LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Buiten de garantie periode toch recht op garantie?

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
chielt

Buiten de garantie periode toch recht op garantie?

Ongelezen bericht door chielt »

Hallo allemaal,

Ik had een vraag over de reparatie van mijn laptop. Ik heb 5 maart 2008 een laptop gekocht van Compaq. HP is de fabrikant van dit merk. Die regelen dus de garantie.

Een tijdje terug is de spatiebalk van mijn laptop afgebroken buiten mijn schuld om. Ik heb half April voor het eerst melding hiervan gemaakt. Dat is dus net iets meer dan een maand na de garantieperiode. Ik kreeg het onderstaande mailtje terug en vroeg me af of ik als consument geen recht heb op herstel (dan wel zonder pick-up & return)? Ik mag er van uit gaan dat als ik een notebook PC koop hij langer dan een jaar mee gaat. Sterker nog, hij is al onder garantie gerepareerd en toen hebben ze zowat de halve laptop vervangen.
Geachte heer Dekker,

Bedankt voor uw reactie. Na het bekijken van het aankoopsbewijs kan ik niet anders dan concluderen dat de notebook buiten garantie is. De laatste mogelijkheid is om met het systeem bij één van onze service punten of provider's langs te gaan. Zij kunnen het systeem dan nakijken, repareren of eventueel op reparatie zenden. Via de volgende link kunt u een service punt bij u in de

buurt zoeken.

[...]

Daarnaast is het eventueel mogelijk dat ik uw gegevens doorstuur en dat het reparatiecentrum contact met u opneemt om na te

gaan wat de kosten zijn voor het herstellen ervan. Ik wil u dan vragen om onderstaande gegevens door te geven.

- Naam:
- Adres:
- Postcode:
- Emailadres:
- Modelnummer van de computer:
- Serienummer van de computer:

Als u verdere vragen heeft, wil ik u vriendelijk verzoeken weer contact op te nemen. Ik help u uiteraard graag verder.

Met vriendelijke groeten,
[/quote]

BBCS
Contacteer:

Re: Buiten de garantie periode toch recht op garantie?

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik mag er van uit gaan dat als ik een notebook PC koop hij langer dan een jaar mee gaat.
Wie zegt dat?

gravedigger

Ongelezen bericht door gravedigger »

Dat worden weer een stuk of 10 pagina's :(

Toolboy

Ongelezen bericht door Toolboy »

Nope ik verwacht er nu toch minstens 20 :lol:

T

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Als het geen stuk of 30 wordt! :wink: :lol:

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Keyboard (waar spatiebalk deel van is) valt volgens mij buiten dit soort regelingen, tenzij overduidelijk een productiefout aantoonbaar is.

Dit omdat het de gebruikersinterface is.

Als je handig bent, is zo`n keyboard relatief eenvoudig te vervangen, tegen veel minder kosten dan als je het laat doen.

Recht op kosteloze reparatie heb je niet, mischien kosteloos onderdeel vervangen (maar dat ligt echt aan de fabrikant).

Als je het zelf zou kunnen, zou ik dat doen.

Toolboy

:shock: Zijn we nu al klaar waar blijven de wijsgeren in deze kwestie.

T

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ah, ik begrijp dat als BBCS een discussie niet kan winnen hij snel naar het volgende topic gaat en in het topic waar hij het niet kan winnen er snel mee ophoudt :?

Voor wie meer wil weten over garantie.. Die kan hier terecht:
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php ... &start=180

Toolboy

Nou niet snel hoor op de posting die u meld dateert van 20 sept 2008.
is wel een volhouder hoor.,BBCS Die in mijn ogen door velen verkeerd begrepen wordt.
Een don chaoty maar die de plank niet mis slaat :!:

T

mar42

Ongelezen bericht door mar42 »

hier staat alles vermeld over de garantie:

http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Garantie :wink: :wink:

chielt

Als de verkoper of fabrikant garantie geeft op een product, dan wil dat zeggen dat hij instaat voor de kwaliteit van dat product gedurende een aangegeven periode.

Wettelijk gezien heeft u altijd recht op een deugdelijk product, ook na afloop van de garantieperiode.
Dat heb ik van de site van Consuwijzer gehaald. Met namelijk die laatste zin is de reden dat ik denk recht te hebben op garantie.

Als ik gewoon een website zit te programmeren en mijn toetsenbord komt los, en vervolgens valt er een wit, afgebroeken beugeltje tussenuit. Waarschijnlijk zou alleen het beugeltje voldoende zijn om het toetsenbord te herstellen. Het is lastig te bedenken dat ik dat door eigen toedoen heb gedaan.

Omdat u met de fabrikant geen overeenkomst heeft gesloten, kan deze aan de garantie allerlei beperkingen verbinden. Bijvoorbeeld dat het arbeidsloon bij een reparatie voor uw eigen rekening komt. Deze kosten moet u dan weer bij de verkoper proberen te verhalen.
Zou dit betekenen dat ik niet voor onderdelen zou hoeven betalen maar wel voor e.v.t. arbeidskosten bijvoorbeeld. Of heeft HP het recht mij de volledige reparatie + onderdelen te laten betalen?

TheLD

Ongelezen bericht door TheLD »

Je zou het kunnen proberen bij je reseller. Echter je moet zelf bewijzen dat het defect in meer of mindere mate aanwezig was bij de koop. Dit omdat de garantie verlopen is.

http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Garantie
Toch biedt een garantie nog wel een voordeel (bovenop het wettelijk recht op een goed product). Bij een product zonder garantie moet u bij problemen zelf aannemelijk maken dat er al iets aan mankeerde toen u het kocht en dat u het probleemniet zelf veroorzaakt heeft.

chielt

Je zou het kunnen proberen bij je reseller. Echter je moet zelf bewijzen dat het defect in meer of mindere mate aanwezig was bij de koop. Dit omdat de garantie verlopen is.
Zou het uit moeten maken bij welk filiaal ik dan aan klop? Want ik ben inmiddels verhuisd naar een andere stad...

mar42

Ongelezen bericht door mar42 »

weet niet of dit wel juist is dat de consument dit moet aantonen dat het door het product zlef komt en niet door de consument zelf.
Vaak blijkt dat de tegenpartij iets moet kunnen aantonen en niet de consument.

dat zou je eventueel kunnen opvragen bij www.gratisadviseurs.nl daar zitten juristen die je daar precies antwoord op kunnen geven. :wink: wie en wat aan moet tonen.

TheLD

Ongelezen bericht door TheLD »

Da's afhankelijk van het juridische karakter van het bedrijf. Indien het allemaal afzondelijke BV's zijn kun je niet naar een andere vestiging toestappen lijkt mij.

Proberen kan natuurlijk nooit kwaad.

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 18 Mei 2009 20:52 door mar42

weet niet of dit wel juist is dat de consument dit moet aantonen dat het door het product zlef komt en niet door de consument zelf.
Vaak blijkt dat de tegenpartij iets moet kunnen aantonen en niet de consument.
Tijdens de handelsgarantie (fabrieksgarantie) ligt de bewijslast bij de winkelier / fabrikant. Na het verstrijken van de handelsgarantie (zoals bij chielt de situatie is) blijft de wettelijke consumenten bescherming over.

In artikel 18 BW 7 staat dat de eerste zes maanden de bewijslast bij de verkopende partij ligt, daarna dus bij de consument:
2.
Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
De 'wettelijke garantie' is enkel van toepassing op de verkopende partij en de consument, dus niet van toepassing op de fabrikant. HP doet hier dus niets verkeerds.
Ik ben bang dat het lastig voor chielt wordt om aan te tonen dat hij de kapotte spatiebalk niet zelf veroorzaakt heeft. En al zou hij dat kunnen bewijzen, ergens recht op hebben is wat anders dan je recht ook daadwerkelijk krijgen.

Toolboy

Tjeemig de peeemig wat een onzin gel.l hier.
De!!!!niet ondernemers willen het echt niet begrijpen.
Bla Bla en allen wat ze op hun bordje gepresenteerd krijgen door o.a. comercieele organisaties zoals de consumentenbond uneto Radar enz.

Waarom denkt een ieder recht op verlengde garantie te hebben terwijl men de koop heeft afgesloten met een duidelijke koopovereenkomst,waarin duidelijk staat wat de garantie termijn is.
Ga dan voor de aankoop in protest want de koop is gesloten.
Niet achteraf,want het stoplicht was niet oranje maar rood.
T

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 18 Mei 2009 21:28 door Toolboy

Waarom denkt een ieder recht op verlengde garantie te hebben terwijl men de koop heeft afgesloten met een duidelijke koopovereenkomst,waarin duidelijk staat wat de garantie termijn is.
Ga dan voor de aankoop in protest want de koop is gesloten.
Een prachtig voorbeeld van het ontkennen van de wettelijke consumenten bescherming zoals geregeld in o.a. BW 7

Toolboy

Mag ik u proberen duidelijk te maken dat ,dat 2 totaal verschillende zaken zijn consumentenbescherming en wet :wink:

T

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

daarom zitten er een aantasl van die gefrustreerde handelaartjes hier om dat consequent te ontkennen en de consument met vragen op het verkeerde proberen te zetten

wat mij betreft grote opruiming houden hier. laat ze het maar mwt elkaar eens zitten zijn op een ander forum.

Gesloten