LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Garantie op nieuwe, kapotte jas: is mijn eis redelijk?
Garantie op nieuwe, kapotte jas: is mijn eis redelijk?
Hallo,
Precies 1.5 maand geleden heb ik een jas besteld bij Mango. Helaas is deze twee weken geleden stuk gegaan. De elastiek om de knopen dicht te doen is geknapt. Uiteraard gewoon normaal mee omgegaan. Nddat ik mijn klacht bij Mango had voorgelegd, gaven zij het volgende aan. Ik zou de jas kunnen retourneren en vervolgens gaan zij beoordelen of het defect buiten mijn schuld om ontstaan is. Mocht dat het geval zijn: dan krijg ik het aankoopbedrag terug.
Helaas ben ik om meerdere redenen niet blij met deze oplossing. Op trustpilot heeft de webshop een dikke onvoldoende, vooral retourneren blijkt enorm lang te duren (3+ weken...). Daarbij wetende dat mijn jas pas na 1.5 week bezorgd werd (na verzending!), zal ik mijn jas waarschijnlijk 4.5-5 weken kwijt zijn. Buiten dat heb ik een winterjas nodig in december. Ik heb geen geld om zomaar een tweede jas te kopen. Niet eens meegerekend dat de meeste leuke winterjassen al uitverkocht zijn.
Daarom heb ik voorgesteld om de reparatiekosten vergoed te krijgen bij een kledingmaker. Helaas wil de webshop hier niet mee akkoord gaan. Nu is mijn vraag: was deze eis redelijk? Of moet ik toch akkoord gaan en 5 weken zonder jas zitten?
Precies 1.5 maand geleden heb ik een jas besteld bij Mango. Helaas is deze twee weken geleden stuk gegaan. De elastiek om de knopen dicht te doen is geknapt. Uiteraard gewoon normaal mee omgegaan. Nddat ik mijn klacht bij Mango had voorgelegd, gaven zij het volgende aan. Ik zou de jas kunnen retourneren en vervolgens gaan zij beoordelen of het defect buiten mijn schuld om ontstaan is. Mocht dat het geval zijn: dan krijg ik het aankoopbedrag terug.
Helaas ben ik om meerdere redenen niet blij met deze oplossing. Op trustpilot heeft de webshop een dikke onvoldoende, vooral retourneren blijkt enorm lang te duren (3+ weken...). Daarbij wetende dat mijn jas pas na 1.5 week bezorgd werd (na verzending!), zal ik mijn jas waarschijnlijk 4.5-5 weken kwijt zijn. Buiten dat heb ik een winterjas nodig in december. Ik heb geen geld om zomaar een tweede jas te kopen. Niet eens meegerekend dat de meeste leuke winterjassen al uitverkocht zijn.
Daarom heb ik voorgesteld om de reparatiekosten vergoed te krijgen bij een kledingmaker. Helaas wil de webshop hier niet mee akkoord gaan. Nu is mijn vraag: was deze eis redelijk? Of moet ik toch akkoord gaan en 5 weken zonder jas zitten?
-
Re: Garantie op nieuwe, kapotte jas: is mijn eis redelijk?
Het is natuurlijk niet redelijk om de verkoper niet de gelegenheid te geven om het probleem op te lossen. Ook de tijd die u denkt kwijt te zijn is uw gedachte. Dat de jas er lang over deed om bij u te komen wil niet zeggen dat de klantenservice ook zo langzaam werkt. Overigens is retourneren iets anders dan een klachtoplossing.
Om aanspraak op garantie te maken zal u de jas dus terug moeten sturen.
Om aanspraak op garantie te maken zal u de jas dus terug moeten sturen.
Laatst gewijzigd door NeoDutchio op 28 dec 2017 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
U heeft een voorstel gedaan, geen eis neergelegd. En ik denk dat dat voorstel redelijk is. Ik heb exact hetzelfde gehad met een nieuwe jas. De verkoper bleek geen aparte onderdelen te verschaffen, dus in overleg gemaakt bij een plaatselijke kleermaker voor nog geen tien euro. Ik zou zeggen: Leg nog eens uit dat u de jas moeilijk kunt missen en vergezel dat van een prijsopgave van de plaatselijke kleermaker. Misschien dat dat helpt.
Ze zullen meer tijd en geld kwijt zijn met dat hele terugstuur- en omruilproces en ze houden er een blije klant aan over.
Ze zullen meer tijd en geld kwijt zijn met dat hele terugstuur- en omruilproces en ze houden er een blije klant aan over.
-
De reparatiekosten van een door u uitgezochte kleermaker wil Mango uiteraard niet vergoeden , zij willen het ook repareren.MMTTC schreef:Hallo,
U heeft niet zo gek veel keus :
of u laat het Mango repareren met mogelijk een ( behoorlijke , ? ) tijd zonder jas te zitten
of u gaat nd plaatselijke kledingreparatie en heeft zeer ws binnen 48 uur uw jas terug voor pak hem beet misschien hooguit een tientje.
Wat een gedoe om voor een geknapt elastiekje van alles overhoop te halen...ik zou zeggen : niet doen!
U kunt veel voorstellen, maar de verkoper beslist in deze situatie. En stel dat u "een kleermaker" het karwei laat doen en betaald door de verkoper, en die "kleermaker" doet het niet goed ................ Daarom de weg volgen die u begonnen bent, u koopt per internet, dus de afhandeling is ook per internet, niet een beetje van dit en een beetje van dat. Had u in de winkel gekocht had men u mogelijk anders geholpen.
Hallo, nooit gedacht dat een kledingmaker zo goedkoop was. Nog nooit gebruik van hoeven te maken en ging uit van 50+ euro. Maar voor ± een tientje is het inderdaad een hoop heisa om niets... Die kan ik wel zelf betalen hahamoederslink schreef:De reparatiekosten van een door u uitgezochte kleermaker wil Mango uiteraard niet vergoeden , zij willen het ook repareren.MMTTC schreef:Hallo,
U heeft niet zo gek veel keus :
of u laat het Mango repareren met mogelijk een ( behoorlijke , ? ) tijd zonder jas te zitten
of u gaat nd plaatselijke kledingreparatie en heeft zeer ws binnen 48 uur uw jas terug voor pak hem beet misschien hooguit een tientje.
Wat een gedoe om voor een geknapt elastiekje van alles overhoop te halen...ik zou zeggen : niet doen!
De verkoper heeft u een (vermodelijk) ondeugdelijke jas geleverd. Dit geeft u recht op kosteloos herstel, mits daarbij geen ernstige overlast ontstaat en binnen een redelijke termijn kan gebeuren. Ik vind vijf weken al behoorlijk aan de lange kant, maar in deze periode is geen jas hebben zeker ernstige overlast. Wat als u de deur uit moet? De winkelier heeft aangegeven niet te willen herstellen en dan kom je al snel uit op zelf ergens laten maken. Volgens de wet moet u daarvoor wel eerst de verkoper schriftelijk hebben aangemaand tot reparatie. Gelet op de overlast zou de verkoper dat mijn inziens binnen een paar dagen moeten uitvoeren.
-
Hoezo redelijk? Als leverancier moet je toch eerst hebben kunnen checken of een garantieclaim terecht is? En verder is het nog maar de vraag of de financiële systemen zo zijn ingericht dat ze zomaar een rekening van een voor hun onbekende partij kunnen betalen. Bij veel bedrijven moet je eerst een klant/leverancier aanmaken in het systeem, vervolgens een offerte krijgen gevolgd door een factuur voordat je de rekening kunt betalen. Die je het niet op die manier dan zouden er onregelmatigheden kunnen optreden.rvjapio schreef:U heeft een voorstel gedaan, geen eis neergelegd. En ik denk dat dat voorstel redelijk is. Ik heb exact hetzelfde gehad met een nieuwe jas. De verkoper bleek geen aparte onderdelen te verschaffen, dus in overleg gemaakt bij een plaatselijke kleermaker voor nog geen tien euro. Ik zou zeggen: Leg nog eens uit dat u de jas moeilijk kunt missen en vergezel dat van een prijsopgave van de plaatselijke kleermaker. Misschien dat dat helpt.
-
Ligt het nu aan mij
We hebben het over een stukje elastiek dat je over een knoop draait en dat stukje elastiek is slechts geknapt!
We hebben het hier toch niet over een ondeugdelijke jas?
Ik had zelf ook ooit in een winterjas bovenin bij de kraagknoop zo.n stukje elastiek, ik heb zelf wat zitten naaien en fröbelen met een stukje hoedenelastiek. Sjaal erom en je ziet het niet eens meer..
Anders moet de jas retour, zit je zelf zonder, het duurt misschien lang en ok dan is het gemaakt, maar knapt misschien weer over een tijdje.
Wat een heisa....
Waar hebben we het over? Een stukje elastiek
Edit : de topictitel vind ik ook niet juist ; de jas is niet kapot , er is een elastiekje geknapt.
We hebben het over een stukje elastiek dat je over een knoop draait en dat stukje elastiek is slechts geknapt!
Ik had zelf ook ooit in een winterjas bovenin bij de kraagknoop zo.n stukje elastiek, ik heb zelf wat zitten naaien en fröbelen met een stukje hoedenelastiek. Sjaal erom en je ziet het niet eens meer..
Anders moet de jas retour, zit je zelf zonder, het duurt misschien lang en ok dan is het gemaakt, maar knapt misschien weer over een tijdje.
Wat een heisa....
Waar hebben we het over? Een stukje elastiek
@Alfa, met alle respect, maar gegarandeerd dat TS haar jas echt niet binnen een paar dagen retour kan eisen gezien de overlast vh gemis , nu in de winter. Dat retourneren, bekijken of de klacht terecht is en dan nog naaien binnen een paar dagen? ___Gaat m niet worden hoor!alfatrion schreef:De verkoper heeft u een (vermodelijk) ondeugdelijke jas geleverd. Dit geeft u recht op kosteloos herstel, mits daarbij geen ernstige overlast ontstaat en binnen een redelijke termijn kan gebeuren. Ik vind vijf weken al behoorlijk aan de lange kant, maar in deze periode is geen jas hebben zeker ernstige overlast. Wat als u de deur uit moet? De winkelier heeft aangegeven niet te willen herstellen en dan kom je al snel uit op zelf ergens laten maken. Volgens de wet moet u daarvoor wel eerst de verkoper schriftelijk hebben aangemaand tot reparatie. Gelet op de overlast zou de verkoper dat mijn inziens binnen een paar dagen moeten uitvoeren.
Edit : de topictitel vind ik ook niet juist ; de jas is niet kapot , er is een elastiekje geknapt.
Zeker wel. Als jij een dure computer koopt, waarvan slechts een toets kapot is, dan is die computer ook ondeugdelijk. Kapot is kapot.moederslink schreef:We hebben het over een stukje elastiek dat je over een knoop draait en dat stukje elastiek is slechts geknapt!
Je koopt niet een nieuw jas, om die vervolgens zelf provisorisch te moeten gaan repareren.moederslink schreef:Ik had zelf ook ooit in een winterjas bovenin bij de kraagknoop zo.n stukje elastiek, ik heb zelf wat zitten naaien en fröbelen met een stukje hoedenelastiek. Sjaal erom en je ziet het niet eens meer..
Dat geloof ik meteen. Alleen je koopt een jas om deze te dragen en het niet de verantwoordelijk van de koper om een reserve jas te hebben.moederslink schreef:@Alfa, met alle respect, maar gegarandeerd dat TS haar jas echt niet binnen een paar dagen retour kan eisen gezien de overlast vh gemis , nu in de winter. Dat retourneren, bekijken of de klacht terecht is en dan nog naaien binnen een paar dagen? ___Gaat m niet worden hoor!
Zie ook hier:
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... eenproduct
-
@Alfa: ik heb niet de jas provisorisch gerepareerd , slechts 1 elastiekje vevangen ) , maar ik snap jouw verhaal.
TS moet maar kijken wat ze met de verschillende reacties wil gaan doen.
Mij zou het teveel gedoe zijn ....plus ik ben mn jas kwijt en voor hoelang?
TS geeft aan dat als het een tientje kost, het uit eigen zak te willen betalen. Ik kan me zomaar voorstellen dat dit soort overwegingen in zo'n beslissing meespelen.
En dat is weer het bekende spanningsveld van het kennen van je rechten (die Alfa juist omschreef), en daar vervolgens pragmatisch mee omgaan. TS doet dat gelukkig prima.moederslink schreef:@Alfa: ik heb niet de jas provisorisch gerepareerd , slechts 1 elastiekje vevangen ) , maar ik snap jouw verhaal.
-
Het is, simpel gesteld, kiezen tussen een omslachtige weg (die wettelijk zo geregeld is) en een makkelijke weg (die je de kop niet kost). Ik weet wel wat ik zou kiezen.
Ga naar een fournituren winkel ,daar hebben ze elastiek . Als je mazzel hebt , kun je 10 cm kopen ben je 20 cent kwijt ,anders een kaartje a 3,00 euro.
Scheelt een hoop ergernis.
Scheelt een hoop ergernis.
-
1) vraag kledingmaker wat het kost
2) laat verkoper kiezen: terugsturen icm passende vervangende winterjas OF jij laat het op hun kosten maken
2) laat verkoper kiezen: terugsturen icm passende vervangende winterjas OF jij laat het op hun kosten maken
-
Joepie Joepie schreef: 1) vraag kledingmaker wat het kost
1) je staat inmiddels met je jas bij de kledingmaker, het kost tussen de 10,= en 20,= , je laat het maken, klaar terwijl u wacht.
2) je staat inmiddels met je jas bij de kledingmaker, het kost tussen de 10,= en 20,= , je bedankt de kledingmaker en gaat vervolgens weer naar huis. Je mailt/belt/appt/faxed ofwatdanook weer naar de leverancier van de jas en eist je recht op: terugsturen icm passende vervangende jas OF jij laat het op hun kosten maken. Je weet inmiddels dat ze met het laatste niet akkoord gaan en ook een passende jas ter vervanging voor de duur van de reparatie gaat hem niet worden. En als ze al een vervangende jas zouden gaan sturen, weet je dat er geruime tijd overheen gaat. Maar heel misschien krijg je uiteindelijk waar je recht op hebt.....
Ik zou voor optie 1) gaan, scheelt een hoop heen en weer rijden en frustratie.
Er zit vaak een flink verschil tussen recht hebben en recht krijgen.
(En volgens mij heeft TS dat goed in de peiling).
v.d.Heyden
-
Je kunt jouw 1 en 2 ook combineren: je gaat naar naar kledingmaker en laat het voor < 20 Euro maken en je mailt het voorstel ook naar leverancier.
Ik ben benieuwd naar de reactie van leverancier.
Nieuwe knoop en aanzetten ,ca 4,75
-
Joepie Joepie schreef:Je kunt jouw 1 en 2 ook combineren: je gaat naar naar kledingmaker en laat het voor < 20 Euro maken en je mailt het voorstel ook naar leverancier.
Zoals TS reeds vermeldde: "Daarom heb ik voorgesteld om de reparatiekosten vergoed te krijgen bij een kledingmaker. Helaas wil de webshop hier niet mee akkoord gaan.".