Ik heb onder garantie een nieuwe accu in mijn auto gekregen, nadat mijn vorige accu na krap 1,5 jaar de geest had gegeven. Ik had 2 jaar garantie en mijn dealer zegt nu dat ik op de nieuwe accu nog slechts 0,5 jaar garantie heb.
Klopt dit?
Immers als zo'n accu wordt geplaatst als eerste accu (en wordt afgerekend) krijg ik twee jaar garantie. Als precies zo'n zelfde accu vanwege garantie wordt geplaatst, is niet meer de volledige garantie geldig. Dit druist in tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel. Overigens staat op de accu dat twee jaar garantie wordt verleend.
Ben benieuwd naar de reacties
Stoffel
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Garantie na vervanging
Re: Garantie na vervanging
Klinkt inderdaad raar, maar dit is wel de manier waarop het werkt. U heeft op de auto 2 jaar garantie, er was nu een deel defect (accu). Dit defect is opgelost onder garantie, en nu loopt de garantie op de auto nog een half jaar door. Dat de fabrikant van de accu ook nog eens 2 jaar garantie geeft doet daar niets aan af. Dus als de accu het binnen een half jaar weer begeeft, dan wordt hij nog kostenloos onder garantie van de auto vervangen, na deze termijn zult u er een rekening voor ontvangen.
Werkt net als met een boormachine. Deze vertoont mankementen tijdens de garantie, wordt vervangen voor een nieuw exemplaar, en in plaats van de garantie die op een nieuw product gegeven wordt, loopt de oude garantietermijn door.
Werkt net als met een boormachine. Deze vertoont mankementen tijdens de garantie, wordt vervangen voor een nieuw exemplaar, en in plaats van de garantie die op een nieuw product gegeven wordt, loopt de oude garantietermijn door.
Op het moment dat de een product vervangen wordt dan leid dit per definitie tot verrijking. Je betaald niet meer maar krijgt wel meer. Dat de handelsgarantie niet opnieuw ingaat is een beperking van die verrijking, dus dat is redelijk.
Wel geld altijd dat er vermoed wordt dat het product ondeugdelijk is, indien een gebrek binnen de eerste zes maanden na aflevering wordt ontdekt. Dus als er nog maar drie maanden handelsgarantie over is, dan bied de wet meer bescherming.
Wel geld altijd dat er vermoed wordt dat het product ondeugdelijk is, indien een gebrek binnen de eerste zes maanden na aflevering wordt ontdekt. Dus als er nog maar drie maanden handelsgarantie over is, dan bied de wet meer bescherming.
Ik heb intussen gebeld met de auto advieslijn van de ANWB en met Consuwijzer. Ze hebben allebei het wetboek erbij moeten halen, maar komen tot dezelfde conclusie: Als de accu is vervangen zonder bijbetaling dan loopt de oude garantie door. Als er is bij betaald dan is er sprake van een nieuwe koopovereenkomst en dan gaat opnieuw de garantie in.
Blijft vreemd, maar zo is het dus geregeld in NL
Bedankt voor de reacties
Stoffel
Blijft vreemd, maar zo is het dus geregeld in NL
Bedankt voor de reacties
Stoffel