LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie op voordeur

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 32529
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door witte angora »

Tvs1988 schreef:Hallo,Ongeveer 5 jaar geleden hebben wij een voordeur gekocht bij Praxis.
Je hebt bij de Praxis alleen een deur gekocht. Daar zat geen timmerman bij. Je hebt dus vanuit Praxis alleen garantie op de deur, niet op het werk van de timmerman. De timmerman heeft goed werk geleverd, dus daar valt ook niks te verhalen.

Als je nu een deur bij jouw timmerman had gekocht, was het misschien een ander verhaal geweest.

alfatrion
Berichten: 22177
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:Je hebt bij de Praxis alleen een deur gekocht. Daar zat geen timmerman bij.
Je lijkt hier ten onrechte aan te geven, dat de kosten van het opnieuw ophangen van de deur niet te verhalen zou zijn indien de deur non-conform blijkt te zijn. Gevolgschade is ook te verhalen.

atlas1302

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Tegenwoordig hebben ze bovenfrezen hoor, dus gaten hakken is er niet bij. Ze kunnen de maten overnemen van de bestaande deur en frezen maar.

Deurslot idem dito, accuboormachine voor de schroeven en dan ben je echt geen 8 uur bezig of zo, Ik fiks het ook in een uurtje en mijn timmerman in 59 min. maar hij is dan wel een prof.

Cando zijn inderdaad vereelde binnendeuren, pen en gat verbinding maar dan zonder verankering ( zo`n houten prop als borging). Wij doen dat wel en onze zelf gemaakte deuren blijven kaarsrecht.

Maar dat terzijde, in de afgelopen 5 jaar was de deur toch goed en ineens een afwijking van 19 mm ...oohh nee sorry 18mm.

Sira
Berichten: 665
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door Sira »

Netjes dat u een nieuwe deur krijgt, maar dat de deur kromgetrokken is, behoeft niet aan de deur te liggen, maar kan ook het gevolg zijn van weersinvloeden of verkeerd gebruik, zoals achterstallig schilderwerk of het ontbreken (of niet gebruiken) van de meerpuntssluiting.

Om het kromtrekken tegen te gaan, moet de meerpuntssluiting (mits deze aanwezig is) te allen tijde worden gebruikt. Zit er geen meerpuntssluiting op de deur, plaats dan aan zowel boven- als onderzijde van de deur een extra insteekgrendel, zodat de deur goed aangesloten is.

Tijdsduur voor het afhangen van een deur is van meerdere zaken afhankelijk. Bij oude woningen (zoals mijn woning uit 1850) zijn er afwijkende kozijnmaten en moet de deur in het werk op maat gemaakt worden (schaven, frezen etc.), dit neemt meer tijd in beslag, waardoor de kosten hoger uit zullen vallen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door renewouters »

Sira schreef: Tijdsduur voor het afhangen van een deur is van meerdere zaken afhankelijk. Bij oude woningen (zoals mijn woning uit 1850) zijn er afwijkende kozijnmaten en moet de deur in het werk op maat gemaakt worden (schaven, frezen etc.), dit neemt meer tijd in beslag, waardoor de kosten hoger uit zullen vallen.
Maar ook daar heeft een moderne timmerman slim gereedschap voor tegenwoordig. Er zijn elektronische meetapparaten waarmee de 4 hoeken van het kozijn meet en a.h.v. die meetgegevens kan je in de werkplaats een deur (met de juiste machines) op maat maken. Dit werkt uiterst precies en heel snel.
En aangezien de deur niet al te lang geleden is gemonteerd is de kans groot dat de scharnieren op standaard afstanden zit waar freesmallen voor bestaan. Als dat niet gedaan is, zou je bijna terug moeten gaan naar de timmerman die de deur destijds heeft afgehangen....

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

lees dit even http://www.wetrecht.nl/aansprakelijkhei ... producten/ en dan vooral deze drie punten.


U moet bewijzen dat er schade is geleden;
U moet bewijzen dat er een gebrek aan het product is ontstaan;
U moet bewijzen dat de schade het gevolg is van het gebrek.


als u dit kunt bewijzen, en volgens mij kunt u dat, dan is de verkoper van het product verantwoordelijk voor de gevolgschade, veelal denkt men van niet maar dit is lang niet altijd zo!!!

sjaakenels
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2017 19:09

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door sjaakenels »

Zit ruim 45 jaar in het vak, als ,n deur meer dan 8 mm krom/scheluw trekt word de deur vervangen door leverancier. Afhangen en overzetten van hang en sluitwerk/glas en schilderen is voor eigenaar, e.e.a komt weinig voor. Het opnieuw afhangen, sluit baar maken, glas overzetten doe je echt niet in ,n uurtje zoals enkele schrijvers hieronder schrijven, ( ,n binnen opdek deur binnen ,n uur kan wel) tel hier minstens ruim 3 uur voor, in gunstige omstandig heden. Dan moet de deur nog weer geschilderd worden in de bestaande kleur.

Dorfje
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 mei 2017 00:21

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door Dorfje »

Praxis is een doe-het-zelf-winkel dus waarom zou je de kosten van een timmerman vergoed krijgen? Wel netjes dat ze de deur volledig vergoeden toch? Hadden ook aftrek kunnen doen voor de jaren waar je de deur moeiteloos hebt kunnen gebruiken?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

wat velen nog steeds niet lijken te begrijpen of willen begrijpen is dat gevolg schade in veel gevallen ook onder de garantie valt, de wet kent niet iedereen maar lees je in zoals de bovenstaande link ook al aangeeft trouwens...

alfatrion
Berichten: 22177
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie op voordeur

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dorfje schreef:Praxis is een doe-het-zelf-winkel dus waarom zou je de kosten van een timmerman vergoed krijgen?
Omdat dat dit schade is. Schade wordt begroot door de situatie waarin een conform product wordt geleverd te vergelijken met de situatie waarin een non-conform product is geleverd. Als de winkel een non-conform product en de klant moet opnieuw betalen voor het parkeren, dan kan hij die parkeerkosten vorderen, omdat hij die kosten niet had gemaakt als de winkel een conform product had geleverd.
Dorfje schreef:Hadden ook aftrek kunnen doen voor de jaren waar je de deur moeiteloos hebt kunnen gebruiken?
In geval van non-conformiteit kan dat niet. Zie het Quelle arrest. Bij een beroep op de handelsgarantie kan dat wel.

Gesloten