LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Garantie e-bike Gazelle
Garantie e-bike Gazelle
In 2013 kocht ik mijn gazelle fuente lite ebike met voorwielaandrijving, na anderhalf jaar ging de motor stuk, geen probleem dus, binnen de garantietermijn werd het voorwiel ver vangen. Met deze nieuwe motor heb ik nu nog geen anderhalf jaar kunnen fietsen, het display geeft error code d1, de motor is niet meer werkend te krijgen en volgens de dealer is deze defect. Maar de fiets is nu meer dan 2 jaar oud, dus geen garantie meer. Dat de nieuwe motor nog geen anderhalf jaar oud is maakt niet uit. Gazelle geeft geen garantie op garantie !
Laatst gewijzigd door Radar op 13 okt 2016 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast
Reden: Titel door Moderatie aangepast
Re: Garantie e-bike Gazelle
en welke fietsenmaker heeft u dit wijs gemaakt? U heeft gewoon rechten, en die rechten dient u te halen bij de fietsenmaker. Zo is dat wettelijk geregeld. Dat gazelle u niet verder helpt kan kloppen, maar de fietsenmaker dient hier wel met een oplossing te komen als de gemiddelde levensduur van een dergelijke motor maar 1,5 jaar is.ahouwel schreef:Gazelle geeft geen garantie op garantie !
Laatst gewijzigd door berndv op 19 okt 2016 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Op een onderdeel/product dat onder garantie vervangen is hoeft geen volledig nieuwe garantie gegeven te worden.
Maar los hiervan moet een product in Nederland de eigenschappen bezitten die je als gebruiker redelijkerwijs mag verwachten. En dat je dus 3 jaar na aankoop fiets zelf 100% opdraait voor een nieuwe motor lijkt me niet reëel. het lijkt me stug dat de "redelijkerwisj te verwachten levensduur" van die motor maar 3 jaar is. (Merk op dat ik gelezen heb dat de motoren na 1,5 jaar stuk gaan, maar het aanvangsmoment van de koopoverenekomst is 3 jaar geleden)
Als je Gazelle hierin meekrijgt (al dan niet met hulp van je rechtsbijstandverzekering of de voorbeeldbrieven op www.consuwijzer.nl) dan hoeven ze je niet kosteloos te helpen. Je hebt immers al 3 jaar het product gebruikt. Stel dat de te verwachtenlevensduur 6 jaar is. Dan zou je zelf de helft van de kosten moeten hoeven dragen.
Helaas.... Wie bepaalt wat een redelijke levensduur is? In de praktijk vaak de leverancier.
Voorbeeld: toen ik belde omdat mijn als topmerk verkochte vaatwasser die er binnen 5 jaar mee stopte, vond de mederwerker dat al heel netjes dat hij het zolang deed. Toen was wel duidelijk dat ik daar niet op vrijwillige coulance hoefde te rekenen.
Maar los hiervan moet een product in Nederland de eigenschappen bezitten die je als gebruiker redelijkerwijs mag verwachten. En dat je dus 3 jaar na aankoop fiets zelf 100% opdraait voor een nieuwe motor lijkt me niet reëel. het lijkt me stug dat de "redelijkerwisj te verwachten levensduur" van die motor maar 3 jaar is. (Merk op dat ik gelezen heb dat de motoren na 1,5 jaar stuk gaan, maar het aanvangsmoment van de koopoverenekomst is 3 jaar geleden)
Als je Gazelle hierin meekrijgt (al dan niet met hulp van je rechtsbijstandverzekering of de voorbeeldbrieven op www.consuwijzer.nl) dan hoeven ze je niet kosteloos te helpen. Je hebt immers al 3 jaar het product gebruikt. Stel dat de te verwachtenlevensduur 6 jaar is. Dan zou je zelf de helft van de kosten moeten hoeven dragen.
Helaas.... Wie bepaalt wat een redelijke levensduur is? In de praktijk vaak de leverancier.
Voorbeeld: toen ik belde omdat mijn als topmerk verkochte vaatwasser die er binnen 5 jaar mee stopte, vond de mederwerker dat al heel netjes dat hij het zolang deed. Toen was wel duidelijk dat ik daar niet op vrijwillige coulance hoefde te rekenen.
niet helemaal. Gazelle is niet de in eerste plaats aan te spreken partij, dat is de verkoper, de fietsenmaker dus.titusvh schreef:Als je Gazelle hierin meekrijgt (al dan niet met hulp van je rechtsbijstandverzekering of de voorbeeldbrieven op www.consuwijzer.nl) dan hoeven ze je niet kosteloos te helpen. Je hebt immers al 3 jaar het product gebruikt. Stel dat de te verwachtenlevensduur 6 jaar is. Dan zou je zelf de helft van de kosten moeten hoeven dragen.
Daarnaast mogen er in geval van reparatie geen gebruikskosten in rekening worden gebracht, zie hiervoor het quelle-arrest
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 04:NL:HTML
de te verwachten levensduur zal altijd een discutabel punt zijn en als iemand het niet eens is met het gestelde, kan je altijd een rechter vragen om hierover een oordeel te geven. Een levensduur van 3 jaar voor een fiets kan kort zijn, maar ook lang. Helemaal van een gemotoriseerde fiets. Wordt de fiets alleen in het weekend gebruikt om even naar de winkel te gaan, of wordt er op dagbasis 20+ KM mee gefietst? De levensduur van een fiets hangt aan meer factoren dan alleen de leeftijd. En in het geval na 6 maand is het wel aan de consument om aan te tonen dat het gaat om een ondeugdelijk product welke nog lang mee zou moeten gaan of dat het hier gaat om pure slijtagen vanwege veel gebruik.
Een auto van 5 jaar oud kan je treffen met 25000 kilometer op de teller of met 150000 kilometer op de teller. Dit zegt behoorlijk wat over de eventuele slijtage en de uiteindelijke waarde van de auto, meer dan de leeftijd.
Mijn 3e hands Sparta heeft nog eerste motor en de Postbode heeft hem gebruikt gekocht en zwaar dagelijks gebruikt.
Meer dan 10 jaren oud, dus coulance moet mogelijk zijn.
U hoeft niet na 1.5 jaren de volledige prijs te betalen en als ze slim zijn bieden ze een ander type motor aan want deze zijn helaas bekend in
de werkplaats!
Dus andere motor of hoge inruil en fiets terug naar fabriek die voortaan beter moet testen voor ze zomaar iets monteren.
Er zijn meerdere merken die gestopt zijn met deze leverancier en bij andere merken was een alternatieve motor mogelijk.
Ik ben niet op de hoogte van Gazelle maar opnieuw dezelfde motor nieuw leveren lijkt me niet slim.
Meld ook dat je hier hebt geschreven en zowel de handelaar als Gazelle zijn natuurlijk van harte welkom hier om ook hun kan van het
verhaal te plaatsen!
Meer dan 10 jaren oud, dus coulance moet mogelijk zijn.
U hoeft niet na 1.5 jaren de volledige prijs te betalen en als ze slim zijn bieden ze een ander type motor aan want deze zijn helaas bekend in
de werkplaats!
Dus andere motor of hoge inruil en fiets terug naar fabriek die voortaan beter moet testen voor ze zomaar iets monteren.
Er zijn meerdere merken die gestopt zijn met deze leverancier en bij andere merken was een alternatieve motor mogelijk.
Ik ben niet op de hoogte van Gazelle maar opnieuw dezelfde motor nieuw leveren lijkt me niet slim.
Meld ook dat je hier hebt geschreven en zowel de handelaar als Gazelle zijn natuurlijk van harte welkom hier om ook hun kan van het
verhaal te plaatsen!
titusvh schreef:Maar los hiervan moet een product in Nederland de eigenschappen bezitten die je als gebruiker redelijkerwijs mag verwachten.
Artikel 7:17 lid 1 BW schreef:De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
Waar blijkt uit dat de koper zes jaar mocht verwachten? Je geeft zelf aan dat sommige producten maar 1,5 jaar meegaan.Artikel 7:17 lid 2 eerste zin BW schreef:Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.
titusvh schreef:Als je Gazelle hierin meekrijgt (al dan niet met hulp van je rechtsbijstandverzekering of de voorbeeldbrieven op http://www.consuwijzer.nl) dan hoeven ze je niet kosteloos te helpen.
In de wet staat van wel. (Oke dat geld tussen verkoper en koper.)art. 7:21 lid 2 BW schreef:De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
Daarvoor kun je gewoon kijken naar soort gelijke producten. Immers een product moet over de zelfde prestaties en kwaliteit beschikken als soort gelijke producten.titusvh schreef:Helaas.... Wie bepaalt wat een redelijke levensduur is? In de praktijk vaak de leverancier.
De consument moet stellen en bij betwisting aannemelijk maken dat het product bij aflevering ondeugdelijk was. De rest is optioneel. Als je aanspraak wil maken op ontbinding dan is dat wel handig om te doen.berndv schreef:En in het geval na 6 maand is het wel aan de consument om aan te tonen dat het gaat om een ondeugdelijk product welke nog lang mee zou moeten gaan of dat het hier gaat om pure slijtagen vanwege veel gebruik.
het produkt is non conform, dat wil zeggen dat u van dit product een veel langere levensduur mag verwachten, u moet bij de verkoper claimen en niet bij gazelle...
een levensduur van 10 jaar is niet vreemd voor een electro motor, bijbetalen zegt men wel maar dit hoeft u niet te pikken, dit is meer een handje klap deal tussen verkoper en koper maar u hoeft hier niet in mee te gaan...
beroep u dus op non-coformiteit, zoek dit maar eens op op het net...
een levensduur van 10 jaar is niet vreemd voor een electro motor, bijbetalen zegt men wel maar dit hoeft u niet te pikken, dit is meer een handje klap deal tussen verkoper en koper maar u hoeft hier niet in mee te gaan...
beroep u dus op non-coformiteit, zoek dit maar eens op op het net...
Allemaal leuke verhalen, maar aantonen dat de motor ondeugdelijk is of niet voldoet aan wat je van een goede motor van die prijs mag verwachtten is niet zo eenvoudig, naar de rechter stappen kost ook tijd en geld. En de vraag is dan nog, wie heeft de tweede motor, in geval van garantie, geleverd, Gazelle heeft mij per brief laten weten dat de garantietermijn voor de onderdelen 2 jaar bedraagt, gerekend vanaf de aankoopdatum van de fiets, dus de tweede motor heeft nog maar een half jaar garantie, daarna heb je dikke pech als die weer defect raakt. Hoe bewijs je dat de tweede motor ondeugdelijk geweest zou zijn.
Het zijn zeker leuke verhalen, het is helaas geen hele simpele zaak. Je zit inderdaad logischerwijs met vragen omtrent de bewijslast. En ja, een rechtszaak kan geld kosten, maar als Gazelle de pootjes stijf houdt, is de gang naar de rechter de enige weg die je kunt bewandelen om hen te dwingen.ahouwel schreef:Allemaal leuke verhalen, maar aantonen dat de motor ondeugdelijk is of niet voldoet aan wat je van een goede motor van die prijs mag verwachtten is niet zo eenvoudig, naar de rechter stappen kost ook tijd en geld. En de vraag is dan nog, wie heeft de tweede motor, in geval van garantie, geleverd, Gazelle heeft mij per brief laten weten dat de garantietermijn voor de onderdelen 2 jaar bedraagt, gerekend vanaf de aankoopdatum van de fiets, dus de tweede motor heeft nog maar een half jaar garantie, daarna heb je dikke pech als die weer defect raakt. Hoe bewijs je dat de tweede motor ondeugdelijk geweest zou zijn.