LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Defecte vaatwasser buiten garantie.

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
dagmar75

Defecte vaatwasser buiten garantie.

Ongelezen bericht door dagmar75 »

Beste allemaal,

We hebben een Whirlpool-vaatwasser van inmiddels 3.5 jaar oud. De module van het apparaat is kapot en doet nu helemaal niets meer. Een reparatie zal ongeveer 350 euro kosten. Contact opgenomen met Whirlpool, via coulance regeling zou het ons 225 gaan kosten. Maar inmiddels wat informatie gezocht via internet, immers het apparaat heeft een economische levensduur (volgens Whirlpool) van 15 jaar. Dat betekent dat het apparaat een levensduur van 180 maanden heeft, waarvan wij er 42 gebruikt hebben. Dus.. volgens de verhalen die ik lees heb ik er recht op dat de verkoper 138/180 deel van de rekening moeten betalen en wij 42/180. Echter, gister verkoper aan de lijn. Die claimde dat hij het bedrijf in 2005 had overgenomen en dat er op onze bon een ander kvk nr zou staan (wat niet het geval is). Anyhow, we hebben het gevoel dat het de verkoper heet onder de voeten wordt. Maar hoe kan ik hem laten bijdrage in de kosten? Welke middelen kan ik gebruiken?

Groeten

alfatrion

Re: Defecte vaatwasser buiten garantie.

Ongelezen bericht door alfatrion »

In eerste plaats zul je moeten kunnen aantonen dat het product niet aan de overeenkomst beantwoord. Dat het product nu defect is onvoldoende om non-conformiteit aan te tonen.

Als het product non-conformiteit was dan heb je recht op kosteloos herstel of vervanging. Alleen wanneer herstel de levensduur wordt verlengt is het redelijk dat je een eigen bijdrage betaald die gebasseerd is op de extra levensverwachting.
Maar hoe kan ik hem laten bijdrage in de kosten? Welke middelen kan ik gebruiken?
Je kunt naar de rechter gaan, maar de kosten daarvan kunnen wel eens hoog uitvallen.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Maar inmiddels wat informatie gezocht via internet, immers het apparaat heeft een economische levensduur (volgens Whirlpool) van 15 jaar.
Is wel heel erg veel.

Er zal wel de technische levensduur mee bedoeld worden.

Volgens de ombudsman heeft een wasmachine een economische levensduur van 8 tot 10 jaar.

Lees ook maar eens:

http://www.deombudsman.nl/site/content/ ... ntentID=92

http://www.repairifyoucare.nl/

alfatrion

Deze informatie van de ombutsman klopt niet op twee punten.

Ten eerste gaat de ombutsman te kort door de bocht bij de kwestie tussen herstel en vervanging. Feitelijk heeft de consument het recht om hier uit te kiezen alleen zal vervanging in de meeste gevallen geen optie zijn omdat

Ten tweede is de informatie over de verdelingssleutel in het geval van herstel niet juist. Dit is analoog overgenomen aan de situatie bij vervanging waarbij de legitimatie voor de gebruiksvergoeding licht in het feit dat de gebruiker wederom 10 jaar kan genieten van het product. Dat dit niet op gaat bij herstel is over het hoofd gezien. Deze tekst wordt vrij vaak van elkaar wordt overgenomen waardoor de fouten ook worden over genomen.

Tot slot zijn getallen over de economische levensduur in de voorbeelden allemaal indicatief. Voor ieder model geld in principe een andere economische levensduur.
Deze cijfers geven altijd aan wat je van een product mag verwachten en dus gaat het altijd over de economische levensduur.

BBCS
Contacteer:

Quote:

Deze cijfers geven altijd aan wat je van een product mag verwachten en dus gaat het altijd over de economische levensduur.
Daar ben ik het niet mee eens.

Neem nu Miele:

Die zegt op hun website:
Lange levensduur gemiddeld 20 jaar.
Daarmee wordt de technische levensduur mee aangegeven.

Als ik aan de klant aangeef dat een computer gemiddeld 6 tot 10 jaar meegaat, bedoel ik dan daarmee de economische levensduur? Nee. Ik bedoel daarmee de technische levensduur.

Bij beamers is het een hele mooie voorbeeld:

Een lamp van een beamer gaat 2000 uur mee.
Betekent dat dan de economische levensduur?
Weer nee, want dat is de maximale levensduur.

Daarnaast:
Volledig budgetteerbaar
Voor omgerekend per jaar niet meer dan gemiddeld 1 à 2% van de aankoopsom van het apparaat hoeft u, naar keuze gedurende 5 of 10 jaar na aankoopdatum, geen rekening meer te houden met servicekosten. Deze servicekosten kunnen bijvoorbeeld ontstaan door mechanische en dus aan slijtage onderhevige onderdelen. Met het Miele-Serviceverzekering-Certificaat zijn deze servicekosten dus gedurende 5 of 10 jaar relatief zeer laag en volledig budgetteerbaar.

Dus Miele zegt dat hun wasmachines een gemiddelde levensduur hebben van 20 jaar. Daarmee bedoelen ze dus de technische levensduur.
Daarnaast geeft Miele ook aan dat de economische levensduur van de wasmachine 10 jaar is. En dat klopt aardig met wat de consumentenbond aangegeven heeft.

alfatrion

Lange levensduur gemiddeld 20 jaar.
Een koper mag als gevolg van deze mededeling verwachten dat een Miele product 20 jaar mee gaat. Artikel 17 jo 18 BW7. Het gaat hier dus wel dergelijk om de economische levensduur.

In de tekst van de consuwijzer die je aanhaalde in een andere draad lees ik hierin bevestiging want daarin gegeven ze aan dat de economische levensduur te bepalen is door producent van het product te vragen naar de verwachte levensduur. Nu roept de producten '20 jaar' en roep je 'technische levensduur' omdat dit getal je niet aanstaat. Vervolgens kom je op te proppen met een document waarin de klant een service verzekering (zou ik niet afsluiten om je moet betalen voor iets waar je toch al rechten op hebt) kan afsluiten van 5 of 10 jaar kan en aangezien deze getallen je beter bevallen roep je nu 'economische levensduur'.

Jij kijkt dus alleen naar de getallen en niet naar wat er bij geschreven worden. In een soort van tunnelvisie ben je opzoek en sta je niet open voor je ongelijk.

Daarnaast geeft Miele ook aan dat de economische levensduur van de wasmachine 10 jaar is.
Een lamp van een beamer gaat 2000 uur mee.
Betekent dat dan de economische levensduur?
Weer nee, want dat is de maximale levensduur.
Dergelijke cijfers komen tot stand met behulp van statestiek. Statisch gezien is niet te doen om dergelijke cijfers te geven voor de maximale levensduur. Gemiddels daar in tegen wel, daarom zijn dergelijke gegeven gemiddeldes en zijn aan deze opgave ook rechten te ontlenen.

P.S. Zou je eens wat kunnen doen aan die lange links, die verpesten hier de layout?

BBCS
Contacteer:

P.S. Zou je eens wat kunnen doen aan die lange links, die verpesten hier de layout?
Ik snap wat je bedoelt, alleen zou ik niet weten hoe.

Door die links verwijs ik naar een pagina, maar als ik die links heel kort zou maken, ben ik bang dat je dan op de homepage terecht komt en niet bij de betreffende pagina.

of...

ik moet die link niet tussen die url tekens zetten.

BBCS
Contacteer:

In de tekst van de consuwijzer die je aanhaalde in een andere draad lees ik hierin bevestiging want daarin gegeven ze aan dat de economische levensduur te bepalen is door producent van het product te vragen naar de verwachte levensduur. Nu roept de producten '20 jaar' en roep je 'technische levensduur' omdat dit getal je niet aanstaat. Vervolgens kom je op te proppen met een document waarin de klant een service verzekering (zou ik niet afsluiten om je moet betalen voor iets waar je toch al rechten op hebt) kan afsluiten van 5 of 10 jaar kan en aangezien deze getallen je beter bevallen roep je nu 'economische levensduur'.
Wat mij niet aanstaat is dat de fabrikanten dan werkelijk 20 jaar economische tijd zouden roepen, maar als de garantieperiode voorbij is wel de volle mep in rekening brengen en niet kijken naar de wettelijke garantie regels. En dat deze kosten volledig voor rekening komen bij de winkelier. En dat als de winkelier deze kosten dan via een rechtzaak bij de fabrikant moeten gaan halen.

Je hebt al diverse keren aangegeven dat de winkelier op zich gewoon alle kosten bij de fabrikant kan declareren. Maar in de praktijk werkt dat helaas anders.

dagmar75

Ongelezen bericht door dagmar75 »

Hoi hoi,

Ik heb Whirlpool vorige week aan de telefoon gehad en die zeiden dat het type vaatwasser wat ik heb een economische levensduur van 15 jaar heeft. Kan ik er van uitgaan dat zei mij onzin op de mouw hebben gespeld? Waar kan ik de werkelijke eco levensduur dan vandaan halen. Verder een interessante discussie, maar behalve naar de rechter stappen weet ik nu niet wat ik moet doen.

Wie kan mij helpen?

alfatrion

dagmar75 schreef:Hoi hoi,

Ik heb Whirlpool vorige week aan de telefoon gehad en die zeiden dat het type vaatwasser wat ik heb een economische levensduur van 15 jaar heeft. Kan ik er van uitgaan dat zei mij onzin op de mouw hebben gespeld? Waar kan ik de werkelijke eco levensduur dan vandaan halen. Verder een interessante discussie, maar behalve naar de rechter stappen weet ik nu niet wat ik moet doen.

Wie kan mij helpen?
Nee, mag er van uit gaan dat Whirlpool je correcte informatie heeft gegeven en daar kun je de winkelier op aanspreken. Dit is de partij die met jou een overeenkomst heeft gesloten dus zij zijn verantwoordelijk.

Je zou eens kunnen kijken of de winkel is aangesloten bij een geschillencommissie. Je zou ook aan de winkelier kunnen voorstellen om een onafhankelijke monteur er naar te laten kijken. Krijgt de winkelier gelijk of kan hij geen schuldige aanwijzen dan betaal jij de kosten van de monteur. En ander hersteld de winkelier het product kosteloos waarbij jij een vergoeding wil betalen voor eventuele extra levensjaren.

Als de winkelier dwars blijft liggen kan ik je alleen nog rechtsgang

Je zou altijd een klacht in kunnen dienen bij de consumentenautoriteit, maar zij zien daar niets meer in dat een signaal in. Je kan vragen stellen aan de jurofoon of het juridisch loket of de stichting de ombutsman.

BBCS,

Rechts boven in zit een knop waarmee je teksten kunt wijzigen. Deze code kun je gebruiken voor links:

Code: Selecteer alles

[url=link]test[/url]
En dat als de winkelier deze kosten dan via een rechtzaak bij de fabrikant moeten gaan halen.
Als winkelier kun je net zo lullig tegen over de consument te staan. Die zullen dan ook naar de rechter moeten. Het lijkt mij goed dat de winkeliers en fabrikanten eens om de tafel gaan om dit te bespreken. En als daar niets uit komt dat een vereniging als Uneto een proefproces start tegen een van de fabrikanten.

Je kunt als winkelier ook de bewijslast overnemen in ruil voor een (veel) lager bedrag.

Gesloten