LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] BCC handelt niet volgens wettelijke garantie
-
- Contacteer:
BCC handelt niet volgens wettelijke garantie
Harense Smid daar kocht ik al mijn apparaten, een bedrijf met een fantastische service! Nu ben ik aangewezen op BCC omdat zij de hele reutemeteut hebben overgenomen. Wat een teleurstelling is dat! Onze vriezer van ongeveer 3 jaar oud heeft het 2 weken geleden begeven, gevolg: doorgeslagen stoppen en hele vriezer inhoud ontdooid. Direct BCC gebeld en heel even leek het van een leien dakje te gaan. Maar niks is minder waar! Er is uiteindelijk wel een monteur geweest en de compressor bleek stuk: de motor van de vriezer en dus niet zomaar iets. Hij kon het niet maken, maar anders had ik direct moeten betalen! Nou toen viel ik wel even van m'n stoel. Over kosten was tot dusver met geen woord gerept door BCC en dit lijkt me nogal logisch gezien de wettelijke garantie die geldt. BCC had zelf ook nog gezegd dat de vriezer niet nu al stuk had mogen gaan. De monteur zou Liebherr bellen zodat zij een voorstel konden doen. Omdat ik de beste man niet teveel wilde belasten met allerlei juridisch geneuzel, besloot ik BCC te bellen. Na weer eens heel lang in de wacht te hebben gestaan, heb ik gevraagd of het nog nodig is dat ik een ingebrekestelling aan BCC stuur omdat ik niet het vertrouwen heb dat dit goed opgelost zou worden zoals het nu gaat. Daarbij is het aan BCC om dit op te lossen, want zij zijn contractpartij en dus niet Liebherr. Medewerkster vertelde mij dat dit inderdaad intern opgelost zou worden en dat ik niet door Liebherr benaderd zou worden. Een ingebrekestelling was niet nodig. Half uur later word ik toch gebeld door Liebherr om een afspraak in te plannen voor reparatie. Ik dacht wel: nou dat is snel opgelost, maar ik verifieer toch voor de zekerheid even naar de kosteloosheid. Toen werd mij verteld dat ik zo'n €150,00 zou moeten betalen! Wat een giller, de vriezer kostte het dubbele en is nog maar een paar jaar op weg. En daarbij: waarom belt BCC mij niet zoals afgesproken? De medewerkster weet van niks en geeft aan dat ik de kosten dan maar moet verhalen op BCC en wettelijke garantie zegt haar niks. Ook helaas geen cursus consumentenrechten gehad. Ik heb aangegeven toch maar weer BCC te gaan bellen. Helaas is BCC telefonisch nu helemaal niet meer te bereiken. Omdat het antwoordapparaat verwijst naar social media, doe ik mijn verhaal daar. Ze communiceren vervolgens slecht, reageren laat en ik word van het kastje naar de muur gestuurd (aan het lijntje gehouden). Uiteindelijk wordt mij medegedeeld dat ik nergens aanspraak op kan maken, omdat vriezer afgeschreven is!! Dit is compleet in strijd met de toezeggingen die zijn gedaan, verwachtingen die zijn geschept, maar bovendien de wettelijke regels. Ik heb namelijk nota bene zwart op wit dat Liebherr de vriezer in 10 jaar afschrijft. De hele conversatie op facebookmessenger is echt een lachertje. De conversatie op facebook die wel openbaar is, staat wat minder in maar blijkt ook al veel uit.
Re: BCC handelt niet volgens wettelijke garantie
U heeft ook een nieuw toetsenbord nodig, de ENTER toets lijkt wel stuk. Voorts geeft u aan dat u het ding 3 jaar heeft en er is nu iets kapot. Dat u daar iets voor moet betalen lijkt mij niet vreemd. U zou al moeten aantonen dat dit defect bij de koop al aanwezig was.
De verkopende partij bestaat niet meer. U zult niet de enige zijn met een dergelijk probleem. Uw eigen juridische "geneuzel" haalt van alles door elkaar en uw opstelling lijkt mij niet erg bevorderend voor het bereiken van een compromis.
De verkopende partij bestaat niet meer. U zult niet de enige zijn met een dergelijk probleem. Uw eigen juridische "geneuzel" haalt van alles door elkaar en uw opstelling lijkt mij niet erg bevorderend voor het bereiken van een compromis.
-
10 jaar afschrijving van een fabrikant heeft niets te maken met bijbetalen van een kapot onderdeel. U kunt niet 10 jaar lang kosteloos herstel of vervaning eisen.
Dat klinkt inderdaad als een non-conform product en dan zou inderdaad recht hebben op kosteloos herstel, maar de vraag is of dat hier kan omdat uw verkoper failliet is gegaan en het nog maar de vraag is wat voor garanties BCC heeft gegeven bij de overname. Als dat niet kan dan zou recht hebben op een bepaalde vergoeding van de leverancier van de verkoper op basis van ongerechtvaardigde verrijking, omdat de verkoper deze schade op zijn beurt normaal gesproken weer kan verhalen op de leverancier.anne.de-kleijn schreef:Er is uiteindelijk wel een monteur geweest en de compressor bleek stuk: de motor van de vriezer en dus niet zomaar iets.
Een leverancier die 3 of meer jaren garantie geeft op een vriezer? Geef mij er ook zo een. U krijgt wettelijk geen enkele garantie op een vrieskast. Alleen de fabrieksgarantie. Op vriezers is dit doorgaans 1, hooguit 2 jaren.
De wettelijke garanties, zoals alfatrion het al noemt, is waarschijnlijk de non-conformiteit die u bedoelt. Inderdaad mag je verwachten dat een compressor van een vriezer langer dan 3 jaar meegaat. U zou hier dus een beroep op kunnen doen, maar verwacht er niet te veel van, omdat die compressor al 3 jaren gebruikt is. Het nieuw voor oud beginsel zal dus worden toegepast.
Hoe een beroep te doen op non-conformiteit? Daarover wordt u op de site van Consuwijzer goed geïnformerd.
De wettelijke garanties, zoals alfatrion het al noemt, is waarschijnlijk de non-conformiteit die u bedoelt. Inderdaad mag je verwachten dat een compressor van een vriezer langer dan 3 jaar meegaat. U zou hier dus een beroep op kunnen doen, maar verwacht er niet te veel van, omdat die compressor al 3 jaren gebruikt is. Het nieuw voor oud beginsel zal dus worden toegepast.
Hoe een beroep te doen op non-conformiteit? Daarover wordt u op de site van Consuwijzer goed geïnformerd.
Beste Anne, als je je schrijfstijl zoals je deze alhier bezicht ook richting BCC gebruikt, kan ik wel begrijpen dat BCC zich strikt houd aan de garantietermijn. En die is zeker weten verstreken na drie jaren.
De hoogste rechter heeft dat verboden.BreejKC schreef:Het nieuw voor oud beginsel zal dus worden toegepast.
https://blog.iusmentis.com/2008/04/26/r ... entenkoop/
Overigens Ik noem conformiteit ook met enige regelmaat wettelijke garantie.