LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
aa_jansen

Garantie

Ongelezen bericht door aa_jansen »

L.S.,

Het volgende relaas:

Ik heb in december 2006 een Packard Bell DVD speler gekocht. Deze speler vertoonde na 3 maanden gebreken. Nu ging ik terug naar de verkoper om verhaal te halen. Deze deelde het volgende mee: wij zullen de unit omruilen, daar repareren te duur is, echter de waarde is nu 45 i.p.v. 65 euro omdat ik hem gebruikt heb en ik moet dus het verschil bij betalen. Geld terug is niet mogelijk.

Mijn vragen:
Mag de verkoper afschrijvingen rekenen binnen de garantie termijn of erbuiten?
Kan ik geld terug eisen als het vervangende product niet aan mijn eisen voldoet?

Alvast bedankt voor een reactie.

Alexander Jansen

MAXIEM

Re: Garantie

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag alexander,

Sinds 1 mei 2003 kun je een product dat niet voldoet aan de verwachtingen die je er redelijkerwijs van mocht hebben, binnen een half jaar na aankoop terugbrengen naar de winkelier. Je dient in alle gevallen wel binnen 2 maanden na constatering van het gebrek contact op te nemen met de winkelier. Van de verkoper kun je dan wettelijk nakoming van de onderstaande punten eisen:

1. Dat het product wordt hersteld of vervangen.

en als dat niet kan, of als de verkoper daaraan niet wil meewerken,

2. Dat de verkoper de aankoopprijs terugbetaalt.

als de verkoper ook aan punt 2 niet wil meewerken, dan heb je het recht om,

3. de koopovereenkomst schriftelijk te ontbinden en je geld terug te eisen (doe dat dan schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst).

Bewijslast
Als een nieuw product binnen een half jaar een gebrek vertoont, mag je het vermoeden hebben dat dat gebrek er al was toen je het product kocht. In jouw geval is hier sprake van non-conformiteit (het produkt voldoet niet aan de verwachtingen die de koper er redelijkwijs van mag verwachten). Als de verkoper het hier niet mee eens is, ligt de bewijslast bij hem. Hij moet dan bewijzen dat het gebrek niet aanwezig was toen je het product kocht. Wanneer hij dit bewijs niet kan leveren, dan moet hij het gebrek kosteloos repareren of een nieuw exemplaar geven en als dat niet kan, dient hij de aankoopsom terug te betalen. De wettelijke bescherming van de consument is dan van toepassing (B.W. Boek 7). Lees ook even de links, dan sta je wat sterker in het 'gesprek' met de verkoper.

1. Wetboek Online:

http://www.wetboek-online.nl/wet/index.html

BW7 boek 7 consumentenkoop:

BW7:6a BW7:17 BW7:18 BW7:21 BW7:22

Note: 1)de verkoper mag dus geen afschrijving rekenen binnen het eerste halve jaar na aankoop.
2)als het vervangende produkt duidelijk niet ongeveer dezelfde specificatie heeft, dan kun je je geld terug eisen.
3) Als het vervangende produkt meer en betere specificaties heeft, dan kan er sprake zijn van enige bijbetaling.

Sukses, groeten, Maxiem.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

echter de waarde is nu 45 i.p.v. 65 euro omdat ik hem gebruikt heb en ik moet dus het verschil bij betalen. Geld terug is niet mogelijk.
Totale onzin.
Dat die dat durft.

Wat wel het geval kan zijn is dat een product snel in waarde daalt.

Dus als je nu een product koopt, dan kan het zijn dat de waarde binnen een paar maanden stukken lager is.

VanTels

Ongelezen bericht door VanTels »

Ik neem aan dat je niet voor exact hetzelfde type hoeft bij te betalen.
Maar dat het nieuwe model 65 euro kost. En dat u destijds een andere uitvoering gekocht hebt voor 45 euro.

Toolboy

Ongelezen bericht door Toolboy »

Punt 1 van Maxiem

Hersteld of vervangen.
Vervangen door een gelijkwaardig product , dus maakt de prijs niets meer uit.

ikbenik

Vervangen door een gelijkwaardig product , dus maakt de prijs niets meer uit.
Klopt, maar een product kan in een zeer korte tijd in waarde dalen.

Dus als een product bijvoorbeeld €175,- kost en 6 maanden later maar €75,- en het product gaat kapot en is niet meer te repareren, dan is er de mogelijkheid om een gelijkwaardig product voor de prijs van €75,- te krijgen i.p.v. €175,-!

De aankoopprijs is alleen van belang als het product niet gerepareerd kan worden en er is geen alternatief mogelijk, dan krijgt de klant zijn aankoopbedrag in z'n geheel terug.
Deze deelde het volgende mee: wij zullen de unit omruilen, daar repareren te duur is, echter de waarde is nu 45 i.p.v. 65 euro omdat ik hem gebruikt heb en ik moet dus het verschil bij betalen. Geld terug is niet mogelijk.

Ten eerste:
- Dat het product niet gerepareerd kan worden (te duur) is een goed argument. Dus de volgende stap is vervanging. Daarbij wordt dan het gehele product vervangen. Echter omdat het product nog maar een paar maanden oud is, hoort er niet bijbetaald te worden.

Het gebruikersdeel waar over gesproken wordt, is alleen van toepassing als het product buiten de garantieperiode is en binnen de economische levensduur.
Daarbij probeert de winkelier in dit geval over de rug van de klant beter te worden. Immers neemt de fabrikant in de fabrieksgarantieperiode alle kosten op zich. Dus het product omruilen kost de winkelier in dit geval niets. Misschien alleen de verzend/transportkosten, maar dat is risico van de winkelier.

Ten tweede:
- zoals ik al aangaf kan de waarde van het product wel degelijk in een korte periode zeer snel omlaag gaan.

- Ten derde:

In de garantieperiode is het als volgt geregeld:
- Bij constatering van een probleem wat niet veroorzaakt is door de consument zelf, wordt er gekeken of het product gerepareerd kan worden. Hieraan mogen geen kosten doorberekent worden aan de klant.

- Als reparatie niet mogelijk is, dan wordt het product omgeruild voor een nieuw exemplaar. Is het product niet leverbaar van hetzelfde merk of type, dan mag er een exemplaar geleverd worden die gelijkwaardige of betere specificaties bezit. Hierbij mogen ook weer geen kosten in rekening gebracht worden. Een uitzondering hierop is dat er wel kosten in rekening gebracht mogen worden als de producteigenschappen of levensduur sterk verbeterd of verlengt worden.

- Als reparatie of vervanging niet mogelijk zijn, dan dient de consument het aankoop volledig terug te krijgen. Een voorwaarde is wel dat de consument dan het product inlevert en alle documentatie en hulpmiddelen daar bij inbegrepen zijn.

Als je aanspraak wilt maken op omruiling of geld terug, dan dien je altijd het defecte product in te leveren.
Wil je dat niet, dan heb je géén recht op omruiling of geld terug.

Offtopic:
Een mooi voorbeeld hiervan is de harde schijf.
Iemand had een harde schijf gekocht en in de garantieperiode ging die defect. Hij weigerde om de harde schijf in te leveren, omdat er nog persoonlijke gegevens op stonden.
Hij eiste wel een vervangend exemplaar en daarna zijn geld terug.

Ontopic:

Dus wil je aanspraak maken op vervanging of geld terug, dan dien je dus het defecte product in te leveren.

aa_jansen

Ongelezen bericht door aa_jansen »

Ik krijg een gloed nieuwe speler.

M.v.g.,

Alexander

ikbenik

Fijn om te horen! :lol:

Gesloten