LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Defect niet ontdekt door dealer. Wat zijn mijn rechten?
Defect niet ontdekt door dealer. Wat zijn mijn rechten?
Blu-ray speler volgens mij kapot, maar dealer vind na 3x repareren geen defect! Wat zijn mijn rechten?
Ik heb 2 maanden geleden een LG BD570 gekocht bij Platte TV Discounter (PTD). Ik heb meteen in de eerste week aangegeven dat de speler bij het afspelen van blu-rayfilms na een bepaalde tijd gaat haperen (DOA). Het beeld en geluid gaat schokken en de film is vervolgens niet af te kijken (aangesloten via HDMI op mijn LG 32LD350 TV).
Ik heb hem 2x laten nakijken door PTD, maar zij konden het defect niet ontdekken. Ook CE Repair, het bedrijf dat voor LG de reparaties regelt, kon niets ontdekken.
PTD gaat de bd-speler nu voor de 3e keer naar mij terugsturen. Maar ik kan er gewoon geen bd-films mee afspelen.
Wat zijn nu mijn rechten? Het liefst wil ik de koopovereenkomst ontbinden.
Alvast bedankt, Kris
(Ook op Vraag / Vara Kassa)
Ik heb 2 maanden geleden een LG BD570 gekocht bij Platte TV Discounter (PTD). Ik heb meteen in de eerste week aangegeven dat de speler bij het afspelen van blu-rayfilms na een bepaalde tijd gaat haperen (DOA). Het beeld en geluid gaat schokken en de film is vervolgens niet af te kijken (aangesloten via HDMI op mijn LG 32LD350 TV).
Ik heb hem 2x laten nakijken door PTD, maar zij konden het defect niet ontdekken. Ook CE Repair, het bedrijf dat voor LG de reparaties regelt, kon niets ontdekken.
PTD gaat de bd-speler nu voor de 3e keer naar mij terugsturen. Maar ik kan er gewoon geen bd-films mee afspelen.
Wat zijn nu mijn rechten? Het liefst wil ik de koopovereenkomst ontbinden.
Alvast bedankt, Kris
(Ook op Vraag / Vara Kassa)
Laatst gewijzigd door Krizzii op 28 jan 2011 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Defect niet ontdekt door dealer. Wat zijn mijn rechten?
Controleer de speler nog eens goed met een ander HDMI kabeltje en het liefst ook in een andere HDMI poort van je TV. Kijk ook of de speler wel goed gekoeld kan worden (dus vrij staat, niet in een kastje).
Als je dan nog steeds problemen ondervindt, dan kan je de verkoper een laatste termijn geven om de problemen op te lossen waarbij je aangeeft dat je de koop wilt ontbinden indien de problemen niet verholpen worden. Doe dit schriftelijk.
Als je dan nog steeds problemen ondervindt, dan kan je de verkoper een laatste termijn geven om de problemen op te lossen waarbij je aangeeft dat je de koop wilt ontbinden indien de problemen niet verholpen worden. Doe dit schriftelijk.
Re: Defect niet ontdekt door dealer. Wat zijn mijn rechten?
Vraagsteller neemt het zekere voor het onzekere door op zowel kassa als radar het probleem te plaatsen.
Re: Defect niet ontdekt door dealer. Wat zijn mijn rechten?
Bedankt voor de tips. Alles is al geprobeerd: andere HDMI-kabels en poorten, andere TV's, vrijstaand... alleen ik schijn het probleem te hebben.
Volgens de dealer heb ik geen recht op ontbinding als zij het defect niet kunnen vinden, dus dat schiet niet op.
Volgens de dealer heb ik geen recht op ontbinding als zij het defect niet kunnen vinden, dus dat schiet niet op.
Re: Defect niet ontdekt door dealer. Wat zijn mijn rechten?
Dat is niet helemaal juist. Jij moet aantonen dat er een gebrek is. Kun je geen filmpje maken waarop te zien is dat het gebrek zich openbaart? Vervolgens kun jij je beroepen op je wettelijke recht op kosteloos herstel of je recht op kosteloos vervanging.Krizzii schreef:Volgens de dealer heb ik geen recht op ontbinding als zij het defect niet kunnen vinden, dus dat schiet niet op.
Re: Defect niet ontdekt door dealer. Wat zijn mijn rechten?
Ja, ik heb wat filmpjes gestuurd. Toen kreeg ik dit antwoord:
Kwestie van de koop ontbinden is niet van toepassing daar er geen defect in zit. Dit is alleen van toepassing als dit er wel in zit en wij niet met een oplossing komen.
Net als dat jij mij een filmpje stuurt waarin een klacht zich voordoet kan ik er ook een sturen waarin dit niet het geval is. Het product heeft geen defect, mijn advies is te kijken naar de randproducten welke erop aangesloten zijn.
Moedeloos word ik ervan...Een andere opsturen gaat niet gezien ik hier dan met een product zit welke uitgepakt is en gebruikt is geweest.
Re: Defect niet ontdekt door dealer. Wat zijn mijn rechten?
Ik heb zelf meegemaakt dat ik meerdere netwerkkaarten kocht voor de computer en eentje het bij mij niet deed maar de verkoper wel. Die was toen ook heel erg lastig.
En dan moet je naar de rechter. Dit kun jezelf doen, door een dagvaarding uit te brengen via de deurwaarder of je kunt een jurist in schakelen. Hiervoor is van belang om te weten dat juristen vaak meer in rekening brengen dan de vergoeding waar de tegenpartij tot veroordeeld zal worden door de rechter. Wellicht kun je iemand vinden die voor deze vergoeding wil werken. Als je besluit om zelf de zaak te voeren dan moet je vooral letten op de deadlines en alles heel nauwkeurig uit een zetten.Geachte heer, mevrouw, verkoper
Ik heb op <datum> bij u zowel een LG BD570 en Platte TV Discounter gekocht.
Ik heb u op <data> verkocht om de LG BD570 kosteloos te herstellen dan wel vervangen, omdat het product bij het afspelen van blu-rayfilms na een bepaalde tijd gaat haperen. U heeft het product onderzocht en stelt dat het product niet defect is. Daarop heb ik ter onderbouwing u een filmpje toegestuurd waarop u kunt zien dat dit gebeurt. Ik heb zelf alles al geprobeerd, van andere HDMI-kabel en poorten tot andere TV's maar kan daar het probleem niet mee verhelpen. U weigert echter nog altijd het product kosteloos te herstellen c.q. vervangen.
Omdat uw niet bereid bleek om over te gaan tot kosteloos herstel of vervanging, heb ik het recht de koop te ontbinden. Hierbij ontbind ik dan ook de koopovereenkomst met betrekking tot de LG BD570 speler.
Ik wijs u er op in dit geval spraken is van omgekeerde bewijslast, omdat ik dit gebrek binnen zes maanden na de aflevering hebt ontdekt. Ik wijs u er tevens op dat het feit dat u het gebrek niet heeft kunnen reproduceren geen bewijs vormt dat dit product geen gebrek heeft. Immers uit mijn film blijkt iets anders.
Ik verzoek u vriendelijk om binnen twee weken te schriftelijk reageren
Met vriendelijke groet,
......
-
- Berichten: 737
- Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26
Re: Defect niet ontdekt door dealer. Wat zijn mijn rechten?
Verkocht zal wel verzocht moeten zijn.alfatrion schreef:Ik heb u op <data> verkocht om de LG BD570 kosteloos te herstellen dan wel vervangen, omdat het product bij het afspelen van blu-rayfilms na een bepaalde tijd gaat haperen.
Re: Defect niet ontdekt door dealer. Wat zijn mijn rechten?
Bedankt @alfatrion, die brief is misschien wel de oplossing. Hoewel ik naar de rechter gaan eigenlijk een beetje te ver vind gaan, dan verkoop ik hem nog eerder tweedehands ofzo...
Re: Defect niet ontdekt door dealer. Wat zijn mijn rechten?
Als de klacht na zeer grondig testen zich niet openbaart, valt er ook niet te meten en te repareren. Dan wordt ook het product teruggestuurd met de mededeling: klacht niet geconstateerd.alfatrion schreef:Dat is niet helemaal juist. Jij moet aantonen dat er een gebrek is. Kun je geen filmpje maken waarop te zien is dat het gebrek zich openbaart? Vervolgens kun jij je beroepen op je wettelijke recht op kosteloos herstel of je recht op kosteloos vervanging.Krizzii schreef:Volgens de dealer heb ik geen recht op ontbinding als zij het defect niet kunnen vinden, dus dat schiet niet op.
Ik heb het zelf ook meegemaakt: een klant had problemen met een TFT monitor. Zou uitvallen.
Aangezien de klant een monitor nodig had, heb ik het geld teruggegeven en de monitor opgestuurd.
Monitor kwam terug met de mededeling: probleem niet geconstateerd.
De monitor draait hier al weer een hele tijd zonder problemen.
Ook zo iets:
Met stage meegemaakt: een tv zou uitvallen. Dat ding heeft wel 2 weken continue in de werkplaats test gedraaid. Toch zo'n 9 uur per dag continue.
Geen problemen geconstateerd.
De tv teruggebracht naar de klant en nog geen uur later een boze klant aan de balie. TV hapert.
Dat ding weer opgehaald en 3 weken test laten draaien. Geen uitval, perfect beeld en geluid.
Hoe kan dat?
Moraal van het verhaal: in theorie is het mooi uit te leggen, maar de praktijk kan totaal anders zijn.
Het probleem van tegenwoordig is dat in de werkplaats de problemen niet optreden en dat de monteurs dan niet bij de mensen thuis meer komen bekijken wat de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn.
Wat ikzelf wel doe.
Een jaar geleden ook zo'n situatie: de klant meld dat de computer steeds uitvalt.
Bij controle bleek dat er geen problemen was met de computer, maar dat er een storing in de groepenkast zat.
Dus het probleem hoeft niet in het product zelf te zitten, maar kan ook externe oorzaken hebben waardoor een product hapert.
Re: Defect niet ontdekt door dealer. Wat zijn mijn rechten?
Hoe warm wordt het apparaat bij het afspelen? Als ik dit bij PC's of laptops zie dan komt dat vaak omdat de processor richting de 90 graden gaat.
Andere stomme vraag is of alle eventuele transportvergrendelingen zijn verwijderd?
Andere stomme vraag is of alle eventuele transportvergrendelingen zijn verwijderd?
Re: Defect niet ontdekt door dealer. Wat zijn mijn rechten?
Naar mijn mening wordt het apparaat niet heel warm. Tenminste niet zo warm als mijn oude DVD-speler met versterker die ik i.c.m. de blu-ray-speler gebruik. Ook heeft het genoeg ventilatie. Ik zal het nog eens op een koelere plek proberen... In de handleiding staat overigens: "Bedrijfstemperatuur: 5 °C tot 35 °C". Dit zijn dan de kamertemperaturen waaronder het product normaal kan functioneren? Want ik neem aan dat 't wel warmer kan worden in het apparaat zelf.EdoK schreef:Hoe warm wordt het apparaat bij het afspelen? Als ik dit bij PC's of laptops zie dan komt dat vaak omdat de processor richting de 90 graden gaat.
Andere stomme vraag is of alle eventuele transportvergrendelingen zijn verwijderd?
Transportvergrendelingen zijn volgens mij wel weg. Ik zie in ieder geval niets wat er niet hoort... op die mooie productsticker na dan.
Re: Defect niet ontdekt door dealer. Wat zijn mijn rechten?
Het lijkt mij goed om het apparaat even op een koelere plaats te testen en misschien het apparaat even op blokken te zetten zodat de meer ruimte is aan de onder kant. Het kan zijn dat de warmere uitgaande lucht weer door de ventilator wordt opgezogen en daarmee minder kan koelen.
-
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 30 aug 2005 21:59
Re: Defect niet ontdekt door dealer. Wat zijn mijn rechten?
Het is een LG!
Bij ons op de zaak heel veel problemen met dit merk, veel doa's ook met deze blu-ray mediaplayer. App doet niet wat het hoort te doen, conclusie: stoppen met dit merk en klanten adviseren naar andere betere merken.
Kosten wel meer, maar dan heb je ook wat.
Want voor de lage prijzen waar LG voor wordt aangeboden kan er geen kwaliteit in zitten.
Bij ons op de zaak heel veel problemen met dit merk, veel doa's ook met deze blu-ray mediaplayer. App doet niet wat het hoort te doen, conclusie: stoppen met dit merk en klanten adviseren naar andere betere merken.
Kosten wel meer, maar dan heb je ook wat.
Want voor de lage prijzen waar LG voor wordt aangeboden kan er geen kwaliteit in zitten.
Re: Defect niet ontdekt door dealer. Wat zijn mijn rechten?
Ik denk ook dat ik stop met LG idd. Na dit gedoe...audiofreak1 schreef:Het is een LG!
Bij ons op de zaak heel veel problemen met dit merk, veel doa's ook met deze blu-ray mediaplayer. App doet niet wat het hoort te doen, conclusie: stoppen met dit merk en klanten adviseren naar andere betere merken.
Kosten wel meer, maar dan heb je ook wat.
Want voor de lage prijzen waar LG voor wordt aangeboden kan er geen kwaliteit in zitten.
Vandaag overigens naar BCC geweest om de afstandsbediening van mijn LG(!) tv te laten repareren. Die reageerde gewoon voor geen reet! Gelukkig waren ze bij BCC zo aardig om mij meteen een werkend showmodel mee naar huis te geven.
Re: Defect niet ontdekt door dealer. Wat zijn mijn rechten?
Hallo, als het goed is krijg ik mijn bd-speler morgen weer ongerepareerd terug. Ik heb echter 2 van de 3 keer zelf moeten betalen voor de verzending van de reparatie's.
Heb ik nu geen recht op teruggave van deze verzendkosten? De dealer zegt van niet, omdat er geen defect is geconstateerd...
Heb ik nu geen recht op teruggave van deze verzendkosten? De dealer zegt van niet, omdat er geen defect is geconstateerd...
Re: Defect niet ontdekt door dealer. Wat zijn mijn rechten?
Consuwijzer heeft het wel vaker mis.Krizzii schreef:Hallo, als het goed is krijg ik mijn bd-speler morgen weer ongerepareerd terug. Ik heb echter 2 van de 3 keer zelf moeten betalen voor de verzending van de reparatie's.
Heb ik nu geen recht op teruggave van deze verzendkosten? De dealer zegt van niet, omdat er geen defect is geconstateerd...
Ook bij deze.
Heb je geen recht voor teruggave van de verzendkosten?
In beginsel alleen als er een probleem is geconstateerd.
De bewijslast ligt in dit geval bij de verkopende partij.
Het moeilijke van dit is dat zij geen problemen constateren, dus is het hun woord tegenover die van jouw.
Als zij de poten stijf houden, zit er voor jou niets anders op dan naar de rechter te gaan.
Alleen loont dat niet, omdat de kosten van het proces veel hoger zijn dan een nieuwe apparaat.
Als ik kijk naar de klacht, zou het probleem ook bij disk van de film kunnen liggen.
Dus de kans is groot dat met de speler niets aan de hand is.
Re: Defect niet ontdekt door dealer. Wat zijn mijn rechten?
Nee, dat is juist de grap: ik heb al een aardig aantal blu-ray films en ik heb het probleem praktisch bij elke disc (bij normale DVD's ben ik het nog niet tegengekomen). Ik heb mijn eigen films en kabels zelfs meegegeven aan de dealer om mijn set-up te kunnen nabootsen. Maar dat mocht niet baten, zij konden geen hapering ontdekken.BBCS schreef:Consuwijzer heeft het wel vaker mis.
Ook bij deze.
Heb je geen recht voor teruggave van de verzendkosten?
In beginsel alleen als er een probleem is geconstateerd.
De bewijslast ligt in dit geval bij de verkopende partij.
Het moeilijke van dit is dat zij geen problemen constateren, dus is het hun woord tegenover die van jouw.
Als zij de poten stijf houden, zit er voor jou niets anders op dan naar de rechter te gaan.
Alleen loont dat niet, omdat de kosten van het proces veel hoger zijn dan een nieuwe apparaat.
Als ik kijk naar de klacht, zou het probleem ook bij disk van de film kunnen liggen.
Dus de kans is groot dat met de speler niets aan de hand is.
Het moet dan ook wel iets met de compatibiliteit met mijn TV/versterker zijn ofzo... wie zal het ooit weten?
Maar inderdaad loont het de moeite niet om voor die verzendkosten naar de rechter te stappen. Het voelt allemaal wel dubbel frustrerend natuurlijk...
Re: Defect niet ontdekt door dealer. Wat zijn mijn rechten?
Als ik een tip mag geven.
Laat die monteurs bij jouw thuis eens kijken.
Als ik een product geleverd heb en de mensen hebben problemen en ik krijg het apparaat in de werkplaats niet in de fout, dan ga ik altijd ter plaatsen de boel bekijken.
De frustratie kan ik heel goed begrijpen.
Het gaat er niet om of de fout wel of niet aan die speler ligt, maar dat het probleem wordt opgelost.
Laat die monteurs bij jouw thuis eens kijken.
Als ik een product geleverd heb en de mensen hebben problemen en ik krijg het apparaat in de werkplaats niet in de fout, dan ga ik altijd ter plaatsen de boel bekijken.
De frustratie kan ik heel goed begrijpen.
Het gaat er niet om of de fout wel of niet aan die speler ligt, maar dat het probleem wordt opgelost.
Re: Defect niet ontdekt door dealer. Wat zijn mijn rechten?
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid meen ik toch dat jij het vaker mis hebt dan zij.BBCS schreef:Consuwijzer heeft het wel vaker mis.
Ja, je kunt een beroep doen op art. 7:24 BW om alle schade te verhalen, waaronder telefoon- en transportkosten vallen. En ontbinden met een beroep 7:21 BW.Krizzii schreef:Hallo, als het goed is krijg ik mijn bd-speler morgen weer ongerepareerd terug. Ik heb echter 2 van de 3 keer zelf moeten betalen voor de verzending van de reparatie's.
Heb ik nu geen recht op teruggave van deze verzendkosten? De dealer zegt van niet, omdat er geen defect is geconstateerd...
Ik neem aan dat je mijn brief hebt verstuurd. Dan is het nu zaak te beslissen of je hier een zaak van wilt maken of jij je berust in je lot. In het eerste geval kun je een jurist in de arm nemen, maar let dan op de kosten. Als je wint kun je een vast bedrag per punt krijgen en de meeste juristen vragen meer. Je kunt ook zelf naar de rechter. In dit geval moet je een dagvaarding schrijven, hier in nauwkeurig beschrijven hoe, wat en waarom en een deurwaarder brengen. Vraag in je dagvaardiging expliciet om de tegenpartij te veroordelen tot de proceskosten, wettelijke rente, schade en ontbinding. Betwist alle stellingen van de tegenpartij op voorhand. En zoek een rechtsforum op waar je vragen kunt stellen.