaterinstallaties;
langer zelfstandig thuis wonen.
zou het misschien onder watertechnische installaties vallen?
Overigens ontdek ik dat dit type bad vaker dit gebrek heeft. Ik heb op Internet al 3 andere soortgelijke klachten gevonden...
(type = Squaro 180x80)
Overigens ontdek ik dat dit type bad vaker dit gebrek heeft. Ik heb op Internet al 3 andere soortgelijke klachten gevonden...
(type = Squaro 180x80)
Helaas, niet.Sonia75 schreef:zou het misschien onder watertechnische installaties vallen?
De verantwoordelijkheid van de watertechnisch Installateur gaat niet verder dan de kraan.
Zodra het water geleverd is, hou het op...
Hier een linkje naar de Waterwerkbladen:
http://www.infodwi.nl/waterwerkbladen
Misschien dat V&B zelf een netwerk van installateurs heeft, die met V&B samenwerkt, en door V&B zelf erkend zijn om sanitair te mogen vervangen. Of zoiets....
Een "erkend Villeroy en Boch pispottenplaatser" dus.
Edit:
Ik zei dit wel gekscherend , maar het is nog waar ook.
Op de website van V&B kan je een erkend V&B dealer zoeken in jouw buurt;
https://www.villeroy-boch.nl/producten/ ... rvice.html