LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] garantie huishoudelijke apparatuur Duitsland

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
FrankSch

garantie huishoudelijke apparatuur Duitsland

Ongelezen bericht door FrankSch »

Ik ben voornemens om wat nieuwe huishoudelijke apparatuur aan te schaffen (wasmachine/droger). Aangezien ik op een steenworp afstand van de Duitse grens woon ben ik daar eens wezen kijken en de prijzen lagen beduidend lager. Voordat ik tot koop overga wil ik wel graag even weten of er speciale regels zijn met betrekking tot de garantie. Volgens de verkoper was dit geen probleem, maar ik check het toch graag even na.

Dus concreet:

Gelden garantiebepaling bij grensoverschrijdende leveringen?
Kan ik bij problemen rekening op ondersteuning van de Duitse of Nederlandse importeur?

Iemand hier ervaring mee, of liever nog een betrouwbare bron.

kanovaarder

Re: garantie huishoudelijke apparatuur Duitsland

Ongelezen bericht door kanovaarder »

In principe heeft u niets te maken met een fabrikant of importeur!
U gaat een overeenkomst aan met de verkoper van een produkt en buiten de garantie door de fabriek gegeven staat het u en de leverancier vrij om tot een geldige overeenkomst te komen.
Daarbij is het van belang dat de garantietermijn voor goederen binnen Nederland en Europa ook wettelijk is geregeld.
De fabrieksgarantie mag nooit meer uitsluiten dan wat in de Nederlandse c.q. Europeesche wetgeving is geregeld en dus zeer waarschijnlijk ook wordt geregeld in de duitse wetgeving.

In uw geval wordt in de nederlandse wetgeving geregeld hoe lang een gebruiksgoed redelijkerwijs mee zal moeten gaan.
Een wasmachine bijvoorbeeld waarvan de normale gebruiksduur op 10 jaar is gesteld mag nooit een garantie hebben van 1 jaar en daarna door de verkoper op 0 euro worden gesteld. Bij de dan verlopen garantietermijn zal de verkoper een deel voor zijn rekening moeten nemen.
voorbeeld: na 2 jaar kapot en niets te repareren dan neemt de koper 2/10-e van de kosten voor zijn rekening, de verkoper 8/10-e deel en zal de verkoper daarvoor een nieuwe machine moeten leveren (indien van een vergelijkbaar produkt.

Voor een overeenkomst tussen u en de verkoper hoeft geen standaardovereenkomst te worden gebruikt.
Elke aanvulling op een overeenkomst welke mondeling is besproken en schriftelijk door beiden is vastgelegd is een wettelijke overeenkomst.

Dus, als een Duitse leverancier tekent dat hij zich zal houden aan de nederlandse wetgeving op dat gebied en met aanvullende voorwaarden (indien nodig) akkoord gaat zie ik niet in welke verdere problemen er zouden kunnen zijn dan alleen de afstand tussen koper en verkoper (in veel gevallen).

De Vrije Vogel

Toolboy

Re: garantie huishoudelijke apparatuur Duitsland

Ongelezen bericht door Toolboy »

U heeft zich gewoon te houden.
Aan de regels die aldaar aan de orde zijn.

Mits de verkopende partij anders wil en u tegemoet wil komen

Gesloten