LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie op LG monitor, gekocht in Italie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
jwcsmulders

Garantie op LG monitor, gekocht in Italie

Ongelezen bericht door jwcsmulders »

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum dus eerst even voorstellen: Mijn naam is Jan Smulders, 31 jr en woon in Tilburg.

Dan nu mijn vraag: Afgelopen vakantie heb ik een LG monitor gekocht in Italie. Nu doet de monitor het niet meer. Ik zit makkelijk binnen de garantieperiode maar helaas wil LG mij niet helpen.

Na een erg vervelend gesprek (ga toch maar eens Youp van t Hek bellen...) geeft LG Benelux aan dat ik bij LG Italie moet zijn voor mijn garantie. Zelfs het beantwoorden van vragen om het probleem wellicht zonder omruilen op te lossen willen ze niet.

Bestaat er iets als een Europese garantie zodat LG Benelux verantwoordelijk is voor de garantie op producten, waar ze ook gekocht zijn?? Is LG Benelux "verplicht" mij te helpen of hebben ze gelijk en moet ik het in Italie gaan regelen??

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Alvast bedankt allemaal!

Groeten,
Jan Smulders

TheLD

Re: Garantie op LG monitor, gekocht in Italie

Ongelezen bericht door TheLD »

Op de LG site hanteren ze de Europese richtlijn: http://www.lg.com/nl/support/faqs/support-faq.jsp

Druk deze eens onder hun neus en geef ook aan dat zij in Nederland voor jou het contactadres zijn, zie (13)

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 44:NL:HTML

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Je moet bij de verkoper zijn.

LG heeft formeel niets aan jou verkocht, dat heeft de winkel die het product heeft geleverd.

Je bonkt dus op de verkeerde deur.

jwcsmulders

Ongelezen bericht door jwcsmulders »

Dank voor jullie reactie!

Ik ga de voorwaarden maar eens tegen die deur aan gooien. Wellicht dat ze me dan toch willen helpen... You never know...

Nogmaals dank en ik laat nog wel even weten hoe het afloopt.

Grtz
Jan

TheLD

Onzin. Waarom zou dat moeten? Het is in de meeste gevallen verstandig, omdat je daarmee formeel een overeenkomst hebt afgesloten. Echter de TS geeft aan dat het ie het ding gekocht heeft in Italië. Aangezien de EU al jaren aanstuurt op 1 EER staat daar het eea over beschreven in de genoemde Europese richtlijn. LG hanteert deze richtlijn volgens hun site.

In veel gevallen geven fabrikanten echter ook fabrieksgarantie, je kunt hen daar wel degelijk op aanspreken.

Wellicht dat iemand hier op het forum met meer juridische kennis (alfatrion?)je kan helpen met een steekhoudend argument voor LG.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

De Europese richtlijn is van toepassing op een overeenkomst die gesloten wordt tussen verkoper en koper. De fabrikant mag dus wel nadelige voorwaarden hanteren. Wat de fabrikant belooft moet ze wel doen. (3:33, 3:35, overeenkomst regels uit boek 6)

Tegenwoordig heeft ieder land een consumentenautoriteit die buitenlandse consumenten helpt met claims. Hierover kan de consuwijzer je misschien meer informatie geven.

Als de Italiaanse wet daar wat anders over zegt dan geld dat.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

TheLD schreef:
Onzin. Waarom zou dat moeten? Het is in de meeste gevallen verstandig, omdat je daarmee formeel een overeenkomst hebt afgesloten.
Dus de importeur van LG nederland moet garantie gaan geven voor de importeur van LG in Italie. Yeah Right.

Er is geen koopovereenkomst tussen LG nederland en TS. LG nederland is niets verplicht.

TheLD

Import binnen de EU kan niet!

LG Nederland verwijst letterlijk naar de EU wetgeving. Lees dat hele stuk tekst maar eens door.

" dat het ontstaan van kunstmatige nieuwe grenzen en onderling afgeschermde markten verhinderd dient te worden"

Ze willen zich hieraan houden en dan komen ze aan met zo'n verhaal, laat me niet lachen. Ze geven fabrieksgarantie:

d) producent: de fabrikant van consumptiegoederen, de importeur van consumptiegoederen op het grondgebied van de Europese Gemeenschap of elke andere persoon die zich als producent voordoet door zijn naam, handelsmerk of enig ander onderscheidend teken op de consumptiegoederen aan te brengen;

Toolboy

Ongelezen bericht door Toolboy »

LG garandeert de goede werking van haar originele producten volledig voor de per product aangegeven periode (fabrieksgarantie). Voor alle producten bedraagt deze periode twee (2) jaar, conform de toepasselijke lokale wetgeving en de Europese richtlijn 1999/44/01, tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven.

Idd.
Maar de fabrieksgarantie is mogelijk nog van toepassing?

T

flepp

Ongelezen bericht door flepp »

Is het niet zo als je b.v.b. een auto in Duitsland of Belgie koopt dat de garantie dan gewoon over genomen moet worden al zijn de dealers er niet blij mee.
Lijkt mij hier ook te gelden voor LG Nederland dat zij garantie over neemt, is toch van de zotte om naar de verkopende partij in Italie te wijzen..

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Is dit model wel in Nederland leverbaar?
Vele kopen hier niet leverbare of afwijkende en repareren waar een collega in ander land de winst kreeg doen ze niet graag.

U kunt het ook naar Italië sturen.
Vergeet niet dat LG Nederland niets met LG Italië te maken heeft en totaal geen winst heeft dus om te voorkomen dat ze op vakantie of via Grijze Import voor andere moeten werken.....
Alleen als U daar langer zou werken/wonen en naar Nederland terug zou keren zijn ze wel redelijk.

Ik weet als Webwinkel dat ik bij grijze import ook zelden bij Nederlandse Importeur iets kan regelen en moet dat ook in land van herkomst regelen!
Ook de garantie voorwaarden zijn meestal anders.

Zo heb ik Laptops in aanbieding die in NL maar 2 jaren en elders 5 jaren Importeursgarantie hebben dus daarom Importeer ik deze!
Dus ik kan niet bij het merk hier terecht maar mag de rekening sturen en onderdelen indien nodig bestellen die pas na 1 à 2 weken binnen komen!
Dus ik weet de nadelen en vermeld dat ook.

Dus ik geef LG Nederland gelijk dat ze deze vakantie aanbieding niet helpen!

TheLD

1.: Grijze import binnen de EER bestaat niet.
2.: LG Nederland moet dan maar niet zo schijnheilig de desbetreffende EU regelgeving op hun site zetten.
3.: Laat LG Nederland dit maar oplossen met hun collega's van het hoofdkantoor.

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

stofzuigertje schreef: Zo heb ik Laptops in aanbieding die in NL maar 2 jaren en elders 5 jaren Importeursgarantie hebben dus daarom Importeer ik deze!
Ruik ik hier een klein beetje reclame! :?:

immetjes

Ongelezen bericht door immetjes »

De consumentenautoriteit is bezig met deze problematiek:

http://www.consumentenautoriteit.nl/Aan ... _consument

Misschien kun je met hen eens contact opnemen?

alfatrion

De ConsuWijzer is het consumenten loket voor informatie.

Het is inderdaad geen import, maar weet je wel zeker dan LG Nederland en LG Italië (juridisch) dezelfde partij is?

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

In Duitsland word 1 bekend merk door meerdere importeurs verkocht!
Dus LG Nederland en Italië hoeven elkaars ellende niet op te lossen.

Grijze import is bewust elders kopen voor voordeel want wie heeft er op vakantie een monitor nodig?
Een laptop wegens defect huidige is wel geloofwaardig maar de monitor niet.

alfatrion

Grijze import is het buiten de officiële invoerwegen om binnenhalen van goederen, zoals computer onderdelen, software, elektronica, kleding en andere voor consumenten bedoelde artikelen verkregen buiten de eigen landsgrenzen om.

Er is binnen Europa één markt. Wie naar Duitsland toegaat hoeft niet meer op de grens te stoppen. Het aanschaffen van producten uit Duitsland valt niet onder grijze import, omdat het dezelfde markt is. Het zelfde geld voor producten uit Italië, want ook dat wordt niet aangeschaft buiten de officiële invoerwegen om.

awillems

Ongelezen bericht door awillems »

Ik ben toch wel benieuwd hoe het is afgelopen, u zou gewoon moeten geholpen worden, volgens de europese garantie.
Ik wacht op een reactie! :)

Gesloten