LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie Seiko horloge

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Dave013

Garantie Seiko horloge

Ongelezen bericht door Dave013 »

Beste forumgenoten,

Ik zit met het volgende probleem rondom garantie:

Iets minder dan 2 jaar geleden heb ik een Seiko horloge gekocht voor mijn 21ste verjaardag. Tijdens deze verkoop heb ik een garantiebewijs van Seiko gekregen. Echter heb ik deze verloren tijdens het verliezen van mijn portemonnee.

In deze 2 jaar heb ik al verschillende gebreken aan het horloge gehad(in chronologische volgorde): de kalender liep verkeerd, de metalen horlogeband los gegaan 5x en tot slot sluit de sluiting niet correct. Al met al ben ik het horloge 3 maanden kwijt geweest aan de eerste gebreken. Het laatste gebrek, het niet correct sluiten van de sluiting, is mij in de winkel afgedaan als speling in het slotje. Echter is dit volgens mij niet het geval.

Het probleem zit hem dus in mijn ogen ondeugdelijk product en het gebrek aan het garantie bewijs van Seiko. Mijn vragen zijn als volgt:

1. Is in Nederland de kassabon even geldig als garantiebewijs?
2. Als de verkoper niet akkoord gaat met reparatie, kan ik in mijn geval het product ondeugdelijk verklaren?

Bij voorbaat dank (de garantie loop tot 17-02-2016, dus hoe sneller antwoord hoe beter :D )

Met vriendelijke groet,

David

Mucha

Re: Garantie Seiko horloge

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Esceha

Ongelezen bericht door Esceha »

Niets dan lof over Seiko, althans die van mij. Mijn eerste stalen Seiko heb ik nu al 30 á 40 jaar. Geen enkel probleem. Loopt perfect en geen enkele afwijking in de tijd. Enige jaren geleden kocht ik een tweede exemplaar van circa €400,= voor €200,=. (Double kleurig). Loopt ook perfect. Batterijen van horloges dient men in zijn algemeenheid elk jaar te vervangen. Ik laat dat echter slechts om de circa vier jaar uitvoeren, terwijl de batterijen van beide horloges op dat moment wel nog steeds onverminderd functioneren.
-
Wat ik niet begrijp is waarom het met de voortschrijdende techniek niet mogelijk schijnt te zijn om een horloge te produceren dat wat de datum betreft rekening houdt met het verschil in het aantal dagen per maand, doch is dat wellicht bij duurdere uitvoeringen en/of andere merken wèl het geval. Ik zal om die reden echter nooit van het merk Seiko afstappen.

Sira

Ongelezen bericht door Sira »

Garantiebewijs en kassabon altijd in een map opbergen!

@Esceha: er zijn tegenwoordig ook radio controlled horloges (altijd de juiste tijd en datum) en solar horloges (geen batterijen verwisselen). Ook Seiko heeft ze en de prijs valt heel erg mee.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

het garantiebewijs is niet nodig om aanspraak te maken op garantie bij de winkel waar je hem gekocht hebt. je hebt het aankoopbewijs dat is voldoende.

Esceha

@ Sira; met dank.

Exact; het bewaren van garantiebewijzen tezamen met de kassabon is inderdaad de meest normale zaak. Sterker nog; om de vindbaarheid te versnellen, voeg ik voor bepaalde zaken zelfs een A4 toe met daarop een verwijzing.

Voorbeelden:
De printer is bij mij te vinden onder C (Canon) maar een A4 geeft aan onder P (Printer) dat het is te vinden onder C (Canon). Dat is eigenlijk overbodig, maar bij ringen van verschillende detaillisten is het echter wel noodzakelijk. Die vind ik onder R (Ring) met een verwijzing naar de naam van de leverancier. Zo ook vind ik onder de letter R (reparatie) een verwijzing naar elders in het alfabet naar degenen die reparaties met garantie hebben uitgevoerd.
-
Aangezien de leesbaarheid van kassabonnen vrij snel kan/gaan verminderen, ga ik nog een zeer belangrijke stap verder. Ik scan namelijk altijd direct de kassabon en sla die scan op de PC op, conform de omschreven wijze van vindbaarheid.

Esceha

kokka schreef:het garantiebewijs is niet nodig om aanspraak te maken op garantie bij de winkel waar je hem gekocht hebt. je hebt het aankoopbewijs dat is voldoende.
Dat vraag ik mij ernstig af. Op die wijze zou een familielid, dan wel vriend of vriendin zich met de kassabon bij de leverancier kunnen vervoegen met een identiek (ouder) apparaat. Derhalve zeer terecht dat ondernemingen als BCC veelal de bon op naam zetten. Ik zou mij er niet aan wagen om zèlf met het identieke apparaat van een ander te gaan klagen.

Esceha

Wellicht helpt het op de toonbank deponeren van een Radar tas ;-)))))))))))))

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lees hier over het niet (perse) nodig hebben van het aankoopbewijs.
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... koopbewijs

Esceha

alfatrion schreef:Lees hier over het niet (perse) nodig hebben van het aankoopbewijs.
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... koopbewijs
Dit is hier niet aan de orde.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

ik kom ook Juweliers tegen waar de garantie op het horlogebandje ( zeer) beperkt is.

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Je moet je afvragen of je in deze tijd nog wel een horloge nodig hebt. Scheelt je veel ergernis over garantie en niet op tijd lopen. Ik kijk altijd op de kerkklok. Als je hem even niet ziet door de mist kun je hem zelfs horen. Blijft een goede uitvinding. Maar je kunt ook op je telefoon kijken of op je tablet of laptop. Ook in de meeste auto's zitten klokken tegenwoordig. Of je vraagt het gewoon aan iemand. Doe ik ook wel eens. Komen de mooiste gesprekken uit voort. Zeker bij mij. Maar goed. Om op je vraag terug te komen, wat zegt de winkelier ?

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Voor de garantieclaim is het niet nodig een garantiebewijs te hebben. Een bewijs dat je eigenaar bent van het product is voldoende. Hiervoor volstaat meestal de kassabon. Soms is het ook mogelijk via een bankafschrift te bewijzen dat je eigenaar bent van het product.

Overigens is het een sprookje dat garantie op naam wordt gesteld. Garantie zit op het product en gaat over van eigenaar naar eigenaar. De leverancier kan voor de extra fabrieksgarantie wel beperkingen opleggen betreffende de fabrieksgarantie.

Gesloten