LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] borg
borg
Dit gaat niet over mijzelf, maar ik vond het zo vreemd, dat ik er jullie mening eens over wilde horen. Ik stond laatst in de winkel bij Dynabite te Roosendaal, toen er naast mij een mevrouw erg boos was, omdat ze iets besteld had van 30 euro en toen gevraagd had of zij iets vooruit moest betalen, wat niet nodig was. Nu kreeg zij een brief, dat de zaak niet kon worden afgehandeld, omdat er geen borg was betaald. Nu moest ze er speciaal voor teerug komen en er was een hele week niets gebeurd. De verkoper zei toen dat het klopte dat er geen borg betaald hoefde te worden, maar dat in de week erna de regel was veranderd en er nu borg moest worden betaald en dat was ook nog een bedrag van 50 euro terwijl de bestelling minder was. Maar de nieuwe regel was dat er altijd 50 euro vooruit betaald moest worden.
Re: borg
Het is een ondernemer toegestaan een vooruitbetaling te vragen. Dit lijkt me zeker aan te raden als een product speciaal voor de klant wordt besteld, en niet in het standaard assortiment zit. Stel dat de klant de bestelling annuleert, dan blijft de ondernemer met het product zitten. Aangezien het niet in het standaard assortiment zit, en misschien wel een heel specifiek accessoire is, betekent dit een kostepost.
Zoals het een ondernemer vrij staat een aanbetaling te vragen, staat het een consument vrij dit te weigeren. Hij kan dan niet van de ondernemer verwachten dat hij het product voor hem bestelt. De ondernemer loopt echter omzet mis.
Zoals het een ondernemer vrij staat een aanbetaling te vragen, staat het een consument vrij dit te weigeren. Hij kan dan niet van de ondernemer verwachten dat hij het product voor hem bestelt. De ondernemer loopt echter omzet mis.
Re: borg
Het is zeker terecht, dat een ondernemer borg vraagt, maar wat ik vreemd vind is, dat de regel om borg te vragen niet bestond toen die mevrouw haar produkt bestelde, want die is ingesteld in de week erna en wat ik ook heel vreemd vindis, dat de borg meer bedroeg dan de kosten van het produkt, dan kunnen ze toch beter vragen het produkt vooruit te betalen, of zie ik dat verkeerd?