LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Garantie op Hd gekocht bij MyCom
Garantie op Hd gekocht bij MyCom
Hallo,
11 augustus 2003 heb ik een 40GB Harde schijf bij Mycom te haarlem gekocht, nu kwam ik er laatst achter dat mijn harddisk 4kb aan bad sectors bevat. dit is welliswaar niet veel, maar toch een teken dat mijn HD kapot aa het gaan is. Ik naar MyCom, van de verkoper kreeg ik te horen dat ik maar in de gaten moest houden of het er meer werden en maar backups moest maken. Ik heb nu geen vertrouwen meer in mijn hd, ik kan ook geen backups maken, ik zou namelijk niet weten waar ik die 30 gb moet laten.
Ik heb toch gewoon recht op een nieuwe?
Peter
11 augustus 2003 heb ik een 40GB Harde schijf bij Mycom te haarlem gekocht, nu kwam ik er laatst achter dat mijn harddisk 4kb aan bad sectors bevat. dit is welliswaar niet veel, maar toch een teken dat mijn HD kapot aa het gaan is. Ik naar MyCom, van de verkoper kreeg ik te horen dat ik maar in de gaten moest houden of het er meer werden en maar backups moest maken. Ik heb nu geen vertrouwen meer in mijn hd, ik kan ook geen backups maken, ik zou namelijk niet weten waar ik die 30 gb moet laten.
Ik heb toch gewoon recht op een nieuwe?
Peter
Re: Garantie op Hd gekocht bij MyCom
Op de website van de HD fabrikant moet je een diagnose programma zoeken dat de HD kan testen.
Re: Garantie op Hd gekocht bij MyCom
4 kB = 8 sectoren van 512 bytes. Op een 40 GB harde schijf heb je 80.000 van die sectoren. Dus 1/10.000 is defect. Dat is 0,01 procent, verwaarloosbaar dus. Je hebt gelijk dat dit misschien erger kan worden. Maar het hoeft niet erger te worden. Je schrijft niet welk merk harde schijf je hebt. Op de meeste harde schijven is SMART geimplementeerd. Dat houdt allerlei dingen in de gaten waaruit de toestand van de schijf is op te maken. Er zijn op het internet diverse tooltje te downloaden om dit aan te zetten en te monitoren.
De meeste fabrikanten van harde schijven hebben een uitstekende garantieregeling. Opsturen en je krijgt een andere. Om te voorkomen dat iedereen zo maar harde schijven gaat opsturen moet je eerst een diagnostische tool van die fabrikant downloaden. Aan de hand van de uitkomst van die tool geeft de fabrikant een authorisation code waarmee je de schijf kunt retourneren. Zonder die code krijg je absoluut geen nieuwe schijf en heeft opsturen dus ook geen enkele zin. Waarschijnlijk sturen ze hem zonder code niet eens terug.
Je schrijft ook dat je gewoon recht zou hebben op een nieuwe schijf en dat je niet weet waar je die 30 GB aan data zou moeten backuppen. Hoe had je dan gedacht je oude schijf op te sturen en de data terug te zetten op de eventuele nieuwe? Backuppen MOET. Als jij niet weet hoe dat moet is dat jouw probleem. Maar dan ook niet gaan jammeren als je je data kwijt raakt. Geen enkele leverancier geeft garantie op de data op je schijf! Vergelijk het maar met een filmrolletje. Als dat kwijt raakt in de post of beschadigd raakt tijdens het ontwikkelen ben je je foto's kwijt. De ontwikkelcentrale zal je dan misschien een nieuw rolletje sturen. Maar waar moeten zij de foto's vandaan halen?
Dus niet zeuren en gewoon backups gaan maken. Een DVD-schrijver kost tegenwoordig minder dan 60 euro, een lege DVD 1 euro. Met minder dan 10 DVD's heb je je harde schijf gebackupped. Nog makkelijker is een 2e, liefst externe bv USB, harde schijf. Daar copieer je dan regelmatig de data op. Daarna loskoppelen. Zo voorkom je dat een eventueel virus ook je backup om zeep helpt.
Misschien is een cursus 'hoe ga ik met mijn computer om' aan te bevelen.
De meeste fabrikanten van harde schijven hebben een uitstekende garantieregeling. Opsturen en je krijgt een andere. Om te voorkomen dat iedereen zo maar harde schijven gaat opsturen moet je eerst een diagnostische tool van die fabrikant downloaden. Aan de hand van de uitkomst van die tool geeft de fabrikant een authorisation code waarmee je de schijf kunt retourneren. Zonder die code krijg je absoluut geen nieuwe schijf en heeft opsturen dus ook geen enkele zin. Waarschijnlijk sturen ze hem zonder code niet eens terug.
Je schrijft ook dat je gewoon recht zou hebben op een nieuwe schijf en dat je niet weet waar je die 30 GB aan data zou moeten backuppen. Hoe had je dan gedacht je oude schijf op te sturen en de data terug te zetten op de eventuele nieuwe? Backuppen MOET. Als jij niet weet hoe dat moet is dat jouw probleem. Maar dan ook niet gaan jammeren als je je data kwijt raakt. Geen enkele leverancier geeft garantie op de data op je schijf! Vergelijk het maar met een filmrolletje. Als dat kwijt raakt in de post of beschadigd raakt tijdens het ontwikkelen ben je je foto's kwijt. De ontwikkelcentrale zal je dan misschien een nieuw rolletje sturen. Maar waar moeten zij de foto's vandaan halen?
Dus niet zeuren en gewoon backups gaan maken. Een DVD-schrijver kost tegenwoordig minder dan 60 euro, een lege DVD 1 euro. Met minder dan 10 DVD's heb je je harde schijf gebackupped. Nog makkelijker is een 2e, liefst externe bv USB, harde schijf. Daar copieer je dan regelmatig de data op. Daarna loskoppelen. Zo voorkom je dat een eventueel virus ook je backup om zeep helpt.
Misschien is een cursus 'hoe ga ik met mijn computer om' aan te bevelen.
Re: Garantie op Hd gekocht bij MyCom
[quote]4 kB = 8 sectoren van 512 bytes. Op een 40 GB harde schijf heb je 80.000 van die sectoren. Dus 1/10.000 is defect. Dat is 0,01 procent, verwaarloosbaar dus. [quote]
Foutje, bedankt. 1 GB = 1.000.000.000 bytes. Op een 40 GB harde schijf heb je dus 80.000.000 sectoren. Dus 1/10.000.000 is defect. Ik zat er 1000 naast.
Foutje, bedankt. 1 GB = 1.000.000.000 bytes. Op een 40 GB harde schijf heb je dus 80.000.000 sectoren. Dus 1/10.000.000 is defect. Ik zat er 1000 naast.
Re: Garantie op Hd gekocht bij MyCom
Uhm.. 1 GB is geen 1.000.000.000 bytes.. De fabrikanten doen graag alsof, maar 't klopt niet..Misschien is een cursus 'hoe ga ik met mijn computer om' aan te bevelen.
1 GB = 1,073,741,824 bytes komt meer in de buurt...
Overigens ken ik Peter en de opmerking "Hoe ga ik met mijn computer om" lijkt me niet echt van toepassing op hem..
't mag ook wat minder hoor, ik kan niet echt zeggen dat Peter zeurt..Dus niet zeuren en gewoon backups gaan maken.
Je mag gewoon verwachten dat een apparaat het normaal doet als je het koopt. Als een achterlicht van je auto het niet doet zeggen ze ook niet "Maakt het uit, je hebt nog een tweede"..
Zeker van harde schijven mag je gewoon verwachten dat ze normaal werken en geen beschadigde sectoren bevatten. Het is wel erg makkelijk van MyCom om te zeggen dat je maar moet wachten totdat het ding nog verder kapot gaat..
Je gaat trouwens ook een overeenkomst aan met de verkoper, met de fabrikant heb je helemaal niets te maken voorlopig. Kan best wezen dat die een goede garantieregeling heeft, maar MyCom is op het moment degene die je gewoon een goedwerkend apparaat moet verkopen.
In dit geval is repareren niet mogelijk of niet kosteneffectief, dat wordt dus gewoon omruilen..
Re: Garantie op Hd gekocht bij MyCom
Hit heb ik gedaan. Het is een maxtor schijf dus ik heb getest met powermax. de foutcode is: ca9e6cb4Op de website van de HD fabrikant moet je een diagnose programma zoeken dat de HD kan testen.
nee, maar hij is niet meer betrouwbaar...Je hebt gelijk dat dit misschien erger kan worden. Maar het hoeft niet erger te worden
MaxtorJe schrijft niet welk merk harde schijf je hebt
hoe ik dat had gedacht? nou mischien even al mijn data naar een andere PC in het LAN te kopieren? Maar dat vind de gebruiker van die pc natuurlijk niet zo leuk dat ik zijn hele HD volgooi met mijn zooi. Tijdelijk kan dus wel, maar permanent niet. Om te kopieren zou dus geen probleem zijn, maar om te backuppen wel.en dat je niet weet waar je die 30 GB aan data zou moeten backuppen. Hoe had je dan gedacht je oude schijf op te sturen en de data terug te zetten op de eventuele nieuwe? Backuppen MOET. Als jij niet weet hoe dat moet is dat jouw probleem. Maar dan ook niet gaan jammeren als je je data kwijt raakt. Geen enkele leverancier geeft garantie op de data op je schijf! Vergelijk het maar met een filmrolletje. Als dat kwijt raakt in de post of beschadigd raakt tijdens het ontwikkelen ben je je foto's kwijt. De ontwikkelcentrale zal je dan misschien een nieuw rolletje sturen. Maar waar moeten zij de foto's vandaan halen?
Loop ik te zeuren dan? ik kom hier gvd gewoon vragen of het onder de garantie valt en niet om aan te horen dat ik niet moet zeuren en maar backups moet maken. Waar ik een dvd -/+ RW kan kopen voor minder dan 60 euro mag je me vertellen want die dingen zijn nog altijd boven de 80! Nog beter is het trouwens om een Firewire of USB 2.0 Externe HD te nemen. deze hebben namelijk een snellere data overdracht.Dus niet zeuren en gewoon backups gaan maken. Een DVD-schrijver kost tegenwoordig minder dan 60 euro, een lege DVD 1 euro. Met minder dan 10 DVD's heb je je harde schijf gebackupped. Nog makkelijker is een 2e, liefst externe bv USB, harde schijf. Daar copieer je dan regelmatig de data op. Daarna loskoppelen. Zo voorkom je dat een eventueel virus ook je backup om zeep helpt.
hahahahahaha, volgens mij heb jij die meer nodig dan ik, 1 GB is namelijk geen 1.000.000.000 bytes....Misschien is een cursus 'hoe ga ik met mijn computer om' aan te bevelen.
Dus nou niet gaan zeuren dat ik je heb uitgeluld en gewoon antwoord geven op mijn vraag...
Re: Garantie op Hd gekocht bij MyCom
Op een harde schijf is een rekening gehouden met het onstaan van een klein aantal bad sectoren. Deze worden verborgen en je komt ze niet tegen bij de schijfcontrole.
Op het moment dat de schijfcontrole bad sector's begint te detecteren is er dus zeker sprake van een onbetrouwbare HD. De hoeveelheid bad sectors blijft vaak een tijdje gelijk waarna in 1 keer de schijf grotendeels corrupt kan raken.
Een HD fabrikant doet niet moeilijk over een geretourneerde HD met ook maar het minste aantal gedetecteerde aantal bad sectors; alleen is het voor sommige resellers teveel moeite om hun klant service te verlenen en de schijf om te ruilen en de defecte schijf op te sturen naar de fabrikant.
In dit kader heb ik zelf helaas al meer verhalen over MyCom gehoord
Op het moment dat de schijfcontrole bad sector's begint te detecteren is er dus zeker sprake van een onbetrouwbare HD. De hoeveelheid bad sectors blijft vaak een tijdje gelijk waarna in 1 keer de schijf grotendeels corrupt kan raken.
Een HD fabrikant doet niet moeilijk over een geretourneerde HD met ook maar het minste aantal gedetecteerde aantal bad sectors; alleen is het voor sommige resellers teveel moeite om hun klant service te verlenen en de schijf om te ruilen en de defecte schijf op te sturen naar de fabrikant.
In dit kader heb ik zelf helaas al meer verhalen over MyCom gehoord
Re: Garantie op Hd gekocht bij MyCom
ik ga nog eens lopen zeuren om een nieuwe daaro, als ik die niet krijg bel ik de filiaalleider. ik heb ze 06 nummer
Re: Garantie op Hd gekocht bij MyCom
Doet het in eerste instantie wel even rustig aan Peter ;-d
Als je die man aan de telefoon krijgt bedoel ik dan.
Als je gelijk begint te blazen krijg je helemaal niks voor elkaar.......
Als je die man aan de telefoon krijgt bedoel ik dan.
Als je gelijk begint te blazen krijg je helemaal niks voor elkaar.......
Re: Garantie op Hd gekocht bij MyCom
De hd mag je gewoon ruilen staat minimaal 1 jaar garantie open bad sectoren houd in de de schijf niet goed is en dus kan je hem gewoon omruilen.
Re: Garantie op Hd gekocht bij MyCom
Aangezien MyCom de moeite niet voor je neemt is het alternatief rechtstreeks bij maxtor garantie claimen.
Op de website van Maxtor kan je een RMA nummer aanvragen, en vervolgens moet je de HD deugdelijk verpakt voor 5,50 Euro opsturen. Je krijgt dan gewoon een nieuwe retour!
Op de website van Maxtor kan je een RMA nummer aanvragen, en vervolgens moet je de HD deugdelijk verpakt voor 5,50 Euro opsturen. Je krijgt dan gewoon een nieuwe retour!
Re: Garantie op Hd gekocht bij MyCom
Jij weet dat, ik weet dat, maar kijk jij maar eens wat de harde schijven fabrikanten als 40 GB harde schijf verkopen. Dat is echt gebaseerd op 1.000.000.000 en niet 2^10 x 2^10 etc. Waarom? Omdat er een slimme fabrikant was die zijn kleinere schijf verkocht met 1^3 als basis. De gemiddelde domme consument wist het verschil niet. De ander fabrikanten konden toen niet achter blijven en moesten ook het grondtal wijzigen om niet als duurder beoordeeld te worden. Voor zover mij bekend zijn alle schijven tegenwoordig op basis van 10^9. Toen ik de eerste harde schijven van 5 en 10 Megabyte kocht had je gelijk. Nu allang niet meer.hahahahahaha, volgens mij heb jij die meer nodig dan ik, 1 GB is namelijk geen 1.000.000.000 bytes....
Zelfs de allerbeste schijf is geen enkele garantie dat je je data ook behoudt. Een schijf die het vandaag prima doet en nul bad sectors heeft kan morgen zonder waarschuwing crashen. En dan ben jij al je data kwijt. Kan je hoog en laag springen maar weg is weg. Dus: backuppen, ook al is het 30 GB. En voor die prijs van de DVD-schrijver moet je maar eens naar de PC-Dumpdag in Amsterdam gaan.nee, maar hij is niet meer betrouwbaar...Je hebt gelijk dat dit misschien erger kan worden. Maar het hoeft niet erger te worden
Als er uit de diagnostic tool van Maxtor de melding kwam dat je de schijf kan retourneren direct doen. De service van Maxtor is prima. Wel moet je een door Maxtor goedgekeurde verzenddoos gebruiken. Heb je die niet dan moet je die eerst laten opsturen. Dat maakt het voor de particulier een stuk duurder. Je kan geloof ik ook eerst een vervangende schijf op laten sturen als je je creditcardnummer opgeeft. Heb je direct een goedgekeurde verzenddoos om de defecte te retourneren. En kan jij ook je data zonder backup naar de nieuwe schijf overzetten. Ik ben wel benieuwd wat jij gaat doen als je een echte crash meemaakt.
Met de code uit de diagnostic tool kan je Mycom eens bellen. Zoals iemand anders al schreef zijn zij verantwoordelijk als verkoper.
Tot slot: externe behuizingen met harde schijven die geen USB 2.0 ondersteunen worden hooguit nog als restpartij aangeboden. Maar jij mag van mij best een ouderwetse USB gaan kopen hoor...
Re: Garantie op Hd gekocht bij MyCom
loop niet zo te z*e*i*k*e*n gast
Peter heeft dat ding bij MyCom gekocht
Zichtbare badsectors is reden voor garantie
MyCom is als leverancier aanspreekpunt voor Peter en niet Maxtor dus MyCom zal hem gewoon in moeten nemen en inruilen voor een nieuwe:!:
Gezeur over backuppen en bit's en bytes heeft verder niets met het onderwerp te maken
Peter heeft dat ding bij MyCom gekocht
Zichtbare badsectors is reden voor garantie
MyCom is als leverancier aanspreekpunt voor Peter en niet Maxtor dus MyCom zal hem gewoon in moeten nemen en inruilen voor een nieuwe:!:
Gezeur over backuppen en bit's en bytes heeft verder niets met het onderwerp te maken
Re: Garantie op Hd gekocht bij MyCom
je harddisk moet gewoob vervangen worden door minimaal een reeds gerepareerd exemplaar. kijk anders of je eventueel mag of kan bijbetalen voor een grotere harddisk met nieuwe garantie
let wel op ! op een reparatie zit max 3 maanden garantie
maarten
let wel op ! op een reparatie zit max 3 maanden garantie
maarten
Re: Garantie op Hd gekocht bij MyCom
Denk dat een reparatie in een cleanroom van een gecrasde harddisk duurder is als een nieuwe harddisk
Re: Garantie op Hd gekocht bij MyCom
Lezen is ook voor jou erg moeilijk. En dat z-woord... De meeste mensen gaan daarvoor naar de toilet. Jij moet het hier kwijt?loop niet zo te z*e*i*k*e*n gast
Peter heeft dat ding bij MyCom gekocht
Zichtbare badsectors is reden voor garantie
MyCom is als leverancier aanspreekpunt voor Peter en niet Maxtor dus MyCom zal hem gewoon in moeten nemen en inruilen voor een nieuwe:!:
Gezeur over backuppen en bit's en bytes heeft verder niets met het onderwerp te maken
Re: Garantie op Hd gekocht bij MyCom
Mensen die een zinnig antwoord wisten te geven: Bedankt.
Re: Garantie op Hd gekocht bij MyCom
Graag gedaan en meld nog even terug of je wat voor elkaar hebt gekregen bij MyCom
Re: Garantie op Hd gekocht bij MyCom
indien het eventueel kan helpen:
ik ben zelf pc verkoper,
indien de HD nog in garantie is en je mij de HD kan opsturen (wel op jouw kosten) dan stuur ik een volledig nieuw exemplaar terug
onze leveranciers doen daar helemaal niet moeilijk over, defecte HDs worden onmiddelijk omgeruild !
contacteer mij via onze website http://www.web-vision.be
ik ben zelf pc verkoper,
indien de HD nog in garantie is en je mij de HD kan opsturen (wel op jouw kosten) dan stuur ik een volledig nieuw exemplaar terug
onze leveranciers doen daar helemaal niet moeilijk over, defecte HDs worden onmiddelijk omgeruild !
contacteer mij via onze website http://www.web-vision.be
Re: Garantie op Hd gekocht bij MyCom
ihihhhihhi Is dit een nieuw forumspel??
Ik weet meer van HD's dan jij??
sjonge jonge!![/quote]
Ik weet meer van HD's dan jij??
sjonge jonge!![/quote]