LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Breng nooit je Apple naar Mediamarkt voor reparatie!
-
Breng nooit je Apple naar Mediamarkt voor reparatie!
Op 5 juni 2010 heb ik een Apple Macbook Pro met draadloze muis gekocht bij Mediamarkt in Rotterdam.
Binnen het jaar liet de 6 toets los, maar de garantie is door Apple afgewezen en de toets kan ik laten repareren voor EUR 70,92!!!!
De rechtermuisklik van mijn Apple Muis reageerde niet meer. Ze noemen het bij Apple externe schade, dus de schade komt voor mijn eigen rekening. Ik kan hem omruilen voor een vervangend exemplaar voor slechts EUR 132,92.
Is dit Apple garantie? Ik ben een scholier. Mijn laptop staat op mijn kamer en mijn muis ligt op mijn bureau.
Heb ik nu echt geen garantie?
Binnen het jaar liet de 6 toets los, maar de garantie is door Apple afgewezen en de toets kan ik laten repareren voor EUR 70,92!!!!
De rechtermuisklik van mijn Apple Muis reageerde niet meer. Ze noemen het bij Apple externe schade, dus de schade komt voor mijn eigen rekening. Ik kan hem omruilen voor een vervangend exemplaar voor slechts EUR 132,92.
Is dit Apple garantie? Ik ben een scholier. Mijn laptop staat op mijn kamer en mijn muis ligt op mijn bureau.
Heb ik nu echt geen garantie?
Laatst gewijzigd door SebastiaanR op 22 jun 2011 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Breng nooit je Apple naar Mediamarkt voor reparatie!
Je hebt de Apple computer gekocht bij Media Markt dus met hen heb je te maken.
Ik zie in hun algemene voorwaarden dat ze niets geregeld hebben in geval van een conflict tussen koper en MM, dus zijn de wettelijke bepalingen onverkort van kracht. Zo zijn ze ijvoorbeeld ook niet aangesloten bij de Geschillencommissie, waar je als consument voorbetrekkelijk weinig geld geld en zonder advocaat met consumentenklachten terecht kunt.
In dit geval gaat het om een zogenaamde consumentenkoop en kennelijk voldoet die aankoop niet.
Nu MM niet bereid is gratis te repareren of om te ruilen kun je misschien het beste contact opnemen met het Juridisch Loket, http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx.
Zij kunnen je gratis advies geven hoe te handelen en weten ook hoe je een advocaat kunt inschakelen.
De hulp van een advocaat kost geld en is niet gratis (pro deo). Het Juridisch Loket bekijkt met u of u subsidie krijgt voor de advocaat (gesubsidieerde rechtsbijstand). Als u in aanmerking komt voor gesubsidieerde rechtsbijstand, betaalt u aan de advocaat eenmalig een eigen bijdrage afhankelijk van uw inkomen.
Ik zie in hun algemene voorwaarden dat ze niets geregeld hebben in geval van een conflict tussen koper en MM, dus zijn de wettelijke bepalingen onverkort van kracht. Zo zijn ze ijvoorbeeld ook niet aangesloten bij de Geschillencommissie, waar je als consument voorbetrekkelijk weinig geld geld en zonder advocaat met consumentenklachten terecht kunt.
In dit geval gaat het om een zogenaamde consumentenkoop en kennelijk voldoet die aankoop niet.
Nu MM niet bereid is gratis te repareren of om te ruilen kun je misschien het beste contact opnemen met het Juridisch Loket, http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx.
Zij kunnen je gratis advies geven hoe te handelen en weten ook hoe je een advocaat kunt inschakelen.
De hulp van een advocaat kost geld en is niet gratis (pro deo). Het Juridisch Loket bekijkt met u of u subsidie krijgt voor de advocaat (gesubsidieerde rechtsbijstand). Als u in aanmerking komt voor gesubsidieerde rechtsbijstand, betaalt u aan de advocaat eenmalig een eigen bijdrage afhankelijk van uw inkomen.
-
Apple heeft een eigen afdeling bij Media Markt te Rotterdam en ik heb mijn computer bij een verkoper van Apple gekocht. Ik heb heel hard moeten werken om een Apple te kunnen kopen, omdat ik nog naar school ga. Ik wilde graag iets goeds. Ik ben nu bang dat als ik mijn computer ophaal dat ik geen recht meer op garantie heb, omdat de garantieperiode van 1 jaar inmiddels verstreken is.
Ook Apple is -helaas- niet aangesloten bij de geschillencommissie, zie
http://www.degeschillencommissie.nl/home, dus dat maakt verder niet veel uit.
De garantieperiode kan door de verkoper niet in jouw nadeel worden beperkt ten opzichte van wat wettelijk geregeld is. Dat staat allemaal in het Burgerlijk Wetboek, dat je bijvoorbeeld kunt vinden op
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/v ... rift702006.
Een computer die binnen een jaar niet meer normaal functioneert, dat kan natuurlijk niet en dat weet Apple zelf ook donders goed.
Ga maar eens langs bij het Juridisch Loket: nee heb je, ja kun je krijgen!
http://www.degeschillencommissie.nl/home, dus dat maakt verder niet veel uit.
De garantieperiode kan door de verkoper niet in jouw nadeel worden beperkt ten opzichte van wat wettelijk geregeld is. Dat staat allemaal in het Burgerlijk Wetboek, dat je bijvoorbeeld kunt vinden op
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/v ... rift702006.
Een computer die binnen een jaar niet meer normaal functioneert, dat kan natuurlijk niet en dat weet Apple zelf ook donders goed.
Ga maar eens langs bij het Juridisch Loket: nee heb je, ja kun je krijgen!
De computer functioneert prima, de muis is randapparatuur.
Een toets heb je meestal geen garantie op na 6 maanden.
Een toets heb je meestal geen garantie op na 6 maanden.
Als verkoper kom ik twee situaties tegen bij 'loslatende toetsen'.
Situatie 1: Toets laat los maar de metalen bevestiging waar het mechanisme van de toets aan vast zit is nog in goede staat. Niet verbogen/afgebroken. Geen reparatiekosten voor de klant, reparateur zet een nieuwe toets erop of vervangt toetsenbord.
Situatie 2: De metalen bevestiging is verbogen of deels afgebroken. Dit gebeurt niet spontaan, er is niet correct met de toets omgegaan. Toetsen zijn te hard ingedrukt of er is iets anders gebeurt zoals een uitschieter. Schade komt hier van buitenaf en door afgebroken/verbogen mechanisme moet de reparateur het hele toetsenbord vervangen om de notebook weer conform te maken. Kosten hiervoor zijn voor de klant.
Lijkt op situatie 2 voor jouw. Heeft niets te maken met garantie, maar met schade van buitenaf.
Situatie 1: Toets laat los maar de metalen bevestiging waar het mechanisme van de toets aan vast zit is nog in goede staat. Niet verbogen/afgebroken. Geen reparatiekosten voor de klant, reparateur zet een nieuwe toets erop of vervangt toetsenbord.
Situatie 2: De metalen bevestiging is verbogen of deels afgebroken. Dit gebeurt niet spontaan, er is niet correct met de toets omgegaan. Toetsen zijn te hard ingedrukt of er is iets anders gebeurt zoals een uitschieter. Schade komt hier van buitenaf en door afgebroken/verbogen mechanisme moet de reparateur het hele toetsenbord vervangen om de notebook weer conform te maken. Kosten hiervoor zijn voor de klant.
Lijkt op situatie 2 voor jouw. Heeft niets te maken met garantie, maar met schade van buitenaf.
Het punt is, dat de garantieperiode bepaalde voorwaarden kent, die de fabrikant en winkelier zelf mogen bepalen.
Als de fabrikant 1 jaar garantie geeft en aangeeft wat zij daaronder verstaan (dus voor de koop), kan het inderdaad zijn dat een defect aan het toetsenbord niet onder garantie valt.
Tot 6 maanden na aankoop ligt de bewijslast bij de verkopende partij, daarna bij de kopende partij.
Zou je willen dat die toetsenbord kosteloos wordt hersteld of vervangen, dien je met het keiharde bewijs te komen dat het toetsenbord tijdens de koop al niet goed was.
Dat is punt 1.
Punt 2:
Als de fabrikant of winkelier bepaalde gebreken hebben uitgesloten, kan daar ook rechten aan ontleent worden.
Aan alle uitspraken en mededelingen van de verkopende partij en zijn voorverkopers, op wat voor manier dan ook gemaakt, kunnen rechten aan ontleent worden.
Men noemt dat de wettelijke rechten van de consument.
Als de fabrikant 1 jaar garantie geeft en aangeeft wat zij daaronder verstaan (dus voor de koop), kan het inderdaad zijn dat een defect aan het toetsenbord niet onder garantie valt.
Tot 6 maanden na aankoop ligt de bewijslast bij de verkopende partij, daarna bij de kopende partij.
Zou je willen dat die toetsenbord kosteloos wordt hersteld of vervangen, dien je met het keiharde bewijs te komen dat het toetsenbord tijdens de koop al niet goed was.
Dat is punt 1.
Punt 2:
Als de fabrikant of winkelier bepaalde gebreken hebben uitgesloten, kan daar ook rechten aan ontleent worden.
Aan alle uitspraken en mededelingen van de verkopende partij en zijn voorverkopers, op wat voor manier dan ook gemaakt, kunnen rechten aan ontleent worden.
Men noemt dat de wettelijke rechten van de consument.
Bij Apple valt het toetsenbord niet buiten garantie. Ik heb zelf in het verleden ook voor de dozenschuiver gewerkt waar deze notebook gekocht is en stond 2x per week op de Apple afdeling. De reparaties werden afgehandeld door Apple, niet door een externe partij.
Hoe dan ook, Apple hanteert de zelfde criteria die veel reparateurs aangeven zoals in mijn vorige post vermeld staan. Geen schade aan mechanisme aan metalen bevestiging = geen kosten voor klant. Schade aan mechanisme = kosten voor klant. Lijkt mij terecht, omdat ze een heel toetsenbord moeten vervangen als het mechanisme beschadigd is.
Even een vraag aan TS, speel je World of Warcraft? Of een andere MMORPG? Of Starcraft 2? Heb zelf meerdere muizen (razer's /rodcat's van 80 euri etc) en 2 Belkin Nostromo's versleten met MMORPG's. De reden dat ik dit denk is omdat de 6 toets 'versleten' is en de rechter muistoets ook.
Hoe dan ook, Apple hanteert de zelfde criteria die veel reparateurs aangeven zoals in mijn vorige post vermeld staan. Geen schade aan mechanisme aan metalen bevestiging = geen kosten voor klant. Schade aan mechanisme = kosten voor klant. Lijkt mij terecht, omdat ze een heel toetsenbord moeten vervangen als het mechanisme beschadigd is.
Even een vraag aan TS, speel je World of Warcraft? Of een andere MMORPG? Of Starcraft 2? Heb zelf meerdere muizen (razer's /rodcat's van 80 euri etc) en 2 Belkin Nostromo's versleten met MMORPG's. De reden dat ik dit denk is omdat de 6 toets 'versleten' is en de rechter muistoets ook.
Niet echt een valide redenering. Hoe hoog de kosten voor vervanging zijn is niet relevant in de beslissing iets door te berekenen aan de klant..Schade aan mechanisme = kosten voor klant. Lijkt mij terecht, omdat ze een heel toetsenbord moeten vervangen als het mechanisme beschadigd is.
Het mechanisme raakt niet defect bij normaal gebruik. Bij normaal een brief tikken zal een toets niet snel kunnen loslaten, en als dit wel zou gebeuren, is de metalen bevestiging nog intact?
Wanneer beschadigd zo'n bijna 100% standaar bevestiging die elk merk gebruikt? Bij een hevige MSN discussie met een toekomstige ex-vriendin. Bij gamen wanneer de gamer een bepaalde toets loopt te 'spammen'. Wanneer een kind op het toetsenbord loopt te rammen. Of in andere vergelijkbare situaties.
Hoe dan ook, bij normaal en verantwoord gebruik van een toetsenbord breekt die metalen bevestiging niet af en zal deze niet verbuigen.
Maar om jouw argument te beantwoorden, ik ben regelmatig tegen gekomen dat een toetsenbord is vervangen zonder kosten voor klant. Dat gebeurt in situaties zoals wanneer het metaal maar een klein beetje verbogen is en het het lastig is om aan te tonen dat de schuld bij de klant ligt (voordeel van de twijfel) of als de levertijd van de toets + plastic bevestiging te lang is. De reparatiekosten hebben geen invloed op de keuze, het gaat om de oorzaak.
Wanneer beschadigd zo'n bijna 100% standaar bevestiging die elk merk gebruikt? Bij een hevige MSN discussie met een toekomstige ex-vriendin. Bij gamen wanneer de gamer een bepaalde toets loopt te 'spammen'. Wanneer een kind op het toetsenbord loopt te rammen. Of in andere vergelijkbare situaties.
Hoe dan ook, bij normaal en verantwoord gebruik van een toetsenbord breekt die metalen bevestiging niet af en zal deze niet verbuigen.
Maar om jouw argument te beantwoorden, ik ben regelmatig tegen gekomen dat een toetsenbord is vervangen zonder kosten voor klant. Dat gebeurt in situaties zoals wanneer het metaal maar een klein beetje verbogen is en het het lastig is om aan te tonen dat de schuld bij de klant ligt (voordeel van de twijfel) of als de levertijd van de toets + plastic bevestiging te lang is. De reparatiekosten hebben geen invloed op de keuze, het gaat om de oorzaak.
Tenzij het een fabricagefout betreft..Het mechanisme raakt niet defect bij normaal gebruik. Bij normaal een brief tikken zal een toets niet snel kunnen loslaten, en als dit wel zou gebeuren, is de metalen bevestiging nog intact?
Om die reden kun je niet zonder meer stellen dat zoiets automatisch een gebruikersfout betreft.. Dat het wel voor de hand ligt ben ik met je eens..
Sorry, maar het woord fabricagefout is in de meeste gevallen een verweer van de consument puur omdat dit theoretisch mogelijk is, maar in de praktijk vaak niet geldt.
De metalen bevestiging van een toetsenbord is bijna 100% standaard. TS's probleem is net zo standaard als 'spontaan' door een bed heen zakken tijdens het slapen (fabrikant de schuld geven is mogelijk en soms correct, maar dit komt vaker door kinderen/dronken vrienden die op het bed lopen te springen etc).
Het kan idd om een fabricage fout gaan, in theorie, maar alle andere opties komen veel vaker voor.
*edit* De combinatie van kapotte 6 toets + defecte rechter muis knop geeft aan waarom een fabricagefout in dit geval niet zo realistisch is en waarom ik TS vraag of hij World of Warcraft speelt of een ander spel. De kans op 2 fabricagefouten lijkt mij extreem minimaal hier.
De metalen bevestiging van een toetsenbord is bijna 100% standaard. TS's probleem is net zo standaard als 'spontaan' door een bed heen zakken tijdens het slapen (fabrikant de schuld geven is mogelijk en soms correct, maar dit komt vaker door kinderen/dronken vrienden die op het bed lopen te springen etc).
Het kan idd om een fabricage fout gaan, in theorie, maar alle andere opties komen veel vaker voor.
*edit* De combinatie van kapotte 6 toets + defecte rechter muis knop geeft aan waarom een fabricagefout in dit geval niet zo realistisch is en waarom ik TS vraag of hij World of Warcraft speelt of een ander spel. De kans op 2 fabricagefouten lijkt mij extreem minimaal hier.
jij wil de defecten combineren ?*edit* De combinatie van kapotte 6 toets + defecte rechter muis knop geeft aan waarom een fabricagefout in dit geval niet zo realistisch is en waarom ik TS vraag of hij World of Warcraft speelt of een ander spel. De kans op 2 fabricagefouten lijkt mij extreem minimaal hier.
Hier is een toetsenbord en een muis kapot gegaan.. Deze kan je niet zonder meer combineren tot een gebrek, maar moet worden gezien als 2 onderdelen die afzonderlijk behandelt worden.
afhandeling van garantie kan en mag geen kansberekening zijn. Elk geval moet afzonderlijk bekeken worden.. Is het een fabricagefout, dan dient er een gewone garantieafhandeling te volgen. Is het slijtage, dan wordt het anders.Het kan idd om een fabricage fout gaan, in theorie, maar alle andere opties komen veel vaker voor.
Helemaal gelijk.53o schreef:*edit* De combinatie van kapotte 6 toets + defecte rechter muis knop geeft aan waarom een fabricagefout in dit geval niet zo realistisch is en waarom ik TS vraag of hij World of Warcraft speelt of een ander spel. De kans op 2 fabricagefouten lijkt mij extreem minimaal hier.
Zou er spraken zijn van fabricagefouten, zouden er meer toetsen problemen moeten geven.
Als er een probleem met het toetsenbord en met de muis tegelijkertijd is, is er in de praktijk vaak geen spraken van fabricagefouten, maar van enthousiast speelgedrag.
BBCS schreef: maar van enthousiast speelgedrag.
Bewijs dat maar.
Och, als bepaalde toetscombinaties problemen geven samen met een defecte muis, is dat al voldoende bewijs.ciske schreef:BBCS schreef: maar van enthousiast speelgedrag.
Bewijs dat maar.
Zou in een toetsenbord een fabricagefout zijn geslopen, dan is het zo dat een rits toetsen niet goed functioneren.
Maar één toets?
Dat is echt uitgesloten.
Een ander punt:
Als zeer intensief een game zoals World of Warcraft worden gespeeld en ook zeer lange tijd achter elkaar, ontstaat bij de toets die zeer veel gebruikt wordt zeer snelle slijtage.
Als monteur zijnde ben ik ook van mening dat in dergelijke gevallen veel te snel aangegeven wordt dat het om fabricagefout gaat, dit omdat men niet probeerd om zijn recht te halen, maar om kosteloze reparatie of vervanging af te dwingen.
Dergelijke mensen vind ik persoonlijk zeer zwak.
Laat ze maar eens de ballen hebben om aan te geven dat het probleem door henzelf veroorzaakt is en dat ze gewoon hun eigen verantwoordelijkheid willen nemen en dat ze gewoon voor de kosten betalen.
Voor die mensen heb ik echt waardering.
Echter mensen die hun eigen schuld op een ander afschuiven heb ik echt een bloedhekel aan.
Als ik iets kapot maak, geef ik dat netjes aan en vergoed gewoon de schade, in plaats van het op een ander af te schuiven.
Zou er werkelijk spraken zijn van fabricagefouten, maak ik daar echt geen problemen van.
dit bewijst nietsOch, als bepaalde toetscombinaties problemen geven samen met een defecte muis, is dat al voldoende bewijs.
Niet juist.Zou in een toetsenbord een fabricagefout zijn geslopen, dan is het zo dat een rits toetsen niet goed functioneren.
Maar één toets?
Dat is echt uitgesloten.
edit.. onnodig gedeelte van deze post verwijderd.
combinaties van problemen met onderdelen bewijzen niets..
elk onderdeel moet apart benaderd worden en bekeken worden of dit veroorzaakt wordt door fabricagefouten of gebuikersslijtage.
Laatst gewijzigd door angel1978 op 15 jun 2011 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
[Off-Topic bericht verwijderd door de Moderator]
Ik heb ook een melding gedaan.
Maar dat terzijde.
Als er werkelijk spraken is van fabricagfouten, voeren de meeste fabrikanten (enkele uitzonderingen daargelaten) meestal het probleem kosteloos uit.
Trouwens, wat veel mensen met de laptop uitspoken weet ik niet, maar als ik dan een laptop schoonmaak, wat komt er dan uit die toetsenbord een troep, niet meer normaal.
Maar dat terzijde.
Als er werkelijk spraken is van fabricagfouten, voeren de meeste fabrikanten (enkele uitzonderingen daargelaten) meestal het probleem kosteloos uit.
Trouwens, wat veel mensen met de laptop uitspoken weet ik niet, maar als ik dan een laptop schoonmaak, wat komt er dan uit die toetsenbord een troep, niet meer normaal.
-
Apple heeft gewoon schijt aan de wet als het om garantie gaat. Dus of topicstarter nou wel of geen recht heeft op garantie doet er eigenlijk weinig toe.
Zie o.a. http://www.google.com/search?q=consumen ... lr=lang_nl
Verder valt mij op dat een no name toetsenbord van 10 euro niet kapot is te krijgen, hoe hard je er ook op ramt. Maar een teer toetsenbord van Apple gaat kennelijk erg snel stuk omdat het metaal verbuigt?
Zie o.a. http://www.google.com/search?q=consumen ... lr=lang_nl
Verder valt mij op dat een no name toetsenbord van 10 euro niet kapot is te krijgen, hoe hard je er ook op ramt. Maar een teer toetsenbord van Apple gaat kennelijk erg snel stuk omdat het metaal verbuigt?