LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] garantie in tweedehandswinkels

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
PeterEs

garantie in tweedehandswinkels

Ongelezen bericht door PeterEs »

Hoe zit het precies met de garantie op tweedehands artikelen in tweedehandswinkels? Als je iets koopt en dat blijt bij thuiskomst niet te werken, je gaat terug en de winkel is niet in staat jou een vervangend product te leveren, moet je dan accoord gaan met een tegoedbon?

inxsnl

Re: garantie in tweedehandswinkels

Ongelezen bericht door inxsnl »

Vind ik een uitstekende oplossing, een tegoedbon.
U wist voor de aankoop waar u aan begon.

PeterEs

ja, je weet waar je aan begint, maar als je zoiets koopt in een zo'n winkel, ga je er van uit dat het goed getest is enzo. Stel nou dat je een breedbeeld tvtje met 100hrtz koopt voor 239. Thuis lat je hem een aantal uren aclimatiseren en blijkt niets te doen. De winkel kan dit niet repareren dus is de tv gewoon stuk. leuk dat je dan een tegopedbon krijgt van 239, maar daar heb je dan geen breedbeeld tv voor...
Geld terug lijktmij dan dus een betere optie zodat je die tv (of een ander artikel) dan bij een electro store kunt gaan halen. Maar hoe is dit in de wet geregeld?

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

je hebt het recht om elke aankoop binnen 8 dagen terug te brengen en het volledige bedrag terug te ontvangen. Zij leveren jou een niet werkend product.....dus zij zijn in gebreke gebleven. Dat het een 2de hands winkel betreft maakt volgens mij niet uit....

inxsnl

Sorry

Ik heb nog nooit zo`n duur artikel in de kringloopwinkel zien staan .
En een tv koop je voor dat bedrag ook niet aldaar

PeterEs

wie zegt dat het hier om een kringloopwinkel gaat? :?:

inxsnl

239 euro voor een 2ehands tv???????
Vind ik heel vreemd .
Dit kost een nieuwe waarom dan 2e hands kopen.
voor 239 euro mag u garantie verwachten ,maar niet direct geld terug.
U moet eerst de verkopende partij de gelegenheid bieden om de tv naar behoren te herstellen.

vrgr Tim

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Sorry Tim, maar er zijn TV's en TV's. Een 82cm 100hrz met digital scan, PIP en cinema sound koop je echt niet voor 239 euro. 2e Hands wel om hem met 6 maanden volledige garantie binnen 14 dagen bij het grof vuil te zetten! Ik ben er nog doodziek van.

Vr. Gr. Hans.

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

100hrtz koopt voor 239.
Het bekende dubbeltje en de eerste rang........

Voor 100 euro meer heb je bij BCC een gloed nieuwe met een verantwoorde garantie.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

als je een gebrekkig product in een winkel koopt, kan de verkoper kiezen om

A) te repareren
B) te vervangen
C) geld terug te geven

Een tegoedbon is alleen acceptabel indien het product wel goed is maar je het terugbrengt om andere reden (mag niet van je vrouw of kleurt niet goed bij de gordijnen, etc)
In dit geval kan je dus geld eisen, de meeste winkeliers weten dat heel goed, maar proberen het natuurlijk altijd eerst met een tegoedbon.

aloha

Ongelezen bericht door aloha »

Hallo
Even over die TV. Het is niet zo dat de verkoper mag kiezen of hij overgaat tot herstel, vervanging of geld terug. Het is aan de koper om als eerst herstel te eisen. Dit is alleen anders wanneer herstel niet van de verkoper te verwachten is. (Bijvoorbeeld wanneer herstel in verhouding voor veel te grote kosten zal zorgen) In dat geval volgt vervanging. Het is aan de koper om dit te stellen.Wanneer de verkoper ook daar niet aan kan voldoen zal er ontbinding van de koop kunnen volgen.
In geval van tweedehandse spullen is het wel zo dat er voor de koper een grotere onderzoeksplicht geldt. Wanneer de koper hieraan zeker heeft voldaan dan zijn ook in geval van tweedehands spullen de regels van de consumentenkoop van toepassing.
U mag ook van tweedehands spullen verwachten dat ze een poosje meegaan. Natuurlijk wel wanneer er normaal gebruik van is gemaakt. Dit natuurlijk wel kijkend naar het feit of de prijs niet veel te veel lager is dan dat hij nieuw zou kosten. Hoe lager de prijs des te minder je ervan mag verwachten. Ik weet niet of deze prijs redelijk is. Ik weet wel dat je altijd moet oppassen met tweedehandsspullen. Je moet ze dus niet zomaar kopen. Zorg voor veel informatie over het produkt. Het is namelijk lastig om goed aan te tonen dat jij je aan je onderzoeksplicht hebt gehouden. Voor de verkoper is er inderdaad ook een mededelingsplicht, maar in geval van tweedehands spullen is de onderzoeksplicht van de koper groot, dan wel groter.
Wat betreft de tegoedbon heeft Gast gelijk je hoeft in geval van non-conforimiteit (een product houdt er mee op binnen 6 maanden) niet accoord te gaan met een tegoedbon. Ook niet in geval van nieuw gekochte produkten. In dit geval zal ik er wel even over nadenken, want ik weet niet of er wel voldoende is voldaan aan de onderzoeksplicht en of de prijs wel redelijk was e.d.
De vraag is al een poosje geleden erop gezet. Hopelijk is het allemaal goed gekomen. Wanneer je dergelijke vragen hebt kun je beter iets van een rechtswinkel bellen die kunnen je snel en goed helpen.

Gesloten