LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Electric City en V&D
Electric City en V&D
Allereerst zal ik me even voorstellen. Ik ben Milan de Vries en ben een student in de regio zuid holland. Ik zal gelijk op mijn punt komen. Het zit namelijk zo. Twee weken geleden heb ik bij V&D bij de Electric City een bluetooth stereo headset gekocht. Ik zou er eigenlijk een krijgen bij mijn telefoon maar na een paar weken te hebben gewacht kreeg ik bericht dat ik buiten de actie periode viel. Ik heb toen daarom beslist in een impuls een aankoop te doen om dit voor mezelf goed te maken. Ik maak namelijk erg veel gebruik van mijn headset en zag dit als een vooruitgang om nog meer te kunnen genieten van mijn muziek op een comfortabalere, betere en makkelijkere manier. Het tegendeel is echter niet minder waar. De headset, na hem 1 keer te hebben opgehad, zat erg oncomfortabel en de kwaliteit van het geluid viel heel erg tegen, mijn huidige headset was een stuk beter. Ik besloot toen te bellen en te vragen naar de voorwaarden van het ruilen van het product. Ik heb de servicelijn van de bon gebruikt (V&D klantenservice) en zij vertelden mij dat ik het gerust kon ruilen. Nu is 100 euro voor een student een hoop geld en was ik gerust gesteld dat ik het product nog kon ruilen of zelfs eventueel mijn geld terug kon krijgen. De volgende dag ben ik naar de V&D gegaan om het product te ruilen. Ik sprak met een verkoper en die moest even overleggen met zijn floormanager. Deze vertelde mij dat ik het product niet kon ruilen of mijn geld kon terug krijgen. Mijn repliek was dat ik had gesproken met de klantenservice en de voorwaarden op de bon had gevolgd. Al moet daarbij wel worden meegenomen dat ik de verpakking, in al mijn enthousiasme, iets te enthousiast heb opengemaakt. Hij wist mij te vertellen dat de voorwaarden van V&D niet gelden omdat zij van Electric City zijn zoals ik in een ander stuk op deze site ook al heb kunnen lezen. Er waren twee redenen waarom deze manager het product niet terug kon nemen : uit hygienische overwegingen en omdat de verpakking aan de achterkant scheuren vertoonde. De hygienische overwegingen kon ik me nauwelijks voorstellen, het product is namelijk niet een zogenaamd 'in-ear' headset maar beter vergelijkbaar met hoofdtelefoons met kussentjes zoals Sennheiser ze ook heeft. En daarbij meegenomen dat ik de headset maar 1 keer heb gedragen kon ik me niet aansluiten bij zijn argument. Ook heb ik niet van tevoren het product uit kunnen proberen en was ik niet gewezen op eventuele risico's na aanschaf zoals deze hier duidelijk is. Als ik het product had kunnen uitproberen had ik het niet gekocht, maar over deze voorwaarden werd ik helaas niet gewaarschuwd. Communicatiegewijs loopt er naar mijn mening het een en ander tussen V&D en Electric City mis. Zo heb ik een tweede keer gebeld naar de klantenservice om te bevestigen dat de floor manager op goede gronden had geoordeeld. Ook heb ik doorgegeven dat de floormanager mij vertelde dat de voorwaarden van Electric City. Ook hierop was het antwoord van de klantenservice dat het product gewoon geruild kon worden. Ook uit hygienische overweging kon het product gewoon terug genomen worden. Omdat ik niet bepaald netjes was behandeld en eerlijk gezegd gewoon koud werd weggestuurd heb ik het later op de dag bij een ander filiaal geporbeerd. Deze mensen waren een stuk symphatieker tegenover mijn probleem maar ook hun antwoord was hetzelfde. Geen vergoeding vanwege hygienische overwegingen en de doos was aan de achterkant open. Teleurgesteld ging ik weer terug naar huis. Daarna heb ik het heel erg druk gehad met mijn studie en werk (ik werk ook bij om geld te verdienen) en heb helaas geen gelegenheid gehad voor een derde confrontatie. Ik voel me bekocht en wil weten of dit terecht is. Als een product niet aan je verwachtingen voldoet dan kan je er toch vanuit gaan dat je het op zijn minst kan ruilen? Ik heb erover nagedacht het product door te verkopen, maar kan het product niet eerlijk aanprijzen en ik weet niet wat ik nu nog kan doen. Kan iemand me hiermee helpen?
Re: Electric City en V&D
Helaas heb ik slecht nieuws voor je:Als een product niet aan je verwachtingen voldoet dan kan je er toch vanuit gaan dat je het op zijn minst kan ruilen?
Je hebt er juridisch totaal géén recht op.
In de winkel geldt:
Koop=Koop.
Is er echt iets mis met het product, dan is het wat anders.
Steeds meer mensen zijn er van overtuigd dat ze altijd het recht hebben om binnen 7 dagen na aankoop het product mogen ruilen of terugbrengen zonder opgave van reden.
Dat is pertinent niet waar.
Deze regels gelden alleen voor koop op afstand en de wetsregels hieromtrent is ondergebracht onder de wet koop op afstand.
En deze regels zijn in de normale winkel niet van toepassing.
Uit hygienisch oogpunt is dat een zeer goede beslissing geweest.Er waren twee redenen waarom deze manager het product niet terug kon nemen : uit hygienische overwegingen en omdat de verpakking aan de achterkant scheuren vertoonde.
En even over de kapotte verpakking:
Als je een product wilt ruilen of terugbrengen (als het product zelf niet kapot is) dan mag de winkelier op gronden van een kapotte verpakking weigeren om het product om te ruilen of terug te nemen.
Als je iets op internet of via de postorderwinkel koopt dan geldt daar de wet koop op afstand en dan mag de winkelier dat niet weigeren.
Waarom kan ik, als ik mijn stem wil uitbrengen, niet op antwoord "NEE" stemmen?
Omdat het er niet bij staat! Zo krijgt dit stemrondje wel een rare (voorgekookte) wending.....
Omdat het er niet bij staat! Zo krijgt dit stemrondje wel een rare (voorgekookte) wending.....
Wat zou de winkel dan met die die teruggebrachte headset moeten doen? Zouden ze eerst moeten testen of hj het nog doet, en dan stevig afgeprijsd verkopen? Niemand wil toch een toestel in een beschadigde of met plakband herstelde verpakking?
Volgens de wet is de winkelier het niet eens verplicht!Wat zou de winkel dan met die die teruggebrachte headset moeten doen? Zouden ze eerst moeten testen of hj het nog doet, en dan stevig afgeprijsd verkopen? Niemand wil toch een toestel in een beschadigde of met plakband herstelde verpakking?
Je hebt als consument niet het recht om de producten die niet kapot zijn terug te brengen of om te ruilen.
Nogmaals:
Koop=koop.
@ikbenik:
zo is het, maar er zijn altijd gasten die dat niet willen begrijpen....
zo is het, maar er zijn altijd gasten die dat niet willen begrijpen....
Dit is inderdaad een wel heel vreemde stelling. Je kunt alleen maar ja stemmen en geen nee. Het is ook behoorlijk generaliserend om te stellen dat V&D ALTIJD problemen geeft na 1 (voor jou slechte) ervaring.
Bovendien neem ik aan dat jij ook geen oorsmeer van een ander op je headset wilde? Of je dat ding dan 1 keer of 10 keer hebt opgezet doet er niet zoveel toe. Als de verpakking open is gaat iedereen er van uit dat je dat ding hebt opgezet. In dit geval is dat ook zo.
De verpakking heb je ook nog eens kapot gescheurd en dan vervalt echt alle hoop. De winkelier hoeft absoluut niet te slikken dat jij goederen terug wilt geven in een slechte en gebruikte staat. dat had je maar vooraf moeten bedenken en je had vooraf de huisregels kunnen lezen of vragen. Ben je het daar niet mee eens dan moet je het produkt niet kopen.
Bovendien neem ik aan dat jij ook geen oorsmeer van een ander op je headset wilde? Of je dat ding dan 1 keer of 10 keer hebt opgezet doet er niet zoveel toe. Als de verpakking open is gaat iedereen er van uit dat je dat ding hebt opgezet. In dit geval is dat ook zo.
De verpakking heb je ook nog eens kapot gescheurd en dan vervalt echt alle hoop. De winkelier hoeft absoluut niet te slikken dat jij goederen terug wilt geven in een slechte en gebruikte staat. dat had je maar vooraf moeten bedenken en je had vooraf de huisregels kunnen lezen of vragen. Ben je het daar niet mee eens dan moet je het produkt niet kopen.
Sterker nog, de winkelier is het wettelijk niet eens verplicht!De verpakking heb je ook nog eens kapot gescheurd en dan vervalt echt alle hoop. De winkelier hoeft absoluut niet te slikken dat jij goederen terug wilt geven in een slechte en gebruikte staat. dat had je maar vooraf moeten bedenken
Wettelijk gezien hoeft de winkelier het product niet terug te nemen (mits dat het product niet defect is en niet meer leverbaar is), en meestal is dat een goede wil van de winkelier.